Co trzeba, a co warto mieć w aucie?

Apteczka, gaśnica czy kamizelka odblaskowa w jednych krajach są wymagane, a w innych nie. Jak sytuacja przedstawia się w Polsce? Co każdy kierowca powinien uwzględnić w wyposażeniu auta i jakie kary grożą za niedostosowanie się do przepisów?

Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31 grudnia 2002 r, w każdym pojeździe powinna znaleźć się gaśnica i trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji. Brak gaśnicy może skutkować mandatem w wysokości od 20 do nawet 500 zł. Funkcjonariusz policji może wystawić również mandat, jeśli gaśnica nie znajduje się w miejscu, w którym ma się do niej łatwy dostęp, nie powinno się więc trzymać jej w bagażniku. Co ciekawe, nie otrzymamy mandatu, jeśli wygasła już jej przydatność do użycia. Gaśnice powinny być jednak poddawane przeglądowi przynajmniej raz do roku. Zawartość środka gaśniczego nie może być mniejsza niż 1 kilogram. Brak gaśnicy może  przyczynić się również do negatywnego wyniku przeglądu technicznego pojazdu.

fot. Creandi.pl

Obowiązkowo w każdym samochodzie musi także znaleźć się trójkąt ostrzegawczy – co istotne, musi on posiadać ważną homologację. Zgodnie z aktualnym taryfikatorem za niesygnalizowanie lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu jego uszkodzenia lub wypadku grozi 150 zł mandatu. W przypadku nieprawidłowego sygnalizowania postoju na autostradzie lub drodze ekspresowej – 300 zł. Trójkątem musi być także oznakowany pojazd, który jest holowany – w przypadku braku tego oznakowania kierowca otrzyma mandat w wysokości 150 zł.

W Polsce posiadanie apteczki w samochodzie nie jest konieczne, ale zdecydowanie jest przydatne. Nigdy nie wiemy, kiedy okaże się ona pomocna – tym bardziej, że udzielenie pierwszej pomocy jest w naszym kraju obowiązkowe. Dla bezpieczeństwa innych oraz własnego warto mieć ją w samochodzie. Co powinno się w niej znaleźć? Warto zainwestować w apteczkę, która będzie wyposażona w bandaże, kompresy gazowe, plastry z opatrunkiem i bez, opaskę uciskową, środek dezynfekujący, ustnik do przeprowadzenia sztucznego oddychania, rękawiczki ochronne, chustę trójkątną, koc termoizolacyjny, nożyczki, agrafki, a także instrukcję udzielania pierwszej pomocy. Warto zaznaczyć, że o ile przeciętny kierowca nie ma obowiązku wożenia ze sobą apteczki, to jest to już obligatoryjne w przypadku tych, którzy dokonują przewozu osób – musi się więc ona znaleźć się w taksówkach, autobusach, a nawet w autach należących do szkół jazdy.

Przydatnym elementem wyposażenia na pewno będzie kamizelka odblaskowa, która zajmuje niewiele miejsca, a może okazać się pomocna w razie ewentualnego wypadku czy konieczności dokonania drobnej naprawy na poboczu – jak np. wymiana koła. Dobrze jest więc mieć także pod ręką narzędzia, które pozwolą nam na dokonanie tego samodzielnie. Wśród dodatkowych elementów wyposażenia warto wymienić też linkę holowniczą. W trasie może nam się przydać również pomoc innych kierowców, którzy mogą nas ostrzec np. przed korkami czy miejscem, w którym łatwo o mandat. Część kierowców korzysta więc z CB-radia albo jego mobilnej alternatywy na smartfony. Skoro o mandatach mowa, warto także wspomnieć o posiadaniu w swoim samochodzie dodatkowego kompletu żarówek. Nie jest to co prawda obowiązkowy element wyposażenia, ale za jazdę bez wymaganych świateł można otrzymać od 100 zł do 300 zł mandatu, dobrze jest więc mieć w zanadrzu zapasowe żarówki.

 

Źródło: Creandi.pl

 

Najnowsze

Pieniądze grają dużą rolę

Jak stwierdził Romain Grosjean z zespołu Lotus, walka - zarówno o mistrzostwo świata kierowców, jak i konstruktorów - będzie zależała od budżetu teamu z Enston.

Po imponującym zwycięstwie w GP Australii wielu wskazywało Kimiego Raikkonena i zespół Lotus jako głównych faworytów w walce o mistrzostwo świata konstruktorów i kierowców w tym sezonie. Jednak słaba forma podczas GP Malezji spowodowała lawinę pytań co do możliwości ekipy Lotus w walce o główne laury.

Czy brak pieniędzy powstrzyma Lotusa?
fot. Pirelli

Okazuje się, że dobra forma teamu będzie uzależniona od ilości pieniędzy na koncie Lotusa.

„Wszystko zależy od pieniędzy, które mamy. To kluczowa kwestia w F1” – przyznał otwarcie Romain Grosjean.

„Wiedzieliśmy, że mamy dobrych ludzi i że jesteśmy w stanie zbudować zwycięskie auto. Mamy także odpowiednie narzędzia, aby rozwijać samochód. Po raz kolejny jednak wszystko zależy od tego, ile będziemy w stanie włożyć w ten projekt” – dodał.

Według nieoficjalnych informacji, zespół bardzo liczył na przypływ gotówki po zwycięstwie Kimiego Raikkonena w GP Australii, okazał się on jednak niewystarczający.

Najnowsze

Joanna Miller 15. w Mistrzostwach Świata Kobiet

W holenderskim Valkenswaard zakończyły się eliminacje Mistrzostw Świata Kobiet i MŚ w klasie MX3.

Joanna Miller
fot. otomoto

Widać, że Joasią się rozgrzewa przed sezonem. Jechała dość równo, w obydwu wyścigach zajmowała miejsca w połowie drugiej dziesiątki. Zawody wygrała Chiara Fontanesi, jednak trzymamy kciuki za Joannę, żeby w kolejnych rywalizacjach kobiet pokazła swoje umiejętności konkurentkom.

Powiodło się także Łukaszowi Lonce. Już podczas treningów uzyskiwał bardzo dobre czasy plasujące go w czołówce stawki. Znakomicie pojechał w pierwszym wyścigu, w którym walczył do ostatniego metra. Tuż przed metą udało mu się „objechać” Rosjanina Timura Muratowa i wywalczyć siódmą pozycję. Drugi wyścig był niestety nieco gorszy, Polak pojechał wolniej i zajął 12 miejsce. Ostatecznie w punktacji generalnej Lonka jest ósmy.

Najnowsze

Relacja z II rundy Motocaina Cup 2013

Na II eliminację Kartingowego Pucharu Kobiet zgłosiły się 33 zawodniczki. Panie z klasy Amator wykazały się ogromną determinacją do wygrywania, nawiązując wyrównaną walkę z dotychczasowymi uczestniczkami Motocaina Cup 2013.

Przed startem w II eliminacji Motocaina Cup.
fot. Piotr Podbielski

Tradycyjnie już nie mogło zabraknąć mnóstwa emocji, które z jednej strony motywowały panie do zagorzałej walki o setne sekundy i najlepsze miejsce w finale, ale czasem przysłaniały zasadę jazdy fair play, lub były powodem braku reakcji na decyzje sędziów. Czym jednak bez adrenaliny, wspomnianych emocji, wzruszeń, drobnych porażek i wielkich sukcesów byłby amatorski, ale i ten prawdziwy sport motorowy?

Świetną dyspozycją podczas II rundy wykazały się uczestniczki, które zajęły miejsce na podium. Gratulujemy!

Klasa Amator
1. SIEMIENIUK KATARZYNA
2. JOBDA KATARZYNA
3. ZIMOLĄG PAULINA

Klasa Profesjonalna
1. LEŚNIAK ANNA
2. GAŁĄZKA ELIZA
3. GAŁĄZKA ZUZIA

Klasa Gość
1. PAŚNIK MARTA
2. URBAN ANNA
3. KOWALSKA NATALIA  (nie ukończyła)

Zobacz co się działo podczas II eliminacji na filmie – kliknij tutaj.

Gościem specjalnym tej rundy była Natalia Kowalska, kierowca kartingowy i wyścigowy. Jej przygoda z samochodami jednomiejscowymi zaczęła się w 2006 roku. Jeździła w Formule Renault 2.0 serii Eurocup, testowała Formułę 3, a w 2011 roku brała udział w pełnym sezonie Formuły 2 zajmując m.in. miejsce w pierwszej dziesiątce w Portimao. Obecnie Natalia przygotowuje się do startów w sezonie 2013. Cały czas czynnie uczestniczy w życiu wyścigowym, komentując wyścigi m.in. DTM, NASCAR, F3, Indy Car, serie Volkswagena, na kanale Sportklub. Natalia brała udział w Motocaina Cup w klasie gość; niestety ze względu na zobowiązania medialne nie mogła ukończyć zawodów.

Nielada atrakcją Kartingowego Pucharu Kobiet był również bolid R30 Reanult F1 Team w barwach, w których Robert Kubica zdobył miejsca na podiach GP Monaco i Belgii, zaprezentowany przez F1 Karting & F1 Symulator.

Akcja i reakcja
II eliminacja już co prawda za nami, jednak zarówno jako pomysłodawczynie tej rywalizacji, jak i patron medialny zawodów (o zmianie organizatora Motocaina Cup z Motocaina.pl na F1 Karting informowałyśmy tutaj), czujemy się w obowiązku zająć stanowisko wobec kilku sytuacji, które miały miejsce podczas minionej rundy. Po konsultacji zarówno z zawodniczkami, organizatorem, sędziami oraz widzami wiemy, że w drugiej części wyścigu klasy Profesjonalnej wystąpił znaczący problem.

Niezwykła atrakcją zawodów był bolid R30 Reanult F1 Team.
[autor zdjęcia]

1. Nastąpiła kolizja pojazdów i zostały włączone żółte światła oznaczające neutralizację. Zawodniczka prowadząca stawkę nie zwolniła, więc obsługa toru spowolniła zdalnie wszystkie pojazdy. Niektóre silniki w gokartach – z powodu włączenia się automatycznego ssania – zaczęły gasnąć i część zawodniczek zatrzymała się w różnych miejscach na torze. Inne panie, w działających pojazdach, zaczęły omijać resztę, nie mając – zdaje się – świadomości zachowania niezgodnego z regulaminem. Jedna z zawodniczek w tym czasie wyprzedziła wszystkie pozostałe, ignorując nadal palące się żółte światła, oznaczające spowolnienie wyścigu ze względów bezpieczeństwa. Zrobiła zatem – nieregulaminowo – jedno okrążenie więcej niż inne uczestniczki, przez co system uaktywnił i zliczył kolejne kółko.

Kierując się dobrem zawodniczek sędziowie postanowili przerwać wyścig (w innym wypadku musieliby dać kary praktycznie całej stawce) i wznowić go zgodnie z regulaminem. Niestety system uniemożliwił odczytanie miejsc poszczególnych pań na przedostatnim okrążeniu, więc uczestniczki przerwanego wyścigu zostały ustawione według czasów z kwalifikacji.

Ponadto oprogramowanie toru jest skonfigurowane tak, że na każdy bieg jest przewidziany określony czas – z tego względu nie można było wznowić pełnego biegu i zawodniczki przejechały pozostałe do końca zaprogramowanego czasu 3 okrążenia, ustalając tym samym ostatecznie miejsca na podium.

2. W efekcie notorycznej ignorancji żółtej flagi, została wprowadzona flaga czerwona.

3. Restart przeprowadzono na zasadach innych niż w regulaminie, ze względu na problemy techniczne z systemem na torze i nietypową sytuacją, której regulamin nie przewidywał. Sędziowie mogą w takich sytuacjach podejmować autonomiczne decyzje kierując się dobrem większej liczby zawodniczek.

Dodatkowo do klasy Amator – przez nieuwagę samej zawodniczki – została zakwalifikowana Anna Dziedzic, która startowała wcześniej w II edycji Motocaina Cup. Zgodnie z regulaminem powinna startować w klasie Profesjonalnej.

Podsumowując postanowiono, że:
– Anna Dziedzic zostanie zdyskwalifikowana i przekaże nagrodę faktycznej zwyciężczyni w klasie Amator – Katarzynie Siemieniuk.
– Organizator – tor F1 Karting – zobowiązał się do ścisłego przestrzegania regulaminu Motocaina Cup, restrykcyjnego nadawania kar i dyskwalifikacji za: ignorowanie flag bezpieczeństwa czy decyzji sędziów, specjalne doprowadzanie do kolizji na torze.
– Sędziowie – zgodnie z regulaminem – do 10 minut po zakończeniu wyścigu będą do dyspozycji zawodniczek. W tym czasie można składać ewentualne protesty, sędziowie mają obowiązek natychmiast je rozpatrzyć. Po tym czasie nastąpi podliczenie wyników i ostateczne rozdanie nagród.
– W związku z zaistniałymi sytuacjami podczas poprzednich eliminacji wprowadzono zmiany do regulaminu ostatniej rundy Kartingowego Pucharu Kobiet Motocaina Cup 2013. Prosimy o wnikliwe zapoznanie się z załącznikiem.

Prosimy pamietać również, że zgodnie z regulaminem, 1 eliminację (np. tę najbardziej nieudaną) można odpisać.

Kolejna, finałowa runda przed nami!
Tymczasem zachęcamy już do nadsyłania zgłoszeń na finałową, III eliminację Motocaina Cup, która odbędzie się 13 kwietnia – tym razem wyścig odbędzie się w przeciwną stronę.

Przypominamy jednocześnie, że organizator rywalizacji, F1 Karting, dokłada wszelkich starań, aby przeprowadzać zawody w pełni profesjonalnie. Dla patrona medialnego tej konkurencji – serwisu Motocaina.pl – Kartingowy Puchar Kobiet ma przede wszystkim umożliwiać wszystkim paniom start w amatorskich zawodach sportu motorowego, być formą  doskonalenia umiejętności jazdy gokartem  i świetną zabawą dla wszystkich uczestniczek. Mamy nadzieję, że dzięki tego typu działaniom zobaczymy niebawem więcej kobiet w rywalizacjach wysokiej rangi.

Informujemy także, że zmianie uległ numer konta (konto Premium Dystrybucja Sp. z o.o. w Multibanku o numerze 98 1140 2017 0000 4202 1252 4593), na który należy dokonać przelewu wpisowego oraz mail (biuro@f1k.pl), gdzie oczekujemy na wypełnione formularze – ich przesłanie jest warunkiem uczestnictwa w III rundzie Motocaina Cup.

Formularz zgłoszeniowy jest do pobrania poniżej, a termin nadsyłania zgłoszeń wraz z potwierdzeniem przelewu upływa 10 kwietnia.

Najnowsze

Kolekcja akcesoriów ICON dla motocyklistek na 2013

Firma ICON, znana z szerokiej gamy akcesoriów dla motocyklistek, przedstawiła ofertę nowej kolekcji na 2013 rok. Jak zawsze, producent oferuje bardzo kobiece kroje w modnej kolorystyce.

W tym sezonie ICON prezentuje wiele produktów dla entuzjastek jazdy sportowej, a wśród nich absolutne nowości: buty Elsinore, kurtka Anthem, spodnie Hella 2 Denim oraz kurtka Overlord Prime. 

Cały katalog można pobrać stąd
Oto nowości dla kobiet. Które przypadły wam najbardziej do gustu?

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Najnowsze