Czy można mieć w Polsce czerwone kierunkowskazy?
Sprowadzanie samochodu z innego kontynentu może mieć wiele plusów - od korzystnej ceny, po możliwość posiadania nieoferowanego w Europie modelu. Czasami rodzi to jednak sporo problemów i to nie tylko logistycznych, ale także związanych z rejestracją w Polsce, ponieważ auta oferowane na przykład w USA, mogą być przystosowane do innych niż u nas norm i regulacji. Problemem są na przykład czerwone kierunkowskazy - czy można mieć je w Polsce?
Problemy z rejestracją samochodów spoza Europy, najczęściej dotyczą osób sprowadzających auta ze Stanów Zjednoczonych oraz Kanady. Znajdziemy tam dobrze znane nam modele, ale czasami w naprawdę dobrych cenach (zwykle dotyczy to aut „po przejściach”), a także samochody nigdy u nas nieoferowane. Obie perspektywy kuszą miłośników motoryzacji, ale większość z nich zdaje sobie sprawę, na przykład z konieczności wymiany przednich reflektorów na asymetryczne. A co z tylnymi kierunkowskazami?
Czy dozwolone są w Polsce czerwone kierunkowskazy?
Najpierw uściślijmy, że czerwoną barwę klosza ma wiele oferowanych samochodów w Europie i to już od lat. Producenci chętnie ujednolicają w ten sposób wygląd pojazdu, unikając stosowania klosza z trzema różnymi barwami.
Przepisy odnoszą się jedynie do wyglądu samego kierunkowskazu, kiedy zostanie już włączony. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów jest w tej kwestii jednoznaczne. Kierunkowskazy muszą mieć barwę „żółtą samochodową”. Dlatego samochód mający czerwone kierunkowskazy, nie powinien przejść przeglądu technicznego i przejść procesu rejestracji.
Mam auto z czerwonymi kierunkowskazami – co mogę zrobić?
Jeśli planujecie lub już kupiliście samochód z USA lub Kanady i ma on czerwone kierunkowskazy tylne, macie kilka możliwości.
- Jeśli dany model był także oferowany w Europie, możecie poszukać lamp z europejskiej wersji i je zamontować. Takiej przeróbki nikt nie zakwestionuje.
- Jeśli dany model nie występował w wersji europejskiej, możecie próbować wymienić żarówkę na żółtą. Niestety uzyskacie wtedy prawdopodobnie barwę pomarańczową i diagnosta będzie mógł odmówić legalizacji takiej przeróbki.
- Teoretycznie można próbować przerobić klosz, aby miał żółty kierunkowskaz, ale jest to karkołomne i po takiej ingerencji straci on homologację, więc diagnosta może odmówić podbicia przeglądu.
- Możecie poszukać akcesoryjnych, tuningowych lamp do tego modelu, na przykład typu „Lexus look”, czyli z białymi kloszami. Muszą one mieć jednak odpowiednią homologację.
- Możecie też próbować uzyskać odstępstwo od warunków technicznych pojazdu.
- Jeśli jest to starsze auto i można zarejestrować je jako zabytek, to czerwone kierunkowskazy nie są problemem.
Co to jest odstępstwo od warunków technicznych pojazdu i jak je uzyskać?
Jeżeli posiadacie pojazd nietypowy, pojazd specjalny czy ogólnie pojazd, który nie jest z jakiegoś powodu zgodny z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych pojazdów, możecie wystąpić o potraktowanie waszej sprawy indywidualnie. Czy je uzyskacie na auto z czerwonymi kierunkowskazami? Trudno powiedzieć.
Stosowny wniosek składa się do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (od 1 stycznia 2022 roku organem właściwym był Minister Infrastruktury). Do takiego wniosku trzeba dołączyć szereg dokumentów:
- Dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5 – ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wskazujące, których warunków technicznych pojazd nie spełnia;
- Świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu;
- Sprawozdanie z badań potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu w przypadku pojazdu, o którym mowa w art.70zn ust. 2 – ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- Dokument sporządzony przez jednostkę uprawnioną wskazujący warunki lub wymagania techniczne obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a niespełnione przez pojazd objęty dopuszczeniem jednostkowym udzielonym na dany pojazd przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w przypadku pojazdu objętego procedurą dopuszczenia jednostkowego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego;
- Oświadczenie producenta pojazdu, opinię jednostki uprawnionej albo opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a – ustawy – Prawo o ruchu drogowym, dotyczące danych technicznych pojazdu w zakresie objętym wnioskiem;
- Dowód rejestracyjny kraju poprzedniej rejestracji pojazdu;
- Dowód uiszczenia opłaty, za wydanie zezwolenia na odstępstwo;
- Wyraźne zdjęcia pojazdu przedstawiające: całą bryłę pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu, numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczony w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym, tabliczkę znamionową pojazdu, umiejscowienie kolumny kierowniczej.
Dokładną instrukcję składania wniosku o odstępstwo od warunków technicznych pojazdu oraz wzór tego wniosku, znajdziecie pod tym adresem.
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: