Ceny paliw w Polsce – czy możemy spodziewać się podwyżek przed wiosną?

Ubiegły rok był bardzo niespokojny na rynkach paliw. W wyniku lockdownu popyt gwałtownie spadł, co spowodowało bezprecedensową sytuację – ujemne ceny ropy na giełdzie.

Choć analitycy mają nadzieję, że rok 2021 będzie czasem wychodzenia z kryzysu COVID-19, obostrzenia zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach Europy nie są znoszone, a często wręcz przeciwnie. Niemniej, m.in. szeroko zakrojone plany szczepień powinny przyczynić się do normalizacji sytuacji społecznej oraz gospodarczej.

Dziś sytuacja się normuje, choć zapasy tego surowca u producentów oraz w rafineriach są bardzo wysokie. Czego zatem należy spodziewać się w najbliższej przyszłości? Jak będą kreowały się ceny paliw w Polsce w najbliższym czasie?

Obecnie, pomimo utrzymującego się niskiego popytu na paliwa oraz wysokich stanów magazynowych ropy naftowej, mamy do czynienia ze wzrostem cen ropy oraz paliw gotowych na rynkach międzynarodowych. Jest to efekt przede wszystkim poprawy nastrojów związanych z nadziejami na skuteczną walkę z pandemią, z uwagi na rozpoczęte na szeroką skalę szczepienia. Gracze rynkowi przewidują zatem polepszenie globalnej koniunktury gospodarczej. Lepsze nastroje panujące na rynkach surowcowych oznaczają z reguły wzrosty cenowe, z czym w ostatnich tygodniach mamy do czynienia. Uważam jednak że obecna cena baryłki ropy w wysokości powyżej 55 USD jest nieco na wyrost.

Od początku listopada cena ropy wzrosła o ponad 40%. Dlatego też wg mojej opinii, w najbliższym czasie powinniśmy obserwować stabilizację cen „czarnego złota” lub wręcz ich spadek. Pierwszy kwartał roku, szczególnie styczeń i luty to okres najniższej konsumpcji paliw silnikowych w Polsce. Dodatkowo, mamy dziś do czynienia z istotnymi obostrzeniami, które wyhamowują gospodarkę. Niestety, w mojej opinii przełoży się to na niższy poziom konsumpcji w ujęciu q/q oraz r/r. Jednocześnie mam nadzieję, że począwszy od II kwartału br. nastąpi ożywienie gospodarcze związane ze zmniejszającym się wpływem pandemii na działanie przedsiębiorstw. Ceny detaliczne z reguły podążają za cenami hurtowymi w odstępie kilku tygodni. Dlatego też w najbliższych dniach należy spodziewać się wzrostu cen detalicznych, natomiast, zgodnie z wcześniejszym uzasadnieniem, w kolejnych tygodniach powinniśmy mieć do czynienia z ustabilizowaniem się cen, a następnie, być może z powolnym spadkiem. – powiedział Zbigniew Łapiński, dyr. ds. zaopatrzenia logistyki i klientów kluczowych, członek zarządu Anwim S.A.

Najnowsze

Czego potrzeba, aby w Polsce rok 2021 był rokiem elektromobilności?

Branża elektromobilna spodziewa się dobrego roku 2021. Mają zacząć się procesy, którym w 2020 roku przeszkodziła pandemia.

Branża spodziewa się szybkiego wzrostu – ponieważ i w Europie i w Polsce sektor elektromobilności rozwija się – pomimo ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. W Polsce dotyczy to prac nad mechanizmami wsparcia – które mają pomóc w szybkim, skokowym powiększeniu się branży – dofinansowaniem do kupna samochodów, budową infrastruktury i wprowadzeniem odpowiednich legislacji. – W Polsce szczególnie potrzebujemy jeszcze większej dynamiki rozwoju i wzrostu skokowego.

Liczba samochodów elektrycznych i innych pojazdów zeroemisyjnych, takich jak samochody dostawcze i autobusy, musi być coraz większa. Mamy nadzieję, że przyczyni się do tego w 2021 roku zapowiadany system wsparcia – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – System ten został wdrożony w obszarze komunikacji zbiorowej. Już 4 stycznia rusza nabór z budżetem 1,3 miliarda złotych.

W ślad za tym konkursem pójdą także nabory w obszarze samochodów osobowych i samochodów dostawczych, a w następnej kolejności infrastruktury. To pozwoli, by rzeczywiście w roku 2021 elektromobilność wkroczyła w Polsce na salony. Obecne 80%-owe wzrosty rok do roku mogą być dzięki temu zdecydowanie wyższe, jeśli uda się uruchomić mechanizmy wsparcia, nad którymi prace trwają już miesiącami – zapowiada Mazur.

Najnowsze

Rajd Dakar 2021: coraz bliżej mety, coraz więcej trudności

Jedenasty etap Dakaru, chociaż skrócony o około 50 kilometrów należał zgodnie z oczekiwaniami do najtrudniejszych w tegorocznej edycji. Zawodnicy musieli sobie radzić z jednej strony z pułapkami nawigacyjnymi, wymagającymi maksymalnej koncentracji w początkowej partii odcinka specjalnego, z drugiej zaś z pasmem potężnych, wyjątkowo trudnych wydm bliżej mety.

Rywalizacja w kategorii motocykli jest prawdziwą ozdobą tegorocznego Dakaru. Sytuacja w czołówce zmienia się jak w kalejdoskopie. W czwartek Sam Sunderland (KTM) był najszybszy na trasie. Drugi na mecie Pablo Quintanilla (Husqvarna) stracił 2’40 min, a trzeci Kevin Benavides (Honda) – 6’24. Ten ostatni pozostał liderem klasyfikacji, ale jego przewaga nad drugim Sunderlandem wynosi zaledwie 4’12 min! Trzeci Ricky Brabec traci do lidera 7’13 i też nie jest bez szans na zwycięstwo w Dżuddzie w piątek. Nasz jedynak w stawce motocykli Konrad Dąbrowski zajął 30. miejsce i zajmuje 29. pozycję po czwartkowym etapie.

Giovanni Enrico był najszybszy w kategorii quadów. Z powodu awarii odpadł wicelider klasyfikacji Alexandre Giroud oraz zwycięzca poprzedniego etapu Italo Pedemonte. Kamil Wiśniewski z Orlen Teamu przyjechał na metę na piątej pozycji i awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji. Drugi na czwartkowym odcinku Manuel Andújar pozostaje liderem.

Rajd Dakar 2021: coraz bliżej mety, coraz więcej trudności

Nasser Al-Attiyah pokonał odcinek najszybciej w klasyfikacji samochodów, ale odrobił do drugiego na mecie Stephane’a Peterhansela niespełna 2 minuty. Francuz ma ponad 15 minut przewagi nad Katarczykiem przed ostatnim etapem. Kuba Przygoński i Timo Gottschalk z Orlen Teamu przyjechali na metę na dwunastym miejscu i utrzymali czwartą pozycję w klasyfikacji.

Seth Quintero był najszybszy w klasie T3, a po zwycięstwo zmierza jeden z najstarszych uczestników Dakaru, 63-letni Czech Josef Machacek, który ma ponad 2 godziny przewagi nad Camelią Liparoti.

Chaleco Lopez wygrał w klasie T4 i umocnił się na prowadzeniu przed Austinem Jonesem. Aron Domżała i Maciej Marton zajęli szóste miejsce, Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk z zespołu Energylandia Rally Team – dziewiąte, a Marek Goczał i Rafał Marton – jedenaste. Domżała zajmuje po etapie najniższy stopień podium, tuż za nim plasuje się Michał Goczał, a jego brat Marek jest dziewiąty.

Po dwóch kolejnych zwycięstwach etapowych Czecha Martina Macika, w wadze ciężkiej wszystko wróciło do normy. Kamazy zajęły dwa czołowe miejsca, a w klasyfikacji przed ostatnim etapem zajmują całe podium. Prowadzi Sotnikow przed Szibałowem i Mardiejewem.

W 2020 roku Wei Han ukończył swój drugi Dakar na 10. miejscu i został najwyżej sklasyfikowanym zawodnikiem z Chin w historii rajdu. W czwartek przyjechał na metę na szóstym miejscu, chociaż po nałożonej 20-minutowej karze spadł na dalszą pozycję. Przed ostatnim etapem zajmuje teraz 18. miejsce i zapewne nie będzie w stanie poprawić ubiegłorocznego wyniku, ale pokazał wysoki poziom za kierownicą buggy SMG, przygotowanego przez zespół prowadzony wspólnie przez kierowcę wraz z Philippe’m Gache.

Rajd Dakar 2021: coraz bliżej mety, coraz więcej trudności

Nie wiadomo, czy doszło do tego wskutek sekwencji niefortunnych zdarzeń, czy po prostu koszmarnej pomyłki. Joan Barreda prowadził w klasyfikacji motocyklistów po 215 kilometrach i wydawało się, że zmierza po etapowe zwycięstwo, gdy nie zatrzymał się na obowiązkowe tankowanie, narażając się na potężną karę czasową, a po 267 kilometrach zabrakło mu paliwa. Hiszpan poprosił o pomoc medyczną i został przewieziony śmigłowcem na biwak w Yanbu.  W ten sposób nie ukończy Dakaru po raz piąty w jedenastu startach w karierze.

Po odpadnięciu Toby Price’a kilku motocyklistów walczy o miano najlepszego w zespole KTM. Wiele wskazuje, że zostanie nim Sam Sunderland. Wygrywając etap po raz pierwszy od 2019, Brytyjczyk mieszkający w Dubaju przerwał serię siedmiu kolejnych zwycięstw etapowych rywali z Hondy, która rozpoczęła się od sukcesu Joana Barredy na trzecim odcinku specjalnym, a potem kontynuowali ją Kevin Benavides, Ricky Brabec i Nacho Cornejo. Podobną serią popisali się motocykliści KTM w 2016 roku, gdy wygrywali Toby Price, Antoine Meo i Štefan Svitko.

Hiszpanie Antonio Gutiérrez i Luis Heras startowali w ostatniej edycji Dakaru w Afryce w roku 2007 ciężarówką i osiągnęli metę nad Jeziorem Różowym na 47 miejscu. Teraz zmierzają do mety Dakar Classic w Dżuddzie na wybrzeżu Morza Czerwonego Mercedesem G320.

Najnowsze

Największy wybór części do jednośladów

Jeżeli na co dzień jeździsz skuterem lub motocyklem, na pewno zależy ci na tym, aby twój jednoślad był sprawny i dobrze wyglądał na drodze. To natomiast czasami wymaga przeprowadzenia drobnych napraw, prac serwisowych lub innych działań, w czym pomoże ci oferta sklepu online z częściami.

  1. Najpopularniejsze kategorie produktów
  2. Jak bezpiecznie kupować części do motocykla przez internet?
  3. Duży wybór części do skuterów
  4. Idealny prezent dla miłośnika jednośladów

Można w nim zamówić części pasujące do markowych motocykli oraz do skuterów. Nie ma więc znaczenia, czy na co dzień preferujesz długie przejażdżki, czy po prostu lubisz komfortowo podróżować po mieście. Sklep internetowy z akcesoriami umożliwi ci zakup wszystkich części i akcesoriów, dzięki którym będziesz mógł bezpiecznie jeździć na swoim motorze.

Najpopularniejsze kategorie produktów

Każdego dnia sklep internetowy rooader.pl realizuje ogromną ilość zamówień na części i akcesoria. Klienci wybierają go między innymi ze względu na bogaty wybór części nawet do mniej popularnych skuterów, wysokiej jakości akcesoria to motocykli oraz to, że w razie potrzeby sprzedawca pomoże im wybrać odpowiedni produkt. Popularne kategorie produktów to między innymi akumulatory do motocykli, linki, zębatki, oleje, kaski na motocykl oraz skuter, kompletne silniki, kufry to motocykli, lusterka i wiele innych akcesoriów. Sklep zapewnia bogaty wybór odzieży motocyklowej, która nie tylko pozwoli ci jeździć w komfortowych warunkach, ale też poprawi twoje bezpieczeństwo na drodze. Nie od dziś wiadomo, że porządna odzież na motocykl ma ogromne znaczenie w przypadku utracenia panowania nad kierownicą. Jeszcze ważniejszy jest kask, bez którego pod żadnym pozorem nie powinno się wsiać na jednoślad. Warto mieć na uwadze, że nawet jeżeli potrafi się jeździć i jest się pewnym swoich umiejętności, to nigdy nie można przewidzieć zachowania pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Jak bezpiecznie kupować części do motocykla przez internet?

Niektórzy klienci obawiają się zakupów przez internet, gdyż nie są pewni, czy wybrali odpowiednią część do swojego motocykla. Na szczęście wspomniany sklep w razie potrzeby umożliwia zwrot towaru lub wymianę na inny. Jeżeli więc popełnisz błąd i wybierzesz niepasującą część, za mały kask lub nieodpowiedni olej, zawsze będziesz mógł wymienić je na inne produkty. W uniknięciu takich sytuacji pomogą ci również szczegółowe opisy oraz parametry każdego produktu dostępnego w sklepie internetowym. Warto również zwrócić uwagę na zdjęcia oferowanego asortymentu, aby upewnić się, że jest to część, której się w danym momencie potrzebuje. Jeżeli od razu kupisz większą ilość części, nie będziesz musiał kilka razy płacić za dostawę. Wszystkie produkty zostaną wysłane kurierem (sklep współpracuje z takimi firmami kurierskimi jak DPD, DHL oraz UPS) lub Pocztą Polską. Firma ma również punkt stacjonarny, więc jeżeli mieszkasz w tej samej miejscowości, możesz wybrać odbiór osobisty. Szczegółowe informacje na temat czasu realizacji, formularze wymiany towaru i pozostałe przydatne informacje oraz dokumenty zawsze znajdziesz na stronie sklepu z akcesoriami i częściami do motocykli.

Duży wybór części do skuterów

Kierowcom, którzy na co dzień jeżdżą na motocyklach trudno wyobrazić sobie inny środek transportu. W końcu jazda motocyklem to nie tylko świetny sposób na szybkie dotarcie do celu, ale też wyjątkowa wolność. Nie trzeba jednak od razu wydawać dużych pieniędzy na porządny motocykl, bo na początek można kupić tańszy skuter. Takie jednoślady nie sprawdzą się co prawda przy dłuższych wyjazdach, ale są idealne do zakorkowanych miast. Niestety, nawet markowe i na bieżąco serwisowane skutery potrafią się czasami zepsuć. W takiej sytuacji warto pamiętać, że sklep oferuje wszystkie potrzebne części do skuterów i motocykli. Jeżeli więc w skuterze trzeba wymienić oponę, filtry paliwa, klocki lub łańcuch, tutaj zamówisz to bez żadnego problemu. Zaletą kupowania w sieci jest to, że oszczędzasz czas i pieniądze. Zamiast szukać odpowiednich części w różnych sklepach i poświęcać na to kilka godzin, możesz skorzystać z wyszukiwarki produktów na stronie sklepu internetowego i kilkoma kliknięciami dodać do koszyka wszystkie potrzebne produkty. Oprócz rozwiązań dla motocykli zamówisz w ten sposób również części do skuterów.

Idealny prezent dla miłośnika jednośladów

Wysokiej jakości akcesoria do motocykli to również dobry pomysł na prezent dla kogoś, kto ceni sobie jazdę na jednośladach. Najpopularniejsze akcesoria dla miłośników motocykli to między innymi porządne breloczki do kluczy, oryginalne końcówki kierownicy, naklejki, osłony zbiornika paliwa oraz różnego rodzaju owiewki, uchwyty, zabezpieczenia oraz pokrowce. W końcu każdy właściciel motocykla chce, aby jego maszyna była w doskonałym stanie. Warto więc pomyśleć o tym, aby oprócz wymienienia części oraz płynów odpowiednio zabezpieczyć pojazd. Bogata oferta sklepu dla motocyklistów na pewno ci to ułatwi, a jednocześnie nie nadwyręży twojego budżetu.

Najnowsze

Dziwny manewr kierowcy Audi mógł go sporo kosztować

Kamera zarejestrowała dokładnie całą sytuację. Życzymy jednak powodzenia w rozszyfrowaniu tego, co miał w głowie kierowca starego Audi.

Ciężarówkę z kamerką wyprzedziło lewym pasem stare Audi A4. Zbliżając się do skrzyżowania, jego kierowca zaczął hamować, wrzucił kierunkowskaz i zjechał na pas do skrętu w lewo. Na nim stał już inny pojazd, oczekujący na możliwość wykonania manewru.

Szalony manewr wyprzedzania Matizem

Audi zbliżyło się do niego, kiedy nagle kierowca niemieckiego sedana jakby zmienił zdanie i skręcił w prawo. Lecz nie wrócił na swój pas, tylko wskoczył od razu na prawy, prosto pod ciężarówkę! Gdyby nie błyskawiczna reakcja autora nagrania i pusty lewy pas, z Audi mogłoby niewiele zostać.

Za ten manewr kierowca Mercedesa może stracić prawo jazdy

Domyślamy się, że niedoszły sprawca wypadku w ostatnim momencie uznał, że jednak pojedzie dalej prosto. Może jechał z pasażerem, któremu pomyliła się droga? Ale dlaczego nie wrócił na swój pas, tylko wjechał pod ciężarówkę? Nie mamy pojęcia.

Najnowsze