Agnieszka Serafinowicz

Euro NCAP: w których modelach cyfrowe systemy bezpieczeństwa zawiodły?

Euro NCAP kojarzy się nam przede wszystkim z testami zderzeniowymi, ale organizacja ta sprawdza też systemy, dzięki którym do zderzeń ma nie dochodzić w ogóle. Różnie z tym bywa.

Spis treści

Praktycznie każdy nowy model sprzedawany w Europie musi być wyposażony w szereg rozwiązań technicznych, wspierających kierowcę w sytuacjach krytycznych. Producenci chwalą się, że ich auta skutecznie pozwolą uniknąć kolizji. Eksperci z Euro NCAP mówią: „sprawdzam”.

Od razu na wstępie wyjaśnienie. Nie interesują nas systemy asysty, nie mające bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo, takie jak np. tempomat adaptacyjny, czy funkcja rozpoznawania znaków drogowych. Tutaj skupimy się na rozwiązaniach, które m.in. chronią przed najechaniem na rowerzystę, potrąceniem pieszego, uniemożliwiają przypadkowe zjechanie z pasa ruchu, zmianę pasa wprost pod nadjeżdżające z tyłu auto, czy najechaniem na tył auta przed nami. Oczywiście nie wszystkie modele mają komplet takich rozwiązań, ale nas interesują tylko te, które mimo iż są promowane jako posiadające konkretne rozwiązanie, w faktycznych testach zawiodły. Podpowiemy także, w których modelach systemy asysty spisały się na medal.

Najbezpieczniejsze auta wg Euro NCAP

Euro NCAP: testy drogowe, a laboratoryjne

W testach dziennikarskich prowadzonych na drogach publicznych prowokowanie sytuacji, które zmuszałyby do działania interesujące nas tu systemy bezpieczeństwa to głupota i zbędne ryzyko. Skąd zatem mamy wiedzieć, czy te systemy w ogóle działają i na ile są skuteczne? Na szczęście jest organizacja, która profesjonalnie, w ściśle kontrolowanych warunkach, wykorzystując specjalne makiety, sprawdza je za nas. Mowa o Euro NCAP. Poniżej zestawienie nowoczesnych modeli samochodów, które – choć wyposażone w wiele systemów bezpieczeństwa – w sytuacjach krytycznych nie do końca dobrze sobie poradziły.

Euro NCAP: Kia Niro i 4 gwiazdki

Euro NCAP - Kia Niro
Moment uderzenia w makietę rowerzysty, mimo obecności na pokładzie badanej Kii Niro systemu automatycznego hamowania awaryjnego z wykrywaniem rowerzystów (fot. kadr z wideo Euro NCAP)

Kia Niro z rocznika 2022 to model przebadany przez ekspertów Euro NCAP w ubiegłym roku. Auto wyposażone jest w systemy awaryjnego hamowania z wykrywaniem pieszych, rowerzystów, powinno również automatycznie hamować przed pojazdami, które jadą wolniej od nas. O ile systemy Niro sprawnie radziły sobie z automatycznym wyhamowaniem przed np. pieszym idącym w poprzek jezdni, czy rowerzystą jadącym w tym samym kierunku do auto, to już w przypadku rowerzysty wyjeżdżającego zza przeszkody, doszło do widocznego na powyższym zdjęciu potrącenia manekina-rowerzysty.

Kolejna wada dostrzeżona w testach dotyczyła automatycznego hamowania przed innym pojazdem. O badany egzemplarz Niro poradził sobie z automatycznym hamowaniem awaryjnym przed pojazdem stojącym na pasie ruchu, to już niestety w przypadku pojazdu powoli jadącego doszło do kolizji z autem-makietą. Widać to na poniższym zdjęciu:

Euro NCAP - Kia Niro
Moment uderzenia modelu Kia Niro w powoli jadącą makietę auta (fot. kadr z wideo Euro NCAP)

Przebadano również egzemplarz modelu Kia Niro z opcjonalnym pakietem Safety Pack, czyli dodatkowymi systemami bezpieczeństwa. I w tym przypadku koreański crossover zaliczył już wszystkie zadania bardzo dobrze, zdobywając 5 gwiazdek w teście. Pamiętajmy jednak, że maksymalna ocena dotyczy tylko dodatkowo doposażonego technologicznie modelu.

Zainteresowanych zachęcam do obejrzenia poniższego wideo, na którym dokładnie widać w jakich momentach systemy Kia Niro zawiodły:

Euro NCAP: BMW serii 2 coupé oraz BMW i4 i owszem, 4 gwiazdki

Euro NCAP i BMW i4
Minimalne potrącenie tylnego koła w teście systemów awaryjnego hamowania przed rowerzystą – ten test BMW i4 oblało (fot. kadr z wideo Euro NCAP)

BMW uchodzi za markę ponadprzeciętnie technologiczną, prawda? Trudno się z tym nie zgodzić, bo najnowsze modele pod względem zakresu pracy systemów półautonomicznej jazdy i wsparcia kierowcy są bardziej rozbudowane od wielu innych aut. Niestety, sama obecność systemu, a jego faktyczna skuteczność to dwie różne rzeczy. W testach okazało się, że system mający wykrywać pieszego w BMW serii 2 w ogóle go nie widział w jednym z badanych przypadków. Z kolei BMW i4 dostrzegło co prawda rowerzystę, ale system interweniował zbyt późno, auto hamowało, ale doszło do nieznacznego potrącenia tylnego koła makiety-roweru. Na poniższym wideo kolizja BMW i4 nie wygląda groźnie, ale to niestety wystarczy, by maksymalna 5-gwiazdkowa ocena umknęła temu modelowi. Poniżej wideo z testów BMW i4:

Znacznie groźniej wygląda kolizja z manekinem-pieszym w przypadku BMW serii 2, który również otrzymał 4 gwiazdki. Nie będziecie mieli wątpliwości, czemu tylko 4 po obejrzeniu poniższego wideo:

Euro NCAP i DS 4, kolejny model premium i tylko 4 gwiazdki, ale nie tylko ten model ma problem

Euro NCAP i DS 4
Systemy DS 4 zbyt późno wykryły wyjeżdżającego zza przeszkody rowerzystę (fot. kadr z wideo Euro NCAP)

Kolejna marka premium: DS Automobiles i kolejne niedociągnięcie. DS 4 formalnie jest wyposażony we wszystkie cyfrowe systemy, jakich można oczekiwać od tej klasy samochodu. Niestety, w trakcie testów, choć auto często radziło sobie dobrze, to słabym punktem okazał się wyjazd rowerzysty zza przeszkody, w efekcie systemy zareagowały zbyt ospale i doszło do kolizji, która gdyby miała miejsce w normalnym ruchu drogowym i z prawdziwym rowerzystą mogła by się skończyć naprawdę źle. Poniżej wideo z testów DS 4:

Warto pamiętać, że DS 4 jest blisko technologicznie spokrewniony z pozostałymi markami obecnymi w byłym PSA (obecnie część Stellantis). Czy to znaczy, że inne modele współdzielące technologie też będą mieć problem? Okazuje się, że tak. Peugeot 308, Peugeot 408, Opel Astra, DS 9, czy Citroen C5X, wszystkie testowane w roku 2022 i wszystkie otrzymały ocenę 4 gwiazdkową. OK, wciąż dobrą, ale nie najwyższą. Dlaczego?

  • W przypadku Peugeota 308 doszło do zderzenia z makietą dziecka wychodzącego zza przeszkody (wideo)
  • W przypadku Peugeota 408, Euro NCAP przyjęło jako wiążące, wyniki modelu Peugeot 308.
  • Nowy Opel Astra najechał na pieszego idącego w kierunku zgodnym z kierunkiem jazdy, owszem, auto hamowało, ale niewystarczająco, do podobnej sytuacji doszło zarówno w dzień, jak i w nocy. Ponadto Astra miała problem z wyhamowaniem przed dzieckiem czy rowerzystami wyjeżdzającymi zza przeszkody, a także z wyhamowaniem przed wolniejszym pojazdem (wideo).
  • Luksusowe DS 9 miało podobne problemy co Opel Astra, w trakcie testów doszło do kilku potrąceń pieszych i rowerzystów (makiet, oczywiście), zobaczcie wideo.
  • Citroën C5X poradził sobie z testami z udziałem manekinów pieszych, ale poległ w teście z rowerzystą wyjeżdżającym zza przeszkody. Badany model nieskutecznie też zahamował przed wolniej jadącym innym pojazdem (makietą). Zobaczcie wideo.

Euro NCAP i grupa Volkswagena

Euro NCAP i VW Touran
Moment potrącenia manekina dziecka wychodzącego zza przeszkody (fot. kadr z wideo Euro NCAP)

Autem z grupy Volkswagena, które najsłabiej wypadło jeżeli chodzi o systemy asysty bezpieczenstwa, okazał się rodzinny Volkswagen Touran. Ogólna ocena to 4 gwiazdki, a w testach okazało się, że auto nie poradziło sobie z wyhamowaniem przed dzieckiem wybiegającym zza przeszkody, a także z rowerzystą wyjeżdżającym zza zaparkowanych prostopadle aut. Zobaczcie poniższe wideo:

Jakie jeszcze zaobserwowaliśmy przypadki w testach aut z grupy Volskwagena?

  • VW Polo 2022 – mimo 5 gwiazdkowej oceny, w trakcie jednego z testów, systemy „nie zauważyły” rowerzysty (wideo).
  • Seat Ibiza (również 5 gwiazdek!) nie poradził sobie z pieszym i rowerzystą pojawiającymi się na jezdni zza przeszkody. Zobaczcie wideo.
  • Najnowsza Škoda Octavia również miała problem, nie udało jej się zatrzymać przed przejeżdżającym poprzecznie rowerzystą. Zobaczcie wideo.

Euro NCAP – a które modele nawet nie drasnęły innego pojazdu, pieszego, czy rowerzystę?

Pokazaliśmy wam, że wybierając auto warto sprawdzać, jak faktycznie dany model radzi sobie w testach systemów bezpieczeństwa, bo nawet przy wysokiej ocenie łącznej może się okazać, ze do pokładowych asystentów lepiej mieć ograniczone zaufanie. Na zakończenie jeszcze alfabetycznie ułożona lista aut testowanych w 2022 roku przez Euro NCAP, które w testach systemów asysty z udziałem manekinów pieszych, rowerzystów i makiet innych aut, nawet ich nie drasnęły. Zwracamy uwagę, że nie zawsze są to modele z najwyższą, pięciogwiazdkową oceną:

  • Alfa Romeo Tonale – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • BMW Serii 2 Active Tourer – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • BMW X1 – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Genesis GV60 – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Honda Civic – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Honda HR-V – ocena łączna: 4 gwiazdki;
  • Jeep Grand Cherokee – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • KIA EV6 – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Land Rover Discovery Sport – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Lexus NX – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Lexus RX – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Maxus MIFA 9 – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Mazda CX-60 – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Nissan Ariya – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Renault Austral – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Renault Megane E-Tech – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • smart #1 – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Tesla Model S – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Tesla Model Y – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Toyota Aygo X – ocena łączna: 4 gwiazdki;
  • Toyota bZ4X / Subaru Solterra – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • Toyota Corolla Cross – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • VW Amarok / Ford Ranger – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • VW Multivan – ocena łączna: 5 gwiazdek;
  • WEY Coffee 01 – ocena łączna: 5 gwiazdek;

Dlaczego na powyższej liście nie ma np. żadnego Mercedesa? Cóż, bo okazuje się, że każdy z testowanych w ubiegłym roku modeli tej marki miał jakiś problem w trakcie testów systemów bezpieczeństwa. Z tych samych powodów nie znajdziecie na powyższej liście innych modeli: np. NIO ET 7 czy Hyundai IONIQ 6, a nawet… Volvo C40 Recharge, które to auta choć nowoczesne i technologicznie mocno doposażone, nie sprostały zadaniu.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze