Cheetah najnowszy M-ATV
Dotychczasowe silnie opancerzone amerykańskie MRAPy, wykazały się niską mobilnością zwłaszcza na piasku i błocie. Były przy tym wywrotne. Departament Obrony USA ogłosił więc konkurs na pojazd minoodporny, ale o wysokiej mobilności M-ATV (MRAP-All Terrein Vehicle). Jednym z oferowanych wozów był Cheetah z firmy GDLS i Force Protection.
MRAP ewoluuje w kierunku większego bezpieczeństwa przy wysokiej mobilności |
Fot. Oshkosh
|
Ważący 15 ton (to masa bojowa, całkowita wynosi 23 t) pojazd ze stałym napędem 4×4 Cheetah ma spełniać funkcje podobne do Cougara. Zadania stawiane przed tym rodzajem pojazdów jakimi są MRAP pozostały niezmienione. Jednak koncept jak osiągnąć zamierzone cele uległ zasadniczym modyfikacjom. Przede wszystkim ograniczono masę o kilka ton, zachowując taki sam poziom ochrony balistycznej, jak i przeciwminowej. Zastosowano nadwozie typu monocoque z wykorzystaniem technologii kompozytowej w połączeniu z blachą pancerną (dotychczas tylko stal), dzięki czemu obniżenie masy było możliwe. Skutkuje to wytrzymałością na wybuch ładunku o masie 15 kg TNT. Cheetah mogą być również wyposażone w Force Dynamics Force Armor Kit, który oferuje ochronę przed pociskami formowanymi wybuchowo EFP.
Mocniejszy silnik 370 KM oraz obniżona masa zaowocowały współczynnikiem mocy jednostkowej równym 24,6 KM/t. Wzrosła prędkość maksymalna do 105 km/h oraz dynamika – czas potrzebny do uzyskania 50 km/h wynosi 10,3 s. Pojazdami Cheetah można podróżować ponad 550 km bez tankowania. Dotychczasową wywrotność zniwelowano poprzez zwiększenie rozstawu osi i obniżenie środka ciężkości. Bezpieczeństwo pojazdu zwiększa system przeciwpożarowy dla silnika i opon.
Przypomnijmy, że główne przeznaczenie Cheetah to działania rozpoznawcze, dowodzenia i kontroli, patrole, EOD, działania w terenie zurbanizowanym. Jest dostosowany do działania w warunkach pustynnych, w dżungli, w klimacie tropikalnym, miejskim, tundze i w śniegu.
We współpracy z Raytheon, Cheetah został wyposażony w kompleksowy system dowodzenia i łączności wraz z rozbudowanym komputerem pokładowym. Dowódca pojazdu ma w czasie rzeczywistym informacje od żołnierzy patrolu oraz szczebla nadrzędnego także kanałami video.
W walce o kontrakt zwyciężył Oshkosh. Wartość podpisanego kontraktu na dostawę 5244 sztuk M-ATV to 1,05 mld USD.
Najnowsze
-
To koniec darmowych autostrad w Polsce? Rząd może nie mieć wyjścia
Chociaż obecna koalicja rządząca nie zamierzała realizować obietnic PiS w sprawie szybkiego zniesienia opłat na wszystkich polskich autostradach, docelowo wszystkie miały być bezpłatne. Miały, ale nie wiadomo czy będą, ponieważ rządu może być nie stać na utrzymywanie ich z budżetu państwa. -
Za mały budżet i unieważniony przetarg – budowa nowego odcinka S17 wreszcie (chyba) może się zacząć
-
Motocyklowe zabezpieczenia antykradzieżowe – przegląd rozwiązań na sezon 2024
-
Kierująca „nie zachowała ostrożności” nielegalnie zawracając prosto pod koła busa
-
Rząd dopłaci do zakupu używanych samochodów. Na stole 1,6 mld zł
Zostaw komentarz: