DeZir – nowa wizja samochodów Renault

Wygląda nieco groźnie, ma agresywny, krwisto czerwony kolor lakieru i mieści dwie osoby. Elektryczny DeZir - nowa concept car Renault, zapowiada zmiany w stylizacji samochodów francuskiej marki. Wszystko wskazuje na to, że będą się nam podobać!

fot. Renault

Na przedpremierowym pokazie poprzedzającym Światowy Salon Samochodowy w Paryżu, Renault pokazało napędzany silnikiem elektrycznym DeZir – dwumiejscowe coupe. Litera Z w nazwie samochodu odnosi się do oznaczenia Z.E. (o tym pisałyśmy tutaj). 

Intrygująca stylizacja
Ażurowe formy i prążkowane wykończenie wlotu powietrza w przednim zderzaku oraz całego tyłu nadwozia dodają mu lekkości, a zarazem pozwalają na swobodny przepływ strumienia powietrza od przodu ku tyłowi, aby umożliwić chłodzenie akumulatora. Nadkola skrywają ogromne, 21-calowe felgi.

W DeZir zastosowano nadwozie z kewlaru i szkielet podwozia wykonany ze stalowych rur tego samego typu co konstrukcja Megane Trophy. Z tego samego modelu przejęte zostały również elementy zawieszenia – podwójne wahacze trójkątne. Dużą uwagę poświęcono również aerodynamice, w wyniku czego powstało nadwozie ze spojlerami progowymi i tylnym dyfuzorem. Współczynnik oporu powietrza (Cx) tego samochodu wynosi 0,25. Umożliwiło to uzyskanie bardzo obiecujących osiągów: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5 sekund, a od 0 do 50 km/h tylko 2 sekundy. 

fot. Renault

Gładkie powierzchnie kontrastują z szorstkimi płaszczyznami bocznych aluminiowych paneli, dachu oraz z obramowaniem przednich reflektorów. Samochód jest wyposażony w dwie kamery cofania zapewniające panoramiczny obraz mimo braku tylnej szyby. Światła zaprojektowano w kształcie podświetlanych pryzmatów, co nadaje im geometryczny wygląd. Unoszone do góry drzwi otwierają dostęp do wnętrza, gdzie dominuje biel z akcentami w czerwonym kolorze i szlachetne materiały, m.in. biała skóra na fotelach, desce rozdzielczej i podłodze czy czerwona laka na konsoli i akcesoriach. 

Tablica rozdzielcza w sposób graficzny wyświetla informacje podawane przez czujnik przyspieszenia i czujniki prędkości. Centralnie umieszczony, dotykowy ekran, podaje dane z systemu nawigacji i obejmuje informacje o trasie oraz zapisy z kalendarza kierowcy, ułatwiając optymalne zorganizowanie zadań i zaplanowanie tras przejazdów. Oprogramowanie tablicy rozdzielczej informuje kierowcę o zapasie energii, umożliwiając jej odpowiednie wykorzystanie. Służy do tego interfejs o grafice w stylu gry wideo.

  • fot. Renault

    Elektryczne serce

  • DeZir jest napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie z tyłu nadwozia. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 24 kWh jest ustawiony pionowo za tylnym siedzeniem i zapewnia zasięg 160 km. Chłodzenie akumulatora umożliwia strumień powietrza kierowany od przodu ku tyłowi samochodu, ale przede wszystkim doprowadzany przez boczne wloty powietrza umieszczone za aluminiowymi nakładkami na bokach pojazdu. W DeZir zastosowano ten sam silnik, co w seryjnych samochodach elektrycznych, wprowadzając w nim modyfikacje pozwalające na uzyskanie mocy 150 KM i momentu 226 Nm. 

    Użytkownik może skorzystać z trzech sposobów ładowania akumulatora:
    – tryb standardowy, z domowego, typowego gniazda (pełne naładowanie w ciągu 8 godzin);
    – tryb szybkiego ładowania z gniazda prądu trójfazowego 400V (naładowanie akumulatora do 80% jego pojemności w ciągu 20 minut);
    – wymiana akumulatora w technologii Renault Quick Drop. 

    W samochodzie wykorzystano również system odzyskiwania energii przy hamowaniu, dzięki zastosowaniu urządzenia nawiązującego do zasady działania systemu KERS (Kinetic Energy Recovery System) stosowanego w Formule 1. Podczas zwalniania i hamowania, energia kinetyczna jest odzyskiwana i składowana w akumulatorze. W DeZir ten zapas energii może być wykorzystany przez kierowcę do chwilowego zwiększenia mocy w dowolnie wybranym momencie, przy użyciu specjalnego włącznika przy kierownicy. 

    Dane techniczne

    Napęd

    Silnik elektryczny synchroniczny

    Moc w kW/KM

    110 kW/150 KM

    Maksymalny moment (Nm)

    226 Nm

    Prędkość maksymalna (km/h)

    180 km/h

    Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s)

    5 s

    Przyspieszenie od 0 do 50 km/h (s)

    2 s

    Akumulator

    Litowo-jonowy (24 kWh)

    Zasięg

    160 km

    Przeniesienie napędu

    Napęd na koła osi tylnej

    Bezpośredni z reduktorem i przekładnią

    biegu do przodu i do tyłu

    Napęd tylny

    Elektryczny ze sterowanym elektronicznie

    mechanizmem różnicowym

    Podwozie

    Konstrukcja z rur stalowych

    Felgi i opony

    245/35 R 21

    Tarcze hamulcowe wentylowane (Ø w mm)

    356 mm (przód i tył)

    Zaciski hamulcowe

    6 tłoczków (przód i tył)

    Cx

    0,25

    Masa własna pojazdu (kg)

    830 kg

     

    Zostaw komentarz:

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

    Najnowsze

    Najnowsze

    Najnowsze

    Najnowsze

    Najnowsze