Konrad Maruszczak

Wstydliwa poniemiecka autostrada w Polsce odeszła do historii

"Betonowe schody", "Autostrada Hitlera", "Patatajka". Taki przydomek zyskała autostrada A18 przy granicy z Niemcami. Teraz jednak droga jest już gotowa.

Spis treści

Autostrada A18 to 76-kilometrowy odcinek drogi od niemieckiej granicy do Krzyżowej w woj. Dolnośląskim. Wybudowana w 1936 roku autostrada była prawdziwą zmorą dla kierowców i niechlubnym znakiem polskiego budownictwa drogowego.

Czy autostrada A18 jest już gotowa?

Prace związane z przebudową autostrady A18 na całym odcinku, tj. od granicy państwa z Niemcami do węzła Golnice zakończyły się. Kierowcy od 13 października 2023 r. mogą poruszać się już po ostatnim ponad 20-kilometrowym odcinku tej trasy od węzła Golnice do granicy województw dolnośląskiego i lubuskiego. Oddanie do użytku ostatniego odcinka kończy remont całej 76-kilometrowej autostrady A18.

Celem inwestycji było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004 – 2007.

DK18 nie tylko łączy Wrocław z Berlinem, ale to także bardzo ważny ciąg komunikacyjny łączący Polskę z Niemcami. Z autostrady A18 korzystają też kierowcy kierujący się na Słowację oraz Ukrainę.

Przypomnijmy, że droga od granicy z Niemcami w kierunku Polski miała nawierzchnię wybudowaną jeszcze za czasów Hitlera, w 1936 roku. Składała się z betonowych płyt, które niektórzy pieszczotliwie nazywali „patatajką”. Faktycznie jazda po niej przypominała przejażdżkę na koniu po nierównym terenie.

Można jechać! Kierowcy otrzymali kolejną pełną autostradę. Zakończyliśmy niechlubny rozdział w historii polskiego drogownictwa i przebudowaliśmy południową jezdnię autostrady A18, która powstała w latach 30. ubiegłego wieku. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania. – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Co zmodernizowano na autostradzie A18?

Poza podstawowym zakresem prac polegających na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś, wybudowane zostały nowe obiekty, a wiele istniejących zostało przebudowanych. Na węźle Luboszów przebudowie uległa część południowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami i skrzyżowaniem typu rondo na połączeniu z drogą powiatową. Na węźle Golnice przebudowa objęła oświetlenie, odwodnienie, a także fragment drogi wojewódzkiej nr 297. Powstało dziewięć nowych obiektów mostowych:  

  • pięć górnych przejść dla dużych zwierząt – cztery o konstrukcji żelbetowego łuku złożonego z prefabrykowanych belek korytkowych i jeden z blachy falistej. Ten ostatni, z szerokością w świetle ponad 70 m, jest jednocześnie najszerszym z ekoduktów; 
  • dwa wiadukty w ciągu autostrady i jeden nad drogą,  
  • most w ciągu autostrady nad rzeką Kwisa.  

Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej. Powstały również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Droga wyposażona została w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń. 

Koszt remontu wyniósł 260 mln zł.

Historia Autostrady A18

Autostrada A18 została wybudowana jako część Reichsautobahn, czyli sieci niemieckich autostrad, powstających od 1932 roku. Na całym odcinku składała się z jednej dwukierunkowej jezdni, wykonanej z betonowych płyt.

Po dekadach użytkowania, płyty zaczęły pękać, pojawiły się także rozwarstwienia oraz uskoki. Przejazd autostradą A18, szczególnie przy wysokich prędkościach był bardzo bolesny (dla pasażerów i samochodu), a także bardzo niebezpieczny, ponieważ koła nie miały pełnej przyczepności z nawierzchnią.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze