Dziewczyny enduro – wyzwanie na sierpniowy weekend

Rusza projekt „Dziewczyny enduro”, którego pomysłodawcami i realizatorami są redakcja X-cross i Enduro Expert School.

Zapraszamy wszystkie endurówki (ale nie tylko) do Malechowa (2.08/4.08), do udziału w pokazowym przejeździe z pomiarem czasu. Zawody odbędą się w ramach Mistrzostw Polski Enduro. Trasa zostanie zamknięta, dlatego organizator dopuszcza zawodniczki jadące na crossówkach. A zatem prawo jazdy nie jest konieczne, nie jest także wymagane OC. Dla startujących po raz pierwszy zostanie zorganizowany egzamin na licencję.

fot. PZM

Obowiązkowa jest karta zdrowia zawodnika ze stwierdzeniem lekarza medycyny sportowej (lub posiadającego certyfikat PTMS) o zdolności do startu. Zawody odbędą się w dwóch turach. W pierwszej pojadą zawodnicy MP i PP, a w drugiej quady, dziewczyny i Puchar Bałtyku. Dziewczyny jadą na takich samych zasadach jak PP (6x 30 km), bez taryfy ulgowej.

Zapraszamy do Malechowa w piątek 2 sierpnia!

Najnowsze

Premiera BMW i3 już 29 lipca – film

Przez kilka ostatnich miesięcy fani marki BMW z niecierpliwością śledzili wszelkie plotki dotyczące premiery modelu i3 - pierwszego całkowicie elektrycznego auta spod ręki Bawarczyków. Teraz śpieszymy z oficjalną informacją: premiera BMW i3 już 29 lipca.

W celu wytworzenia napięcia przed pokazaniem światu elektrycznego modelu i3, BMW zaprezentowało kilkudziesięciosekundowe video promocyjne. W opinii jego twórców, ten krótki filmik ma za zadanie jeszcze bardziej spotęgować niecierpliwość wszystkich fanów marki oczekujących na premierę.

fot. BMW

BMW i3 to samochód, który ma najlepiej się czuć w ruchu miejskim. Silnik elektryczny, w który będzie wyposażony i3, ma generować ok. 170 KM oraz 250 Nm momentu obrotowego. Poza tym dystans, jaki będzie mógł przejechać samochód, to od 130 – 160 km lub 160 – 225 km (według różnych źródeł) na pojedynczym ładowaniu.

Oczywiście dokładną specyfikację modelu poznamy w dzień premiery, czyli 29 lipca. Teraz musimy nacieszyć się jedynie tym krótkim filmikiem:

Najnowsze

Sebastian Vettel odebrał swojego Vettela

W przeddzień swoich dwudziestych szóstych urodzin dyrektor ds. osiągów Infiniti, Sebastian Vettel, odebrał swój nowy samochód − Infiniti FX Vettel Edition.

SUV z limitowanej − liczącej 150 egzemplarzy − edycji, zaprojektowany z bezpośrednim udziałem trzykrotnego mistrza świata Formuły 1 i oznaczony numerem 001, został dostarczony do domu Vettela w Szwajcarii.

FX Vettel Edition to najmocniejszy model w gamie samochodów Infiniti. Zaprezentowany został na Festiwalu Szybkości w Goodwood w 2012 roku, gdzie Vettel wjechał nim na słynne wzgórze. Projekt zapoczątkował pogłębienie współpracy utytułowanego kierowcy z marką Infiniti w doskonaleniu samochodów szosowych. Zaangażowanie Vettela doprowadziło do mianowania go w kwietniu 2013 roku dyrektorem ds. osiągów marki.

Sebastian Vettel odbiera kluczyki od nowego auta
fot. Infiniti

Odtąd mistrz kierownicy wielokrotnie brał udział w testowych jazdach próbnych i konsultacjach technicznych zespołów projektowych Infiniti na całym świecie. Miał także bezpośredni wkład w doskonalenie układów kierowniczego i hamulcowego w najnowszym sportowym sedanie klasy premium − Infiniti Q50.

Infiniti FX Vettel Edition jest w sprzedaży w Europie Zachodniej, na Środkowym Wschodzie oraz w Rosji.

„Jestem dumny, że mam samochód Infiniti, który pomogłem zaprojektować. Prowadzenie FX Vettel Edition to wielka frajda. Urzeka mnie również jego niepowtarzalność. Jestem pewien, że inni posiadacze Infiniti będą mieć takie same odczucia” − mówi Vettel.

 

Najnowsze

Kobiece auto-ciekawostki, czyli jak to dawniej bywało

Jak Henry Ford zapatrywał się na kobiety w branży motoryzacyjnej? Kim była i czym zajmowała się Helene Rother? Czy parasol jest typowo kobiecym gadżetem? Mały przegląd historycznych ciekawostek, w sam raz do błyśnięcia podczas konwersacji w towarzystwie.

W 1922 roku Henry Ford stanął przed nie lada dylematem. Musiał pogodzić własne przekonania z wymogami realiów, a to okazało się trudne. Ostatecznie zdecydował się na zatrudnienie kobiet w świeżo otwartej fabryce w Phoenix przy montażu i spawaniu części samochodowych, postawił jednak szereg warunków. Po pierwsze, zatrudniał wyłącznie kobiety samotne i wdowy, ponieważ nie wyobrażał sobie mężatki pracującej poza domem. Po drugie zaś wielokrotnie podkreślał, że uważa obecność kobiet w branży motoryzacyjnej za zjawisko przejściowe, ponieważ ich życiowe powołanie jest zgoła inne:

„Prawdziwym zadaniem kobiety jest wyjść za mąż, mieć dom i rodzinę. Wszystkim pracownikom płacę tyle samo, niezależnie od płci. Dzięki temu panie mogą zadbać o siebie, ubrać się atrakcyjnie i zdobyć męża”.

O pionierkach za kierownicą i innych cikawostkach z historii przeczytasz także tu – kliknij.

Henry Ford uważał, że miejsce kobiety jest w domu
fot. Ford

Henry Ford popełnił jednak omyłkę w swojej patriarchalnej ocenie, co stało się jasne już pod koniec lat 20., a w latach 30. w szczególności. Nie dało się już zamykać oczu na to, że pań za kierownicą – zarówno tych jeżdżących dla przyjemności, jak i z koniecznej potrzeby – stale przybywa. Zarysował się pewien trend: kampanie skierowane do kobiet, zatrudnianie żeńskiego personelu w sprzedaży i designie. Niespodziewanie zwiększył się wachlarz kolorystyczny karoserii, pojawiły się też takie elementy, jak ozdobne klamki czy pluszowa tapicerka, a nawet srebrne wazony na kwiaty.

Podczas wojny produkcja nowych aut została wstrzymana, producenci zaangażowali się w przemysł wojenny. Kiedy nadeszły czasy pokoju, powrót do poziomu produkcji i sprzedaży z dawnych lat zajął sporo czasu. Amerykańskie fabryki w 1945 roku wypuściły mniej aut (sprzedano poniżej 70 tysięcy sztuk) niż miało to miejsce w 1909, czyli zanim produkcja stała się masowa. Wtedy to zrodziło się hasło „wykonaj pracę, którą on musiał zostawić” i zatrudnianie kobiet na stanowiskach uznawanych dotąd za wyłącznie męskie.

Helene Rother była zdolnym projektantem
fot. materiały prasowe


Helene Rother urodziła się w 1908 roku we Francji, gdzie pracowała jako projektantka biżuterii i odzieżowych akcesoriów. W 1942 roku uciekła z opanowanej przez nazistów ojczyzny i wraz z siedmioletnią córką, Iną, wyemigrowała do Stanów. Była pierwszą kobietą, która została zatrudniona jako pełnoetatowy projektant, kiedy dołączyła do ekipy zajmującej się projektowaniem wnętrz samochodów w General Motors w 1943. Cztery lata później otworzyła własne studio. Jako jedna z pierwszych zauważyła trend, który upowszechnił się w późnych latach 40. i później w 50., widoczny w reklamach z tamtego okresu: samochody nosiły coraz większe piętno indywidualizmu, stając się odzwierciedleniem osobowości i upodobań właściciela.

Widać wyraźnie wyeksponowaną parasolkę
fot. materiały prasowe

W 1956 roku podczas Chicago Auto Show zaprezentowano samochód opracowany z myślą o żeńskich odbiorcach. Był to czterodrzwiowy Custom Royal La Femme, pokazany na stoisku Dodge’a. Na zdjęciach dokumentujących pokaz widać – oprócz hostess i konferansjera – również otwartą parasolkę. Stanowiła ona jeden z elementów wyposażenia tegoż auta, jako dodatek, w opinii projektantów, niepodważalnie kobiecy.

Najnowsze

Volkswagen sadzi kwiatki

Volkswagen zachęca do aktywnych działań proekologicznych. W ramach akcji Think Blue wybrane miejskie skwery w Poznaniu, Gdańsku i Toruniu zakwitną na niebiesko. Przy nich staną huśtawki zachęcające do chwili relaksu i szukania inspiracji do ekologicznych gestów na co dzień.

Przy skwerach pojawią się także tablice z nasionami niezapominajki, które można zasiać w ogródku, na balkonie czy miejskim placu, by wesprzeć kiełkowanie idei Think Blue. Akcja ma inspirować do poznania idei Think Blue i podkreślić związany z nią czynnik zabawy i aktywności.

Niebieskie skwery to pierwszy element akcji promocyjnej Think Blue – globalnej idei Volkswagena, odpowiadającej na pytanie jak harmonijnie łączyć indywidualną mobilność z odpowiedzialnością za środowisko i działaniami proekologicznymi, które akcentują, że troska o naturę jest wspólną sprawą nas wszystkich. Inicjatywy w ramach Think Blue, podejmowane przez koncern VW na całym świecie, mają inspirować i motywować do brania odpowiedzialności za przyszłość środowiska. Podkreślają również, że ekologiczne działania nie wymagają rezygnacji z wygody, a co więcej, mogą dostarczyć sporo radości. W wielu krajach podjęte zostały już inicjatywy promujące działania proekologiczne: Włosi ustawili wielki kosz recyklingowy, Hiszpanie pobiegli w „niebieskim” maratonie, natomiast Australijczycy uczestniczyli w zawodach na przejechanie jak największej liczby kilometrów na jednym litrze paliwa.

Akcja „Think Blue” w Poznaniu
fot. Damian Kramski

Niebieskie skwery z tablicami pojawią się w Poznaniu, Gdańsku i Toruniu. W sadzeniu roślin będą uczestniczyć niebieskie drużyny Volkswagena oraz mieszkańcy miast. Nasiona niezapominajki, umieszczone na tablicach przy klombach, można samodzielnie zasiać w ogródku lub na balkonie, by przypominały o niebieskiej idei Think Blue.

Kolejnym etapem akcji będzie próba odzyskania dla mieszkańców zaniedbanych miejsc, poprzez odtworzenie zieleni lub stworzenie mebla miejskiego wpisującego się w ideę Think Blue i skłaniającego do zachowań ekologicznych, nawiązywania relacji społecznych oraz prowokującego do aktywności. Ostateczna forma mebli oraz lokalizacja w danym mieście wyłonione zostaną przez mieszkańców w głosowaniu na stronie VW na portalu Facebook.

W ramach idei Think Blue Volkswagen organizuje także konkurs, w którym wyłoniony zostanie najoszczędniej jeżdżący kierowca na świecie. W krajach biorących udział w „Think Blue. World Championship 2013” zostaną przeprowadzone lokalne eliminacje. W Polsce rozpoczną się one w połowie lipca, w ciągu kilku tygodni wyłonionych zostanie 20 najlepszych uczestników, którzy zakwalifikują się do krajowego finału. Przed rozpoczęciem rywalizacji, w której wyłoniony zostanie najlepszy proekologiczny kierowca w Polsce, uczestnicy przejdą specjalne szkolenie. Najlepszy z nich będzie reprezentował Polskę podczas światowego finału konkursu we wrześniu. Atrakcyjna, zachęcająca formuła oraz nauka eco jazdy to szczególne walory rywalizacji w „Think Blue. World Championship 2013”.

Sadzenie kwiatów i rewitalizacja przestrzeni miejskiej to początek rozprzestrzeniania idei Think Blue w naszym kraju. Volkswagen zapowiada kolejne inicjatywy zmierzające do promowania postaw proekologicznych i indywidualnego zaangażowania w działania na rzecz środowiska i bardziej „niebieskiego” myślenia.

Najnowsze