Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Mazda od ponad trzech dekad jest w czołówce firm zajmujących się recyklingiem tworzyw sztucznych i była pierwszym producentem, który dokonał odzysku zderzaków z samochodów wycofanych z eksploatacji.

Od 1992 roku, Mazda poddała procesowi recyklingu około 1,28 mln sztuk zderzaków pochodzących z samochodów tylko z japońskiego rynku. To liczba pozwalająca na trzykrotne wypełnienie londyńskiej sali koncertowej Albert Hall, a po ułożeniu wzdłuż, pozwoliłyby na połączenie w linii prostej Warszawy z Madrytem. Debiutująca niebawem na rynku Mazda MX-30 jest samochodem elektrycznym wyposażonym w szeroką gamę przyjaznych dla środowiska materiałów i technologii, a jednym z najbardziej wyróżniających się rozwiązań jest wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących
z recyklingu.

W ślad za pierwszymi na świecie biotworzywami opracowanymi w 2007 r., najnowsza tapicerka imitująca skórę nazwana Mazda Premium Vintage zastosowana w MX-30 jest produkowana przy użyciu wody, a nie rozpuszczalników organicznych, co pomaga zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko i zadaje kłam obiegowym opiniom, że sztuczna skóra jest kiepskim substytutem prawdziwej. Tworzywo charakteryzuje się strukturą skóry w duchu vintage naniesioną na wysokiej jakości sztucznym podłożu skórzanym. Następnie całość pokryta jest silikonową powłoką o precyzyjnie kontrolowanej grubości warstwy wierzchniej, nadającej głębi kolorystyce i zapewniającej przyjemną w dotyku fakturę.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Jednak nie tylko najnowsze prośrodowiskowe trendy doprowadziły Mazdę do opracowania nowych technik recyklingu lub produkcji tworzyw sztucznych przyjaznych dla środowiska. Już od końca lat 80. Mazda prowadziła prace nad przetwarzaniem tworzyw sztucznych. Rozumiejąc ekologiczną potrzebę recyklingu plastiku, Mazda była pierwszym producentem samochodów, który stosował przetwarzanie zużytych zderzaków już w 1992 r. Początkowo zderzaki te były ponownie wykorzystywane do produkcji długopisów i plastikowych części samochodowych, które nie są widoczne w codziennej eksploatacji, jak np. osłony podwozia.

Problem z poddaniem procesowi recyklingu zderzaków pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji polegał na tym, że wiele z nich miało ponad dziesięć lat i różniły się zarówno składem materiałowym, jak i właściwościami przywierania lakieru. To powodowało trudności technologiczne i podnosiło koszty, a jedną z największych barier w recyklingu starych zderzaków był nieefektywny proces usuwania lakieru. Przed rokiem 2001 Mazda udoskonaliła proces usuwania powłoki lakierniczej w stopniu wystarczającym, aby umożliwić wykorzystanie tworzywa sztucznego do wzmacniania nowych zderzaków, a do 2007 r. opracowała proces usuwania 99,9% lakieru, co umożliwiło wykorzystanie tworzywa sztucznego z recyklingu do produkcji nowych zderzaków.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

W rezultacie, przed 2011 rokiem Mazda opracowała pierwszą na świecie technologię recyklingu pozwalającą na przetworzenie zderzaków wycofanych z eksploatacji w tworzywo o jakości umożliwiającej zastosowanie w nowych zderzakach samochodowych. Rozwiązanie to zastosowano po raz pierwszy w minivanie Mazda Biante. Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu są obecnie powszechnie stosowane we wszystkich nowych samochodach Mazdy.

W 2015 r. nastąpił kolejny przełom w światowym rozwoju technologii produkcji plastiku. Wraz z rozwinięciem bioinżynierii tworzyw sztucznych, które wytwarzane są z materiałów pochodzenia roślinnego, spadło zapotrzebowanie na korzystanie z zasobów ropy naftowej i ograniczona została emisja dwutlenku węgla. Odpady roślinne takie jak wióry drzewne i elementy roślin są przetwarzane na etanol, z którego następnie powstaje etylen i polipropylen. Proces ten jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i, w przeciwieństwie do alternatywnych materiałów wykonanych z soi lub skrobi kukurydzianej, nie uszczupla globalnych zasobów żywności. Bioplastiki charakteryzują się wyższą jakością wykończenia niż tradycyjne malowane tworzywa sztuczne i mogą być stosowane zarówno, jako elementy wyposażenia wnętrz, jak i nadwozi. Bioplastiki zostały użyte po raz pierwszy w Maździe MX-5 w 2015 r., a następnie w modelach Mazda CX-5, Mazda3, Mazda2, Mazda CX-30 i znajdą się również w pierwszej elektrycznej Maździe MX-30.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Ochrona zasobów naszej planety jest obowiązkiem wszystkich firm, by dostarczały produkty i usługi, które przynoszą korzyści Ziemi i społeczeństwom. Mazda nadal przoduje w opracowywaniu przyjaznych dla środowiska i pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych, z których powstają nowe produkty. Zmniejsza tym samym zużycie paliw kopalnych i emisję zanieczyszczeń, zgodnie z przyjętym planem Sustainable Zoom Zoom 2030. Zainicjowany w 2017 r. program uosabia korporacyjną wizję podnoszenia jakości życia ludzi poprzez możliwość posiadania własnego samochodu. Celem Mazdy jest masowe oferowanie samochodów, które są zrównoważone z naszą planetą i każdą lokalną społecznością oraz rozwój technologii, które pomagają rozwiązywać problemy z jakimi boryka się ziemia, społeczeństwa i jednostki.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze