Karolina Chojnacka

Co się działo w sportach samochodowych? Czas na podsumowanie sezonu 2020 w Polsce

W Nowy Rok, 1 stycznia, o godzinie 14:00 Motowizja pokaże specjalny program: Sport samochodowy w Polsce – podsumowanie sezonu 2020. Prezes Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora oraz prezes Motowizji Krzysztof Mikulski zapraszają na relację z przebiegu sezonu 2020.

Tradycją stała się doroczna Gala Sportu Samochodowego, odbywająca się pod koniec roku, na której czołowi zawodnicy i działacze spotykają się by wręczyć mistrzowskie szarfy za zakończony sezon. Jej nieodłączną częścią był pokaz skrótów rywalizacji we wszystkich dyscyplinach.

Z powodu sytuacji epidemiologicznej tegoroczna Gala została odwołana, a w zamian Polski Związek Motorowy oraz Motowizja podjęły decyzję o przygotowaniu specjalnego programu poświęconego rywalizacji w sporcie samochodowym w 2020 roku.

Co się działo w sportach samochodowych?

W czasie programu widzowie zobaczą, co działo się w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski, Mistrzostwach Polski Rallycross, Pucharze Polski Autocross oraz Driftingowych Mistrzostwach Polski. Walkę we wszystkich tych cyklach można było regularnie oglądać w ostatnich latach na antenie Motowizji:

Od samego początku istnienia nadrzędnym celem Motowizji jest promocja polskiego motorsportu. Dzięki naszym działaniom doprowadziliśmy do tego, że nasi kibice mogą obserwować rywalizację podczas krajowych mistrzostwach w komfortowych warunkach domowego zacisza. Produkcja programu o sezonie 2020 w sporcie samochodowym jest świadectwem tego jak silna jest współpraca Motowizji z Polskim Związkiem Motorowym oraz na to, że byliśmy, jesteśmy i będziemy największym ambasadorem motorsportu w Polsce. Nie ma drugiego takiego kanału w naszym kraju i jestem pewien, że w należyty i najbardziej godny sposób uhonorujemy mistrzów, przez co będziemy mogli rozpocząć nowy rok w najlepszym możliwym stylu. Jednocześnie dziękuję prezesowi Michałowi Sikorze oraz całemu środowisku motorsportowemu w Polsce za zaufanie jakim do tej pory obdarowywali Motowizję i niecierpliwością czekam na otwarcie sezonu 2021.

Najnowsze

Japoński producent opon wspiera BMW Walkenhorst Motorsport na kolejny sezon!

Japoński producent opon premium, firma Yokohama Rubber Co., Ltd. zawarła wieloletnią umowę partnerską z zespołem wyścigowym BMW Walkenhorst Motorsport.

Yokohama Rubber i Walkenhorst Motorsport współpracują ze sobą od trzech lat. Dzięki doskonałym wynikom partnerstwa i drzemiącym w nim potencjale firmy postanowiły kontynuować wspólne działania i w grudniu 2020 roku podpisały wieloletnią umowę współpracy, która obejmuje również premierę następcy BMW M6 GT3.

W najbliższym czasie zespół Walkenhorst Motorsport weźmie udział w całym sezonie NLS 2021, a także w 24-godzinnym wyścigu wytrzymałościowym na jednym z najbardziej wymagających na świecie torów – Nürburgring. Kierowcami będą znani już Christian Krognes i David Pittard. Yokohama Rubber dostarczy zespołowi opony do trzech samochodów BMW M6 GT3, które będą rywalizować w 49. 24-godzinnym wyścigu wytrzymałościowym Nürburgring (ADAC TOTAL 24h-Rennen) oraz w dziewięciu wyścigach serii Nürburgring Endurance 2021 (NLS).

Dostarczane opony to ADVAN A005 do użytku na suchej nawierzchni oraz ADVAN A006 do użytku na mokrej nawierzchni. W sezonie 2020 Yokohama Rubber wspierała Walkenhorst Motorsport zarówno w serii NLS, jak i w 24-godzinnym wyścigu wytrzymałościowym. BMW M6 GT3 nr 34 zdobyło mistrzostwo w najwyższej klasie SP9 Pro w serii NLS, zajmując miejsca na podium w pięciu wyścigach rozgrywanych od czerwca do sierpnia, w tym raz pierwsze miejsce, dwa razy drugie miejsce i raz trzecie miejsce.

Z kolei we wrześniowym, 24-godzinnym wyścigu wytrzymałościowym, startujące w klasie SP9 BMW M6 GT3 nr 101 Walkenhorst Motorsport, pomimo problemów, które zmusiły zespół do zrobienia długiego pit stopu, zajęło 12. miejsce w swojej klasie i 12. w klasyfikacji generalnej. Wspólnym sukcesem Walkenhorst Motorsport i Yokohamy z ostatnich lat było również ustanowienie bieżącego rekordu okrążenia (7:52.578) w rundzie kwalifikacyjnej przez BMW M6 GT3 jadące na oponach typu slick ADVAN A005.

Aktywny udział w sportach motorowych jest dla japońskiej firmy kluczowym elementem rozwoju technologii produkcji opon na najwyższym poziomie. Yokohama bierze udział w wielu różnych imprezach sportów motorowych na całym świecie, od wyścigów formuły i samochodów turystycznych, po wyścigi rajdowe, terenowe i gokartowe.

Najnowsze

Grupa FCA: już w 2022 roku w Tychach rozpocznie się seryjna produkcja jednego z trzech nowych modeli!

FCA ogłasza nowe inwestycje w projekt realizowany w najbliższych latach w fabryce FCA Poland w Tychach.

Grupa FCA ogłasza nowe inwestycje w strategiczny projekt realizowany w fabryce w Tychach. Inwestycja będzie dotyczyć rozbudowy i modernizacji zakładu FCA Poland i potrwa kilka lat. Jej celem jest uruchomienie w drugiej połowie 2022 roku seryjnej produkcji pierwszego z trzech nowych modeli samochodów osobowych dla marek grupy. Przygotowania już się rozpoczęły.

Dziś Tychy piszą nowy rozdział niezwykłej, stuletniej historii obecności Grupy w Polsce, która rozpoczęła się od otwarcia pierwszego oddziału Fiata w 1920 roku. Jestem szczególnie dumny z naszych polskich zakładów, które dzięki codziennemu zaangażowaniu i wysiłkowi pracowników reprezentują centra doskonałości dla FCA na całym świecie. Zapowiedziane dziś inwestycje są wypełnieniem obietnicy wzmocnienia działalności w Polsce złożonej przez FCA dwa lata temu podczas prezentacji naszego biznesplanu. – powiedział Pietro Gorlier, dyrektor operacyjny (COO) FCA na region EMEA. 

Zapowiedziane samochody marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo to zaawansowane technologicznie modele oparte na nowej koncepcji mobilności. Będą one produkowane, wykorzystując najbardziej zaawansowane systemy napędowe, w tym napęd w pełni elektryczny.

Dzięki temu wyznaczą one standardy w swoich segmentach, umożliwiając dalszy rozwój marek Grupy i skuteczne konkurowanie na najbardziej wymagających rynkach na świecie.

Nasz flagowy inwestor z kolejną decyzją KSSE o wsparciu. Tym razem FCA Poland będzie produkował w Polsce i to u nas, w Tychach, całkiem nowe modele samochodów do tej pory nieprodukowane przez Grupę. Dzięki realizacji inwestycji Grupy FCA zaplanowanej na kilka lat, w KSSE na Śląsku będą powstawały nowoczesne samochody marek FCA z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. W ramach samej decyzji o wsparciu KSSE, nasz inwestor zadeklarował ponad 755 mln zł nakładów w fabrykę w Tychach”. Ogłoszona decyzja o inwestycji Grupy FCA ma również ważny wymiar symboliczny – pieczętuje przypadający na ten rok 100. jubileusz obecności Grupy i marki FIAT nad Wisłą. To właśnie 100 lat temu w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat, a 11 lat później w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie ruszyła produkcja pierwszych Fiatów na włoskiej licencji. Powojenna historia marki odrodziła się w 1965 roku w warszawskiej FSO wraz z produkcją nowego samochodu na licencji i osiem lat później w FSM w Bielsku-Białej, gdzie z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p. W 1975 roku ruszyła produkcja w zakładzie w Tychach. W 1992 roku Fiat Auto nabył FSM, powołując do życia spółkę Fiat Auto Poland, obecnie Fiat Chrysler Automobiles – Poland. – powiedział Dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. (KSSE).

Ogłoszenie inwestycji FCA w fabryce w Tychach zostało przypieczętowane symbolicznym przekazaniem decyzji o przyznaniu pomocy publicznej dla Grupy FCA przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE). Dokumenty z rąk prezesa KSSE, dr. Janusza Michałka przyjął członek zarządu FCA Poland, dyrektor finansowy Sławomir Bekier. Przyznane wsparcie dotyczy stworzenia korzystnych warunków realizacji planowanej inwestycji poprzez zapewnienie FCA możliwości skorzystania z ulg podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Najnowsze

Elektryczny FUSO eCanter – jaki ma zasięg na jednym ładowaniu?

Daimler Trucks dostarcza w Holandii kolejne egzemplarze swojego w pełni elektrycznego FUSO eCantera. Jaki mają zasięg i kto z nich skorzysta?

PostNL – jeden z pierwszych klientów nabywających FUSO eCantera – rozszerzył swoją flotę lokalnie bezemisyjnych lekkich ciężarówek o kolejne cztery egzemplarze tego pojazdu użytkowego.

Elektryczny FUSO eCanter - jaki ma zasięg na jednym ładowaniu?

Te lekkie ciężarówki o masie 7,49 t przewożą różnorodne ładunki połączone w cięższe pakiety paletowe w zabudowach kufrowych o ładowności do 3,5 t. Typowe dostawy obejmują m.in. papier do drukarek, zapasy kawy czy świeże ręczniki, dla klientów, wśród których są sklepy, urzędy miejskie, ministerstwa czy biura ubezpieczeniowe.

Elektryczny FUSO eCanter - jaki ma zasięg na jednym ładowaniu?

Stukilometrowy zasięg pozwala FUSO eCanterowi bezpiecznie spełniać wymogi Stadslogistiek w miejskim transporcie dystrybucyjnym. Wieczorami ciężarowe eCantery wracają do swoich Green City Hubs, z których po nocnym naładowaniu akumulatorów znów nad ranem mogą wyruszyć ze zleconymi dostawami do śródmieścia.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Laura Kukuk, ekspertka od klasycznych samochodów, opowiada o wyjątkowości Porsche Heritage Design Edition

Laura Kukuk jest znana na całym świecie jako rzeczoznawca samochodów sportowych i ekspert od klasycznych pojazdów. 27-latka przyjrzała się bliżej historii 911 Targa 4S Heritage Design Edition.

Czasami spojrzenie mówi więcej niż tysiąc słów. Laura Kukuk twierdzi, że dokładnie tak jest z  nową Targa 4S Heritage Design Edition:

Gdy jedziesz tym samochodem ludzie patrzą na ciebie z zachwytem, połączonym z odrobiną zdziwienia: „Co to za samochód?” pytają. To zrozumiałe – wiele elementów konstrukcyjnych przypomina purystyczne modele 550 i wczesne 356, a także pierwsze samochody Targa z początku lat 60. Ale w rzeczywistości jest to ultranowoczesne Porsche 911 z obecnego wieku.

Laura Kukuk i Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition

Laura jako rzeczoznawca i ekspert w dziedzinie klasycznych samochodów, ma ogromne szczęście mogąc spędzać dni robocze na badaniu i testowaniu bardzo specjalnych i wyjątkowych pojazdów. Oprócz aspektów technicznych, większość jej pracy skupia się na sprawdzaniu oryginalności szczegółów. Prowadzi również szeroko zakrojone badania nad historią pojazdu, ponieważ samochód ożywa tylko wtedy, gdy znana jest jego historia:

W mojej pracy pasja do szczegółów jest absolutną koniecznością.

Aby przestudiować specjalne elementy Heritage Design Edition, wzięłam za punkt odniesienia wczesny model Targa z 1971 roku z silnikiem o pojemności 2,2 litra i czarno-czarnymi siedzeniami Pepity. W przypadku postawienia dwóch samochodów obok siebie można zauważyć wiele podobieństw. Zacznijmy od kół: w jednym samochodzie klasyczna obręcz Fuchsa – pierwsze na świecie koło z kutego aluminium. Z drugiej strony nowoczesna interpretacja, która mocno przenosi projekt w XXI wiek.

Laura Kukuk i Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition

Przeczytaj też: Jak wymawiać nazwę „Porsche”?

W edycji Heritage Design, obręcz Fuchsa w kształcie koniczyny została ożywiona i zinterpretowana na nowo, z czarnymi elementami o wysokim połysku i jasnymi aluminiowymi powierzchniami bocznymi. Zaciski hamulcowe są pomalowane na czarno, aby zachować szczególnie klasyczny wygląd, dzięki czemu dyskretnie wtapiają się w tło. Tymczasem piastę koła zdobi tradycyjne logo Porsche z 1963 roku.

Wewnątrz jest dwukolorowe wnętrze; panele siedzeń i wewnętrzne wykończenia drzwi wykonane ze sztruksu; perforowana skórzana podsufitka; oraz obszyte skórą słupki A i przyrządy. Atrakcją wizualną jest historyczny herb Porsche, który można znaleźć na kierownicy, zagłówkach i środkowym podłokietniku.

Laura Kukuk i Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition

Kolejnym szczegółem, który warto podkreślić, i który jest również wzorowany na wczesnych modelach, jest tradycyjny analogowy obrotomierz Porsche, który ma typowe zielone cyfry z lat pięćdziesiątych, podobnie jak stoper. Lakier Cherry Metallic jest idealnie dopasowany do dwukolorowego wnętrza i współgra ze sztruksem siedzeń i paneli drzwi wewnętrznych.

Przeczytaj też: Jubileuszowa edycja Porsche 911

Spędziwszy trochę czasu z tym samochodem, mogę powiedzieć, że Heritage Design Edition łączy w sobie najlepsze historyczne aspekty i szczegóły wczesnej Targi i reinterpretuje je przy użyciu najnowocześniejszej technologii. Dzięki odniesieniom do lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ten wyjątkowy model sprytnie przenosi poczucie dziedzictwa do współczesności. Rezultatem jest nowoczesny pojazd oferujący duży komfort, który jednocześnie z miłością łączący uczucia wywoływane przez pierwsze, historyczne modele.

Najnowsze