Edyta Wrucha

„COVID -19” to elektryczny pojazd, który powstał podczas epidemii

Kathem Hassoun, inżynier i wynalazca z Iraku, zbudował dla siebie elektryczny pojazd, wykorzystując na to czas podczas przestoju, związanego z wybuchem epidemii.

Kathem Hassoun postanowił stworzyć przyjazny środowisku samochód elektryczny. Wpadł na ten pomysł z nudów, gdy z powodu zagrożenia epidemią COVID -19 musiał zostać w domu, dlatego swój pojazd nazwał właśnie „COVID -19”.

Kathem swój samochód zbudował z zebranych w różnych miejscach elementów, a jego budowa stała się dla niego ważną lekcją i inspiracją. Ma teraz w planie budowę kolejnego pojazdu, w którym wyeliminuje słabe punkty prototypu.

W przyszłości inżynier chce rozbudować swoją działalność o budowę małych i dużych pojazdów z bateriami słonecznymi, na większą skalę w krajowej fabryce.

Najnowsze

Mercedes eVito i eSprinter – można już skladać zamówienia na elektryczne dostawczaki

Od 1 lipca 2020 roku w polskich salonach Mercedes-Benz Vans dostępne będą dwa modele elektrycznych pojazdów dostawczych Mercedes-Benz: eVito Furgon i eSprinter Furgon. Będzie możliwość skorzystania z dofinansowania w ramach programu eVan NFOŚiGW.

W programie eVan nie ma górnej granicy ceny zakupu pojazdu, dlatego też obydwa furgony Mercedes-Benz Vans: eVito i eSprinter mogą zostać objęte dotacją, której wielkość zbliża koszt zakupu elektrycznych pojazdów do ceny modeli z tradycyjnym napędem. Warto przy tym zauważyć, że całkowite koszty użytkowania eVito o mocy 116 KM i Vito 111 CDI po uwzględnieniu dopłaty państwowej zrównują się już po 1-2 latach użytkowania pojazdu. 

eVito – pierwszy model Mercedes-Benz Vans dostępny w wersji całkowicie elektrycznej –zadebiutował na świecie jesienią 2018 roku. Bateria o mocy 41 kWh zapewnia zasięg około 150 kilometrów i nawet w niekorzystnych warunkach – przy niskiej temperaturze i dużym obciążeniu, kierowca nadal ma do dyspozycji 100 kilometrów. Aby uzyskać pełny zasięg, wystarczy sześć godzin ładowania.

Średniej wielkości elektryczny van jest dostępny w dwóch rozstawach osi. Wersja podstawowa to 5140 mm, , co odpowiada mocy konwencjonalnie napędzanego Vito. Najdłuższa wersja ma 5370 mm. e na Obie długości, w zależności od wybranego wyposażenia, mogą pomieścić nawet ponad 1000 kg ładunku.Ceny eVito zaczynają się od 189 943 pln netto.

Podobnie jak w przypadku podstawowego silnika wysokoprężnego, napęd elektryczny w eSprinterze wytwarza 85 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 295 Nm. Tak jak w przypadku eVito maksymalna prędkość może być skonfigurowana w zależności od charakteru użytkowania – od 80 km/h do 120 km/h. Ceny eSprintera zaczynają się od 233 143 pln netto.

Najnowsze

René Rast po raz pierwszy poprowadził bolid Formuły E

Rozpoczął się ostatni etap przygotowań do wznowienia sezonu Formuły E. Podczas treningów na torze Lausitzring, nowy kierowca Audi René Rast przejechał swe pierwsze okrążenie za kierownicą bolidu Formuły E. To był jego debiut w zespole Audi Sport ABT Schaeffler.

Do powrotu Formuły E na tor zostały 33 dni. Audi Sport ABT Schaeffler kontynuuje swe przygotowania do wielkiego finału, który rozegrany zostanie w Berlinie, trenując na torze wyścigowym Lausitzring, 130 km na południe od stolicy Niemiec. Do teamu dołączył René Rast, który dziś po raz pierwszy zasiadł za sterami bolidu Formuły E. W nim właśnie Rast walczył będzie o mistrzostwo tej serii wyścigów.

René Rast po raz pierwszy poprowadził bolid Formuły E

Otwarty kokpit, zupełnie inny dźwięk, inny rodzaj skupienia – wszystko jest inne niż w DTM. Przez ostatnich kilka dni doświadczyłem tylu nowości!” – mówi o swych wrażeniach René Rast. „Zostałem bardzo dobrze przyjęty w zespole, a mój kolega z teamu Lucas di Grassi jest bardzo doświadczonym i otwartym nauczycielem. Pierwsze kilometry za kierownicą bolidu Formuły E przyniosły mi wiele radości, i z dnia na dzień nie mogę się już doczekać startu w Berlinie. Zdaję sobie jednak sprawę, że tych kilka wyścigów, to będzie ogromne wyzwanie i że nie będzie łatwo.

Podczas treningów Rast dzielił samochód ze swym kolegą z zespołu Lucasem di Grassi, na którego koncie są już 2294 okrążenia w serii wyścigów Formuła E i który do Berlina pojedzie ze znacznie większym doświadczeniem.

Po wielu tygodniach rozmów telefonicznych i video konferencji, w końcu mam znów możliwość pracy z moim teamem na żywo” – podkreśla di Grassi, który ostatnich kilka miesięcy spędził z rodziną w swej ojczyźnie Brazylii, a do swojego domu w Monaco wrócił zaledwie kilka tygodni temu.

René Rast po raz pierwszy poprowadził bolid Formuły E

Przed nami sześć wyścigów i to one zadecydują kto zostanie mistrzem Formuły E. Nic nie jest przesądzone i dlatego chcemy pojawić się w Berlinie maksymalnie dobrze przygotowani. Dzisiejsze treningi to ważny krok na tej drodze.

Treningi, intensywna praca w symulatorze i konsultacje z inżynierami Audi ciągle trwają. Sprawy nabiorą rozpędu już za kilka tygodni. W dniach 5/6, 8/9 i 12/13 sierpnia, Formuła E rozegra trzy podwójne rundy, które rozstrzygną sezon zatrzymany niespodziewanie pod koniec lutego. René Rast jednocześnie bierze też udział w serii DTM, stąd w sierpniu, w ciągu 23 dni pojedzie w aż 12 wyścigach.

Najnowsze

Volkswagen ID.3 1ST – znamy ceny i wyposażenie!

Klienci którzy dokonali rezerwacji ID.3 w bogato wyposażonej, limitowanej wersji 1ST, po uiszczeniu opłaty rezerwacyjnej mogli zapewnić sobie możliwość zakupu ID.3 1ST w preferowanej konfiguracji – nie wszyscy jednak ostatecznie zdecydowali się na taki krok. Znamy już ceny w Polsce!

W ofercie dostępne są trzy warianty ID.3 1ST. W podstawowym wariancie model ten kosztuje 167.190 złotych i oferuje wiele rozwiązań z zakresu komfortu, m.in. system Voice Control oraz system nawigacyjny, aktywny tempomat czy możliwość wyboru profilu jazdy. ID.3 1ST Plus (w cenie 194.390 zł) oferuje dodatkowo m.in. reflektory IQ.LIGHT oraz nadwozie lakierowane w dwóch kolorach, z kolei wersja ID.3 1ST Max oferowana w cenie 215.990 zł została wyposażona w duży, panoramiczny szklany dach oraz wyświetlacz Head-up-Display wykorzystujący technologię rozszerzonej rzeczywistości.

Wszystkie osoby które zdecydują się na zakup ID.3 1ST, otrzymają rok bezpłatnego zasilania samochodu energią elektryczną do 2.000 kWh. Oferta dotyczy wszystkich publicznych stacji ładowania, na których działa aplikacja WeCharge Volkswagena oraz w europejskiej sieci stacji IONITY. 

Samochody, które były pierwotnie zaplanowane dla klientów, którzy zrezygnowali z ich zakupu, zostały zaoferowane za pośrednictwem konfiguratora na stronie internetowej https://www.volkswagen.pl/pl/modele-i-konfigurator/id3. Te ID.3 klienci będą mogli odebrać już we wrześniu tego roku.

Najnowsze

System monitorowania uszkodzenia opon – jak to działa?

Bridgestone opracował unikalny system monitorowania uszkodzeń opony, który wykorzystuje Microsoft Connected Vehicle Platform (MCVP). Zobaczcie, jak to działa i jakie ma zastosowanie.

Bridgestone, największy na świecie producent opon i wyrobów z gumy, współpracuje z Microsoft przy opracowywaniu pierwszego na świecie systemu, który pozwoli w czasie rzeczywistym wykryć uszkodzenia opony. 

Istnieją cztery podstawowe przyczyny uszkodzeń opon: niewłaściwe ciśnienie, zużycie, nieregularne ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne powstałe poprzez uderzenie w krawężnik, przedmioty leżące na drodze lub dziurawą nawierzchnię. Na szczęście, większości z tych problemów można już skutecznie uniknąć. Systemy monitorowania ciśnienia w oponach TPMS są obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich pojazdów wyprodukowanych po 2012 r. i pozwalają kierowcom unikać problemów związanych ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Regularne przeglądy pojazdu i wymiana opon chroni z kolei przed ich nadmiernym zużyciem.

Uszkodzone opony mogą być przyczyną wypadków. Mogą mieć także negatywny wpływ na działanie innych podzespołów pojazdu, np. kół, a co za tym idzie mogą stać się dodatkowym czynnikiem ryzyka dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.Teraz możemy zająć się także i tym obszarem. System monitorowania uszkodzeń opony Bridgestone pozwala kierowcy śledzić stan opony w czasie rzeczywistym. System wykorzystuje rozwiązanie Microsoft Connected Vehicle Platform (MCVP) i dane z już istniejących czujników i elementów wbudowanych w oponę oraz specjalne algorytmy, aby identyfikować zdarzenia, które mogą pozostawiać ślady na powierzchni opony lub naruszać jej konstrukcję. Kierowca natychmiast otrzymuje powiadomienie o zagrożeniu i może podjąć odpowiednie działania, żeby uniknąć ryzyka. Na rynku nie ma obecnie żadnego podobnego systemu, który nie wymagałby montażu dodatkowego osprzętu.

System monitorowania uszkodzeń opony ma również inne cenne zastosowania. Nie tylko analizuje, kiedy doszło do uszkodzenia, ale też gdzie miało to miejsce. Dzięki temu pozwala zyskać szeroki ogląd warunków panujących na drodze, a zebrane informacje dotyczące występowania dziur i innych zagrożeń mogą zostać przekazane odpowiednim służbom odpowiedzialnym za przeprowadzanie prac remontowych. Z systemu skorzystają także pojazdy autonomiczne, jako że auta mogą powiadamiać innych uczestników ruchu w okolicy o zagrożeniach na lokalnych drogach, a także przekazywać informacje do bazy danych w chmurze.

System monitorowania uszkodzeń opony Bridgestone jest obecnie dostępny dla wszystkich flot i producentów wyposażenia samochodowego korzystających z MCVP. Wspólny projekt realizowany z Microsoft pozwoli Bridgestone na dalszy rozwój innowacyjnych rozwiązań, które spełniają wymagania stawiane przez floty i producentów oryginalnego wyposażenia na całym świecie.

Najnowsze