Europejski Dzień Bez Samochodu – rowerzyści to też kierowcy

Dwie trzecie rowerzystów to kierowcy samochodów! Tak wynika z największego w Polsce badania opinii rowerzystów. W ramach kampanii społecznej „Kręć Kilometry” swoje opinie wyraziło już ponad 20 tysięcy użytkowników dwóch kółek. Europejski Dzień Bez Samochodu to okazja, by zwrócić uwagę, na to jak wiele łączy rowerzystów i kierowców.

Od maja br. w ramach kampanii „Kręć Kilometry” Fundacja Allegro All For Planet przeprowadza wśród cyklistów szczegółową ankietę dotyczącą infrastruktury rowerowej, poziomu bezpieczeństwa czy rodzaju aktywności rowerowych. Tak dużego badania opinii rowerzystów w Polsce jeszcze nie było. Dlatego jego wyniki w wielu obszarach mogą być wyjątkowo interesujące.

Klasyczny podział Polaków na rowerzystów i kierowców to mit. W większości to te same osoby. Liczby pokazują, że wśród badanych rowerzystów aż 63,9% to kierowcy.

– Kierowca samochodu to w naszym badaniu osoba korzystająca z auta co najmniej kilka razy w miesiącu. Najwięcej takich osób wśród rowerzystów jest w Gorzowie Wielkopolskim (78,6%), Opolu (70,9%) i Kielcach (70,0%). Najmniejszy odsetek kierowców wśród rowerzystów jest w Krakowie (52,2%), Łodzi (52,8%), Białymstoku (52,9%) – mówi dr Andrzej Siatkowski z Centrum Badań Stosowanych.

Co jeśli nie rower?
Z tego samego badania wyczytać można, jeśli rowerzyści rezygnują z jazdy na swoich dwóch kółkach, to:

  • komunikację miejską wybierają najczęściej w Warszawie (63,7%)
  • z jazdy swoim samochodem najczęściej korzystają w Gorzowie Wielkopolskim (78,6%)
  • na spacer idą najczęściej w Opolu (84,6%)

Skoro większość rowerzystów to także kierowcy, to obchodzony 22 września „Dzień bez samochodu”, będzie dobrą okazją, by zostawić auto w garażu. Można przy okazji wspomóc swoje miasto w rywalizacji o nowe parkingi rowerowe. Do końca września trwa bowiem kampania „Kręć Kilometry”, w której 20 miast wygra łącznie 300 stojaków! Decyduje dystans przejechany przez mieszkańców na rowerach.

Najnowsze

Mercedes Klasy E All-Terrain – kombi w teren

Po wielu latach Mercedes wprowadza swojego konkurenta dla Audi A6 Allroad. Mercedes Klasy E All-Terrain będzie miał premierę już w przyszłym tygodniu podczas salonu w Paryżu.

Właśnie pojawiły się pierwsze szczegóły na temat nowego przedstawiciela w segmencie uterenowionych kombi. Nie dalej jak kilka temu zadebiutowało nowe Volvo V90 Cross Country, a teraz do gamy dołącza Mercedes. Audi z pewnością poczuje na karku wyraźny oddech konkurencji. 

Nowa odmiana Mercedesa Klasy E wyróżnia się nowymi zderzakami z plastikowymi nakładkami. Znajdują się one również na błotnikach i progach. Nadają mu terenowego wyglądu. Auto w wersji All-Terrain będzie oferowane z 19- i 20-calowymi felgami. Zmiany we wnętrzu będą dużo bardziej subtelne. Pojawią się tylko wstawki dekoracyjne, a także napisy „All-Terrain” na dywanikach oraz nakładkach pedałów. 

Wersja All-Terrain jest wyższa o 29 mm w porównaniu z tradycyjną wersją. Jest to zasługa wyższego profilu opon oraz zawieszenia podniesionego o 15 mm. Podobnie jak w SUV-ach, również w tym modelu system Drive Select umożliwi wybór trybu terenowego. Elektronika sterująca układem jezdnym podwyższy dodatkowo prześwit o 20 mm. To mniej niż w przypadku Audi A6 Allroad czy Volvo V90 Cross Country.

W chwili debiutu nowy model będzie dostępny w wersji W220d. Pod maską pracuje czterocylindrowa jednostka o mocy 194 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Za kilka miesięcy ofertę uzupełni nowy diesel. Będzie to sześciocylindrowa jednostka o pojemności trzech litrów. 

Nie znamy jeszcze ceny nowego Mercedesa. Więcej informacji pojawi się już w przyszłym tygodniu podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu.

Najnowsze

Co się dzieje z Michaelem Schumacherem?

Kilka miesięcy temu jeden z niemieckich tygodników napisał, że siedmiokrotny mistrz świata wraca do zdrowia i zaczyna chodzić. Rodzina kierowcy pozwała o to wydawcę gazety. Właśnie ruszył proces.

Niemiecki tygodnik „Bunte” napisał w grudniu, że siedmiokrotny mistrz Formuły 1 wraca do zdrowia, a nawet zaczyna chodzić. Prawnik rodziny Michaela Schumachera zaprzeczył tym rewelacjom i wystąpił z pozwem do sądu.

Gazeta opierała się na doniesieniach przyjaciela kierowcy twierdząc, że rehabilitacja po wypadku, do którego doszło w grudniu 2013 roku,  przebiega dobrze. Informator periodyku donosił, że Schumacher potrafi przejść kilka kroków i przy pomocy terapeutów robi duże postępy. Potrafi też unieść rękę. Takie wieści trafiły nawet na okładkę tygodnika. 

Prawnik Felix Damm, stwierdził jednak przed sądem, że Schumacher nie tylko nie chodzi, ale nie potrafi samodzielnie stać bez pomocy. Te informacje potwierdziła również w mediach menedżerka kierowcy. Dodała także, że ze względu na stan zdrowia kierowcy, prywatność jest bardzo ważna nie tylko dla niego, ale także jego rodziny, a takie artykuły jak w „Bunte” mogą dawać fałszywe nadzieje wielu osobom. 

Proces przeciwko tygodnikowi właśnie ruszył. Wyrok powinien zapaść w październiku.

Najnowsze

Fiat Panda – delikatny lifting

Trzecia generacja włoskiego malucha jest już od czterech lat na rynku. Właśnie przeprowadzono mały facelifting tego modelu. Zobaczcie, co się zmieniło.

Na próżno oczekiwać rewolucji w wyglądzie Pandy. Włoski producent wprowadził dwa nowe lakiery nadwozia: Amore Red i Colosseo Grey. Do tego doszły dwa nowe wzory obręczy aluminiowych. 

We wnętrzu zmieniono wygląd zegarów na desce rozdzielczej. Mają być teraz dużo bardziej czytelne. Do tego pojawiły się nowe wzory tapicerek oraz unowocześniony system multimedialny Uconnect. Urządzenie pozwoli odtwarzać multimedia i połączy się ze smartfonem. W razie potrzeby pozwoli na głosową obsługę.

Lista jednostek napędowych pozostaje bez zmian. Wersją bazową jest silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, dostarczający 69 KM. Kolejną opcją w gamie jest silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra. Doładowana jednostka oferuje 65 lub 85 KM. Alternatywą jest silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra. Rozwija maksymalną moc 95 KM.

Najnowsze

Seat Mii od Cosmopolitan

Hiszpański producent stworzył specjalną wersję modelu Mii. Samochód z myślą o kobietach powstał przy współpracy magazynu Cosmopolitan.

Siostrzany model Volkswagena up! i Skody Citigo jest teraz dostępny w nowej, dziewczęcej edycji powstałej przy współpracy międzynarodowego magazynu. Pracę nad samochodem trwały aż osiemnaście miesięcy.

Kobieca wersja Mii będzie dostępna w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Auto pojawi się w salonach na początku 2017 roku, a klienci, którzy zdecydują się na ten samochód będą mogli wybrać jeden z dwóch specjalnych kolorów: Violetto lub Candy White. Detale we wnętrzu pokolorowano w szampańskim odcieniu, a fotele obszyto Alcantarą. Na dywanikach pojawił się napis “COSMOPOLITANlovesMii”. Felgi w specjalnej wersji są dwukolorowe, a przednie reflektory zostały podciągnięte „eyelinerem”.

Pod maską pracuje trzycylindrowy silnik o pojemności litra. Jednostka o mocy 60 KM dostarcza napęd na przednią oś poprzez pięciobiegową skrzynię. W gamie jest dostępna mocniejsza odmiana o maksymalnej mocy 75 KM. Ten silnik można połączyć z pięciostopniowym automatem. Na wybranych rynkach auto będzie dostępne z zasilaniem CNG. Litrowy silnik dostarcza wtedy 68 KM maksymalnej mocy.

Premiera Seat Mii by Cosmopolitan miała miejsce podczas specjalnego eventu organizowanego przez magazyn, ale dla szerszej publiczności będzie dostępny podczas salonu w Paryżu.

Najnowsze