Citroen świętuje w Paryżu

90 urodziny Citroena trwają, a marka cały czas hucznie i w oryginalny sposób je świętuje - tym razem w mieście zakochanych - Paryżu. Może warto się wybrać?

fot. Citroen

90 urodziny marki zbiegają się ze 120 urodzinami Wieży Eiffel’a. Czy może być więc lepsze miejsce świętowania podwójnego jubileuszu niż Paryż? Oczywiście nie! Lokalne z pozoru wydarzenie będzie miało charakter międzynarodowy, gdyż towarzyszyć mu będzie nadawana przez internet relacja na żywo. A co się będzie działo?

Przez trzy miesiące, począwszy od 22 października strzelistą wieżę oświetli 12 minutowa iluminacja, a oglądać ją będzie można… z jakżeby inaczej Citroenów C3. Dziesięć, rozstawionych w znanych punktach miasta samochodów, będzie dostępna widzom. Dzięki skierowaniu ich w stronę Wieży Eiffel’a będą one pełniły funkcję punktów widokowych, a panoramiczna szyba Zenith ma gwarantować niesamowite doznania i dobrą zabawę.

Ci z oglądających, którzy pozostaną przed monitorami swoich komputerów, będą mieli możliwość obejrzenia spektaklu w formacie 9/16 z różnych lokalizacji, właśnie przez szybę Citroena (każdy z samochód będzie wyposażony w kamerę rejestrującą na żywo wydarzenie).

Tegoroczne wydarzenie nie  jest pierwszym przypadkiem współpracy francuskiego producenta i symbolu Paryża – od 1925 do 1934 roku nazwa marki była wyświetlana na Wieży.

Bilet lotnicze do Paryża na koniec października to koszt 460 zł (bilety do kupienia np. Wizzair). Można więc wybrać się na wycieczkę i obejrzeć pokaz albo wybrać wirtualną podróż przez komputerem.

Źrodło: Citroen

Najnowsze

Spotkanie miłośników Dacia

W najbliższą sobotę w salonie Renault w Warszawie odbędzie się spotkanie fanów marki Dacia. Przewidziano wiele atrakcji, konkursów, zabawy dla dzieci oraz jazdy testowe poszczególnymi modelami marki.

Dacia Sandero
fot. Dacia

Spotkanie odbędzie się w salonie Renault Warszawa Puławska, przy ul. Puławskiej 621 B.
W programie przewidziano m.in.: bezpłatną weryfikację stanu technicznego samochodów Dacia, którymi przybędą uczestnicy, możliwość zamówienia dodatkowych akcesoriów, konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, w których do wygrania jest m.in. weekend z Dacią Sandero Stepway lub szkolenie w Szkole Jazdy Renault oraz specjalne konkursy dla dzieci. Spotkanie odbędzie się w godzinach: 12.00-16.00. 

W spotkaniu udział wezmą również osoby zrzeszone w Dacia Klub Polska – niezależnym, internetowym forum dyskusyjnym dla osób zainteresowanych samochodami tej marki. Dacia Klub Polska to właściciele, użytkownicy, osoby zajmujące się samochodami zawodowo oraz po prostu sympatycy marki Dacia. Wśród klubowiczów najwięcej zwolenników mają modele wyprodukowane po przejęciu firmy przez koncern Renault, ale są również pasjonaci wcześniejszych modeli. Sobotnie spotkanie będzie też okazją do dołączenia do klubu sympatyków marki Dacia.

Najnowsze

Treningi Nanny na żużlu

W Rawiczu, tuż po zakończeniu sezonu żużlowego, zorganizowano trening dla duńskich zawodników. Wśród motocyklistów znalazła się także Nanna Jorgensen - jedyna kobieta, która została zakontraktowana w polskiej lidze. W tym sezonie ani razu nie pozwolono jej startować w barwach zespołu.

Nanna jest bojowo nastrojona, mimo przeciwność wynikającej z braku prawdziwych startów w barwach polskiego klubu.
fot. Kinga Wachowska

Nanna niestety nie miała okazji wystartować w żadnym spotkaniu broniąc barw Klubu Motorowego Ostrów. Skorzystała jednak z szansy treningu na Rawickim owalu. 

Nasz rodzynek wśród żużlowej braci wspomina:

– Wszystko podczas treningu przebiegało dobrze. Jestem zadowolona z tego, że mogłam tu przyjechać i spróbować swoich sił na innym torze, niż te w Danii. Tor w Rawiczu jest dość mały i wymaga bardziej technicznej jazdy. Na pewno zdobyłam tu nowe doświadczenia. Nie ukrywam, że atmosfera w Rawiczu sprzyjała nauce i pozwoliła też na świetną zabawę.

Nie omieszkano również zapytać Nannę, co sądzi o sytuacji, w której zostaje zakontraktowana w polskiej lidze, a nie daje się jej szans na udział w zawodach.

 – Niestety nie wszystko ułożyło się tak, jak zapowiadano. Jednak mam nadzieję, że pewnego dnia będę mogła w normalnych warunkach wystartować w zawodach ligowych. Biorę udział w spotkaniach w Danii i ścigam się na równi z chłopakami. Sądzę, że stać mnie na to, by spróbować swoich sił w Polsce. 

Być może tego pamiętnego dnia podejście do kobiet w żużlu ulegnie zmianie i dziewczyny będą miały szansę na pokazanie swoich możliwości, a także Polki będą możliwość na podjęcie treningów w normalnych warunkach.

Najnowsze

Przedostatnia runda w Ameryce Południowej

Po występach w Azji zespoły Formuły 1 przenoszą się do Ameryki Południowej. 16. runda Mistrzostw Świata to przedostatni etap tego sezonu.

Interlagos Circuit
Autodromo Jose Carlos Pace
Avenue Senador Teotonio Vilela
Sao Paulo 261, Brazil

 

Piątek, 16 października 2009
Trening 1 15:00 – 16:30
Trening 2 19:00 – 20:30

Sobota, 17 października 2009
Trening 16:00 – 17:00
Kwalifikacje 19:00

Niedziela, 18 października 2009
Wyścig 18:00

Długość toru: 4, 309 km
Liczba okrążeń: 71
Dystans wyścigu: 305,909 km
Liczba zakrętów: 15 – 5 prawych i 10 lewych
Pełne otwarcie przepustnicy: 65 %
Największa prędkość:  314 km/h
Zużycie hamulców: średnie
Liczba zmian biegów na okrążenie: 40

Sao Paulo, Brazylia
fot. z archiwum autorki

Garść informacji o Sao Paulo i okolicy
Tor Interlagos, na którym odbywają się od lat wyścigi Formuły 1 znajduje się 18 km od największego brazylijskiego miasta Sao Paulo w regionie Sudeste. Historia miasta jest tak stara jak i samego kraju. Sięga 1532 roku, kiedy potugalczycy zbudowali tutaj pierwszą osadę. W 1554 roku dwaj jezuici założyli 70 km w głębi lądu misję pod nazwą Sao Paulo de Piratininga. Południowo – wschodnia część kraju to najbardziej rozwinięty region i skupisko najważniejszych i największych metropolii Brazylii. Ze względu na perły architektury kolonialnej oraz słońce i długie, piękne plaże wzdłuż Atlantyku region ten jest najczęściej odwiedzany przez turystów. Swój rozwój zawdzięcza przemysłowi oraz rolnictwu, a następnie handlowi. Pierwszym źródłem bogactwa była tutaj trzcina cukrowa, a następnie plantacje kawy i hodowla bydła. Ponadto dzięki poszukiwaczom złota i kamieni szlachetnych to tutaj można podziwiać dzieła sztuki i architektury barokowej. Samo Sao Paulo to przemysłowe miasto, które zamieszkuje ponad 18 milionów osób. Największą grupę stanowią imigranci pochodzący z biednej północno – wschodniej części kraju, a ponad 2,5 miliona to mieszkańcy pochodzenia włoskiego. Europejczycy przybywali tutaj zresztą tłumnie przez wieki. Zyski z eksportu kawy pozwoliły na inwestycje w różne dziedziny gospodarki. Powstał wielki port, wykorzystano siłę wód rzek z gór Serra do Mar. Między innymi przy udziale polskich inżynierów – Rymkiewicza i Brodowskiego – zbudowano linię kolejową łącząca Sao Paulo i Santos. W latach 70. XX wieku Sao Paulo było najdynamiczniej rozwijającym się miastem świata.
Dzisiaj turyści mają tutaj możliwość obcowania zarówno z bogatymi zbiorami sztuki jak i przepiękną i niespotykaną gdzie indziej przyrodą. Przykładem może być choćby Museo de Arte, które stanowi jakby podręcznik historii sztuki. Można podziwiać w nim dzieła Rafaela, Rembrandta, Moneta, Goy’i, van Gogha czy Picassa. Oprócz pięknego, rozległego parku – Ibirapuera, zwolennicy większych emocji mogą udać się do Instituto Butanta, będącego jednym z najlepszych ośrodków badań nad jadowitymi wężami. Do dyspozycji odwiedzających pozostaje także słynny z kolekcji ptaków egzotycznych Jardim Zoologico i Jardim Botanico z setkami gatunków roślin, w tym oczywiście storczyków. Okolice miasta wręcz zapraszają na różnego typu wycieczki. Można tutaj spędzić czas zarówno w górach jak i na wybrzeżu. Campos de Jordao to najpopularniejsza górska miejscowość wypoczynkowa w stylu alpejskim na wysokości 1700 m n.p.m., a Atibaia znajdujaca się na wysokości 800 m n.p.m to warta odwiedzenia truskawkowa i brzoskwiniowa stolica stanu. W górach, w przeciwieństwie do samego zadymionego, industrialnego Sao Paulo można odetchnąć świeżym i czystym powietrzem. Wielbiciele promieni słonecznych powinni odwiedzić plaże na ponad 400-kilometrowym wybrzeżu. I choć nie zaliczają się one może do tych najpiękniejszych w kraju, to przylegają do uroczych miasteczek pełnych butików z wyrobami tutejszych rzemieślników i pamiątkami, gdzie pełno jest hoteli, restauracji i ośrodków sportowych.  

W GP Brazylii w sezonie 2008 wygrał Felipe Massa.
fot. Ferrari

GP Brazylii
Interlagos to historia Formuły 1. Tutejszy biznes i przemysł od lat widział szczególną wartość w promowaniu się poprzez sport motorowy i udzielanie wsparcia młodym, zdolnym kierowcom. Popularność F1 z pewnością spadła po śmierci Ayrtona Senny, ale nadal obecny na torach Rubens Barrichello, a może wkrótce także młody Bruno Senna kontynuują wieloletnią tradycję narodowego zamiłowania do wyścigów.
Tor w pobliżu Sao Paulo to jeden z tych najbardziej ulubionych przez kierowców. Wyścig odbywa się tutaj w odwrotnym do wskazówek zegara kierunku i posiada jedną z najdłuższych prostych. Jest to także jeden z najszybszych torów. Ze względu na odwrotny niż w większości przypadków kierunek jazdy jest on wymagający dla mięśni z lewej strony ciała kierowcy. Najtrudniejszym odcinkiem toru jest zespół zakrętów 1, 2 i 3, określany jako Senna S. Zakręty prowadzą w dół i trudno pokonać je właściwą linią a jednocześnie jest to także najlepsze miejsce do wyprzedzania. Jak twierdzi Robert Kubica, szczególnie pierwszy sektor jest wymagający. Już zakręt numer 1, ponieważ jest niewidoczny nastręcza problemy ze znalezieniem idealnego punktu hamowania. Według polskiego kierowcy pogoda może także powodować problemy, jako że podczas deszczu na nierównym torze w niektórych jego punktach zbiera się woda.  
Willy Rampf z BMW Sauber uważa, że najważniejsze w przygotowaniach do GP Brazylii jest ustawienie dużej siły docisku, dobrej trakcji oraz własciwego balansu samochodu.
Interlagos to także tor, gdzie ze względu na wysokość na jakiej położony jest obiekt (około 800 m n.p.m.), silniki zachowują się nieco inaczej.  Zmiejszone ciśnienie atmosferyczne powoduje utratę mocy silnika (około 8%) i wpływa na aerodynamikę samochodu. Do tego różnice w wysokościach wzniesień, na jakich ulokowany jest tor daje jakby trójwymiarowe wrażenie. Połączenie wolnych, średnich i szybkich zakrętów oraz długich prostych wymaga od inżynierów uśrednienia sił docisku i ciągu.

Zespoły bedą używać średnich i super miękkich opon dostarczonych przez Bridgestone. Przedstawiciele producenta spodziewają się także, że „graining” opon będzie ważnym elementem,
który zespoły muszą poważnie wziąć pod uwagę.

Najnowsze

Nie masz opon zimowych? Płać!

O tym, że opony zimowe to „must have" każdego właściciela samochodu pisałyśmy wam już nieraz. Są jednak kraje, gdzie ich posiadania wymaga nie tylko zdrowy rozsądek, ale i prawo.

fot. tipy.pl

Obowiązkowa zmiana opon zimowych wymagana jest między innymi w Finlandii. Tam za brak opon płaci się karę zależną od wysokości własnych dochodów, mandaty nie omijają również turystów. Podobne przepisy obowiązują w Słowenii, Litwie, Estonii, Szwecji, Chorwacji, Niemczech, a także na górskich drogach Austrii, Francji i Włoch.

Co ciekawe, jak podała wczoraj Informacyjna Agencja Radiowa, za brak zimowek karzą Ukraińcy. W związku z pogorszeniem się w ostatnich dniach pogody w okręgu lwowskim (w ciągu 24 godzin spadło tam ponad 180% normy miesięcznej śniegu), nieodpowiedzialni kierowcy muszą płacić za brak rozwagi.

W Polsce kar na razie nie ma, ale jeszcze raz zachęcamy do wymiany opon. Rozsądny kierowca nie wyobraża sobie bez nich życia.

Najnowsze