![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2023!2F01!2Fgalerie_paysage_08.jpg)
Elektryfikacja klasycznych aut – z homologacją i przywilejami dla elektromobilnych. Da się?
Elektryfikacja klasycznych aut staje się coraz popularniejszą działalności firm zajmujących się retrofitem klasyków.
Niedawno Warszawa uruchomiła konsultacje społeczne dotyczące strefy czystego transportu w stolicy. Takich stref w Polsce będzie coraz więcej, mnóstwo ich jest również w innych krajach. Co proponuje się właścicielom starych, klasycznych modeli, które nie spełniają żadnych norm emisji. Na przykład mogą oni skorzystać z zestawów elektryfikacyjnych, zamieniających spalinowy układ napędowy, na elektryczny o zerowej emisji spalin. Z takiej możliwości mogą skorzystać kierowcy we Francji.
![Elektryfikacja klasycznych aut](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F01!2Fgalerie_paysage_04.jpg)
Elektryfikacja klasycznych aut – homologowane zestawy R-Fit
Z oferty elektryfikacji starych, klasycznych modeli samochodów spalinowych mogą korzystać obecnie francuscy kierowcy dzięki działającej nad Sekwaną firmie MCC Automotive, oferującej zestawy elektryfikacyjne R-Fit. Na czym polega taka elektryfikacja? Po prostu w miejsce oryginalnego silnika spalinowego montowany jest silnik elektryczny wraz z akumulatorem trakcyjnym. Taka modernizacja daje drugie życie kilkudziesięcioletnim francuskim klasykom, umożliwiając ponownie wjazd do miast ze strefami czystego transportu. Posiadacze takich aut we Francji mogą liczyć również na szereg dotacji. Da się?
![Elektryfikacja klasycznych aut](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F01!2Fgalerie_paysage_40.jpg)
Elektryfikacja klasycznych aut – dla jakich modeli?
Homologowane (we Francji) zestawy elektryfikacyjne R-Fit najpierw oferowane były dla kultowych Citroënów 2CV, ale obecnie Francuzi mogą elektryfikować również swoje stare Renault 4L, czy równie kultowe Renault R5. Lista pojazdów zabytkowych, które będzie można legalnie i bezpiecznie zelektryfikować ma się wkrótce powiększyć.
![Elektryfikacja klasycznych aut](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F01!2Fgalerie_paysage_03.jpg)
Elektryfikacja klasycznych aut – jakie korzyści dla właścicieli?
Oprócz tych oczywistych, czyli wjazd do stref czystego transportu dzięki całkowitemu braku emisji spalin i inne przywileje dla elektromobilnych, jak darmowe parkowanie w centrach miast, cena takiej modyfikacji jest znacznie niższa niż cena zakupu nowego auta elektrycznego. Elektryczny układ napędowy, to również znacznie uproszczona mechanika. Ponadto francuskie przepisy umożliwiają uzyskanie osobom, które zdecydują się na taką elektryfikację uzyskanie dodatkowych korzyści np. podatkowych. Wysokość premii zależy do podatku dochodowego, ale może sięgać nawet 6000 €.
Elektryfikacja klasycznych aut – jaki zasięg?
To pytanie z pewnością zadaje każdy potencjalnie zainteresowany przeróbką klasycznego modelu spalinowego na elektryczny. W przypadku zestawów R-Fit, deklarowane zasięgi podano dla dwóch modeli:
- Citroën 2CV – zasięg do 90 km (test WLTP)
- Renault 4L – zasięg do 78 km (test WLTP)
Jak widać zasięgi nie są duże, bo i niewielkie są akumulatory (celem konwersji jest również zachowanie odpowiedniego balansu masy pojazdu). Niemniej do poruszania się wyłącznie po mieście takie zasięgi powinny wystarczyć.
![Elektryfikacja klasycznych aut](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F01!2Fgalerie_paysage_38.jpg)
Elektryfikacja klasycznych aut – jak się ładuje takie auto?
Deklarowany przez producenta zestawów elektryfikacyjnych czas ładowania to 3,5 godziny ze zwykłego, standardowego gniazdka 220 V (16 A).
![Elektryfikacja klasycznych aut](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F01!2Fgalerie_paysage_05.jpg)
Elektryfikacja klasycznych aut – jaka moc? Jakie parametry? Podajemy na przykładzie zmodyfikowanego Renault 4L
Dane techniczne zestawu do elektryfikacji Renault 4:
- Zachowany oryginalny mechaniczny układ przeniesienia napędu
- Silnik bezszczotkowy synchroniczny
- Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LiFePo)
- Rozkład masy taki sam jak w samochodzie z silnikiem spalinowym
- Zasięg 78 km
- Pełne ładowanie akumulatora w 3 godziny 30 minut
- Licznik elektroniczny ładowania
- Ładowanie z gniazda domowego 16A – 220 V
- Zestaw akumulatora 10,7 kWh (105 V)
- Moc silnika 14,5 kWp/48 kWp
- Dwuletnia gwarancja
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: