Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Mazda od ponad trzech dekad jest w czołówce firm zajmujących się recyklingiem tworzyw sztucznych i była pierwszym producentem, który dokonał odzysku zderzaków z samochodów wycofanych z eksploatacji.

Od 1992 roku, Mazda poddała procesowi recyklingu około 1,28 mln sztuk zderzaków pochodzących z samochodów tylko z japońskiego rynku. To liczba pozwalająca na trzykrotne wypełnienie londyńskiej sali koncertowej Albert Hall, a po ułożeniu wzdłuż, pozwoliłyby na połączenie w linii prostej Warszawy z Madrytem. Debiutująca niebawem na rynku Mazda MX-30 jest samochodem elektrycznym wyposażonym w szeroką gamę przyjaznych dla środowiska materiałów i technologii, a jednym z najbardziej wyróżniających się rozwiązań jest wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących
z recyklingu.

W ślad za pierwszymi na świecie biotworzywami opracowanymi w 2007 r., najnowsza tapicerka imitująca skórę nazwana Mazda Premium Vintage zastosowana w MX-30 jest produkowana przy użyciu wody, a nie rozpuszczalników organicznych, co pomaga zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko i zadaje kłam obiegowym opiniom, że sztuczna skóra jest kiepskim substytutem prawdziwej. Tworzywo charakteryzuje się strukturą skóry w duchu vintage naniesioną na wysokiej jakości sztucznym podłożu skórzanym. Następnie całość pokryta jest silikonową powłoką o precyzyjnie kontrolowanej grubości warstwy wierzchniej, nadającej głębi kolorystyce i zapewniającej przyjemną w dotyku fakturę.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Jednak nie tylko najnowsze prośrodowiskowe trendy doprowadziły Mazdę do opracowania nowych technik recyklingu lub produkcji tworzyw sztucznych przyjaznych dla środowiska. Już od końca lat 80. Mazda prowadziła prace nad przetwarzaniem tworzyw sztucznych. Rozumiejąc ekologiczną potrzebę recyklingu plastiku, Mazda była pierwszym producentem samochodów, który stosował przetwarzanie zużytych zderzaków już w 1992 r. Początkowo zderzaki te były ponownie wykorzystywane do produkcji długopisów i plastikowych części samochodowych, które nie są widoczne w codziennej eksploatacji, jak np. osłony podwozia.

Problem z poddaniem procesowi recyklingu zderzaków pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji polegał na tym, że wiele z nich miało ponad dziesięć lat i różniły się zarówno składem materiałowym, jak i właściwościami przywierania lakieru. To powodowało trudności technologiczne i podnosiło koszty, a jedną z największych barier w recyklingu starych zderzaków był nieefektywny proces usuwania lakieru. Przed rokiem 2001 Mazda udoskonaliła proces usuwania powłoki lakierniczej w stopniu wystarczającym, aby umożliwić wykorzystanie tworzywa sztucznego do wzmacniania nowych zderzaków, a do 2007 r. opracowała proces usuwania 99,9% lakieru, co umożliwiło wykorzystanie tworzywa sztucznego z recyklingu do produkcji nowych zderzaków.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

W rezultacie, przed 2011 rokiem Mazda opracowała pierwszą na świecie technologię recyklingu pozwalającą na przetworzenie zderzaków wycofanych z eksploatacji w tworzywo o jakości umożliwiającej zastosowanie w nowych zderzakach samochodowych. Rozwiązanie to zastosowano po raz pierwszy w minivanie Mazda Biante. Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu są obecnie powszechnie stosowane we wszystkich nowych samochodach Mazdy.

W 2015 r. nastąpił kolejny przełom w światowym rozwoju technologii produkcji plastiku. Wraz z rozwinięciem bioinżynierii tworzyw sztucznych, które wytwarzane są z materiałów pochodzenia roślinnego, spadło zapotrzebowanie na korzystanie z zasobów ropy naftowej i ograniczona została emisja dwutlenku węgla. Odpady roślinne takie jak wióry drzewne i elementy roślin są przetwarzane na etanol, z którego następnie powstaje etylen i polipropylen. Proces ten jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i, w przeciwieństwie do alternatywnych materiałów wykonanych z soi lub skrobi kukurydzianej, nie uszczupla globalnych zasobów żywności. Bioplastiki charakteryzują się wyższą jakością wykończenia niż tradycyjne malowane tworzywa sztuczne i mogą być stosowane zarówno, jako elementy wyposażenia wnętrz, jak i nadwozi. Bioplastiki zostały użyte po raz pierwszy w Maździe MX-5 w 2015 r., a następnie w modelach Mazda CX-5, Mazda3, Mazda2, Mazda CX-30 i znajdą się również w pierwszej elektrycznej Maździe MX-30.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Ochrona zasobów naszej planety jest obowiązkiem wszystkich firm, by dostarczały produkty i usługi, które przynoszą korzyści Ziemi i społeczeństwom. Mazda nadal przoduje w opracowywaniu przyjaznych dla środowiska i pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych, z których powstają nowe produkty. Zmniejsza tym samym zużycie paliw kopalnych i emisję zanieczyszczeń, zgodnie z przyjętym planem Sustainable Zoom Zoom 2030. Zainicjowany w 2017 r. program uosabia korporacyjną wizję podnoszenia jakości życia ludzi poprzez możliwość posiadania własnego samochodu. Celem Mazdy jest masowe oferowanie samochodów, które są zrównoważone z naszą planetą i każdą lokalną społecznością oraz rozwój technologii, które pomagają rozwiązywać problemy z jakimi boryka się ziemia, społeczeństwa i jednostki.

Najnowsze

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Marka Dacia, powstała w Rumunii w 1966 roku, od zawsze była związana z Renault. Jej pierwszym modelem, dostępnym wyłącznie na tamtejszym rynku, było Renault 8, sprzedawane pod nazwą Dacia 1100. Samochód montowano z części produkowanych we Francji.

W 1999 roku Grupa Renault kupiła rumuńską markę z jasnym planem: chciała wykorzystać doświadczenie i lokalizację Dacii, aby wejść z najtańszym sedanem na rynki krajów Europy Wschodniej, które przechodziły wówczas etap transformacji.

Grupa Renault postanowiła zrealizować ten cel, przełamując obowiązujące kanony. Po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej w projektowaniu nowego modelu wykorzystano innowacyjne podejście projektowe „design to cost”. Polega ono na odwróceniu tradycyjnej logiki projektowej – optymalizacja kosztów stała się nadrzędną wytyczną na wszystkich etapach projektowania samochodu, oczywiście bez żadnych kompromisów w zakresie niezawodności czy bezpieczeństwa. Od początku do końca przy określaniu specyfikacji technicznej bierze się pod uwagę końcową cenę sprzedaży. Zgodnie z tą strategią ważnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonych i zamortyzowanych części i technologii Grupy Renault.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Oba nowe modele były zgodne z wartościami marki Dacia. Rekordowo duże wnętrze, prosta i solidna konstrukcja oraz bezkonkurencyjna cena przyczyniły się do ich sukcesu handlowego. Sandero (i Sandero Stepway) było w 2018 roku najlepiej sprzedającym się samochodem dla klientów indywidualnych. Od debiutu rynkowego sprzedano 2,1 mln sztuk tego modelu. Od 2010 roku sprzedaż Dustera wyniosła łącznie 1,6 mln sztuk.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Dacia zadebiutowała w Polsce w 2004 r. i przez 15 lat odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży. Na początku obecności marki na polskim rynku sprzedano 2 403 egzemplarze aut, a w 2019 r. już 33 034. W sumie klienci w Polsce zakupili już ponad 180 tys. samochodów Dacii.

W 2019 r. marka mogła pochwalić się największym przyrostem sprzedaży – 5700 egzemplarzy r/r (wzrost o 21%). Największą popularnością cieszy się Dacia Duster, która w 2019 roku już po raz kolejny utrzymała pozycję lidera segmentu SUV i była najchętniej wybieranym autem przez klientów indywidualnych w Polsce.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Dacia jest jedynym producentem, który w odpowiedzi na wyzwania środowiskowe proponuje silniki dwupaliwowe (benzyna/LPG) w całej gamie swoich samochodów osobowych.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Najbliższa rewolucja Dacii będzie związana z wprowadzeniem przystępnego cenowo samochodu elektrycznego, w którym zostanie wykorzystane 10-letnie doświadczenie Grupy Renault w tej dziedzinie. Zaprezentowany w marcu 2020 roku elektryczny show-car Spring to zapowiedź pierwszego w 100% elektrycznego modelu marki. Będzie to jednocześnie pierwszy samochód miejski Dacii! Będzie miał 5-drzwiowe nadwozie, 4 pełnowymiarowe miejsca i zasięg blisko 200 km.Dacia Spring to dowód, że stawiając na odważne rozwiązania zgodne z wyznawanymi wartościami, marka może zapewnić ekologiczne środki transportu dostępne dla wszystkich.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Najnowsze

Ford Ranger Thunder – nowa „piorunująca” wersja popularnego pick-upa

Thunder limitowany w Europie do zaledwie 4500 egzemplarzy uzupełnia ofertę Rangera, który zdobył ostatnio tytuł Międzynarodowego Pick-upa roku.

Ranger Tunder napędzany wersją Bi-turbo 2-litrowego silnika wysokoprężnego EcoBlue, dysponującego mocą 213 KM i momentem obrotowym 500 Nm, otrzymał też w standardzie nową 10-stopniową, automatyczną przekładnię Forda. 

Ford Ranger Thunder

Model, lakierowany w kolorze Sea Grey, wyróżnia się 18-calowymi czarnymi felgami aluminiowymi i czarnymi wykończeniami Ebony Black: osłony chłodnicy, tylnego zderzaka, przedniej i tylnej osłony podzderzakowej, ramek świateł przeciwmgielnych, sportowej ramy skrzyni ładunkowej i klamek drzwi. Odważne czerwone akcenty na osłonie chłodnicy i sportowej ramie skrzyni ładunkowej podkreślają strategiczne punkty nadwozia. Uzupełniają je trójwymiarowe emblematy “Thunder” na przednich drzwiach oraz klapa skrzyni z logo „Ranger”, wykończonym w matowej czerni.

Ford Ranger Thunder

Reflektory LED z przyciemnionymi ramkami są również standardem, a podobne ramki dodano tylnym światłom. Ranger Thunder sprzedawany jest z matą skrzyni ładunkowej i malowaną proszkowo roletą Black Mountain Top – dwiema opcjami bardzo popularnymi wśród klientów. 

Ford Ranger Thunder

Uzupełnieniem układu napędowego jest 10-stopniowa przekładnia automatyczna Forda, której własności i trwałość zostały sprawdzone w tak odmiennych zastosowaniach jak pick-up F-150 i nowy Ford Mustang. Szeroki zakres przełożeń i adaptacyjne algorytmy przełączania, działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków.

Ford Ranger Thunder

Thunder wyposażony jest w sprawdzony napęd na cztery koła, gwarantujący dzielność terenową oraz niewielkie zużycie paliwa od 7,8 l/100 km – tak zapowiada producent.

Najnowsze

Kontrola policji, cofnięty licznik… i co dalej?

Od początku roku policja podczas kontroli pojazdu może sprawdzić wskazanie stanu licznika naszego samochodu. Wielu kierowców obawia się więc sytuacji, w której okaże się, że posiadają auto z cofniętym drogomierzem. Czy z miejsca zostaną uznani za winnych popełnienia przestępstwa?

Obecne zmiany w przepisach dotyczących liczników (drogomierzy) są zbyt świeże, aby móc trafnie odpowiedzieć na to pytanie. Choć wprowadziły one niemałe zamieszanie w społeczeństwie, powszechne stają się przypadki, w których organy kontrolujące w chwili stwierdzenia niezgodności we wskazaniach drogomierza, zatrzymują nie tylko dowód rejestracyjny, ale również pojazd. W niektórych sytuacjach wzywana jest nawet laweta, a użytkownik zostaje bez auta do czasu wyjaśnienia niezgodności przez prokuraturę. Przepisy dopuszczają takie postępowanie. Na najważniejsze, nurtujące pytania odpowiada Marcin Wojnowski ze Stacji Kontroli Pojazdów RS AUTO.

Co dzieje się dalej? 
Na pewno w trakcie czynności wyjaśniających byłaby pani, a także sprzedający, wzywani celem złożenia wyjaśnień. Do grona osób wzywanych na owo przesłuchanie dołącza diagnosta wykonujący ostatnie badanie techniczne, mimo że po badaniu wystawia stosowne zaświadczenie, w którym jest zapisana wartość wskazań drogomierza.

Czy posiadanie auta z cofniętym licznikiem jest przestępstwem? Jak udowodnić swoją niewinność? 
Samo posiadanie takiego pojazdu nie jest przestępstwem, jednak może okazać się dość problematyczne. Jak już wspomniałem, w przypadku kontroli pojazd może zostać zatrzymany i trzeba będzie udowodnić, że nie wprowadzało się ani nie zlecało nikomu zmian wskazań drogomierza.

Dane dotyczące stanu liczników, które posiada policja pochodzą głównie z CEPiK-u, te zaś od diagnosty. A co jeśli diagnoście zadrży ręka i pomyli się podczas wpisywania wartości licznika do systemu?  
Diagnosta po wykonanym badaniu technicznym wydaje klientowi zaświadczenie o stanie technicznym pojazdu, w którym zapisana jest wartość wskazań drogomierza. Na naszych stacjach przyjęty jest standard, że diagnosta informuje klienta o tym, co mu wręcza, dzięki czemu mamy możliwość weryfikacji, czy dane zostały właściwie zanotowane w systemie. Jeśli coś się nie zgadza, to na tym etapie można w prosty sposób wprowadzić korektę. Dodatkowo wprowadziliśmy procedurę fotograficznej rejestracji stanu drogomierza w badanym pojeździe, aby na przyszłość mieć potwierdzenie jego wskazań w momencie badania technicznego.

Teść ze szwagrem wypatrzyli synowi sąsiada ślicznego Passata z Niemiec. Jak w sytuacji sprowadzania auta z zagranicy zabezpieczyć się przed cofniętym drogomierzem?
W przypadku aut zza granicy mamy ograniczone możliwości weryfikacji wskazań drogomierza. System CEPiK nie jest połączony z podobnymi bazami danych stosowanych w innych krajach Europy. Pozostaje nam więc uzyskać informację u serwisie dealera danej marki. W skrajnych przypadkach warto powołać rzeczoznawcę.

Mój licznik zaczął wariować, pokazuje dziwne liczby. Muszę go wymienić i zgodnie z prawem mogę kupić używany, który na starcie ma niższą wartość. Nie chcę jednak narazić się na gniew policjanta, zatrzymującego mnie do kontroli. Co w takiej sytuacji?
Tu nie chodzi o gniew policjanta. Takie wprowadzono przepisy, a policja jest organem kontrolującym ich przestrzeganie. Każdy użytkownik pojazdu dokonując wymiany lub naprawy drogomierza, zobowiązany jest wedle nowych przepisów do stawienia się w terminie 14 dni na Stacji Kontroli Pojazdów celem dokonania odczytu wskazań drogomierza i odnotowania tego faktu w systemie CEPiK. Jeśli tego nie zrobi, narazi się na nieprzyjemności podczas kontroli. Wypełnia stosowne oświadczenie i wnosi opłatę w wysokości 50 zł. Wprawdzie obowiązek wykonania takiego odczytu na SKP wprowadzony został od początku tego roku, ale nie przewidziano żadnego okresu przejściowego. Dlatego podczas kontroli każda niezgodność skutkuje tym samym.

Najnowsze

Porsche Museum otwiera swoje drzwi dla wszystkich – bezpłatnie, ale wirtualnie

Zgodnie z tegorocznym mottem inicjatywy – „Muzea na rzecz równości: różnorodność i integracja”, w najbliższą niedzielę na Instagramie @porsche.museum będzie można wziąć udział w cyfrowym zwiedzaniu muzeum na żywo.

W Międzynarodowy Dzień Muzeów dwóch przewodników będzie prowadzić zwiedzanie ekspozycji, która obecnie liczy ponad 80 samochodów i zajmuje powierzchnię ponad 5600 metrów kwadratowych. Zwiedzanie odbędzie się w dwóch godzinnych sesjach – po jednej w języku niemieckim i angielskim. Przewodnicy opowiedzą o specjalnych eksponatach i przypomną historię firmy.

Cyfrowa wizyta w muzeum na żywo „zahaczy” o zgromadzone prototypy, pomniejsze sekcje wystawowe, pojazdy wyścigowe oraz samochody seryjne. Każdy zainteresowany może na Instagramie obejrzeć pierwszą wycieczkę w języku niemieckim (start o godzinie 18:30) albo drugą, w języku angielskim (początek o godzinie 00:00, CEST). Zwiedzanie celowo odbywa się poza regularnymi godzinami otwarcia – zgodnie z mottem: „Muzeum dla wszystkich”.

Wycieczki zostaną nagrane także w dodatkowych językach (chińskim, francuskim, włoskim, japońskim, chorwackim, rumuńskim, hiszpańskim, portugalskim i tureckim) i od niedzieli będą dostępne w News TV Porsche.

Najnowsze