Czy warto myć samochód na mrozie?

Zima, nawet niespecjalnie mroźna, potrafi dać się we znaki kierowcom. Zwłaszcza ze względu na brud i problem jego usunięcia. Roztopione pośniegowe błoto to trudna rzecz do odczyszczenia, ale czy w ogóle powinniśmy myć auto, kiedy na dworze temperatura jest bliska zeru?

Myjka ciśnieniowa to już standard we wszystkich myjniach. To urządzenie wielozadaniowe, nadające się do mycia zarówno karoserii, podwozia i silników, jak też stanowisk obsługi, bramy wjazdowej, czy nawet ścian warsztatu. Płynąca pod ciśnieniem woda łatwo dociera do najtrudniej dostępnych miejsc i zakamarków, wymywając z nich złogi smarów. 

Co jednak zrobić, kiedy temperatura spadnie poniżej zera? Jak zadbać o sprzęt, aby zamarzająca ciecz nie spowodowała szkód?

Troska o sprzęt
­– W przypadku zamkniętych i dobrze ogrzewanych warsztatów nie ma oczywiście żadnego problemu – mówi Dariusz Szczęśniak, ekspert technologiczny firmy Nilfisk, producenta urządzeń czyszczących. Jednak zastrzega: – Jeżeli jednak ktoś dysponuje zewnętrznym stanowiskiem mycia pojazdów lub myje w pomieszczeniach, gdzie nie ma żadnego ogrzewania powinien wziąć sobie do serca kilka zasad. 

Przede wszystkim – dużo lepsze efekty nie tylko zimą – daje korzystanie z myjki gorącowodnej. W przypadku urządzenia na zimną wodę, niektóre nadzwyczaj uciążliwe zabrudzenia trzeba poprawiać użyciem szczotki albo większej ilości detergentów. Gorąca woda daje lepsze i szybsze efekty. Ma jednak tę wadę, że przy niskich temperaturach otoczenia strumień ciepłej wody wytwarza obłoki pary i utrudnia warunki pracy operatora szczególnie w pomieszczeniach, które nie maja odpowiedniej wentylacji. 

Innym problemem może być kwestia bezpieczeństwa. Woda, spływająca po posadzce, szybko zamarza. Tworzy się wówczas niechciane lodowisko, na którym łatwo się poślizgnąć i złamać rękę. Dlatego duże myjnie samochodowe wyposażone są w podgrzewane posadzki. To jednak rozwiązanie dość drogie, na które można sobie pozwolić tylko przy większych inwestycjach.

– Lód może poczynić wielkie szkody, na przykład spowodować pęknięcia pomp, głowic i zaworów. Dlatego, jeżeli ktoś zamierza stosować myjkę ciśnieniową w warunkach niskich temperatur, powinien zakupić urządzenie, które jest dodatkowo zabezpieczone termicznie i wyposażone w specjalny układ antyzamarzaniowy. Zestaw czujników temperatury, element grzewczy i specjalna dodatkowa pompa zabezpieczą w odpowiednim momencie taką myjkę i jej osprzęt nawet do -20°C. – stwierdza Dariusz Szczęśniak.

Jak zauważa ekspert, zdarza się też, że ktoś posiada ocieploną i zadaszoną myjnię lub warsztat, ale zostawia urządzenie „z piątku na poniedziałek” w nieogrzewanym pomieszczeniu. Lub też rezygnuje całkowicie z używania myjki przez okres zimowy. Wówczas, należy wypompować z maszyny całą wodę, aby nie dopuścić do jej zamarznięcia, a do specjalnego zbiornika nalać odpowiedni płyn o niskiej temperaturze zamarzania. – Wybierając myjkę warto zwrócić uwagę na montowany specjalny wlew, z którego operator może skorzystać, mając na względzie, że urządzenie może zamarznąć. W skrajnych przypadkach pomóc może nawet zwykły płyn do szyb, trzeba tylko zwrócić uwagę, w jakiej temperaturze zamarza – podkreśla specjalista.

Co oprócz myjki?
Oczywiście warsztaty są różne – w każdym mamy do czynienia z innymi rodzajami podłoża i zabrudzeń. Oprócz myjki wysokociśnieniowej warto mieć także na stanie odkurzacz do czyszczenia na sucho i mokro. To łatwe w obsłudze urządzenia zaprojektowane tak, by w pełni sprostać wyzwaniom różnych branż, w tym motoryzacyjnej. Jeżeli mówimy o typowo zimowych zabrudzeniach, takich jak topniejący śnieg czy brudne błoto, to dużo częściej będziemy korzystać z opcji czyszczenia na mokro. Zwykły domowy odkurzacz nie poradzi sobie z takim zadaniem.

Jeśli natomiast mamy do czynienia z posadzką zmywalną, warto nabyć dobrą szorowarkę. Na rynku dostępne są różne wersje takich urządzeń. W przypadku branży motoryzacyjnej warto zwrócić uwagę na szorowarki jednobiegowe do pracy na mokro.

Do czyszczenia dużych warsztatów czy salonów samochodowych zalecany jest natomiast automat szorująco-zbierający, który łączy w sobie zalety zarówno odkurzacza do pracy na mokro jak i szorowarki. Automat nie tylko pozwoli na szybkie wyczyszczenie podłogi, ale także zbierze wodę pozostawiając posadzkę suchą i bezpieczną.

– Myjka ciśnieniowa to urządzenie wielozadaniowe. Nadaje się do mycia zarówno karoserii, jak i bramy wjazdowej, czy nawet ścian warsztatu. Jednak zawsze należy zachować zdrowy rozsądek i postępować zgodnie z przepisami BHP. Absolutnym przeciwwskazaniem do korzystania z myjki ciśnieniowej będzie obecność instalacji elektrycznej w sprzątanej przestrzeni – zwraca uwagę Dariusz Szczęśniak. I dodaje: – Oczywiście nawet najnowocześniejsze maszyny czyszczące nie pozbędą się brudu same, jeśli nie będziemy z nich regularnie korzystać. Jednak zakup takiego sprzętu może znacznie ułatwić i skrócić sprzątanie, a więc odciążyć pracowników i sprawić, że chętniej będą się oni brali za porządki.

Najnowsze

Używane auto dla firmy – 4 sposoby jak je kupić korzystnie

Wybór auta dla firmy to moment ekscytujący, ale również pełen pułapek. Nie ulega wątpliwości, że rynek samochodów używanych to często niepewni sprzedawcy, przez których zakup firmowego auta może okazać się nad wyraz kosztowną inwestycją.

Zanim przedsiębiorca kupi używane auto, powinien sprawdzić, na co zwrócić uwagę podejmując decyzję. Tym bardziej że do rozważania są nie tylko model i marka samochodu, ale również źródło jego pochodzenia oraz sposób finansowania.

  1. Używane auto w firmie. Jak wybrać odpowiednie?

Mierząc się z zadaniem zakupu używanego auta do firmy warto znaleźć równowagę między emocjami a rozsądkiem. Samochód musi być dopasowany do potrzeb. Jeśli prowadzenie firmy wymaga częstych podróży to warto wybrać samochód, który zapewni komfort jazdy, małe spalanie i odpowiednią ładowność bagażnika. Jeśli natomiast w przypadku prowadzonej firmy znaczenie ma wizerunek, warto postawić na samochód, który będzie dobrze prezentował się na parkingu u potencjalnych klientów.

  1. „Niemiec pod kocem trzymał”, czyli gdzie znaleźć pewne auto?

Podczas przymiarek do zakupu używanego auta na firmowe potrzeby warto zastanowić się nad formą finansowania zakupu oraz dostawcą auta. Ciekawym rozwiązaniem w zakresie samochodów używanych jest zakup auta pokontraktowego, które pochodzi z polskich salonów. Auta te były nie tylko finansowane, ale również profesjonalnie serwisowane przez wyspecjalizowanego operatora – firmę leasingową, która dysponuje historią serwisowania auta, pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego oraz przebiegu.

– Kluczową różnicą między autem, które wcześniej służyło we flocie firmy, a samochodem który można znaleźć w komisie samochodowym, jest historia pojazdu. Samochody pokontraktowe to najczęściej 3- czy 4-letnie auta, które dotychczas były regularnie serwisowane. Wcześniejszym właścicielem auta był podmiot udzielający leasingu, któremu zależało, aby auto pozostawało w jak najlepszym stanie technicznym. Często podnoszone są argumenty, że takie auta legitymują się wyższym przebiegiem. Często tak jest, jednak auta pokontraktowe mają ten przebieg udokumentowany. Tymczasem kupując samochód, na przykład sprowadzany z zagranicy, z reguły trudno ustalić jego faktyczny stan – dodaje Grzegorz Grodecki z Masterlease

  1. Gotówka, leasing? Jak zapłacić?

Dla wielu przedsiębiorców dogodną formą zakupu auta używanego będzie leasing. Ta forma finansowania niesie za sobą kilka korzyści. Jedną z najważniejszych jest prawo do odliczenia podatku. Biorąc samochód osobowy w leasing, przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów część odsetkową dotyczącą rat leasingowych. Ma też prawo do wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych i amortyzowania go w czasie.

Ponadto, odchodzą wszystkie formalności i koszty związane z ubezpieczeniem czy rejestracją pojazdu. Dodatkowo, w razie wypadku czy innego zdarzenia losowego wszelkie ewentualne koszty stają się zmartwieniem finansującego. W przypadku zakupu auta za gotówkę czy na kredyt, koszty te poniesie właściciel pojazdu. Podobnie jest w przypadku ewentualnej szkody całkowitej. Wciąż wielu kierowców nie ma świadomości, że ubezpieczenie AC uzupełnione o tzw. GAP w przypadku całkowitej szkody gwarantuje otrzymanie od ubezpieczyciela zwrot do wartości pierwotnej auta. Dodatkowo na koniec obowiązywania umowy leasingowej kupujący ma możliwość decydowania, co stanie się z samochodem. Może je wykupić, negocjować z finansującym przedłużenie umowy lub odstąpić od wykupu i po prostu oddać auto.

  1. Po nowemu – wypróbuj auto w abonamencie

innowacyjnym produktem na rynku jest abonament aut używanych. Klient otrzymuje możliwość stałego używania samochodu w ramach limitów kilometrów ustalonych w umowie. Jest to forma finansowana zbliżona do leasingu, różni się okresem użytkowania pojazdu. W leasingu minimalnym okresem użytkowania są 24 miesiące. Natomiast w przypadku abonamentu umowa może zostać podpisana nawet tylko na rok.

Więcej o aucie w abonamencie pisałyśmy tu.

Należy pamiętać, aby przed podpisaniem umowy określić szacowany roczny przebieg pojazdu. Z pomocą przychodzą tutaj bardzo obszerne i elastyczne limity przejechanych kilometrów – od 20 000 do 40 000 km rocznie. Nie sposób pominąć innych korzyści, jak możliwość obniżenia miesięcznych kosztów abonamentowych przez wpłatę, możliwości przekazania ubezpieczycielowi do koordynacji wszystkich spraw związanych z ewentualną szkodą, korzystania z serwisu, samochodu zastępczego czy wymiany opon.

Najnowsze

Polish Custom Show 2018 już w marcu!

Polish Custom Show to impreza customowa, jakiej w Polsce jeszcze nie było - to targi branży customowej oraz Mistrzostwa Polski w Budowaniu Motocykli Customowych.

Wydarzenie odbędzie się w dniach 2 – 4 marca 2018 roku na terenie Ptak Warsaw Expo. PCS jest częścią targów motocyklowych Warsaw Motorcycle Show 2018 i będzie zlokalizowane we wspólnej przestrzeni z jeszcze jednym wydarzeniem organizowanym w tym samym miejscu i czasie – Warsaw Tattoo Days, tak więc liczba atrakcji zebrana na jednej przestrzeni będzie imponująca.

Strefa targowa Polish Custom Show zgromadzi największe w dotychczasowej historii imprez customowych w Polsce spektrum przedstawicieli tej branży. Znajdą się tam najwięksi gracze na rynku, mniejsze warsztaty, producenci motocykli dwukołowych, trójkołowych, odzieży, usługodawcy. Podczas imprezy będzie można zaopatrzyć się w najnowsze akcesoria, części, ciuchy, biżuterię, a także publikacje motocyklowe. Uczestnikami PCS będą również znane zagraniczne marki oferujące osprzęt do motocykli, takie m.in. jak Custom Chrome Europe, Motorcycle Storehouse czy Metzeler. Integralną częścią imprezy będą Mistrzostwa Polski w Budowaniu Motocykli Customowych. Pula nagród zawodów wynosi 60 000 zł, a motocykle można zgłaszać w aż 10 kategoriach. Fundatorami nagród w Mistrzostwach są takie znane marki jak Harley-Davidson, Custom Chrome Europe, Motorcycle Storehouse, Custom Rings, Metzeler, Harpp Records, Freestar, AGM i BT Choppers.

Oficjalnym partnerem Polish Custom Show jest podkarpacka firma Game Over Cycles (GOC), która odniosła na polskiej oraz światowej scenie customowej spektakularny sukces. GOC wspiera imprezę merytorycznie swoimi doświadczeniami z największych imprez oraz konkursów customowych, w których brała udział, takich jak European Bike Week, Harley-Davidson Museum Custom Bike Show czy Sturgis Motorcycle Rally. Na stoisku Game Over Cycles będzie można zapoznać się z customowymi motocyklami firmy nagradzanymi w największych konkursach konstruktorskich świata. Podczas PCS będzie można zobaczyć na żywo. m.in. mroczny i potężny motocykl Behemoth Bike – customową maszyną zainspirowaną i powstałą we współpracy z ikoną polskiego i światowego metalu – zespołem Behemoth, a w szczególności z liderem formacji Adamem Nergalem Darskim.

Oprócz atrakcji motocyklowych, we wspólnej strefie Polish Custom Show oraz Warsaw Tattoo Days będzie można znaleźć 300 artystów sztuki tatuażu, którzy przez okres trwania konwencji zaprezentują około 1000 prac tatuatorskich. Na głównej scenie festiwalowej nie zabraknie licznych pokazów. Odwiedzający zobaczą niesamowity występ wytatuowanych dziewczyn z The Fuel Girls. Odbędzie się także pokaz burleski w wykonaniu prekursorki tej formy teatralnej w Polsce – Pin Up Candy, a najlepsze w kraju tancerki pole dance okraszą imprezę wspaniałymi pokazami tańca na rurce. Akrobacji nie zabraknie także na motocyklach i objawią się one pokazem stuntu w wykonaniu Macieja Dopa – jedynego stuntera w Polsce wykonującego tricki na maszynie marki Harley-Davidson i obecnego posiadacza rekordu Guinnessa w długości palenia gumy na motocyklu. Jeśli komuś wciąż będzie mało, to ekstremalną dawkę adrenaliny zapewni The Globe of Death – mrożący pokaz umiejętności jazdy motocyklem w kuli śmierci.

Bilety są już dostępne w sprzedaży. Jeden bilet wstępu obejmuje trzy wydarzenia: Warsaw Motorcycle Show, Warsaw Tattoo Days oraz Polish Custom Show 2018.

www.facebook.com/polishcustomshow

Najnowsze

Firestone i Sofar Sounds ogranizują ekskluzywne koncerty

Marka opon Firestone oraz Sofar Sounds połączyły siły, aby w lutym i marcu zorganizować pięć ekskluzywnych koncertów w kilku miastach Europy. Jeden z nich odbędzie się w Warszawie.

Sofar to skrót od „songs from a room”. Idea trzymanych do ostatniej chwili w tajemnicy małych koncertów zrodziła się w 2009 roku w Londynie. Dwójka przyjaciół zaczęła organizować niewielkie wydarzenia, podczas których publiczność zamiast skupiania się na swoich smartfonach i głośnych rozmowach, mogła w pełni zaangażować się w interakcję z artystą. W ciągu 9 lat Sofar zawitał do ponad 350 miast na całym świecie. W Polsce koncerty odbyły się m.in. w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu. Dla wąskiej grupy fanów wystąpili dotąd tacy muzycy jak Brodka, XXANAXX, Kortez, Ralph Kaminski czy Fismoll.

„Sofar by Firestone” przekształca codzienne przestrzenie – od domowych salonów po sklepy i podziemia restauracji – w małe sale koncertowe. Entuzjaści muzyki będą mieli niepowtarzalną szansę przeżycia porywających koncertów w niewielkim gronie i kameralnym otoczeniu. Wszystkie występy do ostatniej chwili są owiane tajemnicą. Miejsca, w których się odbędą, zostaną zdradzane w ostatniej chwili, a tożsamość artystów będzie ujawniona dopiero po rozpoczęciu każdego z koncertów organizowanych w lutym i marcu 2018 roku w Warszawie, Mediolanie, Barcelonie, Paryżu i Hamburgu.

Firestone łączy ludzi poprzez muzykę już od 1928 roku, kiedy to założyciel Harvey Firestone uruchomił pierwszy w historii sponsorowany program radiowy – Voice of Firestone.

Każdy miłośnik muzyki, szukający wyjątkowych doznań, może wygrać bilety na koncert „Sofar by Firestone” w Warszawie. Wystarczy uważnie obserwować fanpage Firestone na Facebooku oraz stronę sofarsounds.com. Za ich pośrednictwem zostanie podana data i miejsce koncertu oraz wszystkie istotne informacje.

Najnowsze

Volkswagen przeprasza za testy na małpach

Volkswagen wydał oświadczenie, w którym przeprasza za testy na zwierzętach.

W weekend dziennik „The New York Times” i niemiecki „Bild” poinformowali o badaniu z 2014 r.  przeprowadzonym w laboratorium w USA (przez Europejską Grupę Badawczą nad Środowiskiem i Zdrowiem w Sektorze Transportu – EUGT), podczas którego 10 małp umieszczonych w komorze wypełnionej spalinami wdychało zanieszczyszone szkodliwymi substancjami powietrze. Do komory doprowadzono spaliny z uruchomionego silnika zasilanego olejem napędowym w Volkswagenie Beetle. Chodziło o dowód na to, że wdychanie spalin z jednostki wysokoprężnej nie ma wpływu na zdrowie, a co za tym idzie nie jest np. rakotwórcze i podważenie opinii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która w 2012 r. uznała, że „spaliny z silników Diesla są rakotwórcze”. Małpy zostały w komorze przez kilka godzin, a żeby je uspokoić pokazywano im filmy rysunkowe.

„Przepraszamy za niewłaściwe postępowanie” – czytamy w oświadczeniu niemieckiego producenta. „Jesteśmy przekonani, że wybrane metody naukowe były błędne. Lepiej byłoby obejść się bez takiego badania”. Tym samym grupa Volkswagena przyznała, że badanie przeprowadzone ponad trzy lata temu przez grupę lobbingową założoną przez koncerny VW, Daimler, BMW i Robert Bosch było błędem. Daimler oświadczył jedocześnie, że rozpocznie dochodzenie w sprawie tego badania, a BMW – że nie brało udziału w projektowaniu i metodach badawczych. Bosch oznajmił, że opuścił grupę w 2013 roku.

Niewykluczone, że w ten sposób koncern chce się oczyścić ze wszelkich grzechów, które ma na swoim koncie i zacząć „nowe otwarcie”. Pamiętamy, że po wybuchu afery z montowaniem niewłaściwego oprogramowania fałszującego wyniki emisji spalin (tlenków azotu) w 11 milionach aut VW, ówczesny szef koncernu, prof. dr. Martin Winterkorn, który ostatecznie zrezygnował ze stanowiska, zapowiedział jednocześnie:

– Volkswagen potrzebuje nowego otwarcia – także w obszarze personalnym. Rezygnując ze stanowiska, otwieram ku temu drogę. (…) Musimy kontynuować zapoczątkowany proces wyjaśnienia sprawy i przejrzystości działań. Tylko w ten sposób można odzyskać zaufanie. Jestem przekonany, że koncern Volkswagen i jego zespół przezwyciężą ten ciężki kryzys”.

Być może przyznanie się do testów na żywych zwierzętach i jednoczesne przeprosiny są próbą oczyszczenia firmy z potencjalnie niebezpiecznych dla przyszłości koncernu kolejnych afer, które mogłbyby przełożyć się na wyniki sprzedaży samochodów Volkswagena i ewentualnego kryzysu. Jednak ocena takiego postepowania jest jednoznaczna. W poniedziałek przewodniczący rady nadzorczej Volkswagena, Bernd Althusmann, oświadczył, że wyciągnie konsekwencje wobec osób odpowiedzialnych za to badanie. Bernd Osterloh, szef rady pracowniczej Volkswagena, również zarządził śledztwo w tej sprawie, a największy akcjonariusz grupy Volkswagena i jednocześnie premier landu Dolna Saksonia (SDP) – Stephan Weil, uznał testy za „odrażające i absurdalne”.

W poniedziałek dzienniki „Stuttgarter Zeitung” i „Sueddeutsche Zeitung” poinformowały również, że EUGT testowało także wpływ tlenków azotu z jednostek Diesla na ludzi, w latach 2012-2015. 25. osobom kazano oddychać przez kilka godzin powietrzem z tlenkami azotu o różnej koncentracji. Wnioski z badania? Nie dowiedziono, by miało to wpływ na poddane testom osoby.

Organizacja, która przeprowadziła testy – jak donoszą przeróżne międzynarodowe media – na małpach i ludziach, została rozwiązana w połowie zeszłego roku.

Źródło: Stuttgarter Zeitung, Sueddeutsche Zeitung, The New York Times, Bild, Automobilwoche

Najnowsze