Cathy Derousseaux w Rajdowych Mistrzostwach Europy Juniorów

Francuskiej pilotce rajdowej będziemy kibicować w FIA ERC Junior Championship.

To będzie rok nowości w zespole MSZ Racing. Aleks Zawada, zbierający dotychczas doświadczenie na polskich odcinkach specjalnych przesiada się do nowego samochodu, aby wraz z Cathy Derousseaux rywalizować w ramach FIA ERC Junior Championship (Rajdowe Mistrzostwa Europy Juniorów). Cykl składa się z siedmiu rund, a załogi startować będą tylko w samochodach klasy R2. Bronią załogi MSZ Racing będzie najnowsze auto tej klasy, Peugeot 208 R2.

FIA, Międzynarodowa Federacja Samochodowa wraz z promotorem Mistrzostw Europy, Eurosport  Events, powołała nowy cykl juniorski by wyłonić nowe talenty w rajdach samochodowych. Zawodnicy startować będą podobnymi samochodami, na tych samych oponach i tym samym paliwie – wszystko po to, aby o wygranej decydowała nie technika a umiejętności załogi. Ściganie rozpocznie się już 31. stycznia podczas pierwszej rundy, łotewskiego rajdu Liepāja. Następnie zawodnicy rywalizować będą w Irlandii (Circuit of Ireland Rally), Portugalii (SATA Rallye Açores), Belgii (Geko Ypres Rally), Czechach (Barum Czech Rally Zlín), Szwajcarii (Rallye International du Valais) kończąc zmagania na Korsyce (Giru di Corsica-Tour de Corse).

Już wkrótce poinformujemy o składzie sponsorskim oraz kompletnym kalendarzu startów. Partnerem zespołu jest Media Service Zawada.

Tegoroczne zmagania w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski są dla MSZ Racing szczególne, ponieważ w zespole nastąpiły spore zmiany. Po prawej stronie obok Aleksa usiadła podczas pierwszej rundy francuska pilotka Cathy Derousseaux, która zadebiutowała w roli „umysłowego” (tak w żargonie rajdowym określany jest pilot) mając 16 lat. Za swój największy sukces uważa Mistrzostwo Libanu z ubiegłego roku w klasyfikacji 2WD (samochodów napędzanych na przednią oś) oraz start w Rajdzie Dakar 2012, w zespole Race2Recovery.

Cathy Derousseaux
fot. MSZ Racing

Aleks Zawada, obecnie główny zawodnik MSZ Racing, na początku swojej kariery startował równolegle na gokartach w Polsce i Niemczech oraz zadebiutował w wyścigach samochodowych – Pucharze Kia Picanto, w którym istnieje możliwość ścigania się od 16-ego roku życia. Puchar ten był jedyną opcją przesiadki do samochodu. W roku 2009 Aleks zrezygnował z kartingu i poświęcił ten czas na testy za kierownicą single seaterów, czyli bolidów wyścigowych, takich jak Formuła VW (na które został zaproszony ze względu na osiągnięcie świetnego wyniku w mistrzostwach Niemiec) czy Formuła Renault 2.0 ze stajni Maurycego Kochańskiego. Nie zabrakło także testów za kierownicą wyścigowego Porsche ze stajni wielokrotnego Mistrza Polski Maćka Stańco.Celem wszystkich testów było określenie ścieżki kariery tego kierowcy. Wybór padł na rajdy, które zawsze interesowały Aleksa – jak zawsze powtarzał młody zawodnik, mimo początków kariery w wyścigach jego „serce jest w rajdach”. Do stajni MSZ Racing przybyła rajdowa Honda Civic Type-R w specyfikacji grupy A, czyli stricte rajdowy samochód, której przygotowaniem zajął się sam zespół. W 2010 roku do teamu dołączył doświadczony pilot Grzegorz Gołda, z którym Aleks pokonywał pierwsze kilometry oesowe. Sezon ten był rokiem zdecydowanie doświadczalnym, jednak praca zespołu przyniosła pierwsze efekty: duet Zawada/Gołda wygrali dwie rundy Rajdowego Pucharu Polski, a na jednej zajęli drugą pozycję. Kolejnym rokiem była zmiana ligi. Z Rajdowego Pucharu Polski zespół przeniósł się do królewskiego cyklu, jakim są Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski. Wtedy też rozpoczęły się pierwsze starty samochodem, którym Aleks startuje obecnie: Renault Clio klasy R3. Zarówno sezon 2011 jak i 2012 były latami, w których MSZ Racing zależało najbardziej na zbieraniu doświadczeń, poznawaniu rajdów i polepszaniu tempa załogi. Choć konkurencja była już naprawdę spora, Aleks Zawada nieraz pokazał, że stać go na wiele.

W roku 2013 zespołu dołączył także inny, bardzo utytułowany pilot, którym jest Xavier Panseri. Francuz znany jest przede wszystkim ze startów z Brayanem Bouffierem, z którym walczy między innymi w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Załoga jest też mocno kojarzona z polskimi rajdami samochodowymi, gdyż w sezonach 2007, 2008 i 2009 sięgała po Mistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej. Xavier dzieli się z nami ogromnym doświadczeniem, liczącym już ponad 220 startów na przemian z Cathy, pilotując Aleksa. To wszystko pozwala nam na szybki i ciekawy rozwój. Po sezonie 2013, który był ostatnim w Renault Clio R3 przyszedł czas na podbój Rajdowych Mistrzostw Europy, a wszystko za kierownicą samochodu…

Peugeot 208 R2 to samochód francuskiej marki, którym Aleks Zawada ściga się w grupie R, w klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś oraz w nowopowstałym cyklu FIA ERC Junior Championship (FIA Rajdowych Mistrzostwach Europy Juniorów). Samochód posiada wolnossący silnik o pojemności 1,6l, który generuje moc 188km przy 7800rph. Za przeniesienie napędu odpowiada pięciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów. Samochód posiada oczywiście szperę, czyli mechanizm różnicowy, a zawieszenie oparto na regulowanych amortyzatorach Öhlins. Za bezpieczeństwo odpowiada rozbudowana klatka bezpieczeństwa, system gaśniczy czy fotele kubełkowe.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze