Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna.
Spis treści
- Finał na mokrym asfalcie: nie tylko sucha teoria
- Walka punkt po punkcie: emocje do ostatniej chwili
- Dlaczego wygrał Fiat Grande Panda? Analiza werdyktu
- Car of the Year Polska 2026: co dalej?
4 grudnia i piękny, zabytkowy Pałac w Jabłonnej – oto sceneria ogłoszenia najważniejszego werdyktu w polskiej motoryzacji. To właśnie tam, podczas uroczystej gali, Fiat Grande Panda oficjalnie otrzymał tytuł Car of the Year Polska 2026. Statuetkę z rąk przewodniczącego jury, Wojciecha Sierpowskiego, odebrał Mariusz Król, Dyrektor marki Fiat w Stellantis Polska. Jednak decyzja zapadła już dwa dni wcześniej, po pełnym emocji i rywalizacji dniu testów na mokrym Torze Modlin.
Finał na mokrym asfalcie: nie tylko sucha teoria
Ostatni, decydujący akt konkursu miał miejsce 2 grudnia na Torze Modlin. Sześć finałowych modeli – Fiat Grande Panda, Renault 5 E-Tech Electric/Alpine A290, Audi A6, Omoda 9 Super Hybrid, Volkswagen Tayron i MG HS – stanęło do ostatniej próby przed obliczem jury. Mokra nawierzchnia stała się bezlitosnym, ale niezwykle wartościowym poligonem doświadczalnym.
– Jazdy w takich warunkach to kluczowy element oceny – skomentował Wojciech Sierpowski. – Mokry asfalt w połączeniu z różnorodną konfiguracją toru pozwolił nam zbadać zachowania aut w sytuacjach zbliżonych do krytycznych. Sprawdzaliśmy reakcje na pod- i nadsterowność, stabilność podczas hamowania, pracę systemów ESP i kontroli trakcji, a nawet to, jak fotele trzymają nas w bocznym pochyle. To wiedza, której w takim stopniu nie zdobędziemy na publicznej drodze.
Choć Renault 5 E-Tech Electric oczarowało jury nowoczesnym designem i żywiołową charakterystyką jazdy, ostatecznie to oferta Fiata Grande Panda przeważyła szalę zwycięstwa. W kontekście polskiego rynku, gdzie infrastruktura ładowania wciąż się rozwija, a preferencje klientów są zróżnicowane, kluczową zaletą okazała się możliwość wyboru. Fiat umożliwia swobodę decyzji pomiędzy w pełni elektrycznym napędem a bardziej uniwersalną, pozbawioną „range anxiety” (lęk przed zasięgiem, a raczej jego szybkim ubywaniem) hybrydą. Renault 5, oferując wyłącznie wariant elektryczny, mimo swojej doskonałości designerskiej i trakcyjnej, automatycznie zawęziło grono potencjalnych nabywców, podczas gdy Grande Panda, dzięki strategii „dwóch opcji” trafia do szerszego spektrum kierowców, co jury uznało za bardziej wartościowe w kategorii „Samochód Roku”.
Walka punkt po punkcie: emocje do ostatniej chwili
Po intensywnych jazdach nastąpiło głosowanie i podliczanie punktów. Walka była niezwykle zacięta, a spekulacje krążyły do samego końca.
– Początkowo Grande Panda wydawała się bezkonkurencyjna, ale w końcowej fazie doganiać ją zaczęło elektryczne Renault 5 E-Tech – wspomina atmosferę głosowania dotychczasowy wiceprzewodniczący konkursu Car of the Year 2026 Tomasz Szmandra. – O trzecie i czwarte miejsce toczył się prawdziwy bój między nową Audi A6 a Omodą 9 – ostatecznie to była różnica jedynie dwóch punktów. Ostatnią parę stanowiły natomiast Volkswagen Tayron i MG HS.
Lista modeli nominowanych w konkursie Car of the Year Polska 2026
Ostateczne podium prezentowało się następująco:
- Fiat Grande Panda – 60 pkt
- Renault 5 E-Tech Electric/Alpine A290 – 58 pkt
- Audi A6 – 39 pkt
- Omoda 9 Super Hybrid – 37 pkt
- Volkswagen Tayron – 30 pkt
- MG HS – 28 pkt
– Należy podkreślić, że w tej „szóstce” nie ma przegranych – zaznaczył Wojciech Sierpowski. – To najbardziej wyróżniające się auta spośród 52 modeli dopuszczonych do tegorocznej edycji. Każde z nich wnosi coś wyjątkowego na rynek.
Po punktacji został ogłoszony również nowy wiceprzewodniczący jury – Wojciech Majewski.
Dlaczego wygrał Fiat Grande Panda? Analiza werdyktu
Zdobycie tytułu Car of the Year to zawsze wypadkowa wielu czynników. Nie decyduje tylko dynamika na torze czy technologia.
– Grande Panda to fenomenalnie zbalansowany pakiet – było słychać w kuluarach z ust jurorów konkursu – Łączy chwytliwy, ikoniczny design nawiązujący do historii z nowoczesnością, przemyślaną funkcjonalność do miasta i atrakcyjną cenę. W kontekście swojego segmentu jest propozycją niezwykle trudną do podważenia. Na torze, nawet w trudnych warunkach, pokazała się jako auto pewne, przewidywalne i dobrze wyważone. To samochód, który może odpowiada na realne potrzeby polskich kierowców.
Dyrektor Mariusz Król, odbierając statuetkę, podkreślał: – To ogromne wyróżnienie i potwierdzenie, że obraliśmy właściwy kierunek. Grande Panda to auto, które trafia w sedno oczekiwań klientów.
Car of the Year Polska 2026: co dalej?
Tytuł będzie teraz oficjalnie promowany przez Stellantis Polska przez cały nadchodzący rok 2026. Dla Fiata to nie tylko prestiżowe trofeum, ale także mocny argument marketingowy, potwierdzający wysoką ocenę ekspertów.
Finałowa szóstka Car of the Year Polska 2026 udowadnia, że rynek jest niezwykle różnorodny. Obok zwycięskiej, przystępnej cenowo Pandy, na podium stanęło w pełni elektryczne Renault 5 i model segmentu premium Audi A6. To pokazuje, że dla jury liczyła się nie tylko kategoria, ale przede wszystkim doskonałość w danej klasie i wartościowa oferta dla polskiego kierowcy.
Gratulujemy marce Fiat i koncernowi Stellantis! Całemu jury dziękuję za pracę, a wam, czytelnikom, polecam osobiste zapoznanie się ze zwycięskim modelem podczas jazdy testowej. Warto brać pod uwagę w swoich wyborach całą finałową szóstkę, bo każdy z tych samochodów zasłużył na te nominacje.
Najnowsze
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Obowiązek corocznego stawiania się na okresowym przeglądzie w Stacji Kontroli Pojazdów, dotyczy niemal wszystkich posiadaczy samochodów. Wystarczy kilka lat, żeby miejsca na pieczątki skończyły się i pojawił się dylemat. Czy trzeba wtedy wymienić dowód rejestracyjny? -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
-
Zamarznięta szyba od środka? Tak odmrozisz ją najszybciej
Zostaw komentarz: