Co musisz wiedzieć o oponach do motocykla?

Pewnego razu zapytałam przedstawiciela jednej z większych firm produkujących opony motocyklowe, aby powiedział mi wszystko co wie na temat opon. „Są okrągłe, czarne i lepkie” - odpowiedział lakonicznie. Poprosiłam go, aby wysilił się trochę bardziej. „Niektóre są bardziej lepkie od innych”. Nic więcej nie udało mi się od niego wyciągnąć.

Odpowiednie opony mogą sprawić ogromną różnicę – na plus – podczas jazdy na motocyklu. Ta sama zasada obowiązuje w drugą stronę. Niewłaściwe opony spowodują, że twój motocykl będzie sprawiał ci sporo problemów. W jaki sposób obronić się przed kosztowną pomyłką kupując opony motocyklowe? To proste. Potrzebna jest nieco większa wiedza niż ta, którą podzielił się ze mną wspomniany wcześniej przedstawiciel.

Zacznijmy od opon ulicznych. Można podzielić je na dwie kategorie. Opony dętkowe i bezdętkowe. Jeżeli koła w twoim motocyklu mają szprychy, tak jak w rowerze, najprawdopodobniej będzie trzeba kupić opony, które mają wewnętrzną dętkę. Jeżeli twój motocykl ma tradycyjną felgę, z pewnością korzysta z opon bezdętkowych.

Kolejnym krokiem w poznawaniu opon jest zrozumienie dwóch terminów: bieżnik oraz wzór. Bieżnik to ta część opony, która styka się z podłożem. Wyżłobienia i kanały wycięte na bieżniku opony tworzą wzór. Gładkie, wyścigowe opony, mają bieżnik bez wzoru. To bieżnik odpowiada za pracę opony. W oponie ulicznej bieżnik jest pocięty wyżłobieniami i kanałami tylko w jednym celu – po to, aby odprowadzać wodę i zabezpieczać oponę przed utratą przyczepności.

Kolejnym pojęciem dotyczącym opon jest profil. Spoglądając na opony samochodowe z tyłu mają one profil prostokątny – powierzchnia stykająca się z podłożem jest pozioma i przechodzi w pionowe ściany. Opony motocyklowe również mają pionowe ściany boczne, ale bieżnik jest zaokrąglony. Taki profil opony pozwala jej utrzymywać kontakt z drogą i zachowywać odpowiednią przyczepność w sytuacji, gdy motocykl przechyla się na zakrętach.

Mieszanka to materiał, z którego wykonana jest opona. Opony motocyklowe przeznaczone do ścigania zrobione są z miękkich mieszanek, które średnio wytrzymują mniej więcej 150-160 kilometrów jazdy po torze. Żywotność takich opon jest bardzo krótka, ale za to oferują one ogromną przyczepność. Na drugim biegunie są z kolei opony turystyczne, które wykonane są z twardej mieszanki o zdecydowanie gorszej przyczepności, ale za to o wiele dłuższej żywotności. Wysokiej klasy opony turystyczne spokojnie wytrzymają przejechanie 32 000 kilometrów.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Mój facet jeździ motorem i też niewiele wiem jak rozróżnić dobre opony od złych. Czasami mi o nich opowiada, ale wpada to mi jednym uchem a drugim wypada. Jedynie co pamiętam to sklep w jakim je zamawia, bo to tak specyficzna nazwa aaaopony. On też w sumie nie pamięta wielu rzeczy,m o których mówię więc jesteśmy kwita 🙂

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze