Dwa radiowozy nie mogą zatrzymać pijanego rowerzysty

Większość obywateli bez słowa protestu wykonuje polecenia policjantów, dobrze wiedząc, że dyskusje czy opieranie się, nigdy nie kończą się dobrze. Ale czasami trafia się jakiś buntownik i wtedy okazuje się, że… nie zawsze policja ma pomysł co zrobić, żeby sprowadzić do pionu krnąbrnego obywatela.

Wbrew pozorom policjanci nie chcieli zatrzymać rowerzysty za jazdę na rowerze w okresie epidemii. Otrzymali oni zgłoszenie, że ten konkretny mężczyzna jest pod wpływem alkoholu. Patrol ruszył zweryfikować to zgłoszenie, a kiedy zauważyli podejrzanego, wydali mu polecenie zatrzymania się. Ale on miał inne plany.

Co było dalej możecie zobaczyć na poniższym wideo, choć nie zawsze jest to łatwe. Autor części nagrania miał spore problemy z wycelowaniem telefonem (trzymanym oczywiście pionowo) w to, co chciał nagrać. Cała akcja chwilę trwała i policja nie wypadła w niej zbyt dobrze. Rozumiemy, że radiowozem łatwo można dogonić rowerzystę, ale jak zatrzymać? Można go wyprzedzić i ruszyć w jego stronę pieszo, ale on może wtedy szybko gdzieś skręcić i trzeba próbować od początku. Ale ten moment, kiedy dwa radiowozy zajechały mu drogę, a rowerzysta zdążył zatrzymać się, zawrócić i spokojnie odjechać… no cóż.

Pościg zakończył się w momencie, kiedy mężczyzna zmienił taktykę i chciał uciec pieszo z rowerem na plecach. Nie było to rozsądne. Policja po zatrzymaniu 40-latka potwierdziła zasadność zgłoszenia – miał on 1,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Najnowsze

Sezonowa wymiana opon w czasie epidemii dozwolona! Ale oczywiście nie dla wszystkich

Epidemia koronawirusa to poważna sprawa i nałożone na nas ograniczenia mają na celu jej zatrzymanie. Jednocześnie rządzący rozumieją, że czasami pewne rzeczy po prostu musimy zrobić, więc dozwolone jest opuszczanie domu w razie wyraźnej potrzeby. Celowo nie został sporządzony „spis rzeczy dozwolonych”, aby nie narzucać nam, co ma być dla nas ważne, a co nie. Pozostawiono to naszej ocenie oraz rozsądkowi. Korzystają z tego funkcjonariusze policji, którzy arbitralnie decydują, czy coś było dla nas ważne, czy nie i nakładają mandaty wedle własnego uznania.

Kilka dni temu Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego i Związkiem Dealerów Samochodowych wystosowały list do premiera, w którym domagały się uznania sezonowej wymiany opon za spełniającą definicję potrzeb dnia codziennego. Argumentowały, że opony to podstawowy element bezpieczeństwa w samochodzie, który wymiernie wpływa na jego zachowanie na drodze, a co za tym idzie na bezpieczeństwo. Dla osób mających jakiekolwiek pojęcie o motoryzacji to oczywiste, ale czy wiedzieliście, że różnica w długości hamowania ze 100 km/h może wynosić nawet 16 m (według testów przeprowadzonych przez ADAC)?

Koronawirus a wymiana opon zimowych. Policja wystawia mandaty nawet do 500 zł!

Co na to premier? I tu małe zaskoczenie, dosłownie kilka dni po tym apelu, Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon z zimowych na letnie! Jeśli poczuliście ulgę, że rządzący poszli po rozum do głowy, to słusznie, ale… jest drobny haczyk. Jak czytamy we wspólnym komunikacie interweniujących w tej sprawie związków:

Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb. Dla kierowców, którzy nie przemieszczają się w tym okresie swoim autem oraz dla tych objętych obowiązkową kwarantanną nie ma pośpiechu – mogą oni jeszcze poczekać z wizytą w warsztacie.

Rozumiecie co to oznacza? Niby wolno, ale wracamy do opisanego na początku przypadku „wychodzenia z domu tylko w razie wyraźnej potrzeby”. Teoretycznie więc jesteśmy kryci. Ktoś musi dojeżdżać do pracy? Sprawa oczywista. Pracujesz z domu? Ale raz w tygodniu jedziesz na duże zakupy dla całej rodziny, których nie przyniesiesz w rękach, choćby sklep był dosłownie za rogiem. Stwierdzenie, żeby wstrzymać się z wymianą opon, jeśli nie musimy teraz korzystać z auta, to ponowne odwołanie się do naszej oceny własnej sytuacji oraz naszego zdrowego rozsądku. Czyli teoretycznie policjant może nas zatrzymać, a potem zacząć zastanawiać się, czy nasza ocena była słuszna…

Niedawno argumentowaliśmy, że przejażdżka na motocyklu może być formą rekreacji, więc jest dozwolona i takie też stanowisko przedstawił rzecznik rzeszowskiej policji. Co z tego skoro kilka dni temu policja z Konina chwaliła się, że zatrzymała dwóch motocyklistów, za to, że jechali na motocyklach? Według ekspertów dozwolone jest także mycie samochodu, choćby z uwagi na to, że brudne szyby pogarszają widoczność, co wpływa na bezpieczeństwo. Z kolei rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji Mariusz Ciarka powiedział, że nie zna żadnego przypadku, aby ktoś dostał mandat za mycie samochodu. Widać nie słyszał o głośnej sprawie z Olsztyna, gdzie policja wraz z Żandarmerią Wojskową nałożyła mandaty po 500 zł na trzech kierowców myjących auta. Zablokowali też wyjazd z myjni, żeby wylegitymować i przepytać osoby czekające w kolejce.

Tak więc możecie jechać, wymienić opony na letnie. Ale lepiej miejcie przygotowane dobre alibi.

Najnowsze

ROZWIĄZANIE KONKURSU „Wybieramy najlepsze moto-samochodowe selfie!”

To już koniec drugiego etapu konkursu na najlepsze motocyklowe i samochodowe selfie! Oddaliście setki głosów na Wasze ulubione zdjęcia naszych uczestników konkursu, kliknijcie, aby sprawdzić, kto wygrał nagrodę główną! Dziękujemy za udział w zabawie!

Bardzo dziękujemy za tak duże zaangażowanie w naszej zabawie – czas poznać oficjalne wyniki konkursu „Wybieramy najlepsze moto-samochodowe selfie!”, w którym zwycięzcy wygrywają wspaniałe zestawy nagród!

W kategorii #motocykloweselfie nagroda wędruje do Pana Marcina (399 głosów): https://www.motocaina.pl/image/marcin-77411
książka Ubuntu. Motocyklowa odyseja samotnej kobiety przez Afrykę. i powerbank do telefonów oraz urządzeń audio oraz gadżety: pendrive 8 GB, bandanka BMW Motorrad

W kategorii #samochodoweselfie nagroda trafia do Pani Karoliny (145 głosów): https://www.motocaina.pl/image/karolina-77413
książka Mark Webber. Moja Formuła 1.  i zestaw termosów do samochodu oraz gadżety pendrive 8 GB, czapka z daszkiem z samochodowym logo. 

Przekazanie nagrody nastąpi do dnia 17 kwietnia 2020 r. za pośrednictwem przesyłki kurierskiej Inpost, po uprzednim przesłaniu przez zwycięzcę konkursu danych teleadresowych w celu przekazania nagrody.

Dane teleadresowe należy przesłać do dnia 14 kwietnia 2020 r. do organizatora za wiadomości email, przesłanej na redakcja@motocaina.pl.
UWAGA: Jeśli laureat konkursu nie prześle danych teleadresowych do 14 kwietnia 2020 r. skutkuje to przekazaniem nagrody na następny konkurs i utratą prawa do jej odebrania. 

Najnowsze

Znamy Światowy Samochód Roku 2020!

O tytuł Światowego Samochód Roku rywalizowało aż 31 modeli. Jury konkursu World Car of The Year składało się z kilkudziesięciu dziennikarzy motoryzacyjnych reprezentujących 24 krajów ze wszystkich kontynentów. Sprawdźcie wszystkie nagrodzone modele!

Dwa modele marki Kia triumfują w konkursie „Światowy Samochód Roku 2020”. Nowy SUV Telluride zdobywa tytuł „World Car of the Year”, a elektryczny crossover Kia Soul EV (w Europie znany jako e-Soul) zwycięża w kategorii „World Urban Car”.

W Kia Telluride jurorzy docenili przede wszystkim znakomity design i wysoką funkcjonalność. Tytuł „World Car of the Year” jest jej kolejnym wyróżnieniem. Od debitu w 2019 roku nowy SUV marki Kia zdobył już ponad 70 nagród. Wśród nich są „North American Utility Vehicle of the Year” i „SUV of the Year” magazynu MotorTrend. Kia Soul EV została uznana przez jury za idealny samochód do miasta. 

Znamy Światowy Samochód Roku 2020!

Kia Telluride, dostępna na rynkach Ameryki Północnej i w wielu innych krajach, łączy wyrazisty design z przestronną i funkcjonalną kabiną. Nowy SUV marki Kia może pomieścić do ośmiu pasażerów. Telluride, wyposażony w napęd na cztery koła i wiele systemów wspomagających kierowcę, jest idealnym autem do rodzinnych wypraw nie tylko utwardzonymi drogami.

Kompaktowa Kia Soul EV jest napędzana mocnym silnikiem elektrycznym i oferowana z dwoma akumulatorami do wyboru – o pojemności 64 lub 39,2 kWh. Soul EV potrafi przejechać do 452 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora o większej pojemności (cykl mieszany wg WLTP).

Więcej: Kia e-Soul i Niro. Znamy już ceny i wyposażenie tych elektrycznych crossoverów

Soul EV oferuje większy zasięg niż wiele znacznie droższych samochodów elektrycznych. Zastosowano w nim wiele  zaawansowanych technologii, wpływających na zwiększenie zasięgu, m.in. odzysk energii podczas hamowania, które pozwalają na zwiększenie dystansu przejeżdżanego na jednym ładowaniu akumulatora. Elektryczna Kia Soul dostępna jest w Polsce od kilku tygodni.

Znamy Światowy Samochód Roku 2020!

Podczas wirtualnego ogłoszenia wyników, pierwszym triumfatorem został już dwa tygodnie temu w kategorii Światowa Motoryzacyjna Osobowość Roku 2020 Carlos Tavares. Dziś poznaliśmy zwycięzców w pięciu kategoriach czysto samochodowych:

  • Światowym Samochodowym Designem Roku 2020 została Mazda3.

Mazda3 jest drugim modelem w gamie, który otrzymał tytuł World Car Design of the Year, po nagrodzie dla Mazdy MX-5 w 2016 r.Zainicjowana w 2010 r. wyjątkowa filozofia projektowa Kodo – Dusza Ruchu oraz zdolność projektantów do oddania witalności w bryle samochodu jest siłą napędową wielokrotnie nagradzanej stylistyki obecnej gamy modelowej Mazdy.

Zobacz: Mazda3 została Kobiecym Światowym Samochodem Roku

Znamy Światowy Samochód Roku 2020!

  • Światowym Samochodem Sportowym Roku 2020 zostało Porsche Taycan.
  • Światowym Samochodem Luksusowym Roku 2020 zostało Porsche Taycan.

Tym samym Porsche odniosło potrójne historyczne zwycięstwo wśród aut sportowych – to trzeci zwycięski model producenta po 911 oraz 718 Spyder/Cayman. Porsche Taycan oraz nowe 911, wprowadzone na rynek w ubiegłym roku, zdobyły już około 40 międzynarodowych nagród, przede wszystkim na swoich głównych rynkach zbytu – w Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii i Chinach, ale także w Polsce. 

Przeczytaj także: Nowe Porsche Taycan pokonuje północną pętlę Nürburgringu w ciągu 7 minut i 42 sekund!

Znamy Światowy Samochód Roku 2020!

Najnowsze

Kto jest najbardziej utytułowanym producentem motocykli w Moto GP?

Aż trzy motocykle wygrały więcej wyścigów i tytułów niż jakikolwiek inny producent. Recepta na sukces? Chodzi o połączenie inżynierii z najbardziej utalentowanymi kierowcami. O kogo chodzi? Zdradzamy wam szczegóły!

W ciągu 18 sezonów od kiedy w zawodach MotoGP pojawiły się silniki czterosuwowe w 2002 roku, Honda zdobyła łącznie 22 tytuły indywidualne zawodników i konstruktorów w MotoGP oraz osiągnęła 153 zwycięstwa w Grand Prix.
 
Modele RC211V, RC212V i RC213V kontynuują system nazewnictwa Hondy, które zawojowały świat wyścigów motocyklowych Mistrzostw Świata od 1960 roku. Wśród tych wspaniałych maszyn warto wymienić sześciocylindrowy RC166 250 cm³,  pięciocylindrowy RC149 125 cm³  i  czterocylindrowy RC181 500 cm³.
 
 
Symbol RC oznacza Racing Cycle (cykl wyścigów); 211 wskazuje, że RC211V był pierwszym motocyklem Hondy biorącym udział w GP w XXI wieku; V odnosi się do układu cylindrów w silniku. Motocykl z oznaczeniem 212 był drugim motocyklem Hondy biorącym udział w GP w XXI wieku, a 213 trzecim.
 
 
RC211V (2002-2006)
Dziesięciu zawodników RC211V – Alex Barros, Max Biaggi, Toni Elias, Sete Gibernau, Nicky Hayden, Marco Melandri, Dani Pedrosa, Valentino Rossi, Makoto Tamada i Tohru Ukawa – wygrało łącznie 48 wyścigów MotoGP przez 5 lat między 2002 a 2006 rokiem. W tym okresie motocykl pomógł zdobyć również trzy tytuły indywidualne kierowców i cztery tytuły konstruktorów.
 
 
W silniku modelu RC211V cylindry były ustawione pod kątem 75,5 stopni, trzy cylindry w przedniej części, dwa w tylnej. Część koncepcji pochodziła z poprzednich motocykli Hondy biorących udział w GP, a część z maszyn drogowych Hondy – udowadniając, że technologia działa w obie strony w Hondzie.
 
Technologia „big bang” – która dostarcza moment obrotowy do tylnego koła w bardziej użyteczny sposób – pochodzi z NSR500 Hondy, która całkowicie zdominowała mistrzostwa świata dla motocykli 500 cm³ po wprowadzeniu przez Hondę technologii „big-bang” w 1992 roku.
 
 
 
Konstrukcja cylindra RC211V została zapożyczona w dużej mierze z doświadczenia, jakiego Honda nabyła ze swojego motocykla drogowego V4 RC45, zwycięzcy mistrzostw Świata Superbike w 1997 roku. Oba silniki miały bardzo podobną konstrukcję komory spalania, a także średnicę cylindra i skok tłoka.
 
RC212V (2007-2011)
RC212V wykorzystał wiele zastosowań z RC211V,  ale był zupełnie nowym motocyklem, napędzanym silnikiem V4. Po zakończeniu sezonu 2007 szybko stało się jasne, że motocykle o pojemności 800 cm³ znacznie różnią od maszyn z silnikami 990 cm³.
 
Mniejsze silniki produkowały mniej mocy i momentu obrotowego, więc motocykle wymagały innego stylu jazdy, priorytetowo traktując wysoką prędkość w zakrętach nad wyjściami bokiem z nich.
 
 
Silnik V4 kręcił się do 18 000 obr./min, o 2000 obr./min więcej niż jego poprzednik o większej pojemności, wykorzystując sprężyny pneumatyczne, aby uzyskać lepszą kontrolę zaworów przy wysokich obrotach. Bardziej pionowa krzywa mocy w 800-tce wymagała również lepszego elektronicznego sterowania, w tym anty-wheelie, kontroli trakcji i asystenta startu. Ewolucja elektroniki była najbardziej znaczącym rozwojem w erze motocykli 800 cm³.
 
RC213V (od 2012)
Kiedy podjęto decyzję o przejściu do pojemności 1000 cm³ w Mistrzostwach Świata MotoGP 2012 inżynierowie Hondy zaprojektowali trzecią zupełnie nową maszynę do startów w klasie królewskiej.
 
 
 
Honda nie postanowiła jedynie powiększyć pojemność silnika. Firma zdecydowała się zrobić wyraźną przerwę od RC212V, budując zupełnie nowy silnik, 90-stopniowy V4. RC213V nie był pierwszym 90-stopniowym silnikiem V4, który zbudował Honda. Owalne tłokowe NR500 z początku 1980 roku były zasilany przez 90-stopniowy V4, podobnie jak VF750, VFR750, RC30 i RC45 z 1980 i 1990 roku.
 
 
90-stopniowy V4 nie jest tak kompaktowy jak węższe jednostki, ale Honda zdecydowała, że zdoła zalety tego silnika przeważyć nad wadami, opracowując nowe rozwiązania konstrukcji ramy, airboxa, wydechu i zbiornika paliwa, aby zmniejszyć ogólne wymiary.
 

Najnowsze