Agnieszka Serafinowicz

Bridgestone Turanza 6 i Autodrom Jastrząb – sprawdzaliśmy najnowszą oponę turystyczną klasy premium

Bridgestone Turanza 6 to najnowsza turystyczna opona letnia klasy premium w ofercie marki Bridgestone, mieliśmy okazję ją sprawdzić w praktyce.

Spis treści

Zostaliśmy zaproszeni na tor Autodrom Jastrząb pod Radomiem. Cel? Przetestowanie najnowszych opon Bridgestone Turanza 6. Już na wstępie wyjaśniam, że Turanza 6 to opona drogowa, turystyczna, a nie sportowa (do sportu Bridgestone oferuje serię Potenza, a także wyczynową Potenza Race), niemniej warunki torowe uzupełnione testem drogowym po trasach w okolicy toru Jastrząb pozwalają wysnuć konkretne wnioski.

Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)
Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Bridgestone Turanza 6 – co to za opona?

Nowa opona Bridgestone Turanza 6 to bezpośredni następca cenionej przez użytkowników poprzedniczki segmentu premium, czyli turystycznej opony letniej Bridgestone Turanza T005, która na rynku jest już od ok. 5 lat. Bridgestone uznało, że najwyższy czas na następcę. Zanim wsiedliśmy za testowe pojazdy, na koła których założono oczywiście nowe opony, najpierw krótka prezentacja, podczas której przedstawiciele producenta wyłożyli szczególne cechy nowej opony. Według Bridgestone, nowa Turanza 6 ma wyróżniać się najlepszymi w klasie osiągami na mokrej nawierzchni, mniejszymi oporami toczenia (co ma wpływ na zużycie paliwa lub prądu – tak, nowa opona jest dostosowana również do aut elektrycznych) oraz zwiększoną trwałością, która ma być nawet o 22 – 30% (zależnie od rozmiaru opony) wyższa w stosunku do i tak już wytrzymałej Turanzy T005.

Bridgestone Turanza 6 – co poprawiono?

W wewnętrznych testach Bridgestone zestawiających nową oponę z poprzednią generacją, Turanza 6 okazała się o 10% lepsza w hamowaniu na mokrej nawierzchni. Nowa opona uzyskała też co najmniej 22-procentowo wyższe przebiegi (w przypadku większych rozmiarów, nawet 30-procentowe) w stosunku do Turanzy T005. Obniżono opory toczenia o 4%, a hałas towarzyszący toczeniu się tej opony na drodze ma być niższy o ok. 2 dB.

Bridgestone Turanza 6 – jak w zestawieniu z konkurencją?

Stwierdzenie „najlepsze w swojej klasie osiągi na mokrej nawierzchni” to nie myślenie życzeniowe producenta, lecz teza wynikająca z testów przeprowadzonych w 2022 roku przez TÜV SÜD na zlecenie Bridgestone w zakładach ATPPapenburg (Niemcy) i Bridgestone EUPG (Włochy). Testy przeprowadzono na mokrej nawierzchni z wykorzystaniem modeli BMW 520i i BMW 530d na oponach w rozmiarze 245/45 R18 100Y XL. Opony Turanza 6 zestawiono z konkurentami klasy premium: Continental Premium Contact 6, Michelin Primacy 4+ oraz Pirelli Cinturato P7 (P7C2). W większości testów nowe opony Bridgestone Turanza 6 okazały się lepsze od produktów konkurencji.

Bridgestone Turanza 6
Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Bridgestone Turanza 6 – a jak w praktyce?

Nowe opony mieliśmy okazję sprawdzić za kierownicą aut klasy premium: szybkiego Mercedesa-AMG CLA 45s, a także bardziej cywilnych modeli BMW serii 5, 7 i 3 z łagodniejszymi jednostkami napędowymi. W planie była zarówno jazda przez kurtyny wodne, najazd na płyty poślizgowe wraz z zakrętem, rondo o trzech różnych promieniach, również z płytą poślizgową, próby hamowania na mokrym (zarówno mokrym asfalcie, jak i płycie poślizgowej), najazd połową auta w głęboką kałużę, omijanie przeszkody na mokrej nawierzchni, czy próba z szarpakiem – oczywiście również na mokrej nawierzchni. Oprócz tego odbyły się próby drogowe, jazda po normalnych drogach publicznych, zarówno wysokiej klasy (droga ekspresowa) jak i przez gminne, nienajlepszej jakości drogi w okolicy toru Jastrząb. Wnioski?

Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)
Fragment toru Jastrząb z szeroką płytą poślizgową, na której testowaliśmy opony Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Bridgestone Turanza 6 – wrażenia z jazdy

Nowa opona Turanza 6 to opona turystyczna, trzeba pamiętać, że takim oponom stawiane są inne wymagania niż w przypadku opon sportowych, torowych czy wyczynowych. Takie opony zakładamy na tysiące kilometrów, oczekujemy by było cicho i bezpiecznie. Czy Turanza 6 te oczekiwania spełnia? Z nawiązką. Podczas prób na trzech mokrych okręgach, opona bardzo dobrze trzyma auto w ryzach. Co ważne, w przeciwieństwie do wielu opon stricte sportowych, Turanza 6 nie działa zerojedynkowo (w sensie: świetny grip, ale jak kierowca przesadzi, to musi się wspiąć na wyżyny umiejętności). Ta opona jest bardzo komunikatywna, a przy tym bardzo skutecznie trzyma tor jazdy na mokrej nawierzchni. Podczas zakrętu na płycie poślizgowej (której celem jest wywołanie poślizgu, co pozwala sprawdzić reakcję opony w poślizgu przy mniejszych prędkościach niż na normalnym, mokrym asfalcie), opona daje kierowcy czytelne informacje, że przyczepność jest na granicy, dzięki czemu możemy zareagować nawet wcześniej, niż uaktywnią się wbudowane w dane auto systemy kontroli trakcji. To bardzo zwiększa poczucie bezpieczeństwa także w trakcie bardziej dynamicznej jazdy. Pamiętajmy, że najprostszych sposobem wyjścia z zaczynającej się podsterowności jest po prostu odjęcie gazu, żadnych gwałtownych manewrów kierownicą!

To co jednak szczególnie imponowało w przypadku Turanzy 6, to ponadprzeciętna zdolność odprowadzania wody spod kół. Najazd na mokrą i dość głęboką (tak mniej więcej sięgającą do kostek) kałużę połową auta w zakręcie, czy jazda po okręgu w głębokiej kałuży nie robiły na aucie „obutym” w nowe gumy Bridgestone’a szczególnego wrażenia. Auto ani nie wpadało w poślizg, ani nie przesuwało się po torze jazdy w kierunku oddziaływania siły odśrodkowej po okręgu lub w zakręcie. Dla kierowcy najbardziej istotne jest to, że po minięciu „głębokiej wody” wciąż znajdujesz się na właściwym torze jazdy i to w zakręcie.

Podczas spokojnej jazdy drogami publicznymi bardziej słychać powietrze opływające nadwozie aut niż samą oponę, co w przypadku gumy opracowanej pod kątem bardzo wysokiej odporności na aquaplannin (zarówno wzdłużny jak i poprzeczny) również jest dużą zaletą. Siłą nowej opony jest również skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. To o tyle istotne, że decyduje o tym, że w sytuacji awaryjnej, możemy wyjść z niej bez szwanku. Chodzi o taką sytuację, która w przypadku taniej opony najprawdopodobniej zakończyła by się kolizją.

Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)
Testowy Mercedes-AMG CLA 45s z oponami Bridgestone Turanza 6 (fot. Agnieszka Serafinowicz / Motocaina.pl)

Bridgestone Turanza 6 – dostępność i ceny

Nowa opona Bridgestone Turanza 6 dostępna jest na rynku w rozmiarach od 17″ do 22″, co w zasadzie pokrywa zapotrzebowanie klientów posiadających auta segmentu premium. W przyszłym roku planowane jest jeszcze wprowadzenie najmniejszej opony pasującej na 16-calowe obręcze, ale i tak zapotrzebowanie na taki rozmiar w segmencie, do którego kierowany jest nowy produkt będzie najprawdopodobniej marginalne, mniejszych rozmiarów Turanzy 6 nie ma w planach. Ceny? Opona jest już dostępna w polskich sklepach, zatem sami możecie sprawdzić jakie stawki życzy sobie Wasz ulubiony sklep oponiarski. Ceny w jednym z popularnych sklepów online zaczynają się od 433 zł/sztukę, oczywiście zależą od rozmiaru. Np. popularny w wielu modelach rozmiar 205/45 R17 88 W XL znaleźliśmy za 572 zł/szt.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze