Ciekawy patent w silniku motocykla BMW F800 S/ST

Innowacyjne rozwiązanie polega na tym, że zamiast wałków w silniku dodano trzeci korbowód na wale, obrócony o 180 st. do pozostałych dwóch, oraz przeciwwagę poruszającą się odwrotnie do ruchu tłoków.

fot. Frendl

Z niewielkiej pojemności 800 cm3 udało się wycisnąć w BMW F800 S/ST 85 KM mocy, choć osiąganych wysoko, bo przy 8000 obr./min. Ale to już zasługa austriackiego dostawcy silników Bombardier-Rotax. Naszpikowana nowoczesną technologią jednostka posiada innowacyjny układ smarowania, nowatorski napęd wałków rozrządu i zaworów, oraz oszczędną pompę paliwa. Silnik pozbawiono także wałków wyrównoważających, które napędzane kołami zębatymi podrażały całą konstrukcję, a za cel postawiono sobie niską cenę końcową „Fki”. Wałki zastąpiono ciekawym rozwiązaniem, polegającym na dodaniu trzeciego korbowodu na wale, obróconego o 180 st. do pozostałych dwóch, oraz przeciwwagi poruszającej się odwrotnie do ruchu tłoków. W efekcie uzyskano zrównoważoną pracę jednostki i pozbawiono ją tak charakterystycznych dla rzędowych twinów wibracji.

F800 otrzymały pasek zębaty do napędu tylnego koła. Jest lżejszy, niż stosowany przy bokserach wał kardana, ale przede wszystkim bezobsługowy. Nie wymaga smarowania, tak jak w przypadku napędu łańcuchem. Jego wymiana następuje dopiero po 40 tys. km, a przed tym należy jedynie sprawdzać (co 10 tys. km) jego naciąg.

Najnowsze

Deszcz na torze w Szanghaju

Robert liczył na cud w dzisiejszym wyścigu. Niestety, nie tym razem. Dzisiaj na torze zdecydowanie dominowali Sebastian Vettel i Mark Webber.

Mark Webber i Sebastian Vettel celebrują podwójne zwycięstwo
fot. Red Bull

Kolejne Grand Prix Formuły 1 za nami. Zawodnicy wystartowali tym razem za samochodem bezpieczeństwa, ze względu na mocno padający deszcz. Stosunkowo wolne tempo jazdy za Mercedesem Bernda Maylandera (kierowca samochodu bezpieczeństwa AMG) powodowało szybkie wychłodzenie hamulców. Bolidy wpadały w aquaplanning
i widowiskowe poślizgi na torze zalanym wodą.
Tuż przed wyścigiem okazało się, że Robert Kubica wystartuje z pitlane. Oznaczało to, że
w samochodzie Polaka w ostatniej chwili mogły zostać dokonane zmiany ustawień odpowiednie do warunków atmosferycznych. Taką samą decyzję podjęła Toyota w stosunku do Timo Glocka, który miał wystartować z dziewiętnastego pola. W obliczu decyzji FIA stwierdzającej, że konstrukcja systemów wyprowadzających powietrze spod bolidów Toyoty, Williamsa i Brawn GP jest legalna tymczasowe rozwiązania w tym zakresie przygotowały MacLaren Mercedes i Renault.  Ferrari i Renault zdecydowały się nie używać KERS w Chinach. System zastosowany został tylko w samochodach kierowców McLaren Mercedes i Nicka Heidfelda z BMW Sauber.

Mark Webber, Sebastian Vettel i Jenson Button
fot. Red Bull

Trzeba przyznać, że wyścig został zdominowany przez Sebastiana Vettela i Marka Webbera. Adrian Newey skonstruował dla Red Bulla świetny samochód – bez nowej interpretacji konstrukcji dyfuzorów i bez KERS. Kierowcy zwyczajnie dostali do dyspozycji szybki bolid, który nie boi się trudnych warunków na torze. Co to się będzie działo, kiedy z garażu wyjedzie nowsza jego wersja z udoskonalonym systemem wyprowadzania strumienia powietrza. Dotankowanie zwiększające przecież obciążenie spowalnia samochód. Vettel wyjeżdżając na tor po drugim pitstopie za Jensonem Buttonem mimo znacznie większego obciążenia bez problemu zbliżał się do niego. Kierowcy Brawn GP mieli problemy z rozgrzaniem opon. Jenson Button zajmując trzecie miejsce przyjechał na metę ponad czterdzieści sekund za Markiem Webberem. Red Bull stanowił klasę sam dla siebie. Jeśli to nie zasługa Newey’a to chyba Red Bull dodał im skrzydeł!   

Nadzieję na zdobycie po raz pierwszy punktów mógł mieć zespół Force India. Wyglądało to trochę jak powtórka z zeszłorocznego Grand Prix Monako, kiedy na kilka okrążeń przed końcem wyścigu Adriana Sutila staranował Kimi Raikkonen. Tym razem kierowca Force India jadąc na szóstej pozycji w bardzo trudnych warunkach nie był w stanie zapanować nad swoim bolidem i jego wyścig zakończył się na bandzie ograniczającej tor.

Na jego wypadku skorzystał Sebastien Buemi. Kierowca Toro Rosso ma zresztą za sobą świetny wyścig. Startując z dziesiątego pola chwilę po tym, kiedy z toru zjechał samochód bezpieczeństwa Szwajcar wyprzedził Kimiego Raikkonena i Jarno Trulliego. Na piętnastym okrążeniu zajmował nawet czwartą pozycję. Nie pozwalał na szereg manewrów wyprzedzania jakich chcieli dokonywać jego bardziej doświadczeni konkurenci. Zdecydowanie pokazał, że świetnie radzi sobie w bardzo trudnych warunkach i niczym nie ustępuje swojemu starszemu koledze z zespołu Sebastienowi Bourdais.

Ze smutkiem obserwuje się poczynania Ferrari. Włoski zespół ma chyba najgorszy sezon od 25 lat. Już
w początkowej fazie wyścigu Kimi Raikkonen narzekał na problemy techniczne a Felipe Massa z powodu awarii nie miał nawet szczęścia ukończyć wyścigu. Panowie nie zdobyli jeszcze ani jednego punktu w tym sezonie.

Dziwną decyzję, chyba na podstawie prognoz zapowiadających zanikanie opadów deszczu i nagłe przesychanie toru (choć temperatura wynosiła tylko 18 o C) podjął zespół Williamsa. W samochodzie Nico Rosberga w momencie kiedy zajmował on dziesiątą pozycję, na piętnaście okrążeń przed zakończeniem wyścigu wymieniono opony na przejściowe. Przypuszczalnie taka zmiana miała mu pomóc zdobyć choć jeden punkt. Wkrótce potem Nico musiał znaleźć się ponownie w garażu, aby zmienić opony na deszczowe!!! Pokazując wielki potencjał na treningach i startując z siódmego pola startowego kierowca Williamsa zakończył wyścig na piętnastej pozycji.

Robert Kubica, Grand Prix Chin
fot. BMW

Po zupełnie nieudanych kwalifikacjach Robert Kubica i Nick Heidfeld znaleźli się poza pierwszą dziesiątką. Kierowcy BMW Sauber musieli walczyć nie tylko z ulewą ale także z własnymi samochodami. Z całą pewnością bardzo słaba widoczność i zalany wodą tor jest odpowiedzialny za zderzenie Polaka z JarnoTrullim, którego kolizja wyeliminowała zresztą z wyścigu. Nie zmienia to faktu, że od początku sezonu zespół zdobył tylko cztery punkty a Robert Kubica nie ma na swoim koncie żadnego.  Trudno powiedzieć, czy nieudana próba wprowadzenia systemu odzyskiwania energii w bolidzie Roberta była główną przyczyną fatalnego wyniku w Chinach, czy F1.09 nie jest jednak w stanie konkurować z najlepszymi. BMW Sauber było zespołem, który chyba najwcześniej rozpoczął pracę nad bolidem na sezon 2009. Już w połowie ubiegłego roku słyszeliśmy, że przygotowania idą pełną parą. Jak na razie efekty są dość przygnębiające. Miejmy nadzieję, że szwajcarsko-niemiecka ekipa nie pracuje obecnie intensywnie nad samochodem na sezon 2010. Pomijając fantastyczną pogoń Roberta za czołówką wyścigu w Grand Prix Australii i jego bardzo dobre tempo w końcówce ostatniego wyścigu występy kierowców BMW Sauber w kwalifikacjach i wyścigach zdecydowanie wskazują na to, że samochody nie prowadzą się dobrze. 

Dr Mario Theissen przyznając po wyścigu w Szanghaju, że zespół czeka bardzo dużo pracy, stwierdził także, że nie jest pewien czy uda się przygotować w krótkim czasie nowe rozwiązanie wyprowadzające strumień powietrza spod samochodu. Wymaga to bowiem przeprojektowania całego pakietu aerodynamicznego pod spodem bolidu – od przedniego skrzydła do samego tyłu. Takie stwierdzenie także 
nie może napawać optymizmem fanów BMW Sauber.

Jeszcze jednym rozgoryczonym po wyścigu o Grand Prix Chin musiał być z pewnością Fernando Alonso. Drugie miejsce startowe i niewielka ilość paliwa w połączeniu z super miękkimi oponami miała dać mu możliwość walki o punktowane miejsce. Niestety deszcz zniweczył strategię zespołu. Po tankowaniu dokonanym już na siódmym okrążeniu dosłownie w momencie decyzji o opuszczeniu toru przez samochód bezpieczeństwa kierowca Renault nie był w stanie nadrobić strat. Wyjechał na ostatniej pozycji i wykonał nieprawdopodobną w tych warunkach pracę kończąc swój występ bez punktów na dziewiątej pozycji.

Sebastian Vettel powiedział na konferencji prasowej po wręczeniu pucharów, że był to ekstremalnie trudny wyścig. Na zakręcie numer 16 zalegało mnóstwo wody, bolidy musiały przejeżdżać przez „jezioro”, które się tam utworzyło. Na całej trasie było wiele miejsc, w których samochody kompletnie nie miały przyczepności. Należało z wyczuciem i precyzją hamować oraz wyjątkowo delikatnie zmieniać biegi. Młody Niemiec mógł sobie jednak nawet pozwolić na ostatnich okrążeniach na to, aby nieco zwolnić tempo i dowieźć zwycięstwo bezpiecznie do mety. Mimo że, najszybsze okrążenie w GP Chin zapisal na swoje konto Rubensa Barrichello z Brawn GP cały wyścig z pewnością należał do zespołu Red Bull.

Sebastian Vettel
fot. Red Bull

Trzeba przyznać, że to już nie jest ten sam Sebastian Vettel, który wygrał wyścig na torze Monza w sezonie 2008. Teraz młody niemiecki kierowca jeździ zdecydowanie bardziej dojrzale, a na przestrzeni ostatniego roku wyraźnie widać jego wytężoną pracę nad własnymi umiejętnościami. Niektórzy fachowcy sądzą, że Sebastian zapowiada się na następcę Michaela Schumachera i choć sam nie lubi tego porównania, to kolejne zwycięstwo daje mu coraz poważniejsze szanse na bardzo wysoką pozycję w tym sezonie. Vettel nazywany jeszcze do niedawna „dzieciakiem” zdecydowanie dorósł do roli zwycięzcy.

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Liczba okrążeń

Czas

Poz. start

Punkty

1

15

Sebastian Vettel

Red Bull

56

1:57:43,485

1

10

2

14

Mark Webber

Red Bull

56

+10,9 sek

3

8

3

23 

Jenson Button

Brawn GP

56

+44,9sek

5

6

4

22 

Rubens Barrichello

Brawn GP

56

+63,7 sek

4

5

5

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

56

+65,1sek

12

4

6

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

56

+71,8sek

9

3

7

10

Timo Glock

Toyota

56

+74,4sek

pit

2

8

 12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

56

+76,4sek

10

 1 

9

Fernando Alonso

Renault

56

+84,3sek

2

10

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

56

+91,7sek

8

11

 11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

56

+94,1sek

15

12

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

56

+95,8sek

11

13

5

Robert Kubica

BMW Sauber

56

+106,8sek

pit

14

 21

Giancarlo Fisichella

Force India

55

+1 okrążenie

18

15

 16

Nico Rosberg

Williams

55 +1 okrążenie

7

16

8

Nelsinho Piquet

Renault

54 +2 okrążenia

16

17

 20

Adrian Sutil

Force India

50

+6 okrążeń

17

Wyc.

 17

Kazuki Nakajima

Force India

43 +13 okrążeń

14

Wyc.

3

Felipe Massa

Ferrari

20

awaria

13

Wyc.

Jarno Trulli

Toyota

18

+38 okrążeń

6

Najszybsze okrążenie: Rubens Barrichello 1:52,592 na 42 okrążeniu.

Najnowsze

Kalendarz zlotów i imprez motocyklowych

Sezon motocyklowy w pełni, czas więc na planowanie wypadów na jednośladowe spotkania. Zamieszczamy kalendarz imprez motocyklowych i zachęcamy jednocześnie do jego uzupełniania.

Czerwiec

11-13.06.2010 Zlot Motocyklowy w Forcie Srebrna Góra; Organizator Klub Gremium MC Wrocław; kontakt: Kudłaty tel. 603-281-767, więcej informacji zanjdziesz na stronie www.wroclaw.gremium.pl

11-13.06.2010 V Zlot Iskry Skalmierzyce. Miejce: Stadion Miejski w Nowych Skalmierzycach. Organizator: FG Iskra Skalmierzyce, 0-509 415 991 – Uczmen, 0-509 312 610 – Shogun. Więcej info znajdziesz TU

11-13.06.2010 VII Werner Party w Zakrzówek Szlacheckim k. Radomska. Organizator: Klub Motocykli Ciężkich i Zabytkowych Werner Radomsko, tel.:692 229 474 – Sebastian, 509 570 994 – Przemek, e-mail: przemyslaw.firek@gmail.com ; info www.werner.org.pl

11-13.06.2010 Weekend Samurajów (dla posiadaczy motocykli japońskich marek). Miejsce: Wrocław ul. Partynicka 8. Organizator: Appaloosa Autoryzowany Dealer Harley-Davidson, tel.: 71 7 900 900, www.appaloosa.pl

11-13.06.2010 Moto Devil Show w Ludwikowicach Kłodzkich. Miejsce: teren Centrum Rekreacyjno-Szkoleniowego „Harenda”. Organizator: Stowarzyszenie Miłosników Motocykli, tel.: 666 710 175 – Siwy, 661 228 489 – Chudy, 699 656 936 – Słoń; info www.motodevilshow.pl

12.06.2010 III Piknik Motocyklowy przy Festiwalu Muzyki Rockowej Góra Rocka. Miejsce: 56-200 Góra, stadion OKF w Górze. Organizator: Stowarzyszenie Unia Górowian, Dom Kultury w Górze, Klub Motocyklowy Czarne Kruki FG. Kontakt tel.: 606 498 670 – Lewar oraz e-mail: festiwal@gora-rocka.pl . Info szukaj na www.gora-rocka.pl , www.czarnekruki.pl

12-13.06.2010 Warszawski Bazar Motocyklowy, Warszawa, teren Wyścigów Konnych. Organizator: Warszawski Bazar Motocyklowy ul. Kopernika 6/30 05-510, Konstancin-Jeziorna, tel.: 0-661 360 005, 0-601 898 002, e-mail: info@mototarg.pl, dorota@mototarg.pl, www.mototarg.pl

12-13.06.2010 Weekend Samurajów (dla posiadaczy motocykli japońskich marek). Miejsce: Gdańsk ul. Grunwaldzka 256A. Organizator: Zdanowicz Autoryzowany Dealer Harley-Davidson, tel.: 58 554 33 52, www.zdanowicz.h-d.info.pl

12-13.06.2010 Extreme Moto na Warszawa- Bemowo, Lotnisko Babice. Organizator: Motoroni, tel.: 22 725 20 80, fax: 22 731 64 21. Info szukaj na www.motoroni.pl , www.wystawamotocykli.pl , www.extrememoto.pl

12-13.06.2010 III Edycja Rajdo-Zlotu Mohers Rally w Wronczyn k. Poznania, Ośrodek Stanica Leśna Wronczyn. Organizator: Klub Motocyklowy Mohers Poznań, tel.: 0-880 281 203 – Nico; info www.mohers.prv.pl

13.06.2010 II Zlot Motocyklistów o Wielkim Sercu-impreza charytatywna w Rogalinie, woj.wielkopolskie. Organizator: Tomek tel.:793 779 923; info www.zlotrogalin.pl

17-20.06.2010 XXXIV Rotor Rajd, V Runda MPPZ (motocykle), Mierki k. Olsztynka, Ośrodek Fundacji Mierki, woj. warmińsko-mazurskie. Organizator: Klub Miłośników Weteranów Rotor, tel.: 0-605 249 776 – Mariusz Woziński „Zuby”, e-mail: rotor@rotor.olsztyn.pl , www.rotor.olsztyn.pl

18-20.06.2010 I Zlot PL+CZ+SK motocykli Super Tenere & Tenere, Morsko – Łężec k. Zawiercia. Miejsce Ośrodek Rekreacyjny ” Morsko”. Organizatorzy: tel.: 0-694 589 194 – Leszek, 501 312 235 – Krzysztof. Info na www.xtzclub.pl , www.supertenere.sk , www.supertenere.cz , www.morsko.com.pl

18-20.06.2010 II Zlot Ogólny Area 18, Ośrodek PTTK w Kamieńczyku k. Wyszkowa. Organizator Road Runners MC Poland, Chapter Warszawa, tel.: 0-501 122 072 – Tino, www.warszawa.roadrunnersmc.pl

18-20.06.2010 Międzynarodowy Zlot Motocykli Rock i Motocykle, Żary woj. Lubuskie. Organizator: Orzeł FG Żary, tel.: 0-604 988 675, www.orzel-zary.com

19.06.2010 III Motocyklowa Pielgrzymka Bielsk Podlaski – Wilno, Ostra Brama. Organizator: ks. Janusz Szymański, tel.:504 712 773, 692 098 976 – Tomek; info www.godboys.yoyo.pl ,

24-27.06.2010 VI Zlot „Burn out Party” w Olesnie, ośrodek wypoczynkowy „ANPOL” w miejscowości Stare Olesno. Wszelkie pytania kierować pod nr 608020823 lub mailowo edmol@interia.pl

25-27.06.2010 XV Easy-Rider-Party – zlot motocyklowy, Borek k. Bochni. Organizator: Rebel of Road MC, tel.: 0-501 339 404, 0-697 031 042, e-mail: info@easyriderparty.com , www.easyriderparty.pl ,

25-27.06.2010 V Otwarty Zlot Motocykli w Rudnej, strzelnica sportowa w Gwizdanowie. Organizator: Sekcja Motocyklowa „Iskra” 59-305 Rudna, tel.: 76 843 42 49, e-mail: kamcios5@wp.pl, www.sekcja-iskra.c0.pl ,

25-27.06.2010 Zlot motocyklowy „MOTODEVILSHOW” organizowany przez: Road Runners Support Świdnica i Przyjaciele odbędzie się w Ludwikowicach Kłodzkich na terenie Centrum Rekreacyjno-Szkoleniowego „HARENDA”. „MOTODEVILSHOW” jest trzecią odsłoną corocznej imprezy, która wcześniej nosiła nazwę „Czachowisko”. Strona internetowa imprezy: www.motodevilshow.pl; Kontakt do organizatorów: SIWY – tel.666 710 175, HUDY – tel. 661 228 489, SŁOŃ – tel 698 656 936

25-27.06.2010 X Zlot Motocyklowy Gryf Party w Liwie organizowany przez Klub Gryf, więcej info na www.gryf.riders.pl; kontakt: Mycy 602-100-856, Kazek 791-710-602

25-27.06.2010 X jubileuszowy zlot Born To Ride, Września 2010, Stroszki Agroturystyka k. Wrześni, woj. wielkopolskie. Organizator: Born to Ride MC Poland, tel.: 600 743 060 – Marek, 600 452 425 – Trąba, 508 088 634 – Lechu, 608 678 3910 – Hirek; info www.borntoride.pl

25-27.06.2010 III Międzynarodowy Zlot Harley-Davidson Club Poland w Ślesinie. Miejsce: Ośrodek Wypoczynkowy Verano (dawniej ośrodek Gwarek). UWAGA! Wstęp tylko dla posiadaczy motocykli Harley-Davidson i Indianów. Organizator: Harley-Davidson Club Poland, tel.: 0-600 855 347, e-mail: info@h-dclub.pl ; info www.h-dclub.pl ,

25-27.06.2010 Ogólny Zlot w Głogowcu k. Kutna. Organizator: BSA Remake Kutno. Kontakt tel.: 0-608 311 997 – Michał oraz e-mail: michalkrawczynski@wp.pl . Info www.bsa kutno

25-27.06.2010 II Augustowskie Motonoce, Augustów. Organizator: Wolna Grupa Motocyklowa Augustowsko-Suwalska i Miasto Augustów, tel.: 0-601 874 806 – Darek, www.augustowskiemotonoce.pl,

25-27.06.2010 Moto-Sobótki, Strzyżów, woj. Podkarpackie. Organizator: Dom Kultury w Strzyżowie, tel.: 0-600 390 055, 0-665 966 429, 0-504 223 663, e-mail: domel_91@tlen.pl , www.moto-strzyzow.yoyo.pl ,

25-27.06.2010 INTERRALLY 2010, 40-lecie Klubu Harley Davidson odbędzie się na Zamku Książ w Wałbrzychu; więcej informacji na www.hdc.wrocław.pl oraz pod numerem tel. 607-627-875

25-27.06.2010 XIV Ogólny Zlot Motocyklowy Ełk 2010. Organizator: EKMZiO Wiking / W-MSN. Kontakt tel.: 0-606 912 470 – Kamil, 0-698 645 942 – Krzysztof oraz e-mail: gawronpg@o2.pl . Info www.wikingelk.org

26.06.2010 Veteran Cup Szczecin. Wyścigi motocykli zabytkowych oraz classic racer. Miejsce: tor gokardowy ul. Wojska Polskiego, Szczecin. Organizator: Moto-Klinika, tel.: 0-505 225 456 – Redu. Info www.moto-klinika.pl

27.06.2010 Zlot Motocyklowy SALVE VIII odbędzie się w Wielkim Buczku k. Kępna, więcej info www.salve.motur.pl

27.06.2010 II Skuterowy Zawrót Głowy w Pietrowicach Wielkich k. Raciborza (woj. śląskie). Organizator: SRC Rockers i Witold Kolowca, tel.:509 04 95 73, e-mail: mzmotor@op.pl . Info www.src-rockers.pl

Lipiec

02-04.07.2010 White & Silver Days IV, zlot ogólny, Stadion Leśny, ul. Sportowa, 07-210 Długosiodło (powiat Wyszków). Organizator: Steel Roses MC Poland Oddział Warszawa, Wołomin, tel.: 0-694 650 116, 0-692 416 154, e-mail: steelrosesmcwarszawa@republika.pl , www.dlugosiodlo.wer.pl,

9-11.07.2010 VI Zlot Motocyklowy „Na Soli”, Inowrocław ul. Rakowicza. Organizator: Rider’s Club Inowrocław, tel.: 0-694 292 129 0-796 528 997 Skrobek, e-mail: skrobekrci@wp.pl,www.rcinowroclaw.com.pl,

16-18.07.2010 2010 II Jurajski Zlot Motocyklowy „Orle Gniazdo”, ruiny zamku Rabsztyn k. Olkusza. Organizator: Timur, tel.: 0-781 180 183 – Michał, e-mail: michal@timur.pl , www.jurajski-zlot.pl ,

Sierpień

6-8.08.2010 XI Płonące Party, Debrzno. Organizator: Klub Motocyklowy Płonące Wały, tel.: 0-505 901 875 – Pilot, 0-608 213 499 – Mario, www.plonacewaly.com

6-8.08.2010 III-Międzynarodowy Zlot Trajek, Hondy GoldWing, Motocykli Turystycznych i Widlastych, Dzierżązna k. Łodzi. Organizator: Trike Klub Poland, tel.: 0-502 023 404 – Marynarz, e-mail: marynarz_rally@op.plmarynarz_rally@op.pl , www.marynarz.bitserwis.pl ,

13-15.08.2010 V MOTOPARTY w Bydgoszczy, więcej informacji uzyskacie na stronie www.motopartybydgoszcz.pl ; kontakt: Adam „Eliminator” tel. 601-930-968,email: adam@motopartybydgoszcz.pl

20-22.08.2010 XX Zlot Motocyklowy Radawa. Organizator: Motor Bike Jarosław, tel.: 0-796 358 328, www.motorbikejaroslaw.pl ,

20-22.08.2010 V Pożegnanie Lata Ustka 2010, przy Plaży Zachodniej, Ustka. Organizatorzy: Magneto i Biuro Promocji Miasta Ustki, tel.: 0-508 801 107 i 0-793 901 107

20-22.08.2010 XXIII Ogólnopolski Zlot Motocykli, Krotoszyn. Organizator: Klub Motocykli Ciężkich i Weteranów Oldtimers Krotoszyn, tel.: 0-602 138 645 – Jerzy, 0-505 175 875 – Jacek, www.oldtimers.net.pl ,

Wrzesień

3-5.09.2010 Ogólny Zlot Motocyklowy, II Edycja Black Party, Konopiska k. Częstochowy, Ośrodek Harcerski „Pająk”. Organizator: P/Gremium Chapter, tel.: 0-785 777 736 – Leżak, 0-600 046 111 – Classic, e-mail: badseven-czestochowa@wp.pl ,

04-05.09.2010 Wielki Poznański Moto Bazar, Poznań, Stadion AZS-u przy ul. Pułaskiego 30, dojazd od ul. Cichej. Organizator: Wielki Poznański Moto Bazar, tel./fax: 61 437 64 09, 0-602 863 232, e-mail: info@motobazar.poznan.pl, www.motobazar.poznan.pl,

18-19.09.2010 Warszawski Bazar Motocyklowy, Warszawa, teren Wyścigów Konnych. Organizator: Warszawski Bazar Motocyklowy ul. Kopernika 6/30 05-510, Konstancin-Jeziorna, tel.: 0-661 360 005, 0-601 898 002, e-mail: info@mototarg.pl, dorota@mototarg.pl, www.mototarg.pl,

Grudzień

12.12.2010 Wielki Poznański Moto Bazar, Poznań, Stadion i hala AZS-u przy ul. Pułaskiego 30, dojazd od ul. Cichej. Organizator: Wielki Poznański Moto Bazar, tel./fax: 61 437 64 09, 0-602 863 232, e-mail: info@motobazar.poznan.pl, www.motobazar.poznan.pl,

Najnowsze

Ile paliwa mają kierowcy w swoich bolidach?

Dzięki wprowadzonym w tym sezonie przepisom FIA publikuje wagę bolidów przed startem do Grand Prix. Na tej podstawie możemy choćby częściowo przewidzieć strategie zespołów.

Tankowanie bolidu Red Bull
fot. Red Bull

Na podstawie zestawienia wagi bolidów opublikowanego przez FIA po kwalifikacjach można dokonać wstępnej analizy dotyczącej strategii jaką zespoły wybiorą na Grand Prix. Pierwsza trójka to kierowcy, którzy najwcześniej zjadą do garaży, aby dotankować samochody i prawdopodobnie pozbyć się super miękkich opon. Należy jednak pamiętać, że w przypadku pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa w trakcie pierwszych okrążeń, może to być strategia dość ryzykowna.

 

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Sebastian Vettel

644

39

12

2

2

Fernando Alonso

637

32

9

3

3

Mark Webber

646,5

41,5

12

4

4

Rubens Barrichello

661

56

18

5

5

Jenson Button

659

54

17

6

6

Jarno Trulli

664,5

59,5

19

7

7

Nico Rosberg

650,5

45,5

14

8

8

Kimi Raikkonen

673,5

68,5

23

9

9

Lewis Hamilton

679

74,5

25

10

10

Sebastien Buemi

673

68

23

11

11

Nick Heidfeld

679*

74

25

12

12

Heikki Kovalainen

697*

92

32

13

13

Felipe Massa

690*

85

29

14

15

Kazuki Nakajima

682,7*

77,7

26

15

16

Sebastien Bourdais

690*

85

29

16

17

Nelsinho Piquet

697,9*

92,5

32

17

18

Robert Kubica

659*

54

17

18

19

Adrian Sutil

648*

43

13

19

14

Timo Glock

652*

47

15

20

20

Giancarlo Fisichella

679,5*

74,5

25

 

 

* waga deklarowana

Można mieć wątpliwości jaką wartość mają dane dotyczące tych samochodów, które nie zakwalifikowały się do Q3. Paliwo dolewane jest w tych przypadkach po wyeliminowaniu zawodników z ostatniej sesji kwalifikacji.

Z obliczeń wynika, że obydwaj kierowcy Red Bull powinni zjechać do pitlane w tym samym czasie. Prawdopodobnie jednak Mark Webber mający nieco więcej paliwa będzie mógł to uczynić o jedno okrążenie później (liczba okrążeń, jakie obydwaj kierowcy mogą pokonać jest taka sama, ale wynika to z zaokrąglenia wartości uzyskanej z obliczeń).

Co ciekawe, Rubens Barrichello uzyskał w Q3 lepszy czas od Jensona Buttona mimo nieco większej ilości paliwa w swoim samochodzie. Bolidy Brawn GP są zdecydowanie cięższe od samochodów Red Bull co może wskazywać na to, że są one jednak szybsze.  Ponadto Robert Kubica, Timo Glock i Adrian Sutil mający stosunkowo niewiele paliwa w swoich bolidach powinni mieć szanse na zyskanie lepszych pozycji w trakcie pierwszych okrążeń. 

Po zdecydowanie negatywnej reakcji kierowców na dobór opon w tym wyścigu układ stawki i szyki zespołom może oczywiście pomieszać zapowiadany przez niektórych deszcz.

Najnowsze

Najnowsze trendy w stylizacji aut i w modzie

To już druga edycja imprez organizowanych przez Joannę Zientarską pod hasłem Autokreacja. W wiosennej atmosferze zaprezentowano kilka najnowszych modeli samochodów oraz trendy w modzie umożliwiając obejrzenie kolekcji na wiosnę i lato firm Tru Trussardi i Intimissimi.

– Autokreacja to pomysł na to, jak zatrzymać się na chwilę, żeby dostrzec piękno otaczającego nas świata – mówi Joanna Zientarska. – Czasem zapominamy o tym, że samochody, moda, detale stanowią o tym jak czujemy się sami ze sobą.

Ogranizatorka Autokreacji 2009
Joanna Zientarska
fot. Media Traffic

W piątek 17 kwietnia w Forcie Legionów odbyło się spotkanie z pięknem, elegancją i najnowszymi trendami w sztuce użytkowej pod hasłem Autokreacja 2009. Goście mieli okazję poczuć wiosenną świeżość i inspirację do tworzenia nowej, ciekawszej rzeczywistości.  Głównym przedmiotem westchnień na imprezach organizowanych przez Joannę Zientarską są samochody. Podczas AutoKreacji pokazały się najnowsze motoryzacyjne kreacje aut, które wyróżniają się z tłumu nowoczesnym designem i ciekawą stylistyką. Bohaterami wieczoru były następujące motoryzacyjne atrakcje: premiera Audi A5 cabrio (pierwszy pokaz w Polsce), Audi Q5, Volkswagen Tiguan, Volkswagen Scirocco, Renault Megane Coupe, Kia Soul o dwóch twarzach: niegrzecznej i eleganckiej, prapremiera BMW Z4, Mini Cabrio, Citroen C3 Picasso, Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo, Fiat 500 by Diesel – ubrany w modowe fatałaszki oraz Mitsubishi Lancer.

fot. Media Traffic

Odsłonie każdego samochodu towarzyszył specjalny performance podkreślający jego charakter. W Mini cabrio wystąpiła grupa szalonych snowboardzistów, którzy świetnie się bawili w nawałnicach sztucznego śniegu, Volkswagena Scirocco zatrzymywała zakochana w nim pani policjantka, wokół Audi Q5 odtańczono balet z wielkimi zmieniającymi się pejzażami, a Kia Soul wystąpiła z całym zespołem Kia Fashion, który stylizował potencjalnych właścicieli aut. BMW Z4 – prawdziwa gwiazda wieczoru – wjeżdżało na dziedziniec Fortu przy fleszach fotoreporterów.

Klimat Autokreacji 2009 zdominowali Włosi. Odbyły się dwa pokazy mody: na początek najnowszą kolekcję wiosna / lato obfitującą w charakterystyczne nadruki nawiązujące do malarskiej abstrakcji i w kształty zaczerpnięte z lat 90-tych pokazała firma TRU TRUSSARDI. Kolejny pokaz mody prosto z Włoch zapewniła firma INTIMISSIMI specjalizująca się w bieliźnie damskiej i męskiej. Włoskim akcentem była też kawa LAVAZZA; firma zaprezentowała kalendarz ze zdjęciami Annie Leibovitz.

Drugim mocnym akcentem podczas Autokreacji jest zawsze kobieta, która najmocniej odczuwa potrzebę wiosennych zmian. Obecność firmy Baylla Spa, która zaprezentowała najnowszą technologię modelowania sylwetki oraz Malayka Beauty Center przybliżyły dbałość o ciało i wygląd.

fot. Media Traffic

Wśród miłośników motoryzacji i piękna można było dostrzec Rafała Królikowskiego, Mateusza Damięckiego, Grażynę Wolszczak, Oliviera Janiaka, Vito Cassettiego, Martynę Kliszewską, Jakuba Przebindowskiego, Kubę Bielaka, Jacka Kawalca. Jak zwykle kciuki za przedsięwzięcie swojej córki trzymał Włodzimierz Zientarski.

Oficjalną część wieczoru zakończył specjalny występ Marzeny Rogalskiej, która tym razem… zaśpiewała piosenkę przy akompaniamencie Matta Kowalskiego i Marcina Steczkowskiego zaskakując gości wspaniałym talentem wokalnym.

Najnowsze