Ewa Kania

Czy można zjechać z ronda lewym pasem? Przepisy w 2023 roku nie pozostawiają wątpliwości

Rondo to teoretycznie najbezpieczniejszy, ale i skomplikowany dla niektórych kierowców rodzaj skrzyżowania, zwłaszcza mających przynajmniej dwa pasy ruchu. Czy można zjechać z ronda lewym pasem? Co grozi za niewiedzę w tym względzie w 2023 roku?

Spis treści:

Wydaje się, że każdy z kierowców, podczas nauki jazdy nie tylko przyswoił teorię poruszania się po rondach, ale także wyćwiczył ją w praktyce z instruktorem. Niestety, na pytanie: czy można zjechać z ronda lewym pasem – instruktorzy nadal mają odmienne odpowiedzi i przekazują je początkującym adeptom czterech kółek. Prawo o ruchu drogowym jest przecież jedno i nie pozostawia pola do interpretacji. Do wiedzmy się więc, czy można zjechać z ronda lewym pasem i czy w 2023 roku grozi za to mandat?

Poruszanie się po rondzie i zjazd z ronda – przepisy

Rondo jest szczególnym rodzajem skrzyżowania, na którym ruch odbywa się wokół centralnej wyspy, w kierunku przeciwnym ruchowi wskazówek zegara. O tym, że mamy do czynienia z rondem świadczy znak C-12 – okrągły z trzema białymi strzałkami na niebeskim tle. Najczęściej razem z nim stosuje się też znak A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”, oznaczający w praktyce, że pojazdy wjeżdżające na rondo, muszą ustąpić tym, które już się na nim znajdują. Tylko jak prawidłowo wykonać zjazd z ronda?

Zjazd z ronda z lewego pasa – kto ma pierwszeństwo?

Warto pamiętać, że pomimo swojego kształtu, rondo pod względem zasad na nim panujących, nie różni się niczym od zwykłego skrzyżowania. Dlatego na przykład w przypadku braku znaku A-7, to pojazdy wjeżdżające na rondo mają pierwszeństwo, ponieważ kierujący znajdujący się już na obwiedni, mają ich po swojej prawej stronie i obowiązuje tu zasada prawej ręki, jak na każdym skrzyżowaniu równorzędnym. Ponadto zjazd z ronda z lewego pasa zawsze należy wykonywać zachowując zasadę ograniczonego zaufania do innych kierowców.

Który pas powinno się zająć na rondzie?

W przypadku rond mających więcej niż jeden pas ruchu, gdy na drodze zastajemy np. rondo dwupasmowe – pierwszeństwo zjazdu staje się problematyczne. Pojawia się często dylemat, który pas powinniśmy zająć. Przepisy tego nie narzucają, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby na przykład objechać rondo dookoła pasem prawym. Jak więc wykonać zjazd z ronda dwupasmowego, aby nie doprowadzić do kolizji?

Istnieją jednak zalecenia, co do prawidłowego poruszania się po rondach. Zgodnie z nimi, powinniśmy zająć pas prawy, jeśli zamierzamy zjechać pierwszym lub drugim zjazdem, lub pas lewy, jeśli chcemy skorzystać z trzeciego lub czwartego zjazdu. W ten sposób pasy wykorzystywane są optymalnie, a ruch płynniejszy.

Czy można zjechać z ronda lewym pasem
Czy można zjechać z ronda lewym pasem?

Czy można zjechać z ronda lewym pasem?

No dobrze, skoro możemy zająć dowolny pas na rondzie, to czym możemy potem z dowolnego pasa je opuścić? Teoretycznie tak, ale są co do tego pewne warunki.

Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, to każdy ze zjazdów zazwyczaj również ma dwa pasy ruchu. Dopuszczalna jest więc sytuacja, w której z ronda zjeżdżają jednocześnie dwa pojazdy. Ten na pasie zewnętrznym zajmując prawy pas, a ten z pasa wewnętrznego lewy. Z takim manewrem wiąże się jednak pułapka.

Pierwszeństwo zjazdu z ronda

Tak jak napisaliśmy wcześniej, przepisy nie zabraniają kierującemu poruszania się dookoła obwiedni ronda prawym pasem. Na podstawie zajętego pasa możemy wnioskować, gdzie pojedzie drugi kierujący, ale to tylko nasze domysły. Jeśli więc pojazd na prawym pasie nie zjeżdża w ten sam zjazd co my, musimy ustąpić mu pierwszeństwa. Przetniemy jego pas ruchu, przepisy w takiej sytuacji zawsze nakazują ustąpienie uczestnikowi ruchu znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.

Podsumowując, dopuszczalne jest opuszczenie ronda z lewego pasa, ale bywa to ryzykowne. Musimy najpierw upewnić się, że na prawym jest pusto, a na rondzie taka obserwacja jest utrudniona.

Zjazd z ronda kierunkowskaz – o tej tematyce przeczytasz dużo w tym artykule.

Na pytanie czy można zjechać z ronda lewym pasem odpowiedź jest, jak widać, jednoznaczna, co więcej, jeśli jej nie znamy grożą nam konsekwencje. Za wymuszanie pierwszeństwo na innym pojeździe możemy dostać mandat nawet 300 złotych.

Najbardziej wymagające ronda na świecie

Najwięcej skrzyżowań o ruchu okrężnym napotyka się we Francji – rondo trzeba tam pokonać średnio co 21 km. Także w stolicy tego kraju można przejechać najstarsze rondo na świecie, wokół Łuku Triumfalnego. Z powodu dużego natężenia ruchu i aż dwunastu zjazdów początkujący kierownicy nie mają prawa na nie wjeżdżać. Również w Polsce mamy skrzyżowania stanowiące wyzwanie dla młodych prowadzących. W Będzinie znajduje się rondo nazywane potocznie Nerką z powodu swojego kształtu. Poruszające się po nim samochody muszą uważać nie tylko na liczne zakręty, ale również specyficzne pierwszeństwo przejazdu i tory tramwajowe. Jednak za najbardziej skomplikowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym uważa się tzw. magiczne rondo w brytyjskim Swindon, złożone z siedmiu mniejszych rond.

Komentarze:

Bartek - 18 lipca 2022

Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym dlatego jak nie ma znaku ustąp pierwszeństwa to się stosuje zasadę pierwszeństwa z prawej strony. I tyle w temacie.

Odpowiedz

Miroslaw Lamentowicz - 17 lipca 2022

Zasada jeśli robisz więcej jak połowę ronda zajmujesz lewy pas jak każdy zastosuje się do tej zasady rondo stanie się bez kolizyjne

Odpowiedz

Cezary - 18 września 2023

Sama prawda.Często dochodzi do punktu kolizyjnego ,gdzie na wlocie jeden z pojazdów ma możliwość jechać pasem lewym wewnętrznym w lewo i na wprost oraz drugi pojazd mający prawo do jazdy na wprost i w prawo.Zdecydowana większość kierowców nie zwraca uwagi na pojazd jadący zewnętrznym prawym pasem na wprost w sytuacji gdzie bezpośrednio zjeżdżają z pasa lewego wewnętrznego wyjeżdżając z ronda.

Odpowiedz

giwa - 17 lipca 2022

(Nie w tym miejscu znalazł się mój poprzedni komentarz.)
Jeśli zajmiesz lewy pas to zjeżdżając musisz przeciąć (zmienić) pas prawy, więc i tak powstaje punkt kolizyjny. Opuszczenie obwiedni jest zmianą kierunku jazdy w prawo, nigdy jazdą na wprost. Gdyby to była jazda prosto, nie włączałbyś prawego kierunkowskazu.

Odpowiedz

giwa - 17 lipca 2022

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym jazda na wprost to jazda po obwiedni. Nie ma zatem możliwości uderzyć w kogoś na prawym pasie, gdy się jedzie prosto swoim pasem. Mamy tu do czynienia ze złamaniem przepisów art.22 pord.

Odpowiedz

Wojtek - 16 lipca 2022

Od kiedy na rondzie obowiązuje zasada prawej ręki, pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się w ruchu

Odpowiedz

hainz - 15 listopada 2023

pierwszenstwo ma wjezdzajacy na rondo

Odpowiedz

Andrzej Gawlik - 15 lipca 2022

Artykuł nie uwzględnia jeszcze jednej pułapki czyhającej na kierowcę jadącego prawym pasem na wprost. Drugi kierowca chcący z wewnętrznego pasa opuścić rondo uderza tego jadącego prosto na prawym pasie nie ustępując mu pierwszeństwa, po czym mówi, że on miał pierwszeństwo bo pierwszy wjechał na rondo i ten na prawym pasie powinien ustąpić mu pierwszeństwa zgodnie ze znakiem A-7 przed rondem. Świadków nie ma, więc nie wiadomo, kto pierwszy wjechał na rondo.Przecież nawet jak wjeżdżał na to rondo dwa lub trzy wjazdy wcześniej, to ten z prawego pasa nawet nie był w stanie tego zobaczyć. I sprawa idzie do sądu, a sąd wtedy wydaje decyzję po uważaniu bo jest słowo przeciwko słowu. Znak A-7 umieszczany w Polsce przed rondami w takiej sytuacji zastawia pułapkę na kierowców jadących spokojnie prawym pasem po rondzie. Zawsze wtedy sprawca kolizji może powiedzieć, że był na rondzie pierwszy.

Odpowiedz

giwa - 17 lipca 2022

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym jazda na wprost to jazda po obwiedni. Nie ma zatem możliwości uderzyć w kogoś na prawym pasie, gdy się jedzie prosto swoim pasem. Mamy tu do czynienia ze złamaniem przepisów art.22 pord.

Odpowiedz

ijuż - 15 lipca 2022

W naszym kochanym kraju jest wszystko bardzo utrudnione. Jazda samochodem, rowerem, wędkarstwo, piłka, w zasadzie wszystko. Generalna zasadą jest że jak coś ma w nazwie „Polski Związek…” to jest do bani.

Odpowiedz

Józef - 14 marca 2024

Zawsze można się wyprowadzić i nie narzekać.

Odpowiedz

giwa - 13 lipca 2022

Powtarzanie bzdur nie uczyni ich prawdą.
Po pierwsze mówimy o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, które może być ale nie musi rondem. Rondo to budowla drogowa, która może być różnie zorganizowana.
Opuszczenie SoRO jest zmianą kierunku jazdy w prawo. Dlatego wymaga użycia prawego kierunkowskazu i zgodnie z przepisami wymaga zajęcia prawego pasa. Proszę więc nie pisać bzdur, że można zjechać z lewego. To, że ludzie zjeżdżają to fakt, ale nie jest to poprawne. Po za tym nie wiemy ile jest pasów na zjeździe. Na pewno nie musi być tyle ile na obwiedni. Natomiast na obwiedni nie ma nigdy mniej niż na najszerszym wjeździe, gdyż wjazd na SoRO jest kontynuacją jazdy na wprost.

Odpowiedz

giwa - 13 lipca 2022

Po pierwsze w tym przypadku nie ronda, tylko skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Po drugie zasady ruchu na rondach (różnie zorganizowanych) określają ogólne przepisy ruchu drogowego.
Art. 22.
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
1.
Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1)
do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
Ten przepis mówi wszystko w temacie .

Odpowiedz

Paweł - 13 lipca 2022

Chyba błądzisz. Znajdź przepis, z którego wynika, że należy opuszczać rondo z prawego pasa.

Odpowiedz

Mirek - 12 lipca 2022

Jadąc zawsze prawą stroną ronda i mam włączony lewy kierukowskaz. Jak zjeżdżam z ronda wtedy włączam prawy. Kazdy kierowca samochodu stojacy na wjezdzie na rondo obserwujee moją jazde. Nie zdarzyło mi się abym miał wypadek. Kierowcy. Koledzy. To jest moja dobra rada.

Odpowiedz

Leszek - 17 lipca 2022

Jeżeli na obwiedni są dwa pasy ruchu, to migając lewym sugerujesz zmianę pasa z prawego na lewy. Wprowadzasz w błąd.
Migacza powinieneś używać przed zmianą kierunku jazdy lub zmianą pasa ruchu. Tylko tyle. Pozdrawiam

Odpowiedz

Andrzej Gawlik - 15 lipca 2022

I tak Cię to nie uchroni przed uderzeniem w lewe drzwi przez kierowcę zjeżdżającego z ronda, który uzna, że na rondzie był pierwszy niż Ty i to Ty nie zastosowałeś się do znaku A-7 przed wjazdem na rondo.

Odpowiedz

Anty - 13 lipca 2022

W swindon jesli dobrze pamietam na tym rondzie (rondach) sa tez swiatla bo ruch jest tak duzy ze problemem bylo by na nie wjechac 🙂

Odpowiedz

Erpe2 - 13 lipca 2022

Jak jedziesz prawym pasem i wlączasz lewy kierunkowskaz, to powinieneś zmienić prawy pas na lewy. Jeśli tego nie robisz, to o wprowadzasz innych w błąd.Jazda po rondzie, to jazda prosto. A jak jedziesz prosto, to po co włączasz lewy kierunkowskaz???

Odpowiedz

Darek - 11 lipca 2022

Polacy nie umieją jeździć w większości po rondach. Ja bym wszystkie zamieniła na turbinowe z krawężnikami jak są za granicą, prawym tylko w prawo lub max jeszcze jeden zjazd. Potem murek i zawracaj na kolejnym jak źle wjedziesz, szybko by się nauczyli dobrze wybierać pasy a nie jedzie imbecyl całe rondo prawym pasem i blokuje ruch

Odpowiedz

Kerim - 12 lipca 2022

Artykuł tragedia,! Chłopie chodziłeś chociaż do gimnazjum?

Odpowiedz

Kierowca - 11 lipca 2022

Popieram oczywiście, ten co napisał ten artykuł głąb do potęgi. Na kurs powinien się zapisać a nie głupoty pisać !!!!!

Odpowiedz

Rafał - 11 lipca 2022

To było do autora tekstu.

Odpowiedz

Rafał - 11 lipca 2022

Boże mój jedyny, co za stek kompletnych bzdur. Proszę nie uczyć czytelników jak jeździć jeżeli się kie ma kompletnie pojęcia o przepisach ruchu drogowego.

Odpowiedz

Obserwatorone - 11 lipca 2022

Powtórzę się, ale niech tam! Rondo, to droga na wprost, tylko z supełkiem. Więc jedź na wprost i zmieniaj pasy tak samo: lusterka, migacze, prawa ręka i dużo życzliwości. Paczcie! Tyle jeżdżę w PL i EU i zawsze płynnie i bezpiecznie. Szerokości !!!

Odpowiedz

tomko1103 - 11 lipca 2022

Pytanie do autora tekstu…Pisze Pan o „rondzie DWUPASMOWYM”..ale już zaraz..który PAS mamy zająć…Może zajmujący się tą tematyką powinni rozróżniać pas od pasma?

Odpowiedz

Kierowca bombowca - 11 lipca 2022

Tak by było gdyby wszyscy wjeżdżali tym samym wjazdem, a co z tymi, którzy wjadą następnym i jadą prosto, a my jedziemy prosto lewym pasem z wcześniejszego wjazdu? Już jest możliwość kolizji…

Odpowiedz

Zenon Dudek - 11 lipca 2022

Ja bym wprowadził nakaz jazdy prawym pasem prosto lub w prawo, a lewym pasem prosto lub w lewo. Wówczas nie ma możliwości kolizji.Opuszczający rondo z lewego pasa nie ma możliwości zderzyć się ,ponieważ z prawego pasa jadą w prawo ,lub prosto. Jeszcze raz podkreślam.Wprowadzić zakaz skrętu z prawego pasa i zawracanie.

Odpowiedz

To ja - 11 lipca 2022

W sytuacji którą opisał autor, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pojazd na prawym pasie wybrał sobie prawy bądź lewy pas opuszczając rondo, więc w sytuacji kiedy wybierze sobie lewy, a inny pojazd znajdujący się na lewym pasie na rondzie, decydując się zjechać (na ten sam lewy) będzie na kursie kolizyjnym. A zgodnie z tym co napisałeś, oba mogą jechać prosto lewym i prawym pasem na rondzie.

Odpowiedz

Cinku - 11 lipca 2022

Niby autor ma rację ale…gdzie realia. Takie idealne ronda spotyka się bardzo rzadko. Najczęściej tzw. organizator ruchu tworzy folklor który zaczyna stanowić problem. Wyznacza pasy ruchu w taki sposób, że będąc na prawnym trzeba puszczać wyjeżdżających z lewego, robią szerokie obwiednie nie wyznaczając pasów ruchu itd. W idealnym świecie jazda po rondzie jest na banalna…w realiach jest kłopotliwa.

Odpowiedz

Kasia - 12 lipca 2022

Mam pytanie. Jestem już na rondzie ja które wjechałem po ustąpieniu pierwszeństwa bo był znak. I widze auto z prawej strony chcące wjechać na rondo. Skąd mam wiedzieć że ja mam pierwszeństwo skoro on jest z mojej prawej? Może on nie miał znaku ustąp pierwszeństwa?

Odpowiedz

Yolo - 12 lipca 2022

A wystarczy wszystkie klasyczne ronda dwupasmowe przerobić na Turbo ronda i po temacie.

Odpowiedz

Marek Wojtaszek - 11 lipca 2022

Dokładnie jest jak piszesz. Ja jestem w szoku, że można na poważnym portalu szerzyć herezje o możliwości jazdy w prawo z lewego pasa (jeśli nie ma znaków poziomych, które na to pozwalają oczywiście). To się naprawdę w głowie nie mieści.
Przy zjeździe z ronda obowiązują zasady ogólne, tzn. Zjazd w prawo jest możliwy wyłącznie z prawego pasa, chyba że na innych pasach niż prawy są namalowane strzałki, które wskazują na możliwość jazdy w prawo. Koniec kropka.

Odpowiedz

Rafał - 11 lipca 2022

A gdzie na ruchu okrężnym zawracasz? Na ruchu okrężnym poruszamy się na wprost i możemy go opuścić jedynie w prawo na każdym ze zjazdów i co do zasady, właśnie z artykułu 22.2.1, wyłącznie z prawego pasa ruchu.

Odpowiedz

Jojo - 11 lipca 2022

Panie hmm redaktorze. Art 22 nie pozwala Panu zawracać prawym pasem. Kiedy prostowacze rond zrozumieją, iż obwiednia to nie droga jednokierunkowa?

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze