Ewa Kania

Czy można jeździć w Polsce autem z czerwonymi kierunkowskazami?

Producenci mają dużą dowolność w projektowaniu świateł samochodów i zwykle tylne lampy mają jednolity, czerwony kolor. Przepisy wymagają jednak, żeby po włączeniu kierunkowskazu, miał on kolor żółty. A co z samochodami, gdzie fabrycznie auto miga na czerwono? Czy można mieć taki samochodów w Polsce?

Spis treści

Kupno samochodu spoza Europy może mieć sporo plusów – od lepszej ceny, po nieoferowaną na naszym rynku wersję lub model. Różne kontynenty mają jednak różną specyfikę i nawet kupując auto europejskiego producenta, ale pochodzącego z salonu w USA, możecie spotkać wiele różnic. Zwykle dotyczą one między innymi oświetlenia.

Czy w Polsce można mieć czerwone kierunkowskazy?

Tylne światła samochodu mogą mieć różne barwy. Osobne segmenty dla poszczególnych rodzajów świateł, całkowicie czerwone lub białe. Po uruchomieniu konkretnych świateł, barwa musi być jednak zgodna z wymogami.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów jest w tej kwestii jednoznaczne. Kierunkowskazy muszą mieć barwę „żółtą samochodową”. Dlatego samochód mający czerwone kierunkowskazy, nie powinien przejść przeglądu technicznego i przejść procesu rejestracji.

Co zrobić, jeśli kupiłem auto z czerwonymi kierunkowskazami?

Kupno samochodu z czerwonymi kierunkowskazami (pochodzące zwykle z USA lub Kanady), może być problematyczne. Ale jest kilka sposobów na radzenie sobie z tym.

Najprościej jest, gdy kupiony przez was model występował też w wersji europejskiej. Wtedy wystarczy wymienić lampy. W przeciwnym wypadku możecie próbować zmienić żarówkę na żółtą, aby uzyskać podobny jak producenci stosujący jednolicie czerwone klosze.

Policja zatrzymała cię do kontroli? Albo zastosujesz się do tej procedury, albo będziesz mieć problem

Teoretycznie można próbować przerobić klosz, aby miał żółty kierunkowskaz, ale jest to karkołomne i po takiej ingerencji straci on homologację, więc diagnosta może odmówić podbicia przeglądu.

Możecie poszukać akcesoryjnych, tuningowych lamp do tego modelu, na przykład typu „Lexus look”, czyli z białymi kloszami. Muszą one mieć jednak odpowiednią homologację.

Jeśli jest to starsze auto i można zarejestrować je jako zabytek, to czerwone kierunkowskazy nie są problemem. Alternatywnie możecie też próbować uzyskać odstępstwo od warunków technicznych pojazdu.

Odstępstwo od warunków technicznych pojazdu – jak je uzyskać?

Każdy właściciel pojazdu nietypowego, specjalnego czy ogólnie niespełniającego przyjętych w naszym kraju wymogów, może wystąpić z wnioskiem o uzyskanie odstępstwa od warunków technicznych. To prośba o potraktowanie was i waszego pojazdu wyjątkowo, ale musicie mieć ku temu stosowny powód. Czy  uzyskacie takie odstępstwo na auto z czerwonymi kierunkowskazami? Trudno powiedzieć.

Stosowny wniosek składa się do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (od 1 stycznia 2022 roku organem właściwym był Minister Infrastruktury). Do takiego wniosku trzeba dołączyć szereg dokumentów:

  • Dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5 – ustawy Prawo o ruchu drogowym;
  • Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wskazujące, których warunków technicznych pojazd nie spełnia;
  • Świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu;
  • Sprawozdanie z badań potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu w przypadku pojazdu, o którym mowa w art.70zn ust. 2 – ustawy Prawo o ruchu drogowym;
  • Dokument sporządzony przez jednostkę uprawnioną wskazujący warunki lub wymagania techniczne obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a niespełnione przez pojazd objęty dopuszczeniem jednostkowym udzielonym na dany pojazd przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w przypadku pojazdu objętego procedurą dopuszczenia jednostkowego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego;
  • Oświadczenie producenta pojazdu, opinię jednostki uprawnionej albo opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a – ustawy – Prawo o ruchu drogowym, dotyczące danych technicznych pojazdu w zakresie objętym wnioskiem;
  • Dowód rejestracyjny kraju poprzedniej rejestracji pojazdu;
  • Dowód uiszczenia opłaty, za wydanie zezwolenia na odstępstwo;

Wyraźne zdjęcia pojazdu przedstawiające: całą bryłę pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu, numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczony w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym, tabliczkę znamionową pojazdu, umiejscowienie kolumny kierowniczej.

Dokładną instrukcję składania wniosku o odstępstwo od warunków technicznych pojazdu oraz wzór tego wniosku, znajdziecie pod tym adresem.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze