Co widzi kierowca Formuły 1?

Wielu z nas wyobraża sobie pracę kierowcy F1 jako wymarzoną pracę. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, jak bardzo wymagające jest to zadanie i jak ekstremalnych reakcji wymaga od naszego organizmu.

Stacja Sky Sports postanowiła wykorzystać nowoczesną technologię, żeby pokazać widzom jak wygląda tor wyścigowy z punktu widzenia kierowcy. W tym celu Nicko Hulkenberg z Sahara Force India otrzymał specjalne okulary, które śledzą ruch jego gałek ocznych, a przy okazji nagrywają jego punkt widzenia.

Mózg kierowcy Formuły 1 przetwarza informacje w bardzo dużym tempie. Dla przykłady, podczas wyjazdu z pit land, Hulkenberg potrzebuje 100 milisekund żeby sprawdzić sytuację na torze w lusterku bocznym. Dla porównania normalny kierowca potrzebowałby na to aż pół sekundy.

Reakcja na zapalenie się zielonego światła na sygnalizatorze również trwa nie więcej jak 100 milisekund. Dla porównania jeżeli biegacz wystartuje w czasie szybszym niż 100 milisekund, jest to traktowane jako falstart.

Podczas jazdy na zakręcie działa nie tylko zmysł wzroku. Ciało kierowcy jest tak mocno sprzężone z bolidem, że czuje on jak bardzo może sobie jeszcze pozwolić z dawkowaniem prędkości żeby nie wylecieć z toru.

Zobaczcie kierowcę F1 w akcji.

Najnowsze

BMW odświeża F700 GS, F800 GS oraz Adventure

Jeden z najbardziej popularnych i cenionych motocykli z segmentu enduro otrzyma kilka zmian. BMW zaprezentowało odświeżone wersje F700 GS, F800 GS i F800 GS Adventure. Zapowiedziano również zmiany w innych modelach.

Najważniejszą zmianą w tych motocyklach jest zmiana układu wydechowego na taki, który spełnia wymogi Euro4. Ostrzejsza norma dla jednośladów wchodzi w życie 1 stycznia 2017 roku. Przy okazji zmieni się także akcesoryjny tłumik HP przygotowywany przez specjalistów z Akrapovicia. Oprócz tego inżynierowie z Monachium zainstalowali kilka modyfikacji. 

Zmieniono wyświetlacz na desce rozdzielczej. Ma być teraz bardziej czytelny i poprawić walory estetyczne. Motocykle przeznaczone na nowy rocznik modelowy będą także dostępne w nowych wersjach kolorystycznych. Na tym zmiany się nie kończą. 

We wszystkich trzech wersjach zamontowano nową manetkę sterującą przepustnicą. Poprawi reakcję na gaz, a także wprowadza trzy tryby jazdy: „Rain”, „Road” oraz „Enduro”. W modelach F800 GS i F800 GS Adenture będzie dostępny dodatkowy tryb „Enduro Pro”.

BMW zapowiedziało też kilka zmian w modelach R1200RT, R1200R i R1200RS. Będzie w nich dostępny system ABS Pro oraz dynamiczne światło hamowania, ostrzegające innych użytkowników drogi o hamowaniu awaryjnym. W modelu R1200GS Adventure pojawi się także wersja Triple Black.

Najnowsze

Can-Am Spyder F3-S – driftujacy trójkołowiec

Firma Can-Am zaprezentowała najnowszy model o nazwie Spyder F3-S, który poza sportowym wyglądem oferuje możliwość driftowania.

Na początku tego roku firma Can-Am zaprezentowała koncept inspirowany samochodami wyścigowymi z serii NASCAR. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to że produkty tej firmy to trójkołowce. Według twórców miała to być pierwsza taka maszyna, która pozwala na wykonywanie kontrolowanych poślizgów. 

Okazuje się, że to obietnice to nie mrzonki. Właśnie zaprezentowano wersję produkcyjną o nazwie F3-S, która mocno nawiązuje do konceptu. Producent początkowo zapowiadał 150 KM serwowane na tylną oś, ale finalnie stanęło na 115 KM i prawie 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Najciekawszym gadżetem jest jednak tryb SPORT, który umożliwia wykonywanie kontrolowanych poślizgów. Wystarczy, że kierowca wybierze ten tryb za pomocą przycisku, a komputer dezaktywuje system kontroli trakcji. Gdyby sprawy wymknęły się spod kontroli, nad kierowcą będzie czuwał system kontroli stabilności, żeby nie doszło do dachowania.

Can-Am Spyder to bardzo popularna maszyna w Stanach Zjednoczonych. W zeszłym roku firma sprzedała ponad 100 tys. egzemplarzy, od momentu debiutu w 2008. Prezentowany model ma kosztować 21 249 dolarów i trafi do salonów we wrześniu.

Najnowsze

Luksusowe torby od Bugatti i Giorgio Armani

To kolejny mariaż świata motoryzacji i mody. Tym razem w bardzo ekskluzywnym wydaniu. Producent najszybszego i najdroższego samochodu na świecie rozpoczął współpracę z Giorgio Armani.

Produkty, które powstaną w ramach współpracy otrzymają nazwę „Giorgio Armani dla Bugatti” i będzie to rzemieślnicza kolekcja małych wyrobów skórzanych oraz bardzo wyrafinowanych ubrań. Twórcy kierują je do „mężczyzn, którzy poszukują ekskluzywnych produktów”.

Kolekcja pojawi się w sprzedaży jesienią tego roku. Na początek będą dostępne kaszmirowy sweter, skórzana kurtka oraz tzw. kurtka bomberka. Do tego ekskluzywny producent zaoferuje trampki z cielęcej skóry ze wstawkami z krokodylej skóry. Na koniec do sklepów trafią spodnie z denimu, które mają być miękkie jak aksamit.

Mężczyźni szukający luksusu będą mogli nabyć zestaw toreb podróżnych i weekendowych z logo Bugatti, a także paski, portfele oraz etui na iPada.

Szefowie obu firm podkreślają, że ta współpraca nie jest wynikiem przypadku. Obie firmy pracują nad swoimi produktami z wielkim uwielbieniem i wykorzystują do tego najlepsze materiały. Ciężko się z tym nie zgodzić. Nie znamy jeszcze cen tej kolekcji, ale możemy zakładać, że będzie adekwatna do ceny samochodów tej francuskiej marki.

Najnowsze

Neuville i Gilsoul pierwszymi liderami Rajdu Polski

Rywalizacja na trasie PZM 73. Rajdu Polski rozpoczęła się od przejazdu widowiskowego superoesu Mikołajki Arena, do którego załogi tradycyjnie startowały w parach. Na tej liczącej 2,50 km próbie najszybszy okazał się zwycięzca tegorocznego Rajdu Sardynii Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC).

Zaledwie 0,2 sekundy do Belga stracił jego przyjaciel i zarazem sąsiad, reprezentujący barwy Volkswagena Andreas Mikklelsen, który dwie poprzednie edycje Rajdu Polski ukończył na drugiej pozycji. Trzecia lokata na inaugurującej zawody próbie należała do Otta Tänaka (Ford Fiesta RS WRC). Dość niespodziewanie dopiero 4. miejsce zajął urzędujący mistrz świata, prawdziwy ekspert od „wykręcania” najlepszych czasów na próbie Mikołajki Arena, Sébastien Ogier. Francuz po raz ostatni wygrał rundę mistrzostw świata podczas lutowego Rajdu Szwecji. Od tamtego czasu mięło aż 136 dni – to największa przerwa w triumfach trzykrotnego czempiona od 2010 roku.

Wśród licznej grupy zawodników zgłoszonych do cyklu WRC 2, na inaugurującej zawody próbie najszybszy okazał się estoński kierowca Karl Kruuda (Ford Fiesta R5). W tej kategorii oczy polskich skierowane były na pojedynek Huberta Ptaszka i debiutującego w Rajdowych Mistrzostwach Świata Kajetana Kajetanowicza. Zwycięsko z tego pojedynku wyszedł aktualny mistrz Europy, jednak ze względu na niekorzystną pozycję startową i konieczność odkurzania trasy z luźnego szutru, popularny Kajto stracił do Kruudy 3,1 sekundy.

63 spośród 67 zgłoszonych załóg znalazło się na liście startowej PZM 73. Rajdu Polski, który rozpoczął się z czwartkowe popołudnie 30 czerwca od uroczystego startu w centrum Mikołajek.

Poranek stał pod znakiem przejazdu odcinka testowego zlokalizowanego na liczącej 3,38 km próbie Lubiewo. Podczas czwartego przejazdu najlepszy czas zanotował urzędujący mistrz świata Sébastien Ogier. Drugi rezultat uzyskał jego kolega z ekipy Volkswagen Motorsport Andreas Mikklesen, zaś trzecia lokata należała do Thierry’ego Neuville’a (Hyundai i20 WRC).

W piątek 1 lipca zaczyna się walka na prawdziwych odcinkach specjalnych. Rozpocznie ją  dość krótka, bo licząca zaledwie 6,52 km próba Chmielewo zlokalizowana między Mikołajkami a Orzyszem. Następnie załogi przejadą ponad 80 km odcinka dojazdowego by przystąpić do znanego z poprzednich edycji Rajdu Polski oesu Wieliczki. Czwarta próba to najdłuższy tego dnia oes Świętajno. Przed przyjazdem do parku serwisowego załogi pokonają jeszcze próbę Stare Juchy. Po południu czeka na nie identyczna pętla, której zwieńczeniem będzie wieczorna rywalizacja na próbie Mikołajki Arena. W sumie załogi pokonają w sportowym tempie 121,92 km.

PZM 73. Rajd Polski – wyniki po OS 1:

1. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC                       + 1:46.2

2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Anders Jæger (NOR) Volkswagen Polo R WRC     + 0.2

3. Ott Tänak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC + 0.3

4. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC         + 0.4   

5. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC             + 0.7   

6. Stéphane Lefebvre (FRA)/Gabin Moreau (F) DS3 WRC                      + 0.9

7. Hayden Paddon (NZ)/John Kennard (NZ) Hyundai i20 WRC               + 1.1

8. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Hyundai i20 WRC                                           + 1.5

9. Lorenzo Bertelli (ITA)/Simon Scattolin (ITA) Ford Fiesta RS WRC                   + 1.9

10. Karl Kruuda (EST)/Martin Jarveoja (EST) Ford Fiesta R5                              + 2.0

Najnowsze