CRF1100L Africa Twin - ewolucja wyprawowego enduro Hondy

04 listopada 2019
CRF1100L Africa Twin odświeżono, nadając mu agresywny, kompaktowy styl enduro i znacznie lepsze możliwości terenowe.

Wysmuklona sylwetka i lżejsza o 5 kg, oferuje jeszcze bardziej sportowe osiągi, również dzięki zmianom w silniku, który teraz osiąga o 7% większą moc oraz o 6% wyższy maksymalny moment obrotowy i jest znacznie mocniejszy w całym zakresie prędkości obrotowych.

Rama również została przekonstruowana, wprowadzono przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Również aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R. Istotną zmianą w Africa Twin jest zastosowanie sześcioosiowego bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła (nowość w modelu 2020), działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), system kontroli unoszenia tylnego koła podczas hamowania i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Tryb OFF-ROAD (teren) dołącza do standardowych trybów TOUR (turystyka), URBAN (miasto) i GRAVEL (szuter).

Agresywny i zwarty. Dwa słowa, które podsumowują nową, naprężoną sylwetkę Africa Twin. Wszystko ma uzasadnienie - łatwiej sprawdza się w terenie. Stała szyba jest krótsza niż wcześniej, aby nie utrudniać obserwacji terenu przed kołem. Podczas gdy wysokość siedziska pozostała bez zmian 850-870 mm, kierownica jest teraz zamontowana o 22,5 mm wyżej, zapewniając bardziej pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej.

Część tylna motocykla została zwężona, a samo siedzenie jest węższe o 40 mm, co ułatwia dosięgnięcie podłoża. Jego kształt został również starannie wyprofilowany, aby umożliwić łatwiejsze przesuwanie się do przodu lub do tyłu. Jako akcesoria dostępne są siedzenia niskie 825-845 mm i wysokie 875-895 mm.

Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

Podstawowa budowa 8-zaworowego rzędowego silnika SOHC pozostaje niezmieniona w modelu 2020, ale silnik ma nieco większą pojemność skokową wynoszącą 1084 cm3, zamiast 998 cm3. W rezultacie moc maksymalna wzrosła z 70 kW do 75 kW przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego odczuwa się od 2500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.

Rozrząd SOHC Unicam Hondy jest wyposażeniem modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów. W modelu 2020 zoptymalizowano czasy zaworowe, a skoki zaworów zwiększono do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (z 9,2/8,6 mm).

  • Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
  • Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
  • Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, pracując w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.
  • Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny pracując w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.
  • Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy).

Przekładnia DCT zastosowana w Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1575 mm, kąt pochylenia główki ramy, to 27°, wyprzedzenie wynosi 30’/113 mm. Masa motocykla z płynami jest o 5 kg lżejsza i wynosi 226 kg.

Przy długości skoku wynoszącej 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm Showa zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka została zmieniona w celu poprawy działania zawieszenia w terenie i na szosie. Tłumienia odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewana aluminiowa górna półka oraz kuta dolna połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.

    Komentarze

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!