Czas Toyoty

To już czwarte Grand Prix w tym sezonie. Czy kolorowy choć pustynny tor Sakhir przyniesie następne niespodzianki?

Sebastian Vettel, Jarno Trulli i Timo Glock po kwalifikacjach, GP Bahrajn
fot. Toyota

Po trzech wyścigach nowego sezonu Formuły 1  Mistrz Świata 2008 Lewis Hamilton zajmuje 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Posiadacz tytułu mistrzowskiego konstruktorów zespół Ferrari nie zdobył jeszcze w tym roku ani jednego punktu. Po sobotnich kwalifikacjach do wyścigu o GP Bahrajnu niewiele się zmieniło. Wielka trójka – Ferrari, McLaren Mercedes i BMW Sauber mają poważne kłopoty, aby dotrzymać kroku zespołom Brawn GP, Toyoty i Red Bull. 

Do tej pory mówiło się wiele o spornym rozwiązaniu wyprowadzania strumienia powietrza spod bolidów Toyoty, Williamsa i zespołu Brawn GP. Dzisiaj kierowcy japońskiego zespołu byli rzeczywiście szybcy. Brawn GP także plasował się w czołówce. Trzeci z zespołów posiadający bolidy z budzącą wątpliwości interpretacją przepisów dotyczących dyfuzorów – Williams, mimo świetnej jazdy w czasie treningów nie radzi sobie już tak świetnie w kwalifikacjach. Ale kto zwrócił uwagę na rozwiązanie przedłużonych zakończeń tylnego skrzydła kończących się przy samych dyfuzorach bolidów Red Bull? Podłoga za tylną oponą w samochodach Red Bull także wygląda nieco inaczej niż u większości konkurentów, gdzie jest ona zupełnie płaska. Takie jej zakończenie w połączeniu z otworem przed tylnymi oponami powoduje zmniejszenie oporu wytwarzanego przez koło i poprawia efektywność bocznych kanałów dyfuzorów. Być może to właśnie jest jeden z powodów świetnych wyników zespołu Red Bull. W czasie kiedy Adrian Newey pracuje już nad nowszą wersją samochodu dla Vettela i Webbera inne zespoły kopiują jego dotychczasowe rozwiązania. To jak wyścig zbrojeń. W GP Bahrajnu z pierwszej  linii wystartują kierowcy Toyoty a zaraz za nimi Sebastian Vettel i Jenson Button z Brawn GP. Żaden z tych zawodników nie posiada jednak KERS. System odzyskiwania energii kinetycznej i zastosowane już w Chinach udoskonalone rozwiązanie dyfuzorów będzie wspomagać Lewisa Hamiltona startującego za Vettelem.

To z pewnością nie jest zadowolony Robert Kubica
fot. BMW Motorsport

W KERS wyposażony był w trakcie sobotnich kwalifikacji także bolid Felipe Massy. Brazylijczyk uzyskał  ósmy wynik. Różnica czasów jednego okrążenia pomiędzy ruszającym do wyścigu z pole position Jarno Trullim a kierowcą Ferrari wynosiła w Q3 prawie 1,4 sekundy. System ten nie pomógł też kierowcom BMW Sauber – Nick Heidfeld i Robert Kubica nie przeszli do trzeciej sesji kwalifikacyjnej.

 

 

  

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

9

Jarno Trulli

Toyota

1:32.779

1:32.671

1:33.431

20

2

10

Timo Glock

Toyota

1:33.165

1:32.613

1:33.712

20

3

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:32.680

1:32.474

1:34.015

18

4

22

Jenson Button

Brawn GP

1:32.978

1:32.842

1:34.044

20

5

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:32.851

1:32.877

1:34.196

18

6

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:33.116

1:32.842

1:34.239

20

7

7

Fernando Alonso

Renault

1:33.627

1:32.860

1:34.578

20

8

3

Felipe Massa

Ferrari

1:33.297

1:33.014

1:34.818

19

9

16

Nico Rosberg

Williams

1:33.672

1:33.166

1:35.134

21

10

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:33.117

1:32.827

1:35.380

19

11

 2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes 

1:33.479

1:33.242

14

12

 17

Kazuki Nakajima

Williams

1:33.221

1:33.348

13

13

 5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:33.495

1:33.487

13

14

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:33.377

1:33.562

13

15

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:33.608

1:33.941

18

16

20

Adrian Sutil

Force India

1:33.722

10

17

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:33.753

9

18

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:33.910

9

19

14

Mark Webber

Red Bull

1:37.669

10

20

 11 

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:34.159

9

 Waga bolidów podana przez FIA po kwalifikacjach ->

Mark Webber
fot. Red Bull

Zaraz po kwalifikacjach sędziowie techniczni podali wagę bolidów i ustawienie na starcie Grand Prix Bahrajnu. 
Adrian Sutil, kierowca Force India stracił wywalczone 16. pole startowe. Sędziowie ukarali go przesunięciem na miejsce 19. za blokowanie Marka Webbera z zespołu Red Bull.
Sam Webber stwierdził, że ukarany powinien zostać nie zawodnik a zespół, ponieważ nie poinformował odpowiednio wcześnie Niemca, że kierowca Red Bull znajduje się na okrążeniu pomiarowym.

 

 

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Jarno Trulli

648,5

43,5

13 

2

2

Timo Glock

643

38

11 

3

3

Sebastian Vettel

659

54

17 

4

4

Jenson Button

652,5

47,5

15 

5

5

Lewis Hamilton

652,5

47,5

15 

6

6

Rubens Barrichello

649

44

13 

7

7

Fernando Alonso

650,5

45,5

14

8

8

Felipe Massa

664,5

59,5

19

9

9

Nico Rosberg

670,5

65,5

22 

10

10

Kimi Raikkonen

671,5

66,5

22 

11

11

Heikki Kovalainen

678,5*

73,5

25 

12

12

Kazuki Nakajima

680,9*

75,5

26 

13

13

Robert Kubica

698,6*

93,1

32

14

14

Nick Heidfeld

696,3*

91,3

32 

15

15

Nelson Piquet

677,6*

72,6

24

16

17

Sebastien Buemi

678,5*

73,5

25

17

18

Giancarlo Fisichella

652*

47

15 

18

19

Mark Webber

656*

51

16 

19

16

Adrian Sutil

679*

74

25 

20

20

Sebastien Bourdais

667,5*

74,5

25 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 * waga podana przez zespoły

Zwycięstwo zespołu Toyota w kwalifikacjach mogłoby być tłumaczone faktem, że kierowcy japońskiego teamu mieli najlżejsze bolidy.Tę samą lub podobną ilość paliwa w swoich samochodach mieli jednak Rubens Barrichello, Lewis Hamilton, Jenson Button i Fernando Alonso. Najcięższym bolidem spośród pierwszej trójki jechał Sebastian Vettel, który uzyskał trzeci czas. Przyjmując uproszczone rozumowanie wydaje się, że być może o 16kg lżejszy bolid drugiego Timo Glocka nie posiada takiego potencjału jak samochód Red Bull. Z największą ilością paliwa do GP Bahrajnu wystaruja kierowcy BMW Sauber.

Najnowsze

Otwarcie Sezonu Motocyklowego na Bemowie

Przed południem, w sobotę 25 maja o godzinie 10.00 rozpoczęło się dziesiąte Ogólnopolskie Otwarcie Sezonu Motocyklowego i Wiosenna Wystawa Motocykli na warszawskim Bemowie.

Fot. Kubiak Enterprise

Wśród atrakcji czekały na Was liczne konkursy sprawnościowe na motocyklach, wystawa motocykli i akcesoriów motocyklowych, jadło z grilla, fantastyczna muzyka i spotkanie w gronie pozytywnie zakręconych motocyklistów.

Przez cały sobotni dzień na terenie imprezy miała miejsce akcja honorowego krwiodawstwa.

Parada motocyklowa ruszyła o godzinie 15:00 w sobotę z terenu imprezy (początek ustawiania kolumny o 14:30).

Przejazd odbył się pod nadzorem policji poniższą, wytyczoną trasą:

– Piastów Śląskich, (w lewo w ….)
– Powstańców Śląskich, (w prawo w ….)
– Gen. Maczka (Nowopowązkowska), (prosto w ….)
– Powązkowska, (prosto w ….)
– Dzika, (w prawo w …)
– Al. Jana Pawła II, (w lewo w ….)
– Al. Solidarności, (do placu Bankowego i w prawo w ….)
– Marszałkowska, (w prawo w ….)
– Al. Jerozolimskie, (do Dworca Zachodniego i w prawo w ….)
– Al. Prymasa Tysiąclecia, (w lewo w ….)
– Górczewską, (w prawo w ….)
– Powstańców Śląskich, (w lewo w ….)
– Piastów Śląskich (powrót na teren imprezy).

W niedzielę, 26 kwietnia o 14:00 tradycyjnie odbyło się święcenie motocykli. Ponadto w niedzielę prowadzono akcje organizowane przez Automobilklub Polski, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Organizator: Kubiak Enterprise – Michał Kubiak
www.otwarciesezonu.com.pl

Najnowsze

Madusa – kobieca twarz Monster Jam

Na zdjęciach dla Vanity Fair jest kobieca i zmysłowa. Mało komu przyszłoby do głowy, że potrafi ujarzmić pięciotonowego Monster Trucka. Madusa to jedyna kobieta, której udało się wygrać światowe finały Monster Jam. W maju na Stadionie Śląskim w Chorzowie podczas zawodów ORLEN Monster Jam zasiądzie za kierownicą jednego z najpotężniejszych samochodów sportowych na świecie. Motoryzacyjnych fanek i Motocainy nie może tam zabraknąć!

fot. Orlen

Madusa to jedyna kobieta, która wystartuje w europejskiej odsłonie Monster Jam 2009 European Tour i jedyna, której udało się dwukrotnie zdobyć tytuł mistrzyni świata w tej dyscyplinie. Swojego imiennika, „Madusa” prowadzi z powodzeniem od 1999 roku. Jest międzynarodową supergwiazdą – nie tylko w rywalizacji Monster Jam; to wielokrotna mistrzyni świata we wrestlingu, w świecie sportu postrzegana jako swoista femme fatale.

Już w maju podczas jedynych w Polsce zawodów Monster Jam, które odbędą się na Stadionie Śląskim w Chorzowie, na własne oczy będziemy mogły zobaczyć, jak ta niezwykła kobieta radzi sobie z jednym z najpotężniejszych samochodów sportowych na świecie, pokonując tor przeszkód zbudowany m.in. z wraków samochodów osobowych, vanów, przyczep kampingowych oraz kilkutonowych autobusów.

Debra Miceli, bo tak naprawdę brzmi jej nazwisko, zaczynała swoją karierę w 1984 roku, pierwsze kroki stawiając we wrestlingu. Swój sukces zawdzięcza wytrwałości i konsekwencji – początkowo walczyła cztery razy w tygodniu, zarabiając po kilka dolarów za walkę, podróżując vanem w kiepskich warunkach i dzieląc pokój hotelowy z pięcioma osobami. Przy niskich zarobkach straciła dom, samochód i prawie zbankrutowała, ale jej kariera przypomina spełnienie „amerykańskiego snu”. Niebawem w wielkim stylu „odbiła się od dna”. Walki kobiecego wrestlingu toczyła w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii, gdzie jako pierwsza nie-Japonka otrzymała kontrakt długoterminowy. Dzięki spektakularnemu sukcesowi w kraju kwitnącej wiśni zyskała zainteresowanie i sympatię mediów.

fot. Orlen

W serii Monster Jam startują gigantyczne półciężarówki na charakterystycznych, monstrualnych kołach o średnicy blisko 1,7 m i mocy 1500 koni mechanicznych! Rywalizacja odbywa się tylko na największych stadionach świata, na których budowane są specjalne tory ziemne (tzw. dirt). Podczas polskiej odsłony Orlen Monster Jam zostaną rozegrane dwie konkurencje. Emocjonujący wyścig równoległy oraz freestyle, czyli 90 sekund bezkompromisowego miażdżenia wraków i potężnych skoków z ziemnych ramp. W przerwie igrać z grawitacją będą zawodnicy FMX (Freestyle MotoCross) z grupy fmx4ever.  

Swój udział w zawodac zapowiedziała ścisła, światowa czołówka; zobaczymy rywalizację wielokrotnych mistrzów świata. Nie zabraknie kultowego zespołu Grave Digger i Maximum Destruction oraz aktualnego mistrza świata w kategorii freestyle Damona Bradshaw, który zasiądzie za kierownicą El Toro Loco. 

Monster Jam to jedno z najważniejszych wydarzeń w sportach motorowych w USA. Od 25 lat, kiedy to po raz pierwszy zorganizowano zawody, format ten cieszy się za oceanem niesłabnącą popularnością. Rocznie tylko w USA odbywa się ponad 350 imprez Monster Jam, a roczna sprzedaż biletów osiąga poziom 3,5 mln sztuk! W tym sezonie zawody te odbędą się po raz pierwszy w Europie Wschodniej, a Polska edycja jest zarazem inauguracją europejskiego tour’u! Jest to także start nowego projektu – Orlen Power Inspiration – platformy marketingowej, która w przyszłości będzie promować wydarzenia podobnej rangi. 

Bilety na Monster Jam są do nabycia w punktach sprzedaży Eventim na terenie całego kraju (min. Empik, Media Markt, Saturn Planet i inne), przez Internet na  www.eventim.pl  i na wybranych stacjach Orlen. Ceny biletów (w zależności od sektorów): 90 zł i 120 zł 

ORLEN MONSTER JAM 30 maja 2009 r., Stadion Śląski w Chorzowie, start o godz. 20.00

PIT PARTY (Pola Marsowe): 14.00 – 17.00, wstęp tylko do godziny 16.00 

Więcej informacji na: www.orlenmonsterjam.pl

Najnowsze

Weekend F1 w Bahrajnie rozpoczęty

Na pięknie przygotowanym torze w Bahrajnie poranna sesja treningowa zdawała się przywracać zeszłoroczny porządek w stawce Formuły 1.

Piątkowe obserwacje Roberta
fot. BMW Motorsport

Na czele tabeli znalazł się Lewis Hamilton a za nim dwóch kierowców BMW Sauber. Swoje najlepsze czasy uzyskali oni na oponach z bardziej miękkiej mieszanki. McLaren zastosował nową wersję zmodyfikowanego dyfuzora. Jak stwierdził szef zespołu Martin Whitmarsh jest to adaptacja rozwiązania używanego w trakcie GP Chin zwiększająca nieco siłę docisku. Obecny lider w klasyfikacji kierowców Jenson Button uzyskał piąty czas a jego kolega z zespołu Brawn GP Rubens Barrichello siódmy. Zwycięzcy ostatniego Grand Prix Sebastian Vettel i Mark Webber wypełniając swój program treningowy uzyskali odpowiednio dwunasty i dziewiąty czas. Bridgestone wybrał na tor Sakhir super miękkie i średnie opony. Mimo temperatury wynoszącej ponad 50 stopni Celsjusza doprowadzenie twardszych opon do odpowiedniej temperatury nastręczało kierowcom nieco trudności.

Na wyścig w Bahrajnie zmian dokonano w bolidach Renault. Nelson Piquet jeździł dziś z dyfuzorem jaki miał w swoim samochodzie Fernando Alonso tydzień temu w Chinach. Dla Hiszpana przygotowano nowe rozwiązanie. Zespół Force India wprowadził pakiet, który wydaje się pozwalać Adrianowi Sutilowi
i Giancarlo Fisichelli na zmniejszenie nieco dystansu do lepszych zespołów. Trzeba pamiętać, że Sutil miał szansę na zdobycie punktowanej pozycji w GP Chin. Lepsze wyniki po wprowadzeniu nowych rozwiązań mogą więc być zapowiedzią zwyżkującej dyspozycji Force India.

Decyzje dotyczące użycia KERS podejmowane są przez zespoły z wyścigu na wyścig. W piątkowych sesjach treningowych w Bahrajnie systemu używali kierowcy McLaren, Renault, BMW Sauber i Felipe Massa z Ferrari. Ze względu na trzy długie proste Sakhir jest jednym z torów, na którym system ten może przynieść zdecydowanie korzyść

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:33.647

19

2

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:33,907

0,260

17

3

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:33.938

0,291

17

4

16

Nico Rosberg

Williams

1:34.227

0,580

24

5

22

Jenson Button

Brawn GP

1:34.434

0,787

15

6

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:34.502

0,855

24

7

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:34.531

0,884

18

8

3

Felipe Massa

Ferrari

1:34.589

0,942

17

9

14

Mark Webber

Red Bull

1:34.827

1,180

21

10

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:34.827

1,180

19

11

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:34,880

1,233

24

12

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:34.938

1,291

21

13

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:34,974

1,327

21

14

20

Adrian Sutil

Force India

1:35,021

1,374

18

15

9

Jarno Trulli

Toyota

1:35.036

1,389

22

16

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:35.042

1,395

16

17

10

Timo Glock

Toyota

1:35.333

1,686

20

18

7

Fernando Alonso

Renault

1:35.348

1,701

24

19

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:35.353

1,706

22

20

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:35.369

1,722

15

Nico Rosberg, Williams
fot. Williams

O swojej obecności przypomniał po południu „książę treningów” czyli kierowca Williamsa Nico Rosberg. Na jedenaście odbytych w tym sezonie sesji treningowych po raz siódmy uzyskał najlepszy czas. Był to wynik lepszy o ponad 0,3 sekundy od porannego rezultatu Lewisa Hamiltona. Pod koniec sesji z drugim czasem na linii mety zameldował się Fernando Alonso spychając na trzecią pozycję Jarno Trulliego z Toyoty. Po porannej ewaluacji opon i dostosowywaniu ustawień bolidów wszyscy kierowcy przejechali znacznie dłuższy dystans niż w pierwszej sesji, koncentrując się na symulacji wyścigu.
Sesja przebiegała spokojnie. Szerokie strefy wokół newralgicznych punktów umożliwiały bezpieczne wycieczki poza tor Adrianowi Sutilowi, Lewisowi Hamiltonowi, Timo Glockowi i Jarno Trulliemu.
Gdyby porównać końcówkę tabeli wyników z którąś z tabel zeszłorocznych wygląda ona naprawdę jakby ktoś w odwrotnej kolejności wpisał nazwiska kierowców. Trzeba oczywiście wziąć pod uwagę, że treningi niekoniecznie stanowią reprezentację prawdziwego układu sił i mieć nadzieję, że Robert Kubica miał w swoim bolidzie bardzo dużo paliwa w drugiej sesji treningowej. 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

16

Nico Rosberg

Williams

1:33.339

36

2

7

Fernando Alonso

Renault

1:33.530

0,191

25

3

9

Jarno Trulli

Toyota

1:33.616

0,277

37

4

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:33.661

0,322

29

5

14

Mark Webber

Red Bull

1:33.676

0,337

32

6

22

Jenson Button

Brawn GP

1:33.694

0,355

35

7

20

Adrian Sutil

Force India

1:33,763

0,424

30

8

10

Timo Glock

Toyota

1:34.764

0,425

37

9

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:33.885

0,546

30

10

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:33,899

0,560

36

11

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:33.994

0,655

30

12

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:34.025

0,686

23

13

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:34.127

0,788

37

14

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:34.366

1,027

26

15

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:34,411

1,072

29

16

3

Felipe Massa

Ferrari

1:34.564

1,225

34

17

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:34,605

1,266

31

18

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:34.670

1,331

28

19

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:34.764

1,425

35

20

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:34,790

1,451

33

 

Najnowsze

Wiosna w Hondzie

Dealerzy Hondy przygotowali specjalnie dla Was akcję "Wiosna u dealerów Hondy". Jeśli jesteś właścicielem motocykla marki Honda, odwiedź najbliższy autoryzowany serwis.

fot. Honda

W dniach 8-10 maja 2009 Honda Poland organizuje akcję „Wiosna u dealerów Hondy”. W tym okresie klienci autoryzowanych, motocyklowych stacji serwisowych Hondy będą mogli skorzystać ze specjalnie przygotowanej dla nich oferty.

 Obejmuje ona bezpłatne sprawdzenie stanu technicznego motocykla oraz atrakcyjne rabaty:
* 20% – na oryginalne akcesoria oraz części Honda;
* 20% – na oleje Honda, w tym filtr oleju i wymiana gratis;
* 25% – na oleje Castrol, w tym wymiana gratis;
* 20% – na opony Pirelli.

Wiosenna akcja serwisowa ma na celu sprawdzenie stanu technicznego motocykli przed okresem wakacyjnym, a tym samym poprawę poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Najnowsze