Edyta Klim

Darmowe siłownie dla kierowców – rozmowa z Iwoną „Trucking girl” Blecharczyk

Kierowcy zawodowi w związku z siedzącym trybem pracy są narażeni na wiele schorzeń. Fundacja Truckers Life dba o szerzenie dobrych nawyków wśród kierowców, buduje dla nich siłownie i zapewnia pomoc medyczną w nagłych przypadkach.

Siłownie zewnętrzne dla kierowców zlokalizowane na parkingach przy największych stacjach paliwowych i jest to pierwszy tego typu projekt w Europie:

– Postanowiliśmy pomóc kierowców w zmianie ich dotychczasowych nawyków i podniesieniu jakości życia. Tak powstał pomysł na zewnętrzne siłownie w miejscach odpoczynku kierowców. Nasze parki treningowe pomagają kierowcom w rozruszaniu kości, mięśni i stawów, zastałych po wielogodzinnej jeździe ciężarówką, służą zwiększeniu wydolności serca i płuc, poprawie koordynacji ruchowej, a także pozwalają na odpoczynek w aktywny sposób – mówi Grzegorz Haładus Managing Director Truckers Life.

Gdzie są siłownie?

Nowy Bentley Bentayga ze sportowym układem wydechowym Akrapovič i specjalną kolekcją akcesoriów

– W tej chwili w całej Polsce mamy 13 czynnych i dostępnych bezpłatnie obiektów treningowych dla kierowców. Są one zlokalizowane na stacjach benzynowych przy drogach krajowych, ekspresowych i autostradach. Siłownie składają się z 4 urządzeń do ćwiczeń, na których w jednym czasie może ćwiczyć 7 kierowców. W ramach siłowni znajdują się m.in. takie urządzenia jak Orbitrek, Drabinka do ćwiczeń, Ławeczka, Krzesło do wyciskania, czy Biegacz. Urządzenia pozwalają na wykonanie kompletnego treningu wzmacniającego i rozluźniającego. Wszystkie siłownie są dostępne bezpłatnie i ćwiczyć na nich może każdy podróżny, który po prostu zatrzyma się na jednym z obiektów – bez względu na to czy jest kierowcą ciężarówki czy osobówki.

Opiekunami i sponsorami obiektów są znane i cenione marki z branży transportowej, m.in. Mercedes-Benz, Europart Polska, Grupa Citronex, czy właściciel Systemu Trans.eu. Obecnie mamy zakontraktowanych jeszcze 8 dodatkowych siłowni, które powstaną wczesną wiosną tego roku. Nowe obiekty pojawią się na atrakcyjnych, uczęszczanych i popularnych wśród kierowców lokalizacjach. W tym roku planujemy zbudować jeszcze kilkadziesiąt podobnych obiektów, bo jak pokazuje nasza sieć – polscy kierowcy pokochali outdoorowe siłownie! Cały czas szukamy osób i firm, które pomogą nam w realizacji tej idei – dodaje Grzegorz Haładus.

A trener Paweł Zaremba z krakowskiej Paweł Zaremba Academy specjalnie dla kierowców opracował zestawy ćwiczeń, które można wykonywać na siłowniach fundacji, a także we własnej kabinie (można je np. wykorzystać podczas długiej podróży samochodem osobowym). Prezentuje je ambasadorka kampanii Iwona Blecharczyk na stronie: http://www.truckerslife.eu/zestawy-cwiczen-dla-kierowcow

Ćwiczenia mają przede wszystkim zapobiegać chorobom zawodowym kierowców, które w 70% dotyczą układu kostno-stawowego, 40% sercowo-naczyniowego, 32 % pokarmowego, a w 18 % są to choroby związane z psychiką kierowcy. Są one spowodowane głównie: siedzącym trybem życia, biernym wypoczynkiem, niewłaściwą dietą, stresem i paleniem papierosów.

Ale Fundacja nie tylko uczy zapobiegać chorobom, ale i pomaga je leczyć! Dodatkowo w ramach inicjatywy DocStop powstaje europejska sieć szpitali i placówek medycznych, w których kierowcy otrzymują błyskawiczną pomoc medyczną w razie złego samopoczucia. Warto o tym myśleć, ponieważ przyczyną ok. 10-15% wszystkich wypadków drogowych z udziałem ciężarówek jest zły stan zdrowia kierowców!

– DocStop od wielu lat z powodzeniem funkcjonuje na pozostałych europejskich rynkach m.in. w Niemczech, Danii czy Austrii. Idea działania projektu jest prosta: kierowca, który w trakcie prowadzenia ciężarówki źle się poczuje, dzwoni na specjalną infolinię ADAC Truck Serwis i podaje swoją aktualną pozycję oraz kierunek jazdy. W odpowiedzi otrzymuje adres i kontakt najbliższej placówki medycznej, współpracującej w ramach inicjatywy DocStop, w której otrzyma pomoc. Kierowca otrzymuje także namiary stacji, na której może zostawić swój pojazd na czas wizyty w placówce medycznej. Do placówki medycznej kierowca dostaje się taksówką, a w przypadku poważnego stanu, obsługa stacji jest zobowiązana do jej wezwania. Współpracujące w ramach naszej sieci placówki mają podpisane kontrakty z NFZ, co oznacza, że ubezpieczonemu kierowcy pomoc medyczna jest świadczona bezpłatnie. To samo dotyczy kierowców z innych krajów UE (w przypadku tych kierowców konieczne jest okazanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ). W tej chwili w Polsce funkcjonują 2 punkty medyczne: w Przychodni Kama w Kątach Wrocławskich (niedaleko autostrady A4), a także w Nowym Szpitalu w Świebodzinie. Ponad 700 podobnych punktów funkcjonuje w Niemczech. W tym roku chcemy uruchomić 20 dodatkowych punktów medycznych w ramach sieci DocStop – mówi Grzegorz Haładus.

Ambasadorką kampanii Truckers Life jest Iwona Blecharczyk, która jest od kilku lat kierowcą zawodowym. Opowiedziała nam, jak dba o swoją kondycję w i po pracy:

Czy długi czas w jednej pozycji podczas pracy za kierownicą stwarza problemy zdrowotne?

Oj tak, to jest dla mnie spory problem. O ile mam szczęście, że nie przytyłam, tak mój kręgosłup bardzo ciężko znosi pracę za kierownicą. Dlatego też zawsze jeżdżę w działach, gdzie dużo pracuje się fizycznie. Przez pewien okres jeździłam chłodnią i była to praca wymarzona. Czas idealnie rozplanowany przez dyspozytorów i zero pośpiechu, brak pracy fizycznej, i trasy po całej Europie. Ale po trzech miesiącach takiej pracy, jedynie za kierownicą, mój kręgosłup bolał tak bardzo, że właściwie już nic nie mogłam robić – siedzieć, chodzić czy leżeć. Dlatego zrezygnowałam z tamtej pracy i wróciłam do swojej „firanki” i pasów. Z tego powodu też, bardzo promuję projekt fundacji Truckers Life, która buduje zewnętrzne siłownie na często uczęszczanych parkingach. Kierowca może tam porozciągać się i trochę poćwiczyć. Czasem tylko 15 min. ćwiczeń dziennie – może zrobić różnicę. Gdy nie mam dużo pracy fizycznej, ani siłowni pod ręką, to staram się poćwiczyć w ciężarówce. Są kierowcy, którzy po 20 latach takiej pracy nie mają żadnych problemów ze zdrowiem, to są z reguły Ci, którzy uprawiali jakąś formę ruchu. Spotkałam też takich, którzy po 10 latach jeździli już w pasach dla ciężarowców. Wszystko zależy od organizmu.

Co Ty sama robisz by utrzymać dobrą kondycję? Jaka jest Twoja ulubiona forma aktywności i kiedy masz na nią czas?

Przede wszystkim pracuje fizycznie. Każdy załadunek czy rozładunek – to kilka godzin pracy przy zabezpieczeniu ładunku ciężkimi łańcuchami, pasami transportowymi czy plandeką. A gdy mam dzień samej jazdy, to przed snem poświęcam ok. 15 min. na ćwiczenia. Weekendy zwykle poświęcam na odpoczynek, ponieważ po tygodniu pracy jestem fizycznie bardzo zmęczona. Ale mimo wszystko staram się, chociaż w jeden dzień „poćwiczyć z Chodakowską” (śmiech).

 

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Trudno jest utrzymać figurę pracując za kierownicą? Jak wygląda u Ciebie regularność i jakość posiłków?

Ja mam to szczęście, że nie mam problemu z tyciem. Ale myślę, że poza „dobrymi genami” pomaga mi też to, że myślę o tym – co i ile jem. Przede wszystkim staram się słuchać swojego ciała i dawać mu to, na co ma ochotę. W trasie jem przeważnie ryby, sałatki, jajka, sery, jogurty i owoce. Raczej nie jem mięsa, bo nie mam na nie ochoty. Tak samo jest z chlebem. A do tego dużo wody z cytryną. Czasami nie jem słodyczy przez kilka tygodniu, by potem zjeść czekoladę w godzinę (śmiech). Jeżeli chodzi o regularność posiłków, to jest jeden wielki chaos! Raz pracuje w dzień, potem w nocy i już sama nie wiem, czy jem śniadanie czy obiad? Dlatego tak ważne jest dla mnie słuchanie swojego organizmu. On sam wie najlepiej, czego mu potrzeba.

Jaka jest Twoim zdaniem recepta na zapobieganie chorobom zawodowym kierowców?

Według mnie, bardzo ważną kwestią w tym zawodzie jest żywienie i ruch. Najlepiej jest samemu coś przygotowywać codziennie do zjedzenia lub mieć zapasy z domu. Najgorszą opcją jest fast food, czy też życie na kanapkach lub (o zgrozo) zupkach chińskich. No i do tego ruch. Część kierowców ma go w pakiecie (śmiech) – przy załadunkach i rozładunkach. Inni powinni codziennie znaleźć 15 min. na rozciąganie, a w weekendy basen lub długi spacer.

Sieć siłowni, a także sieć punktów medycznych jest na bieżąco aktualizowana na stronie http://www.truckerslife.eu

Najnowsze

Kampery Mercedes-Benz: Marco Polo i Marco Polo Activity – galeria

Podczas warszawskich targów „Wiatr i Woda” zaprezentowane zostaną dwa nowe modele kamperów Mercedes-Benz: Marco Polo i Marco Polo Activity. Premiera z udziałem Przemysława Miarczyńskiego odbędzie się 12 lutego 2015.

Marco Polo i Marco Polo Activity to dwa nowe modele w gamie vanów Mercedes-Benz. Oba pojazdy mają kompaktowe wymiary, pozwalające korzystać z nich na co dzień. Wysokość poniżej 2 metrów, do 7 miejsc siedzących, niewielki promień zawracania i systemy takie jak Asystent Aktywnego Parkowania sprawiają, że Marco Polo i Marco Polo Activity nie mają problemów z jazdą i parkowaniem w mieście.

To co je wyróżnia, to zdolność do transformacji w 4-ro, lub 5-cio (wersja Activity) osobową sypialnię! Wystarczy położyć fotele i otworzyć dach, aby pojazd zamienił się w przestronnego kampera dla całej rodziny, lub grupy przyjaciów chcących aktywnie spędzić czas. Wersja Marco Polo jest dodatkowo wyposażona w kuchnię, lodówkę, szafki, półki, stół a nawet… prysznic! Pozwala to zupełnie uniezależnić się od lokalnej infrastruktury.

Oba modele miały już swoją światową premierę na targach Caravan Saloon w Düsseldorfie. W Polsce po raz pierwszy zaprezentowane zostaną na targach „Wiatr i Woda” na stanowisku Mercedes-Benz (Hala C, stan. 116).

Oficjalna premiera odbędzie się 12 lutego o godzinie 14:00 z udziałem medalisty olimpijskiego i zdobywcę tytułu Mistrza Świata w windsurfingu – Przemysława Miarczyńskiego.

Targi „Wiatr i Woda” będą się odbywać w Warszawie w Centrum Wystawienniczym przy ul. Marsa w dniach 12-15 lutego.

Najnowsze

Nitro Circus Live powraca do Polski w nowym show! Trailer

Nitro Circus Live - fenomen sportów akcji, prezentuje nowe, wysokooktanowe show: Nitro Circus - Moto Mayhem, które po raz pierwszy zawita na europejskie stadiony, w tym na Stadion Legii w Warszawie.

Pod wodzą 17-krotnego medalisty X-Games, Travisa Pastrany, Nitro Circus – Moto Mayhem będzie gościło ponad trzydziestu najlepszych zawodników FMX, BMX oraz niemal każdej, innej, istniejącej dyscypliny motorowych sportów akcji. Obecnie trasa obejmuje już przystanki w dziesięciu europejskich miastach, z czego w pięciu Nitro pojawi się po raz pierwszy. Listę niesamowitych zawodników FMX otwiera sam Travis Pastrana. Znajdują się na niej również mistrz podwójnego backflipa i obecny mistrz X-Fighters – Josh Sheehan oraz złoci medaliści X-Games – Adam Jones, Blake „Bilko” Williams i Cam Sinclair. Widowisko dodatkowo uświetnią skutery śnieżne, quady, ewolucje tandem FMX, szaleństwa minibike’owe oraz inne dziwne twory motoryzacji. Jeśli maszyna ma silnik – musi polecieć.

Fani BMX również nie zostają pominięci, ponieważ inżynierowie Nitro spędzili lata na dopracowywaniu technologii, która pozwoli gwiazdom takim jak Dustry Wygle czy Ethen i Gavin Godfrey polecieć dalej, wyżej i szybciej niż kiedykolwiek do tej pory. Zostanie ona użyta również do wyniesienia w powietrze różnego typu machin. Fani mogą spodziewać się więc większej ilości skandalicznych szaleństw wykonywanych również przez gwiazdy pierwszej serii Nitro Circus.

Przeczytaj nasz wywiad z Lyn-z Pastraną – żoną Travisa Pastrany!

Co więcej, podczas nadchodzącej europejskiej trasy, zawodnicy Nitro będą po raz pierwszy na świecie podejmować się wykonywania niektórych ewolucji. Jolene Van Vugt będzie próbowała pobić rekord dystansu, jaki przeleci w swoim popisowym samochodzie Barbie. Gwiazdy FMX – Matty i Emma McFerran będą jedynym duo na Ziemi, które zaprezentuje Freestyle Motocross w tandemie, na jednym motocyklu. Z kolei Ethan Godfrey-Roberts podejmie próbę wykonania podwójnego backflipa na minibike’u.

Bilety na Nitro Circus – Moto Mayhem w Warszawie będą dostępne w sprzedaży od 16 lutego od godziny 10:00 w serwisie Eventim.pl oraz w stałych punktach sprzedaży Eventim.

„Bardzo cieszymy się z możliwości zaprezentowania naszego show po drugiej stronie Atlantyku.” – mówi Pastrana – „Nasi ziomale od produkcji wynieśli to show na inny poziom. Udział tych wszystkich motocykli, quadów i samochodów sprawi że będzie to niezapomniane widowisko. Sam zawsze uwielbiałem trasy po Europie – Wasi fani są niesamowici! Nie możemy już się doczekać.”

Fani, którzy czekają na jeszcze większą dawkę Nitro Circus mogą wykupić specjalny pakiet Nitro Club. Pakiet gwarantuje najlepsze miejsca oraz możliwość obejrzenia prób i przygotowań przed rozpoczęciem show. Pakiet zawiera również pamiątkową smycz oraz podpisany elektronicznie plakat Nitro.

Zapnijcie pasy!

Najnowsze

Ćwierćfinaliści World Car of the Year 2015

Na przełomie stycznia i lutego br. 75 jurorów z 5 kontynentów oddało głosy w głosowaniu wstępnym, by stworzyć tzw. krótkie listy w kategoriach „World Car of the Year” (głównej, Światowy Samochód Roku), „World Luxury Car” (Światowy Ekskluzywny Samochód Roku) oraz „World Performance Car” (Światowy Sportowy Samochód Roku).

World Car Awards, czyli konkurs o nagrodę Światowego Samochodu Roku (World Car Awards – WCA) to więcej niż tylko plebiscyt. Jury Konkursu składa się z 75 dziennikarzy znanych motoryzacyjnych z całego świata, współtworzących globalną społeczność ekspercką.

W tym roku także dwa panele specjalistów utworzyły krótkie listy w pozostałych dwóch kategoriach, „World Green Car” (Światowy Samochód Ekologiczny Roku) oraz „World Car Design” (Światowy Samochodowy Design Roku).

W efekcie z początkowej listy przeszło 170 aut, zgłoszonych zarówno przez producentów, jak przez ekspertów i samych jurorów, powstało 5 poniższych list ćwierćfinałowych. W ciągu najbliższych trzech tygodni jurorzy WCA zagłosują na samochody na nich ujęte, wyłaniając półfinałowe trójki, których skład zostanie ogłoszony podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 3 marca 2015.

Po kolejnym głosowaniu poznamy zwycięzców, których WCA nagrodzi podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku NYAS, w czwartek 2 kwietnia 2015.

A oto listy ćwierćfinałowe (alfabetycznie):

2015 World Car of the Year:
BMW serii 2 Active Tourer        

Citroën C4 Cactus

Ford Mustang

Hyundai Genesis

Jeep Renegade

Mazda2

Mercedes klasy C

MINI 5D

Nissan Qashqai

Volkswagen Passat

2015 World Luxury Car:

BMW i8

BMW X6

Cadillac ATS Coupe

Cadillac Escalade/ESV

Kia K900

Lexus NX

Lexus RC

Lincoln MKC

Mercedes klasy S Coupe

Range Rover Autobiography Black LWB

2015 World Performance Car:

Audi S1

Audi S3

Audi TT / TTS

Bentley Continental GT Speed

BMWM4 Coupe/M3 Sedan

Corvette Z06

Dodge Challenger SRT Hellcat

Jaguar F-TYPE R Coupe

Lexus RC-F

Mercedes AMG GT

2015 World Green Car:

Jak co roku, listę ćwierćfinałową w tej kategorii tworzą nie jurorzy w głosowaniu, a panel specjalistów, znawców tematyki ekologii oraz technik i technologii proekologicznych w motoryzacji. Oto skład panelu: Phil Berg (USA, PopularMechanics.com); Richard Bremner (Wielka Brytania, Autocar), Claus-Peter Koeth (Niemcy, automobil-industrie.de); Yumi Kawabata (Japonia, dziennikarka zajmująca się problematyką środowiska naturalnego) oraz John Voelcker (USA, GreenCarReports.com). Dopiero od momentu powstania krótkiej listy „Green Car” głos mają jurorzy WCA.

A oto ćwierćfinaliści w tej kategorii:

BMW i8

Hyundai x35/Tucson Fuel Cell

Kia Soul EV

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volkswagen Golf GTE

2015 World Car Design of the Year

Przypominamy, że w tej kategorii startują samochody z listy kandydatów do tytułu głównego (World Car of the Year) oraz oddzielnie inne auta, pod warunkiem, że będą dostępne w liczbie co najmniej 10 sztuk na najważniejszych rynkach (w skali kontynentów) w okresie od 1. stycznia 2014 do 31 maja 2015. Mogą to być również samochody przedprodukcyjne. Także tu ćwierćfinałową krótką listę tworzy panel ekspertów, na który składają się Masatsugu Arimoto (Japonia, dziennikarz zajmujący się designem samochodowym); Silvia Baruffaldi (Włochy, Auto & Design); Gernot Bracht (Niemcy, Pforzheim Design School); Sam Livingstone (Wielka Brytania, Car Design Research oraz Royal College of Art) i Tom Matano (USA, School of Industrial Design at Academy of Art University in San Francisco). Dopiero od tego momentu głos mają jurorzy WCA.

A oto i krótka lista ćwierćfinalistów:

BMW 2 Series Active Tourer

Citroën C4 Cactus

Mercedes klasy C

Porsche Macan

Volvo XC90

Najnowsze

Ogólnopolska Wystawa Motocykli i Skuterów 2015 – relacja i galeria

W ten weekend w Warszawie odbyły się siódme już targi motocyklowe. Co ciekawego można było zobaczyć? Zachęcamy do przejrzenia naszej relacji i galerii zdjęć.

Zaraz po przejściu przez bramki wchodziliśmy na stoisko BMW. Oprócz cieszących się sporą popularnością modeli mogliśmy obejrzeć na własne oczy modele, które o popularność zaczną walczyć. Czyli R 1200 R, F 800 R, R 1200 RS i S 1000 RR. Poza motocyklami, jak co roku wrażenie na zwiedzających mogło zrobić sama wielkość i zabudowa stoiska BMW.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Idąc dalej, przechodziliśmy przez ekspozycję Yamahy. Tu mogliśmy nie tylko zawiesić oko na motocyklowych nowościach takich jak MT-09 Tracer, YZF-R1M i YZF-R3, ale można było również porozmawiać, zrobić sobie zdjęcie i zdobyć autograf takich wyśmienitych zawodników jak Paweł Szkopek, Łukasz Kurowski i Rafał Pasierbek, czyli Stunter 13.

Historie Alfy Romeo - sportowe

Na stoisku Can-Am mogliśmy obejrzeć po raz pierwszy takie modele jak Spyder F3 i Maverick X DS Turbo.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Sporo uwagi przyciągały włoskie pojazdy. Mogliśmy obejrzeć motocykle marki: MV Augusta, Aprilia, Moto Guzzi (czyli Moto Italia) i Ducati (Inter Motors). Mówiąc o Ducati należy wspomnieć o sporym stoisku Scrambler. Widoczny jest fakt, że Inter Motors kładzie ogromny nacisk na promocję tego modelu.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Markę Suzuki po raz kolejny przedstawił nam dealer Suzuki Piaseczno, a nie importer. Tu mogliśmy zobaczyć między innymi takie nowości jak GSX-S1000 i skuter Address.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Na pomarańczowym stoisku KTM spotkać mogliśmy Marka Dąbrowskiego i Kubę Przygońskiego.

Poza wspomnianymi markami motocykle zaprezentowali również Kymco, Piaggio, Junak, Zipp i Husqvarna. Przyjrzeć się z bliska można było także akcesoriom firmy Touratech. Wiele osób skorzystało do tego z możliwości zakupu akcesoriów dla motocyklistów w outletach Inter Motors i POLand POSITION.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Mimo, że targi nazywane są Wystawą Motocykli i Skuterów, wśród wystawców znaleźli się również producenci rowerów i pojazdów elektrycznych.

Zabrakło jednak po raz kolejny Hondy i Kawasaki. W tym roku także nie mieliśmy możliwości przysiąść się do motocykli Harley-Davidson. 

Najnowsze