Dotykowy ekran z haptycznym sprzężeniem zwrotnym już w 2017 roku

Nowy wyświetlacz od Continental oparty na technologii aktywnego haptycznego sprzężenia zwrotnego (Haptic Feedback Display) przekazuje informacje zwrotne za pomocą impulsów ruchowych, które można wyczuwać palcami.

Continental prezentuje pierwszy w historii w pełni dotykowy ekran wykorzystujący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne. Dotykowy 8-calowy ekran (20,3 cm) oparty na technologii haptycznej, trafi do seryjnej produkcji do 2017 roku.

To rozwiązanie nie tylko zwiększa komfort użytkownika, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdyż  kierowca nie musi odrywać wzroku od jezdni i patrzeć na ekran, by wiedzieć, czy pożądana operacja została uruchomiona i zrozumiana przez system. Taki wyświetlacz bezkompromisowo łączy intuicyjną obsługę z bezpieczeństwem korzystania z urządzenia.

Popularność smartfonów i tabletów przyczyniła się do powstania mody na ekrany dotykowe również w nowoczesnych samochodach. Elementy służące do obsługi wykorzystujące haptyczne sprzężenie zwrotne, opracowane i wyprodukowane przez Continental, są już w powszechnym użyciu. Na przykład Mercedes-Benz klasy C został opcjonalnie wyposażony w dotykowy panel sterujący wyprodukowany
z wykorzystaniem technologii Haptic Feedback Display.

Buty do jazdy samochodem od marki Vandel

Jak działa aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne?
Podstawowym elementem odpowiedzialnym za właściwości haptyczne urządzenia jest cewka elektromagnetyczna z dwoma uzwojeniami. Są one sztywno umocowane za elementami konstrukcyjnymi wyświetlacza dotykowego, pod połączonymi ze sobą warstwami ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem pojemnościowym i wyświetla-czem). Podczas eksploatacji cewka uruchamia mechaniczne sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwalne przez użytkownika, przy jednoczesnym pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyregulowane rozpoznawanie siły nacisku gwarantuje, że przypadkowe dotknięcia zostaną odróżnione od zamierzonych poleceń operacyjnych. Dotykowa informacja zwrotna z wyświetlacza nie jest widoczna gołym okiem jako ruch mechaniczny. W rzeczywistości „ugięcie“ wynosi około jednej dziesiątej milimetra. Ale ponieważ dzieje się to z bardzo dużym przyspieszeniem, generowany impuls mechaniczny może być wyraźnie wyczuwany palcem.

Sprzężenie odbywa się zawsze na całej powierzchni ekranu. Cechy i intensywność haptycznego sprzężenia zwrotnego można dowolnie konfigurować i dostosować do indywidualnych wymagań producentów samochodów, do konkretnej sytuacji na drodze czy do określonej sytuacji podczas użytkowania pojazdu. Taki mechanizm działania można zastosować do większych wyświetlaczy, w zależności od wymagań producentów pojazdów.

Najnowsze

Nowy Mini Clubman

Nieco odmieniony MINI Clubman pojawia się właśnie w kompaktowym segmencie premium.

W porównaniu z poprzednikiem, nowy Mini Clubman ma wyraźnie większe wymiary zewnętrzne i wewnętrzne, również w porównaniu z nowym Mini 5d: długość większa o 27 cm, szerokość o 9 cm, rozstaw osi o 10 cm. Ma pięć pełnowymiarowych siedzeń i pojemność przestrzeni bagażowej: 360-1250 l, a tylne oparcie jest dzielone 40:20:40.

Wewnątrz  znajdziemy nowy wystrój kabiny. Pojawia się szeroka konsola z ramą kokpitu w górnej części, zestaw zegarów na kolumnie kierownicy, zintegrowany centralny okrągły instrument z diodowym pierścieniem świetlnym LED oraz wyświetlaczem dla funkcji samochodu, multimediów, telefonu i nawigacji, a także panel sterowania klimatyzacją oraz ikoniczny zestaw lotniczych przełączników przestawnych poniżej centralnego instrumentu. Z przodu znajdziemy też dwa uchwyty na kubki, sterownik systemu operacyjnego Mini Controller oraz podłokietnik.

Premierowo Mini Clubman pojawi się z trzema wariantami silnikowymi – to silniki benzynowe i wysokoprężny nowej generacji z technologią Mini TwinPower Turbo. Z nowości zadebiutuje 4-cylindrowy silnik diesla 150 KM w MINI Cooper D Clubman. Pozostałe jednostki to Mini Cooper Clubman z 3-cylindrowym benzynowym silnikiem 136 KM oraz Mini Cooper S Clubman z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym 192 KM.

Przeniesienie napędu na oś przednią będzie realizowane przez 6-stopniową skrzynię manualną. Będzie również dostępna 8-stopniowa automatyczna przekładnia Steptronic (po raz pierwszy dostępna w modelach Mini Cooper S Clubman i Mini Cooper D Clubman), a także w wersji sportowej (Mini Cooper S Clubman). Dla Mini Cooper Clubman opcjonalnie będzie można zażyczyć sobie 6-stopniową skrzynię automatyczną Steptronic.

W zawieszeniu znajdziemy jednowahaczowe kolumny McPhersona w przedniej osi oraz wielowahaczową oś tylną, a w układzie kierowniczym elektromechaniczne wspomaganie kierownicy seryjnie oferowane z funkcją Servotronic.

Oczywiście nie obędzie się bez szerokiej palety systemów wsparcia kierowcy: Head-Up-Display, Parking Assistant, kamera cofania i Driving Assistant obejmujący także oparty na kamerze aktywny regulator prędkości, ostrzeżenie o obecności pieszych i ryzyku kolizji z funkcją wstępnego hamowania, asystent świateł drogowych i wykrywanie znaków drogowych.

MINI Cooper S Clubman: silnik benzynowy, 4-cylindrowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, w pełni zmienny wznios zaworowy i zmienne fazy rozrządowe), pojemność 1998 cm3, moc maksymalna 141 kW/192 KM przy 5000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 1250 obr./min (300 Nm w chwilowym trybie Overboost), przyspieszenie 0-100 km/h: 7,2 s (z automatyczną skrzynią biegów: 7,1 s), prędkość maksymalna 228 km/h (228 km/h), średnie zużycie paliwa: 6,3-6,2 l/100 km (5,9-5,8 l/100 km), emisja CO2: 147-144 g/km (137-134 g/km), standard oczyszczania spalin: Euro 6.

MINI Cooper Clubman: silnik benzynowy, 3-cylindrowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, w pełni zmienny wznios zaworowy i zmienne fazy rozrządowe), pojemność 1499 cm3, moc maksymalna 100 kW/136 KM przy 4400 obr./min, maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 1250 obr./min (230 Nm w chwilowym trybie Overboost), przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s (z automatyczną skrzynią biegów: 9,1 s), prędkość maksymalna 205 km/h (205 km/h), średnie zużycie paliwa: 5,3-5,1 l/100 km (5,3-5,1 l/100 km), emisja CO2: 123-118 g/km (123-118 g/km), standard oczyszczania spalin: Euro 6.

MINI Cooper D Clubman: silnik wysokoprężny, 4-cylindrowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopatek kierownicy turbiny, wtrysk bezpośredni common rail), pojemność 1955 cm3, moc maksymalna 110 kW/150 KM przy 4000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1750 obr./min, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s (z automatyczną skrzynią biegów: 8,5 s), prędkość maksymalna 212 km/h (212 km/h), średnie zużycie paliwa: 4,4-4,1 l/100 km (4,4-4,1 l/100 km), emisja CO2: 115-109 g/km (115-109 g/km), standard oczyszczania spalin: Euro 6.

(dane oparte na cyklu testowym UE, wielkości uzależnione od rozmiaru ogumienia)

Wymiary zewnętrzne:

długość: 4253 mm

szerokość: 1800 mm

wysokość: 1441 mm

rozstaw osi: 2670 mm

Najnowsze

Terenówki wracają do stolicy – Rajd Polskie Safari już 10 lipca

Na to kibice czekali od lat - ostatni raz rajd terenowy o randze mistrzostw Polski w okolicy Warszawy rozegrano w 2008 roku. Tegoroczna edycja Polskiego Safari to już 36. rajd rozgrywany pod tym szyldem. Mimo wakacyjnej pory organizatorzy spodziewają się wysokiej frekwencji z całą krajową czołówką. W rajdzie pojadą samochody terenowe, motocykle, quady oraz pojazdy UTV.

Uroczysty start zaplanowano na piątek, 10 lipca, pod Centrum Olimpijskim w Warszawie (Wybrzeże Gdyńskie 4). Tam też rozegrany będzie pierwszy odcinek specjalny – próba Żoliborz. Trasa prologu liczy 3,5 km. Jej wyniki będą zaliczone do klasyfikacji generalnej rajdu, a dziesięciu czołowych kierowców dodatkowo wybierze sobie pozycje startowe na sobotnie odcinki. Pierwsi zawodnicy na rampie startowej pojawią się o 17.30, ale do Centrum Olimpijskiego lepiej przybyć znacznie wcześniej. Współorganizatorem rajdu jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy i w ramach programu „Lato w mieście na sportowo” praktycznie od rana będzie można uczestniczyć w różnego rodzaju imprezach towarzyszących – to m.in. wystawa pojazdów wojskowych, zabawa samochodami RC, itp.

Sobota to już właściwe ściganie. Rajdowa kawalkada przeniesie się do Rembertowa. Serwis zlokalizowany będzie w siedzibie Akademii Obrony Narodowej, dla kibiców przygotujemy mapki z dojazdem do specjalnie utworzonej strefy, z której będą mogli bezpiecznie obserwować zmagania zawodników. Zawodnicy poruszać się będą po zbliżonej trasie – dla rywalizujących w ramach cyklu RMPST przygotowano odcinek o długości 47,52 km, dla pozostałych – czyli dla ekip z pucharu Polski oraz pucharu baja – nieco skróconą trasą liczącą 39,02 km. Plan przewiduje trzykrotne pokonanie tego odcinka.

Merkur Scorpio

Najnowsze

Ciężarówki Iveco przewiozły rządowy samolot Jak-40

Przewozy ładunków ponadgabarytowych najczęściej wzbudzają duże zainteresowanie, ale kiedy przewożonym ponadgabarytem jest samolot odrzutowy jest to już mała sensacja i rodzynek nawet w tej niszowej gałęzi transportu drogowego.

Trzy ciągniki Iveco Stralis wzięły udział w spektakularnej operacji transportu drogowego rządowego odrzutowca Jak-40 z wojskowego lotniska w Mińsku Mazowieckim do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.

Jak-40, numer boczny 048, przez wiele lat latał z najważniejszymi osobami w państwie. Po wycofaniu z eksploatacji samolot został przekazany do Katedry Awioniki i Systemów Sterowania dęblińskiej szkoły lotniczej. Ma służyć jako pomoc dydaktyczna. Przetarg na usługę demontażu, transportu z Mińska Mazowieckiego do Dęblina i ponownego montażu samolotu wygrała firma Focus Truck.

Przy realizacji projektu Focus Truck wykorzystał trzy ciągniki Iveco, dwa trzyosiowe należące do firmowej floty pojazdy Euro 5 i jeden dwuosiowy pojazd Euro 6, użyczony do testu przez Iveco Poland. Trzyosiowe Stralisy o mocy 500 i 450 KM do transportu Jaka-40 zostały spięte w zestawy z włoskimi naczepami specjalistycznymi Cometto. Do transportu kadłuba (długość 20,36 m) wykorzystano dwuosiową, trzykrotnie wydłużaną naczepę typu tiefbett, natomiast do transportu skrzydeł (długość/rozpiętość 25 m) – pięcioosiową naczepę tele-semi. Dwuosiowy Stralis Hi-Way Euro 6 pracował z trzyosiową naczepą Kassbohrer na którą załadowano mniejsze elementy – tylny statecznik poziomy, osłony zewnętrzne samolotu i inne mniejsze elementy.

Druga generacja systemu multimedialnego MBUX debiutuje - słucha jeszcze uważniej i rozumie kierowcę?

Ciągniki Iveco znakomicie wywiązały się ze swoich zadań przy trudnym transporcie Jaka-40 na dystansie 110 km. Poszczególne elementy samolotu w ciągu kilku godzin dotarły z Mińska Mazowieckiego do Dęblina. Wielokrotnie dłużej trwał demontaż i późniejszy montaż maszyny. Cała, zakończona sukcesem operacja, zajęła blisko miesiąc.

Najnowsze

Goodc

Kaski imitujące głowę – hit czy zgroza?

Te, niesamowicie wyglądające kaski stworzył artysta z Dubaju - Jyo John Muller. Nie są jeszcze znane plany ich produkcji i dystrybucji, ale pomysł odbił się szerokim echem w kręgach motocyklowych

Jyo John Mullor jest grafikiem z ponad 10-letnim doświadczeniem, a w przeszłości współpracował z takimi firmami jak Hyundai, Nissan, Morris Grage, Haagen Dazs. Jest także zapalonym motocyklistą, który jednak nie przepada za kaskami – uważa je za konieczne, aczkolwiek bardzo niewygodne.

Projekt Human Helmet powstał po to, by noszenie kasku było, jak najbardziej naturalne. Jyo John Mullor stworzył kilka grafik, wykorzystując zdjęcia mężczyzn z ogoloną głową i naniósł je na kaski. Przedstawione modele są wyselekcjonowane, bardzo wygodne i do tego mogą wyglądać, jak głowa ich właściciela!

Chociaż projekt był bardzo osobisty, to zyskał uznanie na całym świecie i wiele firm jest zainteresowanych współpracą z artystą. Całkiem możliwe, że wkrótce zobaczymy Human Helmet na ulicach.

Najnowsze