Dni otwarte w salonach motocyklowych

Wiosna w pełni, sezon rozpoczęty, więc może czas udać się po nowy motocykl, ciuchy, a może modny kask? Producenci jak co roku otwierają swoje podwoje i czekają na chętne do zakupów motocyklistki.

Dni otwarte w salonach Suzuki

fot. Suzuki

Suzuki Motor Poland zaprasza na Dni Otwarte, które odbędą się 18-19 kwietnia we wszystkich salonach motocyklowych Suzuki w naszym kraju. Dla kupujących nowe jednoślady, japoński producent przygotował specjalną ofertę oraz konkurs, w którym do wygrania są bony paliwowe Shell. Na wszystkich odwiedzających czekają promocje i niespodzianki.
Więcej informacji na www.suzuki-moto-pl

 

Dni otwarte w salonach Triumph

fot. Triumph

Importer motocykli Triumph ogłosił kalendarz dni otwartych, których cykl odbędzie się  wiosną i na początku lata. Do dyspozycji motocyklistek, które wcześniej zarezerwują sobie jazdy, będą najpopularniejsze modele Triumph oraz tegoroczne nowości. Obecnie sieć sprzedaży to 11 salonów dilerskich w całej Polsce.

Najnowszymi lokalizacjami są:
Warszawa: ul. Łopuszańska 36, Częstochowa: ul. Św. Jadwigi 20
oraz Warszawa/Józefów, ul. Piłsudskiego 42a.

Terminy dni otwartych:
18-19.04 -Częstochowa
24-25.04 – Warszawa ul. Jagiellońska 55
9-10.05 – Kraków
15-17.05 – Katowice
23-24.05 – Gdynia/Rumia
29-30.05 – Warszawa, ul. Łopuszańska 36
13-14.06 – Wrocław
20-21.06 – Poznań
27-28.06 – Łódź
3-4.07 – Kielce

Szczegółowe informacje na www.triumph.net.pl

Yamaha – Dni Otwarte

fot. Yamaha

Pełna oferta motocykli, konkursy, grill i muzyka kusić będą na dniach otwartych w salonach spod znaku trzech kamertonów w całym kraju.

Kalendarz Dni Otwartych Yamaha
18-19 kwietnia – SSP, ul. Wielkopolska 268, Gdynia
23-25 kwietnia – Mar-Pol, Świętego Rocha 187, Częstochowa
1-3 maja – Szpila-Paluch Motors, ul. Żyzna 2, Katowice
9-10 maja – Tommarg Motocykle, ul. Wielicka 44B, Kraków;
16-17 maja – Rapid Motocykle, ul. Milczańska 48, Poznań
22-24 maja – Moto-Park, ul. Warszawska 402, Kielce
29-31 maja – Paluch Motors, ul. Żyzna 2, Katowice
6-7 czerwca – Na-Moto, ul. Przemysłowa 74, Słupsk
18-20 czerwca – Mar-Pol, Świętego Rocha 187, Częstochowa
26-28 czerwca – Yamaha Połczyńska, ul. Połczyńska 120c, Warszawa

Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie internetowej: www.yamaha-motor.pl

Open House Harley – Davidson

fot. HD

Dni otwarte oraz imprezy w autoryzowanych salonach Harley – Davidson przewidziano w następująch terminach:

18-19 kwietnia
– Warszawa, Liberator, ul. Górczewska 30, Warszawa www.liberator.pl
– Gdańsk – Zdanowicz, ul. Grunwaldzka 256A, www.zdanowicz.pl, dni otwarte połączne z DEMO TRUCK TOUR – 16 motocykli do jazd testowych!,

25-26 kwietnia
– Katowice
– Poznań
– Wrocław

9-10 maja WEEKEND SAMURAJÓW – impreza dla posiadaczy motocykli japońskich marek
– wszystkie salony – Gdańsk, Katowice, Poznań, Warszawa, Wrocław 

DEMO TRUCK TOUR  – 26 motocykli do jazd testowych – pierwszy raz w Polsce!

18-19 kwietnia Gdańsk
14 maja (po południu) Zamek Chudów k/Gliwic 
15-16-17 maja Katowice
23-24 maja
WARSZAWA

FREE TEST RIDE codziennie – wszystkie salony 

Najnowsze

Citroën C4 WRC HYbrid4 testowany na odcinkach specjalnych

Citroën Racing przeprowadził z Dani Sordo za kierownicą testy prototypu Citroën C4 WRC HYbrid4 na drodze asfaltowej. Auto zostało stworzone na bazie modelu, który startuje z powodzeniem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zastosowanie dodatkowego akumulatora o 990 ogniwach, umieszczonego nad zbiornikiem paliwa, oraz silnika generującego moc 125 kW zwiększa całkowity ciężar pojazdu o 150 kg.

fot. Citroen

Citroën C4 WRC HYbrid4 został skonstruowany na bazie modelu uczestniczącego w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Napęd elektryczny jest uzupełnieniem silnika spalinowego, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu znanego z wersji WRC. Zastosowanie dodatkowego akumulatora litowo-jonowego (990 ogniw), umieszczonego nad zbiornikiem paliwa, oraz silnika elektrycznego generującego na tylnym moście moc 125 kW zwiększa całkowity ciężar pojazdu o 150 kg. 

Rozwiązanie to daje kierowcy możliwość wyboru jednego z czterech trybów funkcjonowania. W trybie konwencjonalnym C4 WRC HYbrid4 zachowuje się identycznie jak model C4 WRC rywalizujący obecnie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W trybie spalinowym z systemem odzyskiwaniem energii wzrasta siła hamowania, a akumulatory są doładowywane. Na odcinkach dojazdowych i w parku maszyn, tryb elektryczny z odzyskiwaniem energii zapewnia redukcję emisji spalin, zwiększenie zasięgu i odciążenie silnika termicznego. Ponadto tryb boost, wykorzystujący jednocześnie moc silnika termicznego i elektrycznego, może zostać uruchomiony w celu uzyskania dodatkowego momentu obrotowego 300 Nm.

fot. Citroen

Pod względem technicznym, obydwa silniki funkcjonują na tym samym łańcuchu napędowym. Kierowca może wybrać tryb elektryczny uruchamiając go bez konieczności włączania silnika spalinowego. Manetki sterujące dźwignią zmiany biegów umożliwiają mu wówczas wybór jednego z trzech trybów: jazdy do przodu, do tyłu lub trybu neutralnego. Celem tego projektu było zapewnienie możliwości jazdy na części trasy wyłącznie na silniku elektrycznym, a Citroën Racing chciał wykazać swoją umiejętność przystosowania tej technologii do wymogów auta rajdowego.

Podczas jazd próbnych Dani Sordo, kierowca ekipy Citroën Total World Rally Team, testował możliwości C4 WRC HYbrid4. Komentarz hiszpańskiego kierowcy na temat osiągów auta były entuzjastyczne.
– Na odcinkach specjalnych ogólne zachowanie auta trochę różni się od zachowania C4 WRC, głównie z powodu większego obciążenia tylnej osi. Tryb boost pozwala w wybranym momencie na uzyskanie dodatkowego momentu obrotowego podczas przyspieszenia. Rezultat jest imponujący – uważa Sordo.

Najnowsze

Wyprawa Cape to Cape wróciła już do Unii Europejskiej

Długa przeprawa przez Rosję i Ukrainę dobiegła końca. Obecnie ekspedycja Cape to Cape dociera do granic Unii Europejskiej i jedzie wzdłuż Morza Czarnego.

Bułgaria
fot. Renault Trucks

W Kijowie nastąpił ważny moment dla ekspedycji. To właśnie tutaj dokonano wymiany pierwszej ekipy na drugą. Jest to grupa w 100% francuska, w dalszym ciągu z jedną przedstawicielką płci pięknej.

Ciąg dalszy wyprawy to Rumunia.

– Opuszczenie Ukrainy wymagało cierpliwości, za to wjazd do Rumunii trwał pół godziny – cieszą się uczestnicy wyprawy. – Szybko zapominamy o godzinach oczekiwania na granicach. Niech żyje Unia Europejska! – dodają.

Cape to Cape przemierza piękny masyw górski pokryty lasami w kraju Drakuli. Jadąc dalej, wspinają się wyżej i wyżej, gdzie witają ich gęste opady śniegu. Pojazdy Kerax oraz Sherpa pokazują swoje niezwykłe możliwości i bez trudu pokonują zaśnieżone, kręte i wąskie drogi Rumunii.

Bułgaria
fot. Renault Trucks

W miejscowości Ruse, w Bułgarii, ekspedycja po raz pierwszy od Saint Petersburga zaopatruje się w AdBlue. Dowodzi to, że technologia SCR, wybrana przez Renault Trucks w ramach ochrony środowiska, jest dobrze przystosowana do transportu dalekobieżnego.

W Bułgarii ekipa Cape to Cape jest serdecznie witana przez filię Renault Trucks w Sofii.

– Cape to Cape podnosi prestiż marki Renault Trucks i pojazdów Keraz w Bułgarii – zasygnalizował Stefano Ciccone, dyrektor oddziału w Sofii. – Nawet jeśli rynek pojazdów powyżej 6 t w 2008 roku osiągnął 4000 sztuk, to obecnie przeżywa trudności. Dlatego musimy przekazywać jak najwięcej informacji na temat marki, różnorodności i solidności naszych pojazdów – dodaje.

W czasie postoju w Sozopolu ekspedycja przygotowuje się do opuszczenia Bułgarii i do wjazdu na teren Turcji, gdzie odkryje Stambuł. Epizod europejski powoli dobiega końca…

Najnowsze

Magda Lukas wraca na prawy!

Pojawiła się lista zgłoszeń rozgrywanego w długi majowy weekend na Słowacji Rajdu Presov. Liczy prawie 50 pozycji, a wśród nich widnieje aż dwanaście polskich załóg. Na prawym fotelu Subaru prowadzonego przez Andrzeja Lipskiego usiądzie Magda Lukas.

Grzegorz Grzyb oprócz startów na Słowacji, gościł także w kilku rajdach RSMP w 2008  roku
Fot. Piotr Nurczyński

Rajd Słowacji cieszy się sporą popularnością zarówno wśród polskich kibiców, jak i zawodników. Sprzyja temu niespełna 100-kilometrowa odległość bazy rajdu od południowej granicy z Polską. Jeszcze bliżej na zmagania mają Węgrzy, którzy także będą licznie reprezntowani podczas tej imprezy. Rajd rozegrany zostanie w piątek 1 maja. Nie opublikowano do tej pory harmonogramu czasowego imprezy.  Na liście zgłoszeń pojawił się Leszek Kuzaj, zwycięzca Rajdu Presov z 2004 roku. Wystartuje Peugeotem 207 S2000, podobnie jak Szymon Ruta i triumfator tej imprezy sprzed czterech lat – Jozef Beres jr. W Punto S2000 pojawi się drugi wicemistrz Słowacji z 2008 roku – Grzegorz Grzyb.

 

 

Magda Lukas z Magdą Cieślik rozpoczynały karierę w Seicento
Fot. magdy.oxan.pl

Żadna z pań nie poprowadzi rajdówki, ale aż cztery usiądą na tzw. gorącym fotelu i będą pilotować swoich kierowców. Słowaczki Gabriela Szenderakova pojedzie w Fabii RS TDi, Klaudia Proschingerova w Lancerze EVO III, a Katarina Bachanova Golfem GTI. Polską płeć piękną reprezentować będzie Magda Lukas. Dziesięć lat temu rozpoczęła starty w rajdach z Magdą Cieślik. Wspólnie jeździły przez pięć lat, zaczynając od Seicento, a następnie Nissanie Micra. Najbardziej jednak kojarzymy Magdy ze startami Lancerem w barwach Karotki. Magda Lukas pilotowała także Leszka Kuzaja.

Najnowsze

Hybryda na oesach?

Ekologia w sporcie motorowym? Dlaczego by nie, skoro ostatnio na odcinkach specjalnych pojawiają się auta napędzane CNG, a na tory Formuły 1 wyjechały bolidy z systemem KERS. Eko-zapędy ogarnęły także producentów samochodów, które wygrywają w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Citroen Racing właśnie testuje C4 WRC HYbrid4.

Bazą tego modelu jest odnoszący ogromne sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata Citroen C4 WRC. Jako wsparcie konwencjonalnego silnika cieplnego przewidziano napęd elektryczny, który za pomocą dodatkowego silnika „dorzuca” w tzw. trybie boost 125 kW zmagazynowanych w akumulatorze (standardowo C4 WRC dysponuje mocą 315 KM) oraz dodaje 300 Nm momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś pojazdu. Wadą tego rozwiązania jest spora masa akumulatora i dodatkowego silnika, która zwiększa ciężar samochodu o 150 kg i podobnie jak w serii wyścigowej utrudnia właściwy rozkład mas rajdówki. Dlatego napęd elektryczny został umieszczony w centralnej części pojazdu, dokładnie za fotelami zawodników, by zbliżyć rozkład do idealnej wartości 50:50.

Dodatkowy silnik oraz akumulator litowo-jonowy o 990 ogniwach został umieszczony nad zbiornikiem paliwa, za fotelami zawodników
Fot. Citroen

Kombinacja napędu spalinowego i elektrycznego daje kierowcy możliwość wyboru jednego z czterech trybów funkcjonowania. W trybie konwencjonalnym auto zachowuje się identycznie jak model C4 WRC rywalizujący obecnie w Rajdowych Mistrzostwach Świata (tylko jest cięższy i gorzej wyważony). W trybie spalinowym z systemem odzyskiwania energii wzrasta siła hamowania, a akumulatory są doładowywane. Na odcinkach dojazdowych i w parku maszyn, sam tryb elektryczny umożliwia redukcję emisji spalin, zwiększenie zasięgu i odciążenie silnika spalinowego. No i najważniejszy z punktu widzenia kierowcy jest tryb boost, który oferuje autu dodatkowy „zastrzyk” mocy i momentu.

 

Więcej o testach C4 WRC HYbrid4 przeczytasz w sekcji Auto – Technika, albo kliknij tu

Auta z napędem hybrydowym, mimo dodatkowego ciężaru, wydają się być równie szybkie na oesach – narazie tych testowych – jak konwencjonalne rajdówki
Fot. Citroen

Pierwszym zawodnikiem, który miał szansę na jazdę hybrydową rajdówką Citroena był Dani Sordo.

– W trybie elektrycznym mogliśmy przejechać przez miasteczko samochodem rajdowym nie robiąc absolutnie żadnego hałasu. To ogromna korzyść dla środowiska i komfort dla załogi na odcinkach dojazdowych – podsumował Sordo. 

Dani narzekał nieco na dodatkowe obciążenie tylnej osi, jednak zadowolony był z trybu boost, który umożliwia wykorzystanie zwiększonego momentu obrotowego podczas przyspieszania.

Wątpliwości budzi „ekologiczność” takich pojazdów, ponieważ pamiętajmy, że choć auto w trybie elektrycznym nie emituje spalin i jest ciche, to problemem jest utylizacja zużytych akumulatorów zawierających metale ciężkie (m.in. ołów) oraz silnie trujący kwas. Nie wiemy co prawda, w jakim kierunku zmierza FIA i jak będą wyglądały rajdy w przyszłości. Jednak w tej chwili ekologiczne zapędy są tak dalece posunięte, że rozwiązanie zaproponowane przez Citroena może znaleźć wielu zwolenników.

Najnowsze