Edyta Wrucha

Daria Dziwisz gotowa na kolejne rundy WSMP

Daria Dziwisz jest liderką klasy 6 po dwóch rundach WSMP, a już w weekend zobaczymy ją podczas kolejnych rund. Jedyna kobieta w klasyfikacji cyklu rywalizuje leciwą Hondą CRX.

Sezon wyścigowy już w całej pełni. Ponad 120 kierowców z wielu krajów, wystartuje w nadchodzących wyścigach samochodowych na Torze „Poznań”. W dniach 10-12 lipca w Przeźmierowie odbędą się: 10. i 11. runda FIA Central European Zone Circuit Racing Championships, 3. runda FIA Central European Zone Circuit Endurance Championships, 3. i 4. runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, 3. i 4. runda Wyścigowego Pucharu Polski oraz 2. runda Mistrzostw Polski Hour Race.

Na listach startowych w FIA CEZ Circuit Race Championship znaleźli się m.in. kierowcy z Czech, Słowacji i Austrii, którzy regularnie od lat przyjeżdżają na Tor „Poznań”. Wystartują także wszyscy obecni liderzy w poszczególnych klasach wyścigowych mistrzostw Polski.

W klasie 6 liderką jest Daria Dziwisz, która podczas dwóch poprzednich rund meldowała się na drugiej pozycji. Za nią są kierowcy, którzy wygrali po jednej rundzie: Andrzej Grigorjew i Dawid Abramczyk.

Daria od lat rywalizuje Hondą: {{ tn(9590) left }}- Startuje tzw. „Maliną”, czyli Hondą Crx Ballade, dla niewtajemniczonych – jest to pierwsza generacja tego modelu. Jeżdżę nią już 5-6 lat, najczęściej po torze Poznań, choć dwa lata temu startowałam także w wyścigach górskich, bo mój samochód nie spełniał warunków homologacji wg regulaminu WSMP i dopiero po zmianie przepisów wróciłam na tor. Udało mi się wtedy w GSMP wyjeździć 3 miejsce w klasie. I nawet mocniej mnie ciągną te wyścigi górskie, gdyż mają bardziej urozmaicone trasy, a klimat miedzy zawodnikami i organizatorem jest o wiele lepszy, ale jestem z Poznania, więc mam mniej problemów z logistyką i budżetem, gdy jeżdżę pod domem w WSMP – mówi Daria.

 {{ tn(9596) left }}– Sezon wyścigowy 2015 dopiero się zaczął i za nami 2 z 8 rund WSMP, ale znam swoich rywali, bo tutaj cały czas jeżdżą, praktycznie te same osoby, tylko auta modyfikują coraz bardziej (śmiech). Moja Honda jest przygotowana, ale nie do końca tak, jakbym chciała. To taki sport – „skarbonka bez dna” i jak brakuje wyobraźni, to i kawalerka w rozliczeniu nie starczy! (śmiech) Szczególnie, że mój partner także jeździ w wyścigach historycznym VW Golfem. Póki co, to po dwóch pierwszych rundach jestem bardzo szczęśliwa. Auto dojeżdżało, co nie zawsze udawało się konkurencji… Jak usłyszałam w relacji WTCC – „Win first You first have to win”, mówił to chyba Coronel. W zeszłym sezonie to ja miałam ciągle problemy techniczne. Początek sezonu mam świetny i bezawaryjny, ale niestety w sportach motorowych nie można być niczego pewnym. Jestem kobietą, ale nikt tu mi nie powie „panie przodem” (śmiech), a zawsze chcę pojechać jak najlepiej i nie ze względu na konkurentów-mężczyzn, ale po to by poprawiać swoje czasy i rozwijać się – podsumowuje Daria.

Klasyfikacja klasy 6 wygląda następująco:

1 (66) DZIWISZ Daria Honda CRX 36
2 (63) GRIGORJEW Andrzej VW Golf GTi 25
3 (64) ABRAMCZYK Dawid BMW E30 25
4 (67) NORKIEWICZ Jacek VW Sirocco 15
5 (61) RAWECKI Łukasz BMW 320 0

W piątek 10 lipca o godz. 13.00 rozpoczną się kwalifikacje w poszczególnych klasach i potrwają do godz. 17.00. W sobotę 11 lipca, już od godz. 9.00 będą rozgrywane wyścigi, a ostatni z nich rozpocznie się o godz. 13.30. Godz. 15.45 – to początek wyścigu godzinnego. W niedzielę o godz. 8.45 odbędą się kwalifikacje, a wyścigi rozpoczną się o godz. 11.45 i potrwają do godz. 17.00.

Najnowsze

Polowanie na kierowców rozpocznie się w wakacje – jeszcze więcej fotoradarów!

Od kilku lat stale rośnie liczba fotoradarów na polskich drogach. W ramach kampanii "Bezpiecznie na drogach" pojawi się ich jeszcze więcej. Do końca wakacji ITD postawi jeszcze 100 nowych lokalizacji. Na kierowców czekają jeszcze inne „niespodzianki”.

Według statystyk Komendy Głównej Policji, w zeszłym roku zbyt szybka jazda była powodem prawie 7,5 tys. wypadków. Zginęło w nich 855 osób, a ponad 10 tys. odniosło poważne obrażenia. Jednak póki co jedynym sposobem rządu na zmniejszenie tych liczb jest stawianie nowych urządzeń, które mają zapewnić wpływy do budżetu. 

Jeszcze w te wakacje zostanie uruchomionych kolejnych 100 fotoradarów. Obecnie w rękach ITD znajduje się ich ponad 300. To jednak nie wszystkie urządzenia działające na polskich drogach. W rękach straży gminnych znajduje się jeszcze około 200 fotoradarów. 

Podczas tegorocznych wakacji zostanie jeszcze uruchomiony odcinkowy pomiar prędkości. Specjalnie oznaczone punkty pojawią się w 29 miejscach na mapie naszego kraju. 

To jednak nie koniec niespodzianek związanych z karaniem kierowców. Na wielu skrzyżowaniach w kraju zostaną zainstalowane systemu, które będą wyłapywać przejeżdżających na czerwonym świetle. Skrzyżowania te nie będą jednak w żaden sposób oznaczane. Za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 500 złotych oraz 6 punktów karnych.

Najnowsze

Nadchodzą zmiany w przeglądach

Rząd przygotowuje kolejne zmiany w prawie o ruchu drogowym. Tym razem na tapecie pojawi się temat przeglądów. Po Polsce jeździ zbyt dużo samochodów, których stan techniczny jest niedopuszczalny. Dlatego przygotowywana jest zmiana, która utrudni podbijanie "lewych" przeglądów.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje nad projektem nowelizacji, wprowadzającej zmiany w kwestii przeglądów. Według nowych przepisów wystarczy jeden dzień spóźnienia z badaniem technicznym, a będziemy musieli zapłacić za nie podwójnie. To jednak nie wszystkie nowości. 

Podczas przeglądu diagnosta będzie wykonywał zdjęcie badanego pojazdu, a na przedniej szybie pojawi się naklejka, która będzie informowała o dacie ważności przeglądu. Dzięki temu odpowiednie służby nawet podczas postoju na parkingu będą mogły sprawdzić, czy badanie jest ważne. Poza tym przegląd będzie tradycyjnie wbijany do dowodu rejestracyjnego. 

Kolejną nowością będą wizyty ITD w stacjach kontroli pojazdów jako tajemniczych klientów. Takie działania mają wychwycić miejsca, gdzie przeglądy są podbijane niesprawnym samochodom. 

W wyniku tych zmian podrożeją przeglądy. Cena za badanie techniczne wyniesie na pewno co najmniej 150 złotych w przypadku samochodów osobowych oraz 100 złotych w przypadku motocykli. Jednak ta kwestia nie została jeszcze sfinalizowana. Środowisko diagnostów od kilku lat naciska mocno na podwyższenie cen.

Najnowsze

Krzysztof Hołowczyc ukarany przez sąd!

Od kilku miesięcy jest głośno o sprawie przekroczenia prędkości przez Krzysztofa Hołowczyca. Właśnie zapadł wyrok w tej kwetii. Znany kierowca rajdowy będzie musiał zapłacić wysoką grzywnę.

Sprawa dotyczy wydarzenia z października zeszłego roku. W okolicach Mławy (Żurominek), na drodze krajowej nr 7, patrol policji zatrzymał Nissana GT-R, który jechał za szybko. Według pomiaru z wideorejestratora samochód Krzysztofa Hołowczyca przekroczył dopuszczalną prędkość o 114 km/h. Znany rajdowiec nie przyjął jednak mandatu, wobec czego wniosek o ukaranie kierowcy trafił do sądu. 

Postępowanie toczyło się przez mławskim Sądem Rejonowym od marca tego roku. Krzysztof Hołowczyc nie przyznawał się do popełnienia wykroczenia. W sprawie został powołany biegły, który analizował materiał z wideorejestratora. W jego ocenie kierowca przekroczył dopuszczalną prędkość o 71 km/h. 

Kilka dni temu zapadł wyrok w tej sprawie. Krzysztof Hołowczyc został uznany za winnego popełnienia wykroczenia oraz ukarany grzywną w wysokości 4 tys. zł oraz obciążono go kosztami postępowania w kwocie 2 tys. 199 zł i 15 gr. Wyrok nie jest prawomocny. Kierowca może wnieść o uzasadnienie wyroku, a następnie złożyć apelację.

Rzeczniczka mazowieckiej policji w rozmowie z mediami zaznaczyła, że w ocenie biegłego policyjny pomiar został wykonany prawidłowo, przy użyciu urządzenia, które nie wzbudzało zastrzeżeń. Jednak nie znamy dokładnego przebiegu całej sprawy, bo na wniosek stron sąd wyłączył jawność postępowania.

Najnowsze

Edyta Wrucha

Motocykl w myjni ręcznej – mycie motocykla krok po kroku

Bardzo brudny motocykl pozostawiliśmy w rękach profesjonalistów od mycia ręcznego. Zobaczcie krok po kroku, jak wygląda takie mycie i jaki uzyskaliśmy efekt końcowy.

Motocyklowe myjnie ręczne to nowość na naszym rynku i osobiście chcieliśmy się przekonać o tym, jak działają, i czy warto z nich skorzystać. Do przetestowania wybraliśmy Pacyfik Myjnię Ręczną z Wrocławia, a do mycia wystawiliśmy brudną Aprilię Futura.

Mycia motocykla nie powinno się wykonywać na słońcu, ponieważ używane do czyszczenia środki chemiczne mogą reagować zbyt agresywnie w takich warunkach. Powinniśmy się też upewnić, czy motocykl nie ma problemów technicznych typu: wycieki, nieszczelności, problemy z elektryką – które mogą sprawić, że po takim myciu, motocyklem już nie ruszymy.

Jak myć motocykl?

{{ tn(9584) left }}- Mycie motocykla odbywa się na odpowiedzialność jego właściciela, dlatego na początek musimy się od niego dowiedzieć, czy motocykl jest sprawny technicznie i czy lanie wodą mu nie zaszkodzi. My mycie robimy z głową i pod okiem ludzi, którzy się na motocyklach znają, a każde wątpliwości rozwiewamy w serwisie motocyklowym obok – mówi Przemysław Siewiera, właściciel firmy „Pacyfik – myjnia motocyklowa”, który przeprowadzi nas przez kolejne etapy mycia motocykla.

Trzeba pamiętać, że nie wolno myć motocykla z rozgrzanym silnikiem, dlatego na początek czyszczony jest łańcuch, felgi i zaciski, by w tym czasie motocykl mógł się wychłodzić.

Krok pierwszy – czyszczenie łańcucha

Łańcuch jest czyszczony pędzelkiem i ekstraktem benzyny – środkiem dostępnym i uniwersalnym, który idealnie go domywa. Następnie jest płukany karcherem, a wody pozbywamy się z niego przy użyciu sprężonego powietrza. Ostatnim etapem jest jego nasmarowanie.

Motocykl był postawiony na stopce centralnej, dzięki czemu można było delikatnie obracać i czyścić łańcuch.

Krok drugi – mycie części stalowych

W następnej kolejności specjalnym płynem są myte: zębatka, felgi, zaciski, elementy wahacza.

Krok trzeci – mycie czachy

Przód motocykla zwykle jest pokryty warstwą owadów, dlatego do jego czyszczenia używa się płynu, który w bezinwazyjny sposób je usuwa i jest delikatny dla lakieru, i powierzchni szyby. Tutaj szczególnie ważne jest to, by takie owady zmywać na bieżąco, bo im dłużej pozostają na powierzchni lakieru tym bardziej wżerają się clar, pozostawiając po sobie ślady w postaci małych plamek na lakierze.

Krok czwarty – mycie całego motocykla

Czyli w kolejności: spienienie gąbką, płukanie wodą, wydmuchanie wody sprężonym powietrzem, wycieranie do sucha. Przy dostępie do silnika – on także jest myty specjalną szczotką. Wodą oblewa się z daleka – najbezpieczniej jest to robić w taki sposób, jakby na motocykl padał deszcz. Trzeba bardzo uważać, żeby nie zalać wydechu. Sprężona woda z karchera o mocy 160 barów daje efekt rosy i bezpiecznie spłukuje motocykl. A w domowych warunkach można to zrobić wężem ogrodowym tyle, że trwa to dłużej i strumień wody jest bardziej miejscowy.

Krok piąty – woskowanie i polerowanie

Na koniec doczyszcza się poszczególne elementy motocykla, czasem trzeba wypolerować jakąś powierzchnię lekkim środkiem ściernym. Następnie powierzchnię lakieru się woskuje i po chwili poleruje szmatką, by uzyskać połysk.

Mycie motocykla trwa ok. 40 minut i taka usługa to koszt ok. 50 zł, jednak w myjni Pacyfik trwa teraz promocja – zapłacimy 30 zł za kompleksowe mycie motocykla.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu uzyskanego w myjni ręcznej, a już wkrótce spróbujemy umyć motocykl samodzielnie w warunkach przydomowych i podzielimy się wrażeniami.

Update: Innego zdania, co do oczyszczania łańcucha jest doświadczony mechanik motocyklowy: 

– Nie powinno się myć łańcucha benzyną ekstrakcyjną ani wodą, gdyż są w nim gumowe oringi i benzyna je rozpuszcza, a woda pod dużym ciśnieniem je niszczy – mówi Paweł Zachariasz.

 

Najnowsze