Erica Enders najszybsza w Drag Racingu. Film

Erica Enders jadąca Chevroletem Cobalt w barwach ZaZa Energy, pobiła rekord świata, osiągając prędkość 343,63 km/h w 6.502 sekundy na torze w Gainesville Raceway. Jest obecnie najszybszą zawodniczką serii Pro Stock w Drag Racingu.

ZaZa Energy Chevrolet Cobalt na torze w Gainesville.
fot. z archiwum Victor Cagnazzi Racing

– To jest mój pierwszy tak znaczący rekord i jestem ogromnie podekscytowana. Nie może być lepszego dowodu na to jak duże postępy zrobiliśmy przygotowując się do sezonu 2011. Dwa tygodnie temu, podczas otwarcia sezonu w Pomona w Kalifornii, nie udało nam się tego osiągnąć, chociaż byliśmy tak blisko. Ale potwierdziliśmy tym samym, że ZaZa Cobalt ma potencjał, dlatego tym bardziej się cieszę, że tak szybko udało się to udowodnić.

Sezon 2011 jest dla Erici Enders i jej zespołu wyjątkowy, ponieważ zawodniczka po prawie 4 letniej współpracy z innymi teamami, postanowiła powrócić do Victor Cagnazzi Racing, w którym tak naprawdę w 2005 roku zaczynała karierę.

Enders ma nadzieję stać się pierwszą kobietą kierowcą w historii, która wygra wyścig Pro Stock. Chce również jako trzecia w historii wygrać mistrzostwa NHRA na profesjonalnym poziomie. Jak do tej pory udało się to tylko Shirley Muldowney i Angelle (Sampey) Drago.

– My po prostu chcemy się ścigać na miarę naszych możliwości. Poza tym chcemy to zrobić dla naszych fanów, którzy są z nami i bardzo mocno nas wspierają. To jest niezwykle mobilizujące, kiedy słyszę od innych kobiet, że moje osiągnięcia w sporcie motorowym, są dla nich inspiracją do realizacji własnych marzeń – powiedziała Enders.

Specjalnie dla fanów Drag Racingu, umieszczamy relację z 1 rundy serii Pro Stock 2011 NHRA Gatornationals. Ostatecznie Erica znalazła się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Najnowsze

Wyścig kartingowy kobiet na Małej Monzy

13 marca o godzinie 00.30 zakończył się I Wyścig Kobiet na Torze Kartingowym Mała Monza! Wyścig dostarczył sporo emocji - do udziału zgłosiło się ostatecznie 26 pań.

fot. Kamil Czaja
Nagrodzone uczestniczki.
fot. Kamil Czaja

Po kilkuminutowej jeździe próbnej zawodniczki odbyły kwalifikacje. Gościnnie w wyścigu udział wzięła Mistrzyni Polski w Rajdach Samochodowych w klasie N-1 – Magdalena Cieślik, która dodała otuchy zawodniczkom tuż przed startem.

Po wyrównanej walce do półfinału zakwalifikowało się 16 pań. W finale spotkały się najlepsze zawodniczki, które pokazały swoje ogromne umiejętności, w wielu przypadkach osiągając czas okrążenia poniżej 30 sekund. Na metę dojechały kolejno:

1. ASHANTI (Joanna Gawlik)

2. KARINA – ustanawiając rekord okrążenia wśród Pań – 29.037 (Karina Socha)

3. JENNY (Aleksandra Zając)

4. Joanna (Joanna )

5. NOEMI (Noemi Stanisławska)

6. HANKA (Anna Górska)

7. MIMSON (Joanna Brodacka)

8. MAYA (Maja Kostecka, 9 lat)

Gratulujemy raz jeszcze odwagi, umiejętności i sportowego zachowania!

Dzięki sponsorom Panie wygrały bardzo atrakcyjne nagrody oraz puchary. Dla przypomnienia, nagrodą główną był czterogodzinny kurs bezpiecznej jazdy, ufundowany przez Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy „TOR Rakietowa” za kolejne miejsca vouchery o wartości 200 zł do wykorzystania w sklepie internetowym Schaffashoes.pl.

Najnowsze

Toyota nagradza dzięcięcą wizję auta przyszłości. Galeria

W ubiegłym roku Toyota ogłosiła konkurs dla dzieci pod hasłem „Samochód marzeń”. Najmłodsi mieli za zadanie wyrazić za pomocą prac plastycznych swoje wizje auta przyszłości. W Wielkiej Brytanii konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem, a ceremonia wręczenia nagród odbyła się w siedzibie Toyoty w Surrey.

Zwycięzcy brytyjskiej edycji konkursu „Samochód Marzeń” z Prezesem Toyoty Naoya Taniguchi
fot. Toyota

Samochody, które mogą latać, poruszać się po wodzie, limuzyny z jacuzzi w środku, to tylko niektóre pomysły jakie zostały wyróżnione. Nagradzano nie tylko pomysł, ale również sposób wykonania prac plastycznych. Spośród ogromnej liczby nadesłanych projektów wybrano po pięć w 3 kategoriach wiekowych: poniżej 10 lat, 10- 12 lat oraz 13-15 lat. Organizatorem konkursu był Dyrektor Marketingu Toyoty John Thomson, który podczas ceremonii podkreślił, jak ważne dla producenta są takie akcje. Również przewodniczący konkursu, prezes Toyota Naoya Taniguchi podkreślił ogromne znaczenie tego wydarzenia.

– Celem konkursu było stworzenie możliwości do zabawy dla dzieci, przy okazji kierując ich zainteresowanie w stronę wymarzonego samochodu przyszłości. Chcieliśmy sprawdzić, jak daleko sięga dziecięca wyobraźnia i czy może zainspirować nas dorosłych do tworzenia kreatywnych projektów.

Obecnie producent marki Toyota stara się analizować i skupiać na potrzebach swoich przyszłych potencjalnych klientów, czyli młodego pokolenia. Zapowiedziano, że teraz ma zamiar inwestować coraz więcej na badania i rozwój niż jakikolwiek inny producent samochodów.

15 wyróżnionych prac w Brytyjskiej edycji  „Samochód Marzeń” zostanie teraz przekazanych do rywalizacji w międzynarodowym konkursie głównym.

Najnowsze

Disco Smart Ed inspiracją dla artystów. Galeria i film

Widzieliśmy już wiele limitowanych serii, projektów koncepcyjnych oraz odmian Smarta. Jednak producent zawsze potrafi nas czymś zaskoczyć. Tym razem elektryczny Smart Ed wygląda niczym dyskotekowa kula.

W takiej perspektywnie Disco Smart Ed wygląda niezwykle imponująco.
fot. Smart

Dwuosobowy elektryczny Smart Ed został ostatnio zaprezentowany w nowej szacie. Nadwozie, od dachu po błotniki, pokryto szklanymi, odbijającymi światło kafelkami. W efekcie Smart przypomina dyskotekową, lustrzaną kulę. Jest to jedyny i niepowtarzalny egzemplarz, zamówiony przez grupę artystów „Apparatjik”.

Przedstawiciele nurtu sztuki nowoczesnej, którzy obecnie tworzą interaktywną instalację w Neue Nationalgalerie w Berlinie, chcą wykorzystać auto w filmie „Pixel City”, stanowiącym część projektu „Apparatjik Light Space Modular”.

Grupę Apparatjik tworzą znani muzycy: Magne Furuholmen z A-ha, Guy Berryman z Coldplay i Jonas Bjerre z Mew oraz producent muzyczny Martin Terefe.
fot. Smart

Firma Smart jest też oficjalnym sponsorem projektu „Apparatjik Light Space Modular”, który obejmuje nie tylko koncerty, lecz tworzenie interaktywnych instalacji. Mają one za zadanie zbieranie danych, a następnie przekształcanie ich w utwory muzyczne. Wszystko odbywać się będzie na żywo 26 i 27 marca w Berlinie. Punktem kulminacyjnym będzie wykonanie przez Niemiecką Orkiestrę Kameralną, powstałego w ten sposób utworu. Jednocześnie przez szklane ściany muzeum,  tworzące sześciometrowy sześcian, będą wyświetlane w kierunku miasta obrazy z odbywającego się wewnątrz koncertu na żywo.

 

 

 

Projekt koncepcyjny Smarta Ed
fot. Smart

Smart Ed to jeden z najmniejszych, miejskich samochodów elektrycznych. Pierwsza generacja z 2007 roku testowana była w Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Pod koniec 2009 roku rozpoczęła się pilotażowa produkcja drugiej generacji. Samochody wykorzystywane były dla celów testowych i ekspozycyjnych. Seryjna produkcja i sprzedaż detaliczna ma się rozpocząć w 2012 roku. 1500 Smart Ed wyposażony jest w silnik firmy Zytek o maksymalnej mocy 30 kW. Auto rozpędza się od 0 do 60 km/h w 6,5 s. Wyposażone jest w akumulatory litowo-jonowe dostarczane przez Tesla Motors. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samochód będzie dostępny także w USA pod nazwą Smart ForTwo ED.

 

Najnowsze

Najszybsze kobiety w historii NASCAR

To już 63 lata, od kiedy pierwsza kobieta wystartowała w oficjalnych wyścigach samochodów seryjnych w USA. Jak wyglądały początki tego sportu? Jaką rolę odegrały w nim zawodniczki? Jak zapowiada się kolejny rok zmagań i dlaczego to właśnie panie uwielbiają oglądać te wyścigi?

Istnieje sport motorowy… i istnieje NASCAR –  to zdanie często można usłyszeć, oglądając relację amerykańskich stacji telewizyjnych z wyścigów samochodów seryjnych. Dla nich NASCAR to już praktycznie branża, z zapleczem 75 milionów fanów, którzy śledzą relacje w telewizji, oraz podróżują po całym kraju, aby na żywo dopingować swoich ulubionych kierowców.

Czym jest NASCAR?
NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) jest to największa federacja wyścigowa w Stanach Zjednoczonych, której celem jest organizacja wyścigów seryjnych samochodów. Siedziba znajduje się w mieście Daytona Beach na Florydzie. Już na początku XX wieku, zbierali się tam pasjonaci szybkiej jazdy i urządzali między sobą wyścigi, na owalnym torze, którego jedną część stanowiła plaża, a drugą stanowa droga A1A.

 

Szczegółowy podział na serie NASCAR z ich opisem, informacje o nazewnictwie w poszczególnych latach, dopuszczalne pojemności silników i typowe osiągi samochodów oraz tory wyścigowe NASCAR znajdziesz poniżej w naszym opracowaniu – patrz materiały dodatkowe.

Pierwsi kierowcy umiejętności szybkiej jazdy uczyli się w dość nietypowy sposób – większość zawodowo zajmowała się dostawą alkoholu w czasach prohibicji w USA. To specyficzne zajęcie dostarczało im nie tylko dużego przypływu gotówki, którą mogli przeznaczyć na podrasowanie aut, ale także dostarczało wielu emocji. Częste ucieczki przed ścigającą ich – za nielegalny w tym czasie proceder – policją, odbywały się nocą, po krętych drogach, dzięki czemu kierowcy nabierali wprawy w prowadzeniu swoich pojazdów. Chociaż początkowo był to sport dla „chłopców”, wkrótce sytuacja się zmieniła. Obecnie NASCAR informuje, że 40 procent tych 75 milionów fanów to kobiety. Zgodnie z Fox Sports Network, NASCAR jest to drugi najchętniej oglądany przez panie sport w telewizji.

Czy miejsce dla kobiet w wyścigach samochodowych jest tylko przed telewizorem?
– Nasz sport dedykujemy zarówno mężczyznom, jak i kobietom. To  co przyciąga panie do NASCAR to prędkość, poczucie przynależności, możliwość zdrowego współzawodnictwa – uważa Tish Sheets, project manager NASCAR.

Mimo, że zdecydowana większość kierowców w serii to mężczyźni, organizacja od samego początku brała pod uwagę możliwość startów zawodniczek. W latach 30. i 40. XX wieku, starty kobiet w wyścigach samochodowych odbywały się okazjonalnie. Sytuacja uległa zmianie po II wojnie światowej, kiedy oczy całej Ameryki zostały skierowane na obywające się w Piemoncie Południowym wyścigi.

1948 rok – początek kariery pierwszych kobiet kierowców wyścigowych

Sarah Christian pierwsza kobieta w NASCAR
fot. nascar.com

W 1948 roku, kiedy wyścigi stały się bardziej popularne niż cokolwiek innego i planowano uczynić z nich oficjalne zawody, na starcie pojawiały się dwie zawodniczki. Sarah Christian, żona przemytnika alkoholu z Atlanty, a także pochodząca z Greenville Louise Smith. O ile większość wyścigów wygrywała Sarah Christian, o tyle startująca w tym czasie Louise Smith zasłynęła z promowania nie tylko wyścigów samych w sobie, ale także promowania udziału Afroamerykanów. W 1949 roku Smith rozpoczęła także rywalizację z mężczyznami w wyścigach SCRA, przecierając tym samym drogę zarówno Christian jak i pozostałym zawodniczkom.

W tym czasie Bill France (nomen omen jeden z założycieli NASCAR) przyglądając się wynikom osiąganym przez zawodników w SCRA, postanowił stworzyć własną serię wyścigową. Do udziału zaprosił najlepszych w tych czasach kierowców wyścigowych, wśród których znalazła się między innymi Sarah Christian. Podczas pierwszego wyścigu NASCAR Strictly Stock (poprzednika Sprint Cup), Christian zajęła 14 miejsce, spośród 33 startujących kierowców (na torze Charlotte Speedway w czerwcu 1949 roku). W drugim wyścigu z serii, który odbywał się na torze Daytona, wystartowały już trzy panie: Sara Christian, Ethel Flock Mobley i Louise Smith.

 

Ethel Flock Mobley
fot. nascar.com

Chociaż nie udawało im się zaistnieć na pierwszych pozycjach, bardzo głośno mówiło się o ich dokonaniach. Przykładowo podczas wspomnianego wcześniej wyścigu na torze Daytona, Ethel Flock Mobley wyprzedziła dwóch swoich braci, pionierów NASCAR, kończąc wyścig na 11 pozycji. Dla Sarah Christian najbardziej spektakularny okazał się wyścig w Pittsburghu, który ukończyła na piątym miejscu, oraz dwustumilowy wyścig w Langhorne. Mimo uzyskanej tam szóstej lokaty, oficjele z NASCAR poprosili ją o zajęcie miejsca na podium obok zwycięzcy wyścigu Curtisa Turnera.

Sarah Christian ukończyła pierwszy sezon NASCAR na 13 miejscu. Niestety jej kariera nie trwała długo. W wyniku siedmiokrotnego rolowania, do którego doszło podczas wyścigu w Lakewood, Sarah złamała kręgosłup. Na prośbę rodziny postanowiła wycofać się z wyścigów. Wystartowała potem jeszcze tylko jeden raz sierpniu 1950 roku w Hamburgu, w stanie Nowy Jork.
– Chciałam mieć pewność, że mogę – tak wtedy skomentowała swój start.

Co się stało z Louise Smith?

Louise Smith zaraz po słynnym wypadku w Occoneechee w 1950 roku.
fot. nascar.com

Oto kobieta, która miała chyba najdłuższą i najbardziej ciekawą karierę w historii NASCAR. Startowała w cyklu 11 najważniejszych wyścigów, zwanych wtedy Grand National. Najlepszy wynik osiągnęła w 1949 roku w Langhorne, zajmując 16 pozycję. Przyczyną jej niepowodzeń była skłonność do licznych wypadków. Najbardziej brawurowe wydarzenie w jej wykonaniu, które przeszło do historii, miało miejsce na Occoneechee Speedway w 1950 roku. Nieudany manewr spowodował, że wylądowała w drzewach. Wypadek wyglądał niezwykle groźnie, dlatego wyłaniająca się z uśmiechem Smith, aby zapozować fotoreporterom do zdjęcia, wywołała nie lada sensację. Po tym wydarzeniu wiele osób posądzało ją o to, że ona po prostu lubi wypadać z trasy. Smith świetnie wpisywała się w tamtejsze środowisko. Lubiła pić, palić i przeklinać, więc rywale traktowali ją jak kumpla. Swoją karierę w Grand National zakończyła w 1952 roku. Jeszcze przez 4 lata startowała w wyścigach aut modyfikowanych, ale w 1956 roku, ostatecznie się wycofała.

Na początku NASCAR starty kobiet kierowców należały do rzadkości, ale stanowiły niezwykłą atrakcję. Oprócz obecności Ethel Mobley, Sarah Christian i Louise Smith, trzeba zaznaczyć, że w 1950 roku w pierwszej lidze startowały również Ann Slaasted, Ann Chester i Ann Bunselmyer. Chociaż nie udawało im się zdobyć dobrych lokat, ich uczestnictwo było pożądane i doceniane przez sponsorów. Kobiety były nawet bardziej medialne niż liderzy wyścigu. Jednak to bardzo szybko się zmieniło.

„No women allowed” – czyli kobietom wstęp wzbroniony
W połowie lat 50., kiedy kibice NASCAR przyzwyczaili się do udziału kobiet kierowców, także sponsorzy przestali być chętni, aby inwestować w ich starty. NASCAR niejako odwrócił się od zawodniczek. W pit ptopach pojawiły się napisy „no women allowed”, co rzeczywiście było dowodem, że jedyną uprawnioną do przebywania na terenie toru kobietą (poza hostessami) była „Powder Puff Derbies” – czyli królowa piękności wręczająca puchar. Co za czasy!

Kobieca rewolucja

Janet Guthrie
fot. nascar.com

Nadszedł przełom lat 60. i 70., czyli tak zwany początek kobiecej rewolucji w amerykańskich wyścigach. Walka kobiet o prawo do startów nie ominęła także NASCAR. W tym czasie wiele zawodniczek podejmowało próby, aby dostać się czołowych serii. Wśród nich była Janet Guthrie, która próbowała swoich sił w Winston Cup od 1970 roku. W ciągu czterech i pół roku wzięła udział w 33 wyścigach, najwyżej kończąc na szóstym miejscu.

Po tym okresie, pojawiły się kolejne panie pragnące spróbować swoich sił w największej serii wyścigowej w Stanach Zjednoczonych. Shawna Robinson, Patty Moise, Deborah Renshaw, Kelly Sutton, Erin Crocker i Sarah Fisher to przykłady kobiet, które narobiły nieco zamieszania wśród rzeszy mężczyzn na torze. Niestety okazały się mniej skuteczne niż Janet Guthrie.

Światełko w tunelu
Jak pokazują ostatnie tygodnie jest nadzieja, aby po prawie 63 latach, znów oglądać kobietę kierowcę wyścigowego w czołówce największej ligi wyścigowej. Danica Patrick oraz Jenifer Jo Cobb, zaskakująco dobrze rozpoczęły tegoroczny sezon NASCAR.

28-letnia zawodniczka – Danica Patrick, która w zeszłym roku rozpoczęła swoją przygodę w NASCAR, już w pierwszym wyścigu tego sezonu dojechała do mety na 14 pozycji. Udało jej się też jako pierwszej kobiecie objąć prowadzenie podczas wyścigu w serii Nationwide.

Jeszcze lepiej spisała się Jennifer Jo Cobb, która zajeła szóste miejsce w rywalizacji podczas wyścigu Era Energy Resources 250 na legendarnym torze wyścigowym Daytona na Florydzie. Cobb osiągnęła nie tylko najlepszy do tej pory wynik w swojej karierze, ale także udało się jej ustanowić najlepszy rezultat kiedykolwiek odniesiony przez kobietę we wszystkich seriach wyścigowych NASCAR.

Miejmy nadzieję, że nie jest to jednak ich ostatnie słowo i jeszcze nie raz pokażą na co je stać, zapisując coraz to nowe strony na kartach księgi rekordów NASCAR.

Najnowsze