Co z nowymi przepisami na prawo jazdy kat. A?

Ośrodki egzaminacyjne przeżywają szturm kandydatów, którzy chcą uzyskać dokument prawa jazdy przed wejściem w życie nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku. Zmieni się wiele, kursanci staną wobec wielu nowych wyzwań zarówno w części praktycznej i teoretycznej egzaminu.

fot. materiały prasowe

Po pierwsze, diametralnej zmianie ulegnie część teoretyczna. Jak dotąd, kursanci odpowiadali na 18 z puli 500 pytań. Teraz, adepci będą odpowiadać na pytania z niepublikowanej puli kilku tysięcy pytań wzbogaconych o filmy symulujące różne zdarzenia, które mogą wystąpić na drodze. Czas odpowiedzi zostanie ograniczony do kilkunastu sekund, a ponadto nie będzie możliwości powrotu do poprzedniego zagadnienia. 

Na tym się jednak nie skończy. Po uzyskaniu upragnionego dokumentu, młodzi kierowcy zobowiązani będą do przestrzegania z góry ustalonych dla nich zasad. 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza tym terenem oraz 100 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradzie – to nowe ograniczenia, które przez osiem miesięcy będą obowiązywały świeżo upieczonych kierowców.

Podczas części praktycznej, miłośnicy jednośladów będą stawiać czoła nowym zadaniom: ominięcia przeszkody i przejazd przez bramki z prędkością 30 km/h i 50 km/h. Zasady te wprowadzono zgodnie z wymogami norm europejskich. Co więcej, dokument na daną pojemność będzie można uzyskać zgodnie z osiągniętym wiekiem i czasem posiadania innej kategorii.  Tak zatem:

  • kategoria A1 uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczajcej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg;
  • kategoria A2 uprawnia do kierowania motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla;
  • natomiast kategoria A uprawnia do prowadzenia każdego rodzaju motocykla.

 

Co ciekawsze, zmianie ulegną też bariery wiekowe dotyczące każdej kategorii i tak w art. 8 czytamy, że:

Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:

  • 16 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;
  • 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
  • 20 lat dla pojazdów określonych kategorii A, jeżeli osoba od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kat. A2
  • 24 lata dla kat. A, jeśli osoba nie posiadała co najmniej od 2 lat prawa jazdy kat. A2 
fot. materiały prasowe

To jednak nie wszystko. Zanim w ogóle kursant wyrazi swoją chęć rozpoczęcia przygody z motoryzacjąw szkole jazdy, będzie zobowiązany do odwiedzin starostwa powiatowego, gdzie otrzyma swój numer identyfikacyjny. Dodatkowo, wymagane będzie zaświadczenie od lekarza. Dopiero wtedy kandydat zostanie zarejestrowany w ewidencji kierowców i będzie mógł zgłosić się do wybranej szkoły jazdy. Czy to jednak nie zwykła biurokracja?

Najnowsze

Premiera Volkswagena Polo R WRC w Monako

Od 2013 roku, począwszy od Rajdu Monte Carlo (15-20 stycznia), Volkswagen będzie brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W sobotę 8 grudnia przedstawione zostały zespoły kierowców oraz 315-konne rajdowe Polo.

W ten sposób rozpoczęła się nowa era dla Volkswagen Motorsport. Odsłonięta została także seryjna wersja Polo R WRC przystosowana do poruszania się po drogach publicznych.

W Rajdowych MŚ 2013 w zespole Volkswagena wystartują Sébastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassia (obaj z Francji) oraz Jari-Matti Latvala i jego pilot Miikka Anttila (obaj z Finlandii). Oba duety – Ogier i Ingrassia oraz Latvala i Anttila – będą w tym sezonie równouprawnionymi załogami, oba mają również na swoim koncie po siedem zwycięstw w rajdowych MŚ.

fot. Volkswagen

Od Rajdu Portugalii, czwartej imprezy w kalendarzu MŚ, Volkswagen planuje wystawienie trzeciego samochodu. Za kierownicą zasiądzie dwukrotny mistrz Intercontinental Rally Challenge (IRC), młody kierowca Volkswagena Andreas Mikkelsen (Norwegia, nowy pilot: Mikko Markkula, Finlandia).

Volkswagen zebrał zatem kadrę doświadczonych i ambitnych kierowców. 28-letni Ogier, 27-letni Latvala i 23-letni Mikkelsen są nie tylko jednymi z najmłodszych, lecz także przede wszystkim jednymi z najszybszych kierowców rajdowych.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA to nie tylko ekstremalnie zróżnicowany klimat, lecz także różne rodzaje podłoża – od asfaltu przez szuter, błoto, kamienie po lód i śnieg, które trzeba uwzględnić przy tworzeniu samochodów rajdowych. Prestiż jest ogromny: Rajdowe Mistrzostwa Świata obok Formuły 1 są uznawane na najważniejszą imprezę wśród sportów motorowych, a Rajd Monte Carlo wraz z 24-godzinnym wyścigiem na Le Mans, „Indy 500” i Gran Prix Monaco to jedna z najsławniejszych imprez na świecie.

fot. Volkswagen

Wraz z Polo R WRC (315 KM, 0-100 km/h w 3,9 sekundy, masa 1200 kg), przygotowanym do Rajdowych Mistrzostw Świata, Volkswagen zaprezentował w Monako noszącego tę samą nazwę kuzyna rajdowego samochodu: Polo R WRC przeznaczone do poruszania się po drogach publicznych. Ta cywilna wersja rajdówki pokryta jest białym lakierem z charakterystycznymi, szaro-niebieskimi pasami, wyposażona w zderzaki w rajdowej stylistyce i 18-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich. Za napęd odpowiedzialny jest 2-litrowy silnik TSI o mocy 162 kW (220 KM) z momentem obrotowym 350 Nm, przyspieszający Polo R WRC od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy. Seryjne Polo R WRC pojawi się w niemieckich salonach 11 grudnia 2012 roku, pierwsze modele trafią do klientów we wrześniu 2013 roku.

Najnowsze

Psy ratownicze prowadzą Mini Countryman – video

Uwaga: to nie żart. Organizacja SPCA Auckland, zlokalizowana w Nowej Zelandii, przedstawiła innowacyjny projekt, w którym udowodniono, że zwierzęta ratownicze można nauczyć kolejnych imponujących trików.  Monty, Porter i Ginny to psy, które nauczono jeździć samochodem Mini Countryman.

fot. materiały prasowe

Pieski potrafią uruchomić samochód za pomocą łap i sterować kierownicą. Gaz i hamulec zostały dostosowane  do potrzeb zwierząt – dzięki temu mają możliwość przyspieszania i hamowania w odpowiednich momentach.  Nie da się ukryć, że to, co zobaczycie w filmie poniżej jest co najmniej imponujące – członkowie SPCA Auckland dowiedli, jak bardzo bystre są zwierzęta, które niosą pomoc na co dzień.

 

Najnowsze

„Przedwojenne samochody i motocykle. Najpiękniejsze fotografie” Tomasz Szczerbicki

Tomasz Szczerbicki jest autorem bądź współautorem 18 książek z dziedziny motoryzacji. Właśnie ukazała się najnowsza z nich: „Przedwojenne samochody i motocykle. Najpiękniejsze fotografie”.

Książka, która opowiada historię motoryzacji w międzywojennej Polsce za pośrednictwem fotografii, uchwyconych w kadrze chwil z codziennego życia ówczesnych automobilistów i motocyklistów.

Oto fragment:

(…) Wystarczyło kilka kilometrów za kierownicą samochodu lub motocykla, aby zrozumieć, że ów pojazd to nie bezduszna maszyna i zwykły środek transportu, ale wehikuł, który pozwala zrealizować marzenia o ściganiu się z wiatrem. Czy takie emocje wywoływały u naszych dziadków szalone rajdy, ekscytujące wyprawy turystyczne, niedzielne przejażdżki i codzienna jazda samochodem bądź motocyklem? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, oglądając archiwalne fotografie zamieszczone w tym albumie. Utrwalano na nich nie tylko pojazdy, lecz także ludzi – w strojach z tamtej epoki; w miejscach, które przeszły do historii i przetrwały dziś tylko na zdjęciach. Zatrzymane w kadrze ulotne chwile pełne pasji, radości, ryzyka i brawury przybliżą nam świat ówczesnych miłośników pojazdów dwu- i czterokołowych. Dlaczego to jest takie ciekawe? Bo my dziś czujemy to samo… (…)

Najnowsze

Jak jeździć bezpiecznie zimą

Jeżeli mimo zimy zdecydowałaś się nie rezygnować z komfortu własnego auta, z pewnością przyda ci się kilka rad i wskazówek na jazdę w mroźne i śnieżne dni.

Kluczowe dla bezpieczeństwa w zimie są odpowiednie wyposażenie i technika jazdy. Trudno jest bezpiecznie jeździć zimą bez opon zimowych, ale nawet najlepsze zimówki nie sprawią, że przy braku odpowiedniej techniki czy przy agresywnym stylu jazdy bezpiecznie dojedziemy do celu.

Odpowiednia pozycja za kierownicą pozwala wyczuć zachowanie podwozia oraz uślizgi kół charakterystyczne dla zimy. Umożliwi też błyskawiczną i precyzyjną reakcję w sytuacjach wymagających szybkich ruchów kierownicą. Oparcie fotela kierowcy powinno być ustawione nieco bardziej pionowo niż zazwyczaj (ok. 70° względem poziomu). To sprawi, że kręgosłup będzie naturalnym amortyzatorem wstrząsów, które mogłyby zaburzyć właściwe wyczucie równowagi przez błędnik. W chwili naciskania sprzęgła noga kierowcy musi być lekko zgięta, podobnie jak ręka w momencie trzymania kierownicy w jej w górnym punkcie.

fot. Oponeo

Jeżeli chodzi o technikę jazdy, warto zacząć od lektury profesjonalnych poradników o tym, jak odpowiednio reagować w takich warunkach, a po pierwszych opadach śniegu udać się na pusty plac i sprawdzić teorię w praktyce. Jest to dobry sposób na poznanie trzech reakcji: swojej, auta i opon. Dzięki odpowiedniej technice jazdy da się uniknąć zimą niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wyjazd z głębokiego śniegu – nie dodawaj dużo gazu, bo koła zaczną buksować i może powstać pod nimi lód, który utrudni wyjazd. Wyjeżdżaj spokojnie, delikatnie i płynnie na półsprzęgle.
Hamowanie – nie hamuj nagle, ale dużo wcześniej niż jest to potrzebne np. latem. W samochodzie bez ABS-u hamuj pulsacyjne (naprzemiennie naciskając i puszczając hamulec).
Wyprzedzanie – nie wykonuj gwałtownych ruchów, które mogą zerwać przyczepność kół. Postępuj płynniej i spokojniej niż np. latem, zwróć uwagę na koleiny i odłożony na środku drogi śnieg, który może spowodować poślizg.
Omijanie przeszkody – nie rób gwałtownych ruchów kierownicą i nie naciskaj nagle pedału hamulca. Jeśli zaskoczy cię przeszkoda, hamuj ostro, ale nie na zablokowanych kołach.

Jazda w górach – nie blokuj kół. Kontroluj prędkość dobierając odpowiedni bieg. Na stromych zjazdach zdejmuj nogę z gazu i hamuj silnikiem, a jeśli samochód mimo to rozpędza się, zredukuj bieg lub delikatnie pomóż sobie hamulcem.

Ruszanie i podjazd pod górę – nie przyspieszaj gwałtownie na podjeździe, bo to może doprowadzić do utraty przyczepności kół napędzanych. Przy poślizgu kół nie należy nerwowo dodawać gazu. Bardzo delikatnie operuj gazem, puszczaj sprzęgło przy możliwie jak najniższych obrotach silnika. Podjazd pod górę lepiej poprzedzić rozpędzeniem auta. Będąc na wzniesieniu zachowaj jednostajną prędkość, wszystkie manewry na podjeździe powinny być wykonywane spokojnie.
Zjazd z góry – nie zjeżdżaj z góry na luzie, nie odejmuj ani nie dodawaj gwałtownie gazu. Delikatnie puszczaj sprzęgło po wyrównaniu obrotów silnika, hamuj jednocześnie silnikiem i hamulcem, zjeżdżaj z góry na tym samym biegu, na którym byś na nią wjeżdżała.

Osiągi opon zimowych są zimą niezbędne, ale są sytuacje, w których nawet one na niewiele się zdadzą (np. lód). Wtedy szczególnie ważne jest to, jak będziesz kierować swoim autem.

Jak poznać, czy jadę po lodzie? Auto poruszające się po lodzie sprawia wrażenie, jakby bezwładnie pływało, układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy. Sprawdzonym sposobem jest delikatne naciśnięcie hamulca. W tym momencie w aucie z ABS-em pedał hamulca zacznie charakterystycznie pulsować.

Jak zareagować na lód? Najważniejsze to nie wpadać w panikę. Postępuj z autem bardzo delikatnie, tzn. nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszaj i nie hamuj nagle. W takich warunkach auto ma mocno ograniczone możliwości i potrzebuje więcej czasu i miejsca na manewry. Wszelkie gwałtowne ruchy doprowadzą do poślizgu. Przy małym poślizgu „mikro” kontra uratuje sytuację (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył samochodu). Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu samochodu i wrzuceniu właściwego biegu (delikatnie operujmy tu sprzęgłem, aby uniknąć zablokowania się osi napędowej). Dopiero po wyprostowaniu kół dodaj gazu. Na lodzie szczególnie niebezpieczne jest jechanie na luzie (oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem).

fot. Oponeo

Poślizg w aucie z przednim napędem – odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.
Poślizg w aucie z tylnym napędem – w tej sytuacji powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.
Poślizg w aucie z napędem 4×4 – takim samochodem dużo trudniej wpaść w poślizg, ale jeśli już to nastąpi, to powinna pomóc poprawnie wykonana kontra w połączeniu z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu (w zależności od tego, jak wyważony jest pojazd i jaki jest rozkład siły napędowej przód-tył).

Poślizg na lodzie jest bardzo trudny do opanowania. Dlatego jazda zimą musi opierać się na ciągłym unikaniu poślizgu. Duży wpływ na bezpieczeństwo zimą ma prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zimowych. Ważne jest, by był zgodny z zaleceniami producenta. Zimą ważna jest też zasada ograniczonego zaufania, nie tylko w stosunku do innych użytkowników drogi, ale także do samej nawierzchni.

Źródło: Oponeo

Najnowsze