Dominacja Mercedesa?

Przy pięknej słonecznej pogodzie i temperaturze ponad 30 stopni Celsjusza  wczesnym popołudniem kierowcy wyjechali na drugi w tym sezonie trening. Po wycofaniu się z F1 takich producentów jak BMW i Toyota, Mercedes wiedzie prym.

Michael czy Nico, który będzie szybszy?
fot. Mercedes GPA

Aż cztery bolidy napędzane silnikami niemieckiego potentata okazały się najszybsze w piątek popołudniu. W zasadzie już po niecałych 20 minutach Rosberg znalazł się na czele stawki, wysoko stawiając poprzeczkę dla innych kierowców. Jako pierwszy uzyskał czas poniżej 1 minuty 56 sekund, aby następnie poprawić jeszcze czas jednego okrążenia o ponad 0,1 sekundy. Choć wielu sprawozdawców wygłaszało poglądy, na temat tego jak wiele nauczyć musi się Rosberg od Michaela Schumachera, to okazał się on dzisiaj szybszy od swojego starszego kolegi. Może miał mniej paliwa, może wykonywał inny program założony przez zespół, ale z pewnością łatwo nie odda on pola siedmiokrotnemu Mistrzowi Świata. Pomiędzy kierowcami Mercedes GP znaleźli się zawodnicy McLarena – Lewis Hamilton z 2. czasem i Jenson Button z 4.
Szybki wydaje się być Nico Hulkenberg, który odnotował 6. czas. Młody kierowca Williamsa  wydaje się być godnym następcą Rosberga.

Wśród nowych w tym sezonie zespołów najlepiej sprawował się Lotus. Kovalainen i Trulli, sprawdzający zachowanie się bolidów podczas jazdy z pełnym bakiem, tuż przed zakończeniem sesji mieli już mniej paliwa i wyprzedzili kierowców Virgin Racing.  

Podobnie jak i podczas porannego treningu na tor nie wyjechał Karun Chandhok z teamu HRT. Jego koledze Bruno Sennie udało się przejechać  17 okrążeń, ale jego najlepszy czas był prawie o 12 sekund gorszy od wyniku Nico Rosberga! Jeśli tak dalej pójdzie, HRT będzie miało poważne problemy. Ostatnie okrążenie jakie wykonywał młody Senna zakończyło się zresztą dość nieprzyjemnie. Podczas hamowania przed jednym z zakrętów Brazylijczyk nie opanował samochodu. Na powtórzeniach zapisu widać wyraźnie, że od jednego z kół odpada nakrętka śruby. Miejmy nadzieję, że nie będziemy musieli w tym sezonie oglądać części bolidów w niekontrolowany sposób przemieszczających się po torze. Jak wiemy, to naprawdę może być bardzo groźne.    

Tak jak należało się spodziewać, trudno po pierwszych dwóch treningach wyciągać jakiekolwiek wnioski. Zespoły mają swoje założenia i programy i pracują nad nimi. Ponieważ ilość paliwa z jaką w danym momencie jeżdżą kierowcy nie jest znana,  możemy się tylko domyślać, że Robert Kubica kiedy w porannym treningu uzyskał 3. czas, miał go dużo mniej niż w popołudniowej sesji gdy uplasował się dopiero na  15. pozycji.  Pozostaje nam więc spokojnie obserwować rozwój wydarzeń.

Wyniki 2. sesji treningowej przed GP Bahrajnu:

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Okrążenia

1

4

Nico Rosberg

Mercedes Benz GP Ltd

1:55.409

23

2

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:55.854

0.445

22

3

3

Michael Schumacher

Mercedes Benz GP Ltd

1:55.903

0.494

23

4

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1:56.076

0.667

28

5

5

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

1:56.459

1.050

18

6

10

Nico Hulkenberg

Williams-Cosworth

1:56.501

1.092

26

7

7

Felipe Massa

Ferrari

1:56.555

1.146

30

8

12

Vitaly Petrov

Renault

1:56.750

1.341

26

9

8

Fernando Alonso

Ferrari

1:57.140

1.731

25

10

22

Pedro de la Rosa

BMW Sauber-Ferrari

1:57.255

1.846

24

11

23

Kamui Kobayashi

BMW Sauber-Ferrari

1:57.352

1.943

27

12

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1:57.361

1.952

29

13

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1:57.452

2.043

21

14

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1:57.833

2.424

29

15

11

Robert Kubica

Renault

1:58.155

2.746

29

16

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

1:59.799

4.390

31

17

6

Mark Webber

Red Bull-Renault

2:00.444

5.035

12

18

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

2:00.873

5.464

23

19

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

2:00.990

5.581

14

20

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

2:02.037

6.628

3

21

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

2:02.188

6.779

21

22

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

2:06.968

11.559

17

23

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso- Ferrari

1

24

20

Karun Chandhok

HRT-Cosworth

0

 

Najnowsze

No i się zaczęło…

Ruszamy! Wielbiciele Formuły 1 mają już zaplanowane weekendy aż do listopada. W piątek 12 marca 2010 wszyscy kierowcy F1 wyjechali na pierwszy trening. No prawie wszyscy...

Adrian Sutil podczas pierwszego treningu
fot. Force India

W pustynnej scenerii Królestwa Bahrajnu rozpoczynamy naszą tegoroczną przygodę z Formułą 1. W pierwszym treningu zaatakował wyraźnie kierowca Force India Adrian Sutil. Już w zeszłym roku Vijay Mallya zapowiadał, że jego team będzie piął się w klasyfikacji. Niemiecki kierowca pokazywał też wielokrotnie jak wielkie umiejętności posiada, a do pełni szczęścia w zeszłym roku brakowało mu chyba tylko wystarczająco dobrego samochodu. Może będzie go miał teraz. O tym, że Force India ma spory potencjał świadczy też z pewnością 7. czas Vitantonio Liuzziego – kierowcy, który zbierał do tej pory nienajlepsze recenzje za swoje występy. Miłym dla nas akcentem pierwszego treningu był 3. czas Roberta Kubicy. Trudno jest oczywiście dokonywać od razu jakichkolwiek porównań czasów poszczególnych zawodników i zespołów ze względu na to, że to pierwszy dzień ich pracy w sezonie na zabrudzonym i częściowo przebudowanym torze i nie wiemy z jakim obciążeniem paliwem jeżdżą bolidy. Problemy zdają się mieć nowe zespoły. Okrążeń pomiarowych nie wykonali Lucas di Grassi z Virgin Racing i kierowcy HRT Bruno Senna i Karun Chandhok. Ten ostatni w ogóle nie wyjechał z garażu.

Bahrain Grand Prix  Trening 1 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Okrążenia

1

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1:56.583

18

2

8

Fernando Alonso

Ferrari

1:56.766

0.183

18

3

11

Robert Kubica

Renault

1:57.041

0.458

19

4

7

Felipe Massa

Ferrari

1:57.055

0.472

19

5

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1:57.068

0.485

19

6

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:57.163

0.580

19

7

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1:57.194

0.611

19

8

4

Nico Rosberg

Mercedes Benz GP Ltd

1:57.199

0.616

15

9

6

Mark Webber

RBR-Renault

1:57.255

0.672

17

10

3

Michael Schumacher

Mercedes Benz GP Ltd

1:57.662

1.079

16

11

17

Jaime Alguersuari

STR-Ferrari

1:57.722

1.139

18

12

10

Nico Hulkenberg

Williams-Cosworth

1:57.894

1.311

20

13

5

Sebastian Vettel

RBR-Renault

1:57.943

1.360

17

14

16

Sebastien Buemi

STR-Ferrari

1:58.399

1.816

13

15

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1:58.782

2.199

11

16

12

Vitaly Petrov

Renault

1:58.880

2.297

13

17

22

Pedro de la Rosa

BMW Sauber-Ferrari

2:00.250

3.667

18

18

23

Kamui Kobayashi

BMW Sauber-Ferrari

2:01.388

4.805

11

19

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

2:03.680

7.097

8

20

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

2:03.848

7.265

21

21

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

2:03.970

7.387

15

22

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

2

23

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

3

24

20

Karun Chandhok

HRT-Cosworth

0

  

Najnowsze

Co pokaże Tata?

O samochodach Tata Motors słychać sporo - ich niska cena czyni cuda i jest najlepszym wabikiem marketingowym. Kiedy więc zobaczymy nowe Nano w Polsce?

 

fot. Tata

Na targach w Genewie na stoisku indyjskiego potentata Tata Motors można było obejrzeć kilka nowości firmy, które pojawią się w Europie w tym i kolejnym roku. Nie trzeba jednak jechać aż do Szwajcarii by zobaczyć, jak wyglądają pojazdy słynnego producenta, a alternatywą wcale nie jest oglądanie ich zdjęć w internecie.

Już w kolejny weekend (20-21 marca) w Poznaniu odbędą się najsłynniejsze niegdyś targi samochodowe w Polsce Poznań Motor Show. Tam, w hali numer 5, na stoisku obecnego w Polsce od 2008 roku Tata Motors nie tylko zobaczymy z bliska genewskie nowości, ale i będziemy mogli do nich wsiąść! Rolę gospodarza będzie pełnić oczywiście słynne na całym świecie nowe Tata Nano (na zdjęciu). Publiczność będzie mogła jednak obejrzeć również modele: Aria, Indica Vista i Indigo Manza. Czy nieprawdaż, że nazwy modeli Tata nie są tak proste, jak ich wykonanie?

Najnowsze

Unikalny model Nissana za 200 tys. zł!

Jest modelem legendarnego samochodu i można go postawić na półce. Prezentuje się wspaniale, ale cenę też ma imponującą! Czy 200 tysięcy złotych to nie za dużo na ozdobę pokoju? Nawet jeśli jesteś fanką Nissana!

Piękny, ale dlaczego aż tak drogi!
fot. Tomica

Japończycy bywają sentymentalni, bo oto z okazji 40. urodzin firmy Tomica zajmującej się produkowaniem modeli aut, jubiler – Ginza Tanaka przygotował replikę niezwykle rzadkiego Nissana Fairlady Z 432 z lat 70.

Replika – jak na dzieło jubilera przystało – zrobiona jest z platyny i warta – bagatela! Prawie 200 tysięcy złotych! Sporo jak na model – nawet tak unikalny! Z platyny przygotowano także chroniące „zabawkowy” skarb pudełko.

Model pięknego samochodu Nissana można obejrzeć na targach zabawkowych w Hong Kongu. Na razie nie przewidziano jego sprzedaży, ale może znajdzie się jakiś zamożny kolekcjoner, fan Nissana lub właściciel legandarnego Z 432, który zapragnie mieć takie „cacko” na kominku?! Za sentymentalizm trzeba płacić!

Najnowsze

Nie wycieraj talerzy podczas jazdy!

Prawidłowe ułożenie i praca rąk na kierownicy mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Przestrzegamy przed złymi nawykami, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.

fot. Renault

– Poprzez kierownicę prowadzący bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy. Porównując kierownicę do tarczy zegara dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie.  Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń. 

fot. Motocaina

Niebezpieczne nawyki
Tymczasem u kierowców można zaobserwować szereg niebezpiecznych nawyków. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy. Podczas takich manewrów wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem.

Innym często popełnianym błędem jest chwytanie koła kierownicy od środka. Taki ruch trwa dłużej, niż ten wykonywany po zewnętrznej części koła kierownicy. Ponadto w sytuacji zagrożenia, kiedy należy bardzo szybko zareagować, można odruchowo natrafić na łączenie środka kierownicy z jej zewnętrznym wieńcem, co może skutkować np. wybiciem palca. Jeśli w takiej sytuacji dodatkowo wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego. 

fot. Anna Majewska

Szybka praca
Nie tylko ułożenie, ale też odpowiednia praca rąk na kierownicy ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Szybkość i precyzja są nieodzowne szczególnie w przypadku uślizgu tylnej osi, czyli tzw. nadsterowności. Aby skutecznie wprowadzić auto z powrotem na pożądany tor jazdy, należy skierować koła przedniej osi w tę stronę, w którą „uciekł” tył samochodu, a taki manewr ma szanse na powodzenie tylko w przypadku szybkiego i sprawnego operowania kołem kierownicy. 

Dobre nawyki związane z operowaniem kierownicą
– trzymanie obu rąk na kierownicy
– ułożenie rąk na godzinie dziewiątej i piętnastej
– przeplatanie rąk podczas zawracania, manewrowania 

Złe nawyki związane z operowaniem kierownicą
– trzymanie kierownicy jedną ręką
– niepoprawne ułożenie rąk, np. na szczycie kierownicy
– chwytanie kierownicy od środka
– zaginanie kciuków do wewnątrz kierownicy
– kręcenie otwartą dłonią

Najnowsze