BMW pod choinkę

Prezenty, prezenty... myślałyście już, co sprawić bliskim pod choinkę? Oczywiście do Bożego Narodzenia jeszcze sporo czasu, ale gdyby tak, dla odmiany, w tym roku zająć się kwestią podarunków z wyprzedzeniem i oszczędzić sobie biegania po sklepach z obłędem w oczach na ostatnią chwilę?

BMW Lifestyle Collection to wybór dynamicznych i po trosze zabawnych gadżetów: dla niej, dla niego, a nawet dla małego. Rym zamierzony, czemu nie. Na stronie www.bmw-shop.com można zamówić, przykładowo:

fot. BMW

BMW M3 Baby Racer – propozycja dla malucha, który kiedyś być może zostanie nowym Lewisem Hamiltonem (albo Molly Taylor). Pojazd jest odpowiedni dla dzieci od 18 miesięcy do 3 lat, a dbałość o szczegóły (jest nawet wskaźnik poziomu benzyny i prędkościomierz) z pewnością spodoba się małemu kierowcy. Opony opracowane z troską o parkiety z kolei na pewno przypadną do gustu jego rodzicom.

M Carbon Boardcase to natomiast pomysł na prezent dla tych, którzy wzorem George’a Clooneya z filmu „W chmurach” są wiecznie w rozjazdach i masę czasu spędzają na lotniskach i dworcach. Zgrabna walizeczka na kółkach ma w sobie sznyt BMW, waży jedynie 3,2 kg i co więcej, jest bardzo pojemna. W środku znajdują się elastyczne pasy do mocowania, dwie przegrody i dodatkowa kieszeń na suwak.

fot. BMW

Po raz kolejny planujemy, że od nowego roku będziemy więcej ćwiczyć? Z pewnością z damską koszulką do joggingu będzie to przyjemniejsze. Sportowy krój i sprytnie rozmieszczone oddychające panele Air Mesh zwiększają wygodę i regulują pocenie, a odblaskowe pasy zapewniają widoczność w nocy.

fot. BMW
fot. BMW

Okulary przeciwsłoneczne BMW w kolorach kojarzących się jednoznacznie z logo marki, czyli niebieskim i srebrnym, z pewnością zadadzą szyku podczas zimowych wyjazdów, dodatkowo gwarantując ochronę przed promieniowaniem UV-A, UV-B i UV-C.

Ponoć pierwsze spinki do mankietów mężczyźni zazwyczaj sprawiają sobie na własny ślub, ale niektórzy z nich nabierają potem zaufania do tego, jakby nie patrzeć, stylowego elementu garderoby. Dla nich świetnym prezentem będą spinki z logo BMW, wykonane z wytrzymałego metalowego odlewu i włókna węglowego.

fot. BMW

Najnowsze

Rossi: MotoGP jest nudne

Dziewięciokrotny mistrz świata królewskiej klasy, Valentino Rossi określił wyścigi MotoGP jako nudne, twierdząc, że z trudem udaje mu się nie usnąć podczas śledzenia rywaliacji zawodników. 

Rossi w rozmowie z BBC Sport powiedział: „To najgorszy moment w MotoGP od 2000 roku, kiedy rozpocząłem swoją przygodę. Wyścigi stały się zwyczajnie nudne i słabe”
Nie trudno dziwić się opinii 33-latka. W tym sezonie dominuje para: Lorenzo i Pedrosa, którzy dążą do sięgnięcia po palmę zwycięstwa. Tuż za nimi znajduje się Stoner, który musiał odpuścić sobie kilka rund ze względu na kontuzjowaną nogę. 
Czy Rossi sięgnie po zwycięstwo z teamem Yamahy?
fot. materiały prasowe
„Wyścigi Moto3 są bardzo ekscytujące, tak samo jak i Moto2, a w MotoGP wieje nudą. Trzeba coś zmienić” – dodaje mistrz. 

Valentino Rossi w przyszłym sezonie powraca do walki w barwach Yamaha Racing Team. Z Ducati zawodnik niestety nie wygrał żadnego z 37 ostatnich rund MotoGP.  Powrót do Yamahy będzie dla niego wielkim wyzwaniem, tam będzie stał w cieniu Jorge Lorenzo i jego celem będzie udowodnienie posiadanych umiejętności. 
„To będzie trudne, ale sądzę, że mam potencjał, by zwyciężyć w kilku wyścigach w przyszłym roku. Nie miałem zbyt wielu dobrych chwil w Ducati. To były dwa bardzo ciężkie sezony”

Najnowsze

Odrobina wsparcia na drodze

My, współczesne kobiety, potrafimy ogarnąć wiele tematów na raz. Z powodzeniem zdążamy ze spotkania na spotkanie, wystarcza nam czasu, uwagi i cierpliwości, by odwieźć dzieci do szkoły, zdążyć do kosmetyczki i jeszcze zrobić zakupy. Ale nawet najbardziej uważny kierowca – a takimi właśnie jesteśmy – nie wygra z biologią. Mrugania powiekami uniknąć się nie da! A i zmęczenie czasem daje się we znaki.

Taka jest właśnie geneza pomysłu, który zrodził się wśród techników Forda. System Active Stop, montowany w nowym Fordzie Fiesta, w czasie potrzebnym na mrugnięcie okiem przechwytuje i analizuje 15 obrazów drogi. Ocenia, czy pojazd z przodu zwolnił czy zatrzymał się, a w przypadku wykrycia ryzyka nieuniknionej kolizji automatycznie uruchamia układ hamulcowy.

fot. Ford

System pozwala zapobiec kolizjom do prędkości 15 km/h i zredukować ich skutki do prędkości 30 km/h. O jego przydatności mogą zaświadczyć statystyki: każdego roku ponad pół miliona osób odnosi obrażenia w wypadkach samochodowych tylko na drogach w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, we Włoszech i w Hiszpanii. W jednym na osiem przypadków dochodzi do urazów w następstwie uderzenia w tył pojazdu – wtedy właśnie może sprawdzić się system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach.

 

Najnowsze

Kochasz rajdy? Sprawdź zmiany w cyklu WRC 2013

Światowa Rada Sportu Motorowego wprowadza w przyszłym sezonie wiele zmian w cyklu WRC. Ma to na celu poprawę opłacalności, bezpieczeństwa i medialności rajdów samochodowych.  

Będzie taniej

W ramach redukcji kosztów i by przyciągnąć więcej zgłoszeń – zespoły WRC konkurujące w Rajdowych Mistrzostwach Świata 2013 muszą zaliczyć tylko jedną rundę poza Europą. Ogółem konieczne jest jednak wzięcie udziału w minimum siedmiu rundach.

Zespoły, które nie punktują w mistrzostwach świata producentów, nie muszą korzystać z najnowszej ewolucji części homologowanych dla samochodów WRC. Dotyczy to również samochodów S2000 z silnikiem 1.6 turbo.

Burcu Cetinkaya była pierwszą kobietą w cyklu IRC
fot. burcucetinkaya.com

Będą nowe cykle

WRC-2

W miejsce dotychczasowego cyklu SWRC (obejmującego rajdówki z 2-litrowymi silnikami wolnossącymi i napędem 4×4) wprowadzono mistrzostwa WRC-2. Są one przeznaczone dla samochodów z napędem 4×4 i klas R5, R4 i S2000 oraz oddzielnie grupy N. Klasa R5 ma być tańszą alternatywą dla S2000 i WRC.

Udział w WRC-2 wymaga zaliczenia siedmiu rund, a sześć najlepszych wyników liczy się do kwalifikacji na koniec sezonu.

WRC-3

Obecny cykl PWRC zastąpi WRC-3. Mistrzostwa te przeznaczone będą dla samochodów grupy R z napędem na jedną oś, klasy R3, R2 i R1. Załoga musi wystartować w sześciu rajdach, a do końcowej klasyfikacji zaliczane będzie pięć najlepszych wyników.

Junior WRC Championship

Po dwóch latach zakończył się także cykl dla młodych zawodników – WRC Academy. Zastąpi go nowa formuła o nazwie FIA Junior WRC Championship.

Louise Cook z powodzeniem startowała w PWRC
fot. archiwum zawodniczki

Będzie bezpieczniej

Ze względów bezpieczeństwa każda załoga uczestnicząca w asfaltowej rundzie WRC może korzystać z pomocy „szpiega” – dodatkowego kierowcy, sprawdzającego warunki (pogody, nawierzchni itp.) na odcinkach specjalnych.

Będą nowi promotorzy

Światowa Rada Sportu Motorowego upoważniła FIA do zawarcia umowy z nowymi promotorami Rajdowych Mistrzostw Świata od 2013 roku: The Sportsman Media Group i Red Bull Media House.

Promotor będzie odpowiedzialny za inwestycje i rozwój WRC w celu zwiększenia jego profilu, reputacji i wartości handlowej. W ścisłej współpracy z FIA będzie skupiony na wprowadzeniu telewizji na żywo oraz innowacyjnej strategii cyfrowej mediów w ciągu najbliższych lat.

Eurosport Events Ltd został promotorem Rajdowych Mistrzostw Europy – kontrakt podpisano na 10 lat.

Koniec 7-letniej historii cyklu IRC

Eurosport poinformował, że w przyszłym roku nie odbędzie się już Intercontinental Rally Challenge. Równolegle ciężko pracuje nad rozwojem nowej marki ERC (mistrzostw Europy) i stroną internetową cyklu.

Molly Taylor zaistniała dzięki cyklowi WRC
fot. mollytaylor.com

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) 2013

Rajd Monte-Carlo: 15-20/01

Rajd Szwecji: 7-10/02

Rajd Meksyku: 7-10/03

Rajd Portugalii: 11-14/04

Rajd Argentyny: 2-5/05

Rajd Akropolu: 30/05-2/06

Rajd Włoch: 20-23/06

Rajd Finlandii: 1-3/08

Rajd Niemiec: 22-25/08

Rajd Australii: 12-15/09

Rajd Francji: 3-6/10

Rajd Hiszpanii: 24-27/10

Rajd Wielkiej Brytanii: 14-17/11

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) 2013

Janner Rallye: 3-5/01 

Halls Winter Rally: 26-27/02

SATA Rallye Acores: 21-23/03

Circuit of Ireland: 5-6/04

Tour de Corse: 6-10/05

Croatia Rally: 23-25/05

Ypres Rally: 20-22/06

Rally San Marino: 4-6/07

Sibiu Rally: 18-20/07

Barum Rally: 30-31/08

Rally Poland: 27-28/09

Cyprus Rally: 31/11-2/12

 

 

Najnowsze

Nie daj się zabić za smsa

O zagrożeniach wynikających z rozmawiania przez telefon w trakcie jazdy pisałyśmy wielokrotnie. Równie groźne jest jednak pisanie, a nawet odbieranie smsów. Celują w tym szczególności młodzi ludzie. Utrwalenie pozytywnych nawyków we własnych latoroślach to (niełatwe) zadanie dla rodziców.

Oto kilka rad, jak uczulić swoją pociechę na niebezpieczeństwo za kółkiem i wyrabiać w niej prawidłowe nawyki. Niektóre podpowiedzi mogą wydawać się brutalne, ale tam, gdzie chodzi o życie i zdrowie, nie ma dróg na skróty.

Przede wszystkim jako rodzice pamiętajmy, że nasze dzieci są świetnymi obserwatorami. Z pewnością dostrzegą wszystkie grzechy, jakich dopuszczamy się za kierownicą. Jeśli sama masz zwyczaj wysyłać smsy siedząc za kółkiem, nie rób tego. Daj dobry przykład.

Staraj się jak najczęściej towarzyszyć młodemu adeptowi sztuki jazdy jako pasażer. Obserwuj zachowania swojego dziecka i patrz, gdzie popełnia błędy.

Nie pokazuj dziecku złych wzorców
fot. materiały prasowe

Przezorny zawsze ubezpieczony, więc zwróć uwagę, że wysyłanie czy odbieranie smsów na światłach również jest niedopuszczalne. Zaskakujące, jak wielu młodych ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy.

Pokaż swojemu dziecku film obrazujący konsekwencje wypadku samochodowego, do którego doszło przez używanie telefonu komórkowego za kółkiem. Nie muszą to być zmasakrowane zwłoki, sam widok wraku i ewentualne wypowiedzi poszkodowanych są wystarczające, by zrobić wrażenie. Spróbuj też uświadomić swojemu dziecku, jak wielką tragedią będzie dla ciebie jego śmierć. Brzmi to ekstremalnie, ale może okazać się dobrym rozwiązaniem. Zapytaj, czy wysłanie smsa w tym dokładnie momencie jest kwestią życia i śmierci? Zasugeruj nagranie na komórkę wiadomości „nie mogę odebrać, właśnie prowadzę”. Zachęć latorośl do trzymania telefonu poza zasięgiem ręki.

Budowanie świadomości i odpowiedzialności kierowców od chwili pierwszych doświadczeń za kółkiem procentuje na przyszłość. To również nasz osobisty wkład w bezpieczeństwo dróg.

Najnowsze