Co z nowymi przepisami na prawo jazdy kat. A?
Ośrodki egzaminacyjne przeżywają szturm kandydatów, którzy chcą uzyskać dokument prawa jazdy przed wejściem w życie nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku. Zmieni się wiele, kursanci staną wobec wielu nowych wyzwań zarówno w części praktycznej i teoretycznej egzaminu.
![]() |
fot. materiały prasowe
|
Po pierwsze, diametralnej zmianie ulegnie część teoretyczna. Jak dotąd, kursanci odpowiadali na 18 z puli 500 pytań. Teraz, adepci będą odpowiadać na pytania z niepublikowanej puli kilku tysięcy pytań wzbogaconych o filmy symulujące różne zdarzenia, które mogą wystąpić na drodze. Czas odpowiedzi zostanie ograniczony do kilkunastu sekund, a ponadto nie będzie możliwości powrotu do poprzedniego zagadnienia.
Na tym się jednak nie skończy. Po uzyskaniu upragnionego dokumentu, młodzi kierowcy zobowiązani będą do przestrzegania z góry ustalonych dla nich zasad. 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza tym terenem oraz 100 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradzie – to nowe ograniczenia, które przez osiem miesięcy będą obowiązywały świeżo upieczonych kierowców.
Podczas części praktycznej, miłośnicy jednośladów będą stawiać czoła nowym zadaniom: ominięcia przeszkody i przejazd przez bramki z prędkością 30 km/h i 50 km/h. Zasady te wprowadzono zgodnie z wymogami norm europejskich. Co więcej, dokument na daną pojemność będzie można uzyskać zgodnie z osiągniętym wiekiem i czasem posiadania innej kategorii. Tak zatem:
- kategoria A1 uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczajcej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg;
- kategoria A2 uprawnia do kierowania motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla;
- natomiast kategoria A uprawnia do prowadzenia każdego rodzaju motocykla.
Co ciekawsze, zmianie ulegną też bariery wiekowe dotyczące każdej kategorii i tak w art. 8 czytamy, że:
Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
- 16 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;
- 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
- 20 lat dla pojazdów określonych kategorii A, jeżeli osoba od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kat. A2
- 24 lata dla kat. A, jeśli osoba nie posiadała co najmniej od 2 lat prawa jazdy kat. A2
![]() |
fot. materiały prasowe
|
To jednak nie wszystko. Zanim w ogóle kursant wyrazi swoją chęć rozpoczęcia przygody z motoryzacjąw szkole jazdy, będzie zobowiązany do odwiedzin starostwa powiatowego, gdzie otrzyma swój numer identyfikacyjny. Dodatkowo, wymagane będzie zaświadczenie od lekarza. Dopiero wtedy kandydat zostanie zarejestrowany w ewidencji kierowców i będzie mógł zgłosić się do wybranej szkoły jazdy. Czy to jednak nie zwykła biurokracja?
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: