Ferrari F1 chopper

Ferrari F1 stało się inspiracją dla projektantów motocykli. Powstały dwa custom-choppery, z których jeden został niedawno sprzedany na aukcji internetowej. Ot, namaistka Ferrari w garażu?

Wygląda imponująco, ciekawe czy podobnie się prowadzi…
fot. eBay

O tym custom-chopperze Ferrari, właściwie można śmiało powiedzieć, że nigdy nie stał obok klasycznego włoskiego super-samochodu. Z pewnością brakuje mu sportowej duszy „made in Italy” chociażby ze względu na marne możliwości wyścigowe, jakimi generalnie charakteryzują się jednoślady typu chopper.

Zabrakło też pięknego gangu silnika, o który aż prosi się maszyna sygnowana słynnym logo. Mimo to, motocykl ten sprzedano na aukcji eBay za niebagatelne 39,495 dolarów.

Maszyna jest jednak pięknym hołdem oddanym Ferrari przez innowacyjnego konstruktora. Zbudowano tylko dwa takie jednoślady, w których montowane są różne typy silników: pierwszy napędzany jest rzędową trójką (R3 -ilość cylindrów) Triumpha; drugi rzędową czwórką (R4) z Yamahy R1. Ciekawostką jest całkowite zabudowanie serca motocykla.

Choppery przeważnie kojarzą się z dużą ilością chromów i basowym, gardłowym brzmieniem. Motocykl inspirowany bolidem F1 Ferrari można uznać za ciekawy eksperyment połączenia „ścigacza” z custom-chopperem.

Najnowsze

Kobiety podczas ME Rallycross w Słomczynie

W miniony weekend odbyły się w Słomczynie Mistrzostwa Europy w Rallycross, w których uczestniczyła jedyna kobieta, Niemka Mandie August prezentując pełen determinacji styl jazdy.

Mandie August
fot. Michal Dehnel

Weekend 5-6 września 2009 przebiegł w Słomczynie pod znakiem widowiskowej rywalizacji okraszanej siąpiącym  deszczem, potem słońcem, które osuszywszy tor wyzwalało tumany rudego pyłu sypiącego się spod rozpędzonych kół. Zawodnicy 9-tej eliminacji Mistrzostw Europy w Rallycross jeździli szybko, bezpardonowo, czując na swych barkach oddech konkurentów walczących nie tylko o punkty w tej imprezie, ale również o pozycję w końcowej klasyfikacji.

Runda w Słomczynie jest przedostatnią areną walki w tym sezonie. Sobotnio-niedzielne zmagania przypominały  niejako boks, w którym rękawice zastąpiły elementy karoserii ścielące się gęsto na torze.

W tej dyscyplinie, uważanej za jedną z brutalniejszych „twarzy” sportu motorowego nie zabrakło również kobiet. Niemka Mandie August, jadąca VW Polo Super 1600 w Dywizji 1 A – choć filigranowa i dość chłodna – na torze zaprezentowała imponujący, pełen dynamizmu i determinacji styl jazdy. Polskie barwy wśród kobiet reprezentowała Karolina Salamon w Fiacie Seicento – choć jej występ zaliczał się do Pucharu Narodowego stanowiącego jedynie przedsmak i rozgrzewkę dla spragnionej sportowych emocji publiczności (o Karolinie poczytasz klikając tu).     
          

Dywizja 1:

  1. Andreas Eriksson – Szwecja – Ford Fiesta
  2. Michael Jernberg – Szwecja – Skoda Fabia
  3. Kenneth Hansen – Szwecja – Citroen C4

Dywizja 1 A:

  1. Mats Lysen – Norwegia – Renault Clio
  2. Andreas Bakkerud – Norwegia – Peugeot 206
  3. Timur Timerzyanow – Rosja – Renault Clio

Dywizja 2:

  1. Guino Kenis – Belgia – BMW 120
  2. Łukasz Zoll – Polska – BMW E87
  3. Roman Castoral – Czechy – Opel Astra

Najnowsze

Ekologiczne samochody na słodko

Ekologia w motoryzacji jest nudna? A co powiecie na bolid napędzany pozostałościami z resztek czekolady i sfermentowanych osadów winnych, który rozpędza się do setki w 2.5 sekundy?  

Jeśli coś jest zbudowane z plastikowych butelek, starych samochodów i części samolotowych to musi być ciekawe. Jeśli do tego ma 2 litrowy silnik, 230 koni mechanicznych, a do setki rozpędza się w 2,5 sekundy to musi być pasjonujące! Szczególnie jeśli jest samochodem i to samochodem napędzanym na pozostałości z produkcji czekolady i sfermentowanych osadów winnych.

fot. World First Racing

Ten nietypowy pojazd został stworzony na Uniwersytecie Warwick i jak mówi odpowiedzialny za powstanie World First RaceCar – dr Kerry Kirwan, ma za zadanie walczyć ze stereotypem nudnych pojazdów ekologicznych, a przy okazji wyznaczać nowe trendy w ich konstruowaniu. Już dziś można chyba powiedzieć, że mu się to udaje – wykorzystania odpadów marchewek (przy konstruowaniu kierownicy), ziemniaków (przetworzone można spotkać w lusterkach bocznych), czy oleju sojowego (obecnego nie w czym innym, a w fotelu kierowcy) nie podjął się jeszcze nikt.

Jak samochód poradzi sobie w praktyce przekonamy się już wkrótce podczas wyścigu Formuły 3 – 17 października.
Oby zgodnie ze swoją nazwą był World First. Trzymamy kciuki za ciekawą ekologię! 

O projekcie World Forst RaceCar poczytaj tutaj.

Najnowsze

Cud niepamięci

Zapomniałaś o badaniu technicznym? Serwisy internetowe konkurują o miano naszej pamięci zastępczej. Teraz można wszystko wpisać, co dotyczy twojego samochodu lub motocykla w odpowiednie miejsce, by otrzymywać ważne powiadomienia we właściwym czasie.

Dopada czasem każdego i nie ma na nie lekarstwa… Tak, tak… chodzi o zapominanie. Po co jest jednak Internet? Oczywiście po to by ułatwić nam życie.

Czasem lepiej jest powierzyć pamiętanie… komu innemu.
fot. Motocaina

Nim przeczytasz tego  newsa sprawdź w dowodzie rejestracyjnym, czy nie zapomniałaś o badaniach technicznych. Upewnij się też, że twoje ubezpieczenie jest nadal ważne, a na liczniku nie stuknęło magiczne np. 60 tysięcy kilometrów przebiegu i nie nadeszła pora na wizytę w serwisie. Wszystko w porządku? To dobrze.

A czy na pewno pamiętasz, ile pieniędzy kosztowała ostatnia wymiana oleju i czy ten uprzejmy pan policjant dał ci 2 czy 3 punkty? Luka w pamięci? Jeśli takie ci się zdarzają lub po prostu lubisz porządek i chcesz mieć wszystkie informacje na temat twojego samochodu lub motocykla w jednym miejscu, zarejestruj się na www.auteo.pl. Serwis oferuje możliwość przesyłania powiadomień o konieczności uregulowania składek i przeglądach do wykonania. Daje możliwość przeglądania ciekawych ofert sprzedaży pojazdów oraz  atrakcyjnych ubezpieczeń, a także monitoruje wszystkie koszty związane z naszym skarbem na dwóch lub czterech kółkach. Dzięki niemu możemy skupić się na tym, co miłe i nerwowo nie wertować kalendarza w poszukiwaniu tego, o czym mogliśmy zapomnieć lub dopiero zapomnieć możemy. Dla wszystkich zainteresowanych dobra wiadomość – wszystkie usługi Auteo są bezpłatne!

Wypróbuj tutaj.

Najnowsze

Formuła 1 w Lombardii

Autodromo Nazionale Monza to już legenda wyścigów samochodowych. Najszybszy tor w kalendarzu F1. A do tego położony w starym, pięknym parku niedaleko Mediolanu.

Autodromo Nazionale Monza
via Vedano 5
20052 Monza (MI) – Italy
Director: Enrico Ferrari

Tel: +39 039.24821
Fax: + 39 039.320324
Email: infoautodromo@monzanet.it

Piątek, 11 września 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:30

Sobota, 12 września 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 13 września 2009
Wyścig 14:00

Długość toru: 5, 793 km
Liczba okrążeń: 53
Dystans wyścigu: 306,720 km
Liczba zakrętów: 12 – 8 prawych i 4 lewych
Pełne otwarcie przepustnicy: 77%
Największa prędkość: 351 km/h
Zużycie hamulców: wysokie
Liczba zmian biegów na okrążenie: 46

Garść informacji o Lombardii

Katedra w Mediolanie
fot. autorka

Lombardia jest najbogatszym i najbardziej rozwiniętym gospodarczo regionem Włoch. Usytuowana na północy kraju i w sercu Europy kraina, oprócz bardzo rozwiniętego przemysłu i rolnictwa oferuje różnorodność atrakcji dla odwiedzających ją turystów. Rejon położony na Nizinie Padańskiej i ograniczony od północy Alpami zamieszkuje prawie 10 milionów mieszkańców.

Lombardia jest symbolem nowoczesności i rozwoju, a także patronatu artystyczno – kulturalnego najwyższej klasy. To w Mediolanie mieści się słynny teatr La Scala, ale też główna siedziba Italian Stock Exchange (giełda papierów wartościowych).

Pomimo, że jest to rejon bardzo zindustrializowany to mieszkańcy i turyści mogą cieszyć się tutaj pięknymi widokami natury. Turystyka jest rozwinięta zwłaszcza w resortach wysokich gór – Mount Bernina (4050 m), Pizzo della Presolana, Adamello (3554 m), aż nad wijącą się rzekę Po i przepiękne jeziora Maggiore, Lugano, Como, Iseo i Garda. Lombardia może pochwalić się wieloma skarbami o wartości historycznej i artystycznej.

Widoki Lomabardii zapierają dech w piersiach
fot. autorka

Na listę dziedzictwa Światowego wpisane są Kościół i Konwent Dominikanów pod wezwaniem Santa Maria delle Grazie w Mediolanie, gdzie podziwiać można Ostatnią Wieczerzę Leonarda da Vinci, prehistoryczne rysunki na skałach w Vacamonica, Crespi d’Ada, gdzie znajdują się wykopaliska archeologiczne o charakterze industrialnym oraz dwa z dziewięciu Świętych Gór Piemontu i Lombardii – Sacro Monte del Rosario di Varese oraz Sacro Monte della Beata Vergine del Soccorso w prowincji Como. Z całą pewnością warto więc zapuścić się w ten region, niekoniecznie latem, a może nawet przyjemniej we wrześniu, kiedy nieopodal Mediolanu w miasteczku Monza odbywa się Grand Prix Formuły 1.

 Autodromo Nazionale Monza

Kibice po wyścigu na torze Monza
fot. autorka

Trzynasta runda Mistrzostw Świata F1 odbywa się w pięknym parku, gdzie na oryginalnym torze pierwszy wyścig odbył się w 1922 roku.
W dzisiejszej swojej postaci, zaraz po Hockenheim, Monza jest najszybszym torem. Modyfikacje jakie wprowadzono w latach 70-tych miały na celu poprawienie bezpieczeństwa kierowców.
I choć szykany zmuszają zawodników do znacznej redukcji prędkości, to Monza ciągle jeszcze jest miejscem, gdzie można oglądać zapierające dech
w piersiach wejścia w naprawdę szybkie zakręty.

Jak twierdzi Robert Kubica, Monza jest wyjątkowym torem. Siła docisku musi tutaj być jeszcze mniejsza niż na Spa-Franchorchamps. Samochody BMW Sauber w takich warunkach są dość szybkie. Nick Heidfeld przyznaje jednak, że w porównaniu z bolidami wyposażonymi w KERS – a będą go miały Ferrari, McLaren i Renault – będzie trudno zepsołowi powalczyć. 

Willy Rampf – szef inżynierów BMW Sauber – uważa, że zmniejszenie siły docisku wymaga użycia zmodyfikowanego skrzydła przedniego i nowego, bardzo małego skrzydła tylnego. Sporym wyzwaniem dla inżynierów i mechaników jest takie ustawienie samochodu, aby możliwe było zachowanie jak największej jego stabilności na dohamowaniach i umożliwienie agresywnych najazdów na „krawężniki”, co pozwoli na uzyskiwanie dobrych czasów jednego okrążenia. Hamowanie z bardzo dużych prędkości, wymaga użycia  konfiguracji układu hamulcowego „heavy-duty”, a nawet jego dodatkowego chłodzenia. Wejście w zakręt numer 1 powoduje przeciążenie rzędu 4,5 G i obliczono, że hamowanie stanowi 15% długości jednego okrążenia.

Bardzo długie 4 proste wymagają pełnego otwarcia przepustnicy na znacznie dłuższych odcinkach niż na innych torach, a co za tym idzie obciążenie silnika jest także zdecydowanie większe. Jednostka musi zatem
być w stanie pracować w zakresie prędkości ponad 275 km/h, przy maksymalnej – ponad 340 km/h na prostych i minimalnej około 65 km/h na pierwszej szykanie. Najdłuższy czas otwarcia przepustnicy w pełni to około 15,5 sekundy od wyjścia Parbolica do pierwszej szykany. Dodatkowo wolne szykany powodują, że silniki muszą być bardzo odporne. Agresywny najazd na krawężnik powoduje, że pojawia się ryzyko nadmiernego użycia ogranicznika obrotów kiedy samochód znajduje się w powietrzu oraz uszkodzenia transmisji przy lądowaniu kół na podłożu.  

Wydawałoby się, że Monza jest „prostym” torem i nie nastręcza większych trudności. Nic bardziej mylnego – wystepują tu bowiem: ekstremalna prędkość, dohamowania, spore obciążenie dla silników i hamulców, a do tego duże przeciążenia dla kierowców.

Najnowsze