Czy dbasz o swój samochód?

Jeszcze jedno badanie z Wielkiej Brytanii i znów niepokojące wieści. Wedle danych Trust My Garage, ogromny procent kobiet zaniedbuje dokonywania przeglądu swojego samochodu.

Trust My Garage przeprowadziło ankietę wśród 100 zmotoryzowanych respondentek.

Badanie miało na celu stwierdzenie, w jaki sposób kobiety dbają o swoje auta. Okazuje się, że 67% pań w ogóle nie zagląda pod maskę. Ponad połowa regularnie zapomina o wymianie płynu hamulcowego i kontroli poziomu oleju. Dwie na trzy pytanych pań nie troszczy się również o wyrównywanie poziomu płynu chłodniczego. Zaledwie 4% badanych stwierdziło, że wszystkie te czynniki sprawdzają regularnie.

fot. materiały prasowe

Kontrola płynów w samochodzie jest szczególnie istotna przed dłuższą podróżą, jeżeli chcemy uniknąć przykrych niespodzianek – jak przegrzanie silnika lub jego uszkodzenie z powodu niewystarczającej ilości oleju. Jeżeli chodzi o płyn hamulcowy, powinien być jasny, złotawy bądź słomkowy. Kiedy zaczyna wyraźnie ciemnieć, czas na wymianę.

Najnowsze

Niemal połowa Brytyjek maluje się za kierownicą

Badanie przeprowadzone niedawno w Wielkiej Brytanii dowiodło, że niemal połowa zmotoryzowanych pań nakłada makijaż za kierownicą – i to codziennie! Najczęściej na światłach bądź w korku. Wiedzą, że to niebezpieczne, ale i tak trzymają się swoich przyzwyczajeń.

46% kobiet poprawia makijaż w lusterku podczas jazdy, 43% przyznaje, że zdaje sobie sprawę, iż jest to niebezpieczne. Zaledwie 5% kobiet nie nakłada do pracy żadnego makijażu. Według danych ubezpieczycieli, nawet 450 tysięcy wypadków mogło zostać spowodowanych przez kobiece praktyki kosmetyczne za kółkiem. Jednak tylko 14% badanych uważa, że malowanie się w aucie wpłynęło negatywnie na ich jazdę.

Najczęściej kobiety sięgają w samochodzie po błyszczyk (35%), tusz do rzęs (30%) i szminkę (25%), rzadziej po róż (6%) bądź eyeliner (4%).

Przypis redakcji – nakładanie eyelinera w samochodzie wydaje nam się przedsięwzięciem ekstremalnym.

fot. materiały prasowe

Przyczyna takich zachowań to oczywiście presja czasu. 21% kobiet jest w stanie rano poświęcić zaledwie pięć minut na bazowy makijaż, do luksusu dziesięciu minut przyznaje się 42%.

Debra Robson, wizażystka i kosmetyczka, która nadzorowała badanie, podsumowała wyniki w ten sposób:

„Wiemy, że to jest niewłaściwe, a jednak prawie połowa z nas tak właśnie postępuje. Winny jest pośpiech, w którym żyją dziś aktywne zawodowo kobiety. Rano mają masę czynności do wykonania. Czas na makijaż znajdują podczas podróży – w samochodzie, ale również w pociągu czy autobusie. Problem jest tak palący, że obserwuję rosnącą liczbę kobiet decydujących się na makijaż permanentny”.

Najnowsze

III edycja Rajdu Polski Kobiet zakończona!

W dniach 22-23 czerwca 31 kobiecych załóg wzięło udział w trzeciej edycji samochodowego Rajdu Polski Kobiet. Motocaina miała przyjemność patronować temu wydarzeniu.

Na zawodniczki oraz wszystkie panie czekały badania profilaktyczne w Centralnym Szpitalu Klinicznym MSW i w Centrum Onkologii w Warszawie, a także w mammobusie podstawionym przez Szpital IBIS – na zamówienie marki CASTROL, jak również bezpłatne badanie wzroku  przygotowane przy współudziale Johnson & Johnson Vision Care. Rajdowe emocje i atrakcje programu III edycji  towarzyszyły załogom od chwili startu aż po metę w  niedzielne popołudnie na ulicy Karowej w Warszawie. W imprezie wzięły udział m.in.: Olga Bończyk, Beata Tadla, Karolina Szostak, Karolina Lampel-Czapka, Magda Stam, Katarzyna Jankowska, Ilona Adamska oraz Małgorzata Kosińska i Aleksandra Kujawa z zespołu RMF4rt. Panie wspierali znani sportowcy: Wojtek Chuchała, Kamil Butruk i Maciej Wisławski.

Zespół RMF4rt – Małgorzata Kosińska i Aleksandra Kujawa, Olga Bończyk i Beata Tadla
fot. materiały organizatora

Tegoroczna edycja była wypełniona po brzegi atrakcjami. Impreza ruszyła w sobotni poranek w samym sercu stolicy, na ul. Karowej, by dać początek rajdowym zmaganiom. Po przejechaniu pierwszej próby sprawnościowej na Siekierkach uczestniczki udały się do szpitala MSW, a następnie do Centrum Onkologii, gdzie przeszły badania profilaktyczne oraz szkolenie z zakresu badania piersi na przygotowanych fantomach.

– Podstawowym celem Rajdu jest zwrócenie uwagi na rosnące statystyki zachorowań na raka i uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie  – powiedziała dr Krystyna Backiel, prezes zarządu fundacji Teraz Kobiety, pomysłodawczyni i organizator Rajdu Polski Kobiet – nasze uczestniczki po raz kolejny  udowodniły, że  doskonale radzą sobie za  kierownicą nawet dużych samochodów terenowych.

Po zakończeniu wszystkich badań załogi wróciły na rajdową trasę, biegnącą przez Warszawę i okoliczne miejscowości, m.in. Skierniewice, Nowe Miasto, Starą Wieś, Piekło, Niebo czy Chlewiska. Etapy Rajdu zostały wytyczone w sposób zapewniający każdej załodze emocjonujący, acz bezpieczny przejazd, obfitujący w możliwość nauczenia się nowych technik prowadzenia auta. Pierwszy dzień rajdowych zmagań zakończyła uroczysta kolacja w Centrum Japońskich Sportów i Sztuk Walki DOJO w Starej Wsi, gdzie na uczestniczki czekała m.in. lekcja nauki japońskiego prowadzona przez Megumi Osugi-Stepien oraz Renatę Wódkowską, przedstawicielki ambasady Japonii, a jednocześnie uczestniczki Rajdu.

Zdjęcie grupowe – działo się!
fot. materiały organizatora

Drugi dzień to kolejne odcinki rajdowe i uroczyste zakończenie Rajdu na ul. Karowej w Warszawie.

Fani motoryzacji mogli obejrzeć pokazowe przejazdy dwóch kierowców rajdowych – Wojtka Chuchały i Kamila Butruka z udziałem uczestniczek.

– Rajd Polski Kobiet to świetna, integracyjna impreza, w której mam przyjemność uczestniczyć już od dwóch lat. To jedna z niewielu akcji, w której organizatorzy tak świetnie łączą zabawę z poważnym celem, jakim jest profilaktyka nowotworowa. To przecież dla nas, kobiet, jest jednym z najważniejszych tematów, o którym nie wolno nikomu zapomnieć. Jestem przekonana, że takie inicjatywy mają sens, gdy pokazujemy, że dobrze się bawiąc, potrafimy mówić o chorobie, która stała się plagą ostatnich dekad. A także, że w ten sposób pokazujemy, gdzie i w jaki sposób możemy zadbać o swoje zdrowie. Z uśmiechem razem z Beatą Tadlą wspominamy miniony weekend i z przyjemnością pojedziemy w rajdzie za rok! – powiedziała Olga Bończyk, uczestniczka Rajdu.

Karolina Szostak z pucharem
fot. materiały organizatora

Wyniki:

I miejsce w klasyfikacji generalnej  – załoga Nr 17 – Bożeńska Katarzyna, Stępień Justyna jadące Subaru Foresterem

II miejsce  w klasyfikacji generalnej – załoga Nr 29 – Jankowska Katarzyna, Stam Magda jadące  Subaru Foresterem

III miejsce w klasyfikacji generalnej  – załoga Nr 28 –  Szostak Karolina, Strecker Malwina jadące Audi Q5

 

Więcej informacji: rajd-polski-kobiet.pl oraz facebook.com/RajdPolskiKobiet.

Najnowsze

Jak jeździć autem służbowym – uwaga na złe nawyki

Rozmawianie przez telefon bez zestawu głośnomówiącego, picie i jedzenie oraz palenie papierosów podczas jazdy – to nawyki, do których najczęściej przyznają się kierowcy. Warto pamiętać o tym, że czasem zachowania, które „normalnym” kierowcom ujdą płazem, mogą słono kosztować pracownika, korzystającego ze służbowego auta.

Badania TNS OBOP z czerwca br. Pokazują, że kierowcy najczęściej przyznają się do prowadzenia samochodu i jednoczesnego rozmawiania przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego.

Robi tak blisko 70 proc. polskich kierowców, najczęściej w przedziale wiekowym od 25 do 39 lat. Biorąc pod uwagę, że odsetek ten drastycznie spada wraz ze wzrostem stażu za kierownicą, można powiedzieć, że mądrości przybywa nam z doświadczeniem. Niezależne jednak od wieku oraz faktu, czy prowadzimy auto prywatne, czy służbowe, za rozmowę przez komórkę bez zestawu głośnomówiącego wszyscy zapłacimy demokratycznie. Taryfikator mandatów przewiduje za takie zachowanie karę w wysokości 200 zł oraz zwiększenie puli punktów karnych o 5.

Warto pamiętać, że jeśli samochód jest naszym narzędziem pracy, to możemy otrzymać również mandat za palenie, a także jedzenie i picie w aucie.

Powszechnie uważa się, że zakazy te dotyczą jedynie zawodowych kierowców oraz tych, którzy pracują przy przewozie osób – nic bardziej mylnego. Jeśli funkcjonariusz będzie dociekliwy, a nasz zawód to np. przedstawiciel handlowy, to jeśli złamiemy zakaz, jadąc służbowym samochodem, mandat i nas nie ominie. Statystyki pokazują duży potencjał do złapania w ten sposób kary finansowej. Do palenia papierosów podczas jazdy przyznaje się 1/3 badanych kierowców, a prawie połowie badanych zdarza się czasem jeść i pić podczas prowadzenia samochodu. Paradoksalnie, wśród osób, które w ciągu 3 lat poprzedzających badanie otrzymały za to mandat, tendencja do jedzenia za kierownicą jest wyższa – 69 proc. z nich nadal sięga po przekąski w czasie jazdy.

fot. materiały prasowe

Wysokość mandatu za palenie papierosów oraz za jedzenie i picie za kółkiem jest taka sama i wynosi 50 zł. Za niedostosowanie się do zakazu nie otrzymamy natomiast żadnego punktu karnego.

Danych dotyczących zapinania pasów bezpieczeństwa dostarcza nam natomiast Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Główny wniosek, wynikający z tych badań, może przyprawić o gęsią skórkę – polscy kierowcy nie mają wykształconego nawyku zapinania pasów, nie traktują ich także jako sposobu na zwiększenie bezpieczeństwa.

Tylko połowa pasażerów podróżujących z tyłu pojazdu używa pasów. Jadąc z przodu, o obowiązku tym pamięta 85 proc. osób i chociaż liczba ta bezwzględnie wydaje się duża, to biorąc pod uwagę znaczenie pasów dla bezpieczeństwa podróżujących, jest wciąż o 15 proc. zbyt niska. Badanie pokazuje, że pasy zapinamy najczęściej jadąc w długą trasę, kiedy panują ciężkie warunki lub kiedy wiemy, że możemy zostać skontrolowani przez policję. Zgodnie z przepisami zarówno kierowca, jak i wszyscy pasażerowie samochodu wyposażonego w pasy bezpieczeństwa, mają obowiązek korzystania z nich podczas jazdy. Przepis przewiduje pewne odstępstwa od tej reguły i obowiązku tego nie mają między innymi osoby mające orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów oraz kobiety w widocznej ciąży.

W każdym innym przypadku, w razie kontroli, kierowcy grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 2 pkt. karne za brak własnych pasów, oraz 100 zł i 1 pkt. karny za przewożenie niezapiętego pasażera. Ten z kolei za brak pasów otrzyma również mandat w wysokości 100 zł, a jeżeli posiada prawo jazdy, otrzyma tak jak kierowca, również 2 pkt. karne.

 

Źródło: Alphabet Polska

Najnowsze

Muzyka za kierownicą – dobrze czy źle?

Czy muzyka sprzyja koncentracji podczas jazdy? Z eksperymentu przeprowadzonego przez psycholog Aycę Berfu Unal z uniwersytetu Groningen wynika, że owszem, tak. Można mieć jednak pewne wątpliwości co do uniwersalizmu jej wniosków.

Dla potrzeb badania Ayca Berfu Unal zwerbowała 47 studentów w wieku od 19 do 25 lat. Wszyscy mieli prawo jazdy i przeciętnie ok. 2 i pół roku doświadczenia za kierownicą. Studenci zostali poproszeni o stworzenie indywidualnej muzycznej playlisty, a następnie umieszczeni w symulatorze jazdy. Badano ich reakcje na trzy rodzaje warunków: z muzyką nastawioną głośno, na przeciętnym poziomie głośności oraz w zupełnej ciszy. Psycholog obserwowała wykresy pracy serca badanych i zadawała im pytania dotyczące nastroju – czy czują się pełni energii, znużeni, a może śpiący?

Nie tylko badania wykazały, że muzyka nie ma szkodliwego wpływu na koncentrację, ale co więcej, ci, którzy jej słuchali, wykazywali się szybszą reakcją na warunki w symulatorze niż ci „podróżujący” w ciszy. Co więcej, najszybsze reakcje zanotowano u badanych słuchających muzyki głośno.

fot. materiały prasowe

Istnieją jednak pewne wątpliwości. Po pierwsze, grupa badanych była niewystarczająco obszerna, a po drugie – składała się wyłącznie z ludzi młodych. Nie ma zatem podstaw do oceny, jak zachowaliby się kierowcy w starszym wieku. Przeprowadzenie badania w symulatorze również zaburza wyniki, bowiem reakcja na prawdziwe sytuacje na drodze mogłaby się okazać odmienna. I wreszcie, badanie skupiło się wyłącznie na słuchaniu muzyki – nie wiemy zatem, jak na koncentrację kierowcy wpływa nucenie, śpiewanie czy kołysanie się do rytmu.

Sama badaczka jest świadoma tych uchybień i ma nadzieję w przyszłości przeprowadzić eksperyment o szerszym zasięgu i bardziej szczegółowych założeniach.

Najnowsze