Paula Lazarek

Polskie BMW M760Li xDrive – przepis na tuning „bimmera” po polsku?

Czarny mat, złote felgi i solidny body kit, oto pomysł na tuning flagowego modelu BMW M760Li xDrive polskiego tunera Auto-Dynamics. Choć na pierwszy rzut oka ta stylizacja przypomina początek XXI wieku, to "bimmer" prezentuje się bardzo ciekawie. Co zatem zmienili projektanci z Polski?

Auto-Dynamics to zespół tunerów – entuzjastów modyfikacji samochodów z segmentu premium. Najciekawsze realizacje jakie cieszyły się dużym uznaniem w środowisku tunerów to przede wszystkim pakiet modyfikacji dla Ferrari 488 GTB, Forda Mustanga GT oraz Porsche Cayenne. Teraz na swój warsztat wzięli BMW M760Li xDrive.

BMW M760Li xDrive - przepis na tuning

Nadwozie zostało pokryte folią bezbarwną o właściwościach samoregenerujących z serii Matte od Magnus Pro. Zamontowali spoiler pokrywy, maski bagażnika oraz uzupełniający spoiler dachowy. Każdy z elementów pakietu stylistycznego Paradig M wylakierowany został w lakierze o niełatwym do osiągnięcia, ale fantastycznym dla oka odcieniu – Frozen Black.

BMW M760Li xDrive - przepis na tuning
 

Tunerzy z Polski wyposażyli BMW w komplet ultra-lekkich obręczy aluminiowych w indywidualnym wykończeniu kolorystycznym Patina Gold, a felgi obleczone zostały zestawem sportowych opon klasy high-performance Pilot Sport 4S [255/30/22 przód oraz 295/25/22 tył]. Na stronie tunera znajdziemy informację, że postawili na dodanie customowego akcentu, takiego jak indywidualna kolorystyka zaślepek piast.

BMW M760Li xDrive - przepis na tuning
 

BMW po tuningu polskiej firmy pod maską ma jednostkę o mocy 585 koni mechanicznych oraz 850 Nm momentu obrotowego. To znaczy, że projektanci pozostawili silnik TwinPower V12 bez zmian. Niestety, tuner nie podaje póki co więcej informacji, czy zmiany mają wpływ na wydajność i przyspieszenie samochodu, ale warto pamiętać, że ten model już w seryjnej wersji rozwija prędkość do 100 km/h w niecałe 3,8 sekundy. Wskazówka na liczniku prędkości zatrzyma się natomiast dopiero przy 305 km/h.

BMW M760Li xDrive - przepis na tuning

Najnowsze

Mercedes E Klasa „zrzuca” dach aż do dziś – symbol sportowej elegancji?

W historii Mercedesa Klasy E doceniana jest nie tylko elegancja i luksus. Do dziś atuty te sprawiają, że Klasy E Coupé i Kabriolet są wyjątkowo cenione. Przyjrzyjmy się dziś historii tej serii modelowej, która rozpoczęła się ponad 50 lat temu, od coupé Strich 8 (seria 114) oraz od kabrioletu serii 124.

Coupé „Strich 8” z 1968 r. 

W listopadzie 1968 r. Mercedes-Benz zachwycił klientów, wprowadzając na rynek elegancki model z dwudrzwiowym nadwoziem. Coupé serii 114 dopełniło topową ofertę modeli serii 114/115, znanych jako „Strich 8”.

Tylko dla topowej wersji coupé – 250 CE – zarezerwowano motor M 114 z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa Bosch D-Jetronic (150 KM). Redakcje dwóch magazynów motoryzacyjnych, „Motor-Rundschau” i „auto motor und sport”, osiągnęły nim prędkość 198 km/h, a pomiar szwajcarskiego „Automobil Revue” wskazał nawet 199 km/h – to wyniki, jakimi rzadko mogły wówczas pochwalić się auta osobowe.

W 1972 r. Mercedes-Benz zaprezentował 185-konną odmianę 280 CE – nowy topowy wariant w rodzinie coupé „Strich 8”. Do czasu zakończenia produkcji coupé z serii 114 w sierpniu 1976 r. wyprodukowano go w ponad 67 tysiącach egzemplarzy. 

Mercedes E Klasa

C 123

Dwudrzwiowa seria 123 zadebiutowała w marcu 1977 r., podczas salonu samochodowego w Genewie. Oprócz 6-cylindrowych odmian 280 C i 280 CE po raz pierwszy dostępny był też wariant 4-cylindrowy – 230 C.

Miały o 40 mm niższe i, z uwagi na zmniejszony rozstaw osi, o 85 mm krótsze nadwozie. Ponadto przednia i tylna szyba były bardziej nachylone, a boczne okna – ponownie bez słupka B – mogły być całkowicie opuszczone.

We wrześniu 1977 r. do odmian 230 C (109 KM), 280 C (156 KM) i 280 CE (177 KM) dołączyła wersja 300 CD z 5-cylindrowym silnikiem Diesla (80 KM).

Mercedes E Klasa

Seria 124

W marcu 1987 r., podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, Mercedes-Benz zaprezentował nowe coupé serii 124 – latem 1993 r. nazwane „Klasą E Coupé”. Ale sportowy, elegancki wóz o uwodzicielsko nowoczesnych liniach nie był jedynym ekskluzywnym dwudrzwiowym wariantem tej serii: w 1991 r. dołączył do niego kabriolet. 

Inżynierowie zrekompensowali pominięcie słupków B, wzmacniając słupki A, podłużnice i drzwi – ze szczególnie dużym udziałem stali o wysokiej wytrzymałości. Charakterystycznym elementem stylistycznym, który podkreślał wyrazistość coupé na tle innych wariantów nadwoziowych, były masywne boczne listwy drzwiowe zintegrowane z osłonami progów.

Początkowo gama silnikowa obejmowała odmiany 230 CE (132 KM) oraz 300 CE (180 KM). W 1989 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem, wprowadzono wersje zmodernizowane – w tym nowy topowy wariant 300 CE-24 z czterozaworowym 3-litrowym motorem o mocy 220 KM, pochodzącym ze sportowego roadstera 300 SL-24 (R 129). Kiedy na jesieni 1992 r. wprowadzono zmodernizowaną serię 124, silniki coupé całkowicie przeszły na technikę czterozaworową. W gamie dostępnych jednostek pojawiła się odmiana 320 CE (220 KM) z 3,2-litrowym czterozaworowym silnikiem z Klasy S serii 140.

Mercedes E Klasa

Pierwsza Klasa E i topowe jednostki AMG

Gama silnikowa kabrioletu obejmowała 4-cylindrowe odmiany E 200 (136 KM) i E 220 (150 KM), a także 6-cylindrową wersję E 320 (220 KM). W 1993 r. zarówno coupé, jak i kabriolet wzbogaciły się o nowy, topowy wariant E 36 AMG z silnikiem o mocy 272 KM. 

Stylistycznie wyróżniały je dyskretnie dołączone elementy karoserii: przedni spojler, osłony progów i tylny zderzak lakierowane na kolor karoserii oraz standardowe 17-calowe obręcze AMG z lekkich stopów.

Mercedes E Klasa

CLK

Czteromiejscowy, dwudrzwiowy model zainicjował nowy design z „podwójnymi reflektorami”, który w produkcji seryjnej zadebiutował w 1995 r., wraz z Klasą E serii 210.

Technicznie dwudrzwiowy model bazował na ówczesnej Klasie C (seria 202), jednak jako pełnoprawne czteromiejscowe coupé kontynuował tradycje Klasy E Coupé. W 1998 r. dołączył do niego wariant CLK Kabriolet. Paleta silnikowa sięgała od 4-cylindrowego CLK 200 (136 KM) do topowego modelu z jednostką V8 – CLK 430 (279 KM). Najmocniejszym kabrioletem był wariant CLK 320 (218 KM). Od 1999 r. nowym topowym wariantem w gamie coupé i kabrioletu był CLK 55 AMG (347 KM).

Wiosną 2002 r. zadebiutowała nowa generacja CLK – wewnętrznie oznaczona liczbą 209.Wersja coupé była oferowana z siedmioma, a kabriolet – z pięcioma silnikami do wyboru. Zakres mocy w obu przypadkach sięgał od 163 KM do 367 KM. Jedną z nowatorskich propozycji był wariant CLK 270 CDI Coupé z nowoczesną 5-cylindrową jednostką wysokoprężną o mocy 170 KM.

Mercedes E Klasa

W marcu 2009 r. dwudrzwiowe modele oficjalnie wróciły do gamy Klasy E

Szeroka była gama dostępnych jednostek. Obejmowała ona np. dwa nowe 4-cylindrowe warianty E 250 CDI BlueEFFICIENCY (z silnikiem Diesla) i E 250 CGI BlueEFFICIENCY (z silnikiem benzynowym). Obie te konstrukcje miały bezpośredni wtrysk paliwa i osiągały moc 204 KM. Poprzedni benzynowy motor V6 został zastąpiony 6-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 292 KM (wariant E 350 CGI BlueEFFICIENCY). Flagowym modelem był E 500 z jednostką V8 o mocy 388 KM.

Na początku 2013 r. Mercedes-Benz zaprezentował zmodyfikowaną serię 207. Wizualnie coupé i kabriolet odpowiadały już nowemu językowi projektowania Mercedes-Benz. Poszerzono też gamę systemów wspomagających oraz listę dostępnych silników. Paleta obejmowała teraz 6 motorów benzynowych o mocy od 184 KM do 408 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne generujące od 170 KM do 252 KM. Wersję 6-cylindrowa była po raz pierwszy oferowana jako E 400, z motorem biturbo o mocy 333 KM.

Mercedes E Klasa

Najnowsze

Nowy Opel Mokka wjeżdża na ostatnią prostą

Następna generacja modelu niemieckiego producenta samochodów przechodzi obecnie ostatnie testy i konfiguracje ustawień przed rozpoczęciem produkcji seryjnej pod koniec roku. Kiedy będzie dostępna w salonach?

Obecnie na drodze można spotkać tylko zakamuflowane pojazdy testowe, które nie pokazują jeszcze ostatecznego wyglądu tego samochodu. Jeden z nich odsłonięto w nowym filmie na Youtube.

Najważniejszym kierowcą testowym pojazdów przedprodukcyjnych jest Jürgen Klopp. Ambasador marki Opel miał możliwość przejechania kilku kilometrów w pełni elektrycznym Oplem Mokką-e.

Kolejna generacja Opla Mokki to zupełnie nowa konstrukcja oparta na wysokowydajnej platformie wieloenergetycznej CMP (Common Modular Platform). Ten modułowy zestaw oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów. Platforma CMP umożliwia również zastosowanie w pełni elektrycznych napędów akumulatorowych, jak również silników spalinowych. 

Nowa Mokka waży nawet do 120 kilogramów mniej niż poprzedni model – przy prawie takim samym rozstawie osi i rozmiarach opon.

Najnowsze

Cupra e-Racer. Pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy już gotowy do startu

Pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy hiszpańskiej marki właśnie uzyskał swój ostateczny kształt. Kiedy planowany jest pierwszy start?

Bezemisyjny pojazd rozpędza się maksymalnie do 270 km/h, a prędkość 100 km/h osiągnie już w 3,2 sekundy. Model e-Racer, podobnie jak jego spalinowi poprzednicy, powstał na bazie Cupry Leona. Najnowsza generacja tego modelu, wyróżniająca się bardziej opływowymi kształtami, pozwoliła inżynierom zespołu Cupra Racing na sprawniejsze wypracowanie rozwiązań potrzebnych na torze wyścigowym.

Cupra e-Racer. Pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy już gotowy do startu

W czasie prac nad ostateczną wersją Cupra e-Racer została wyposażona w bardziej pojemne akumulatory, liczące 6270 ogniw. Przeprojektowanie wnętrza pozwoliło z kolei na zapewnienie lepszego chłodzenia, co wpłynęło na krótszy czas ładowania. Stworzenie nowego układu zabezpieczeń akumulatora był możliwy dzięki większej o 50 mm długości produkcyjnego modelu Cupry Leon.

Cupra e-Racer. Pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy już gotowy do startu

Koła e-Racera uzyskały charakterystyczny dla marki miedziany kolor, a karoseria łączy biel z odcieniem petrol blue. Po wprowadzeniu wszystkich modyfikacji Cupra e-Racer jest gotowa do startu w nowej formule wyścigów elektrycznych samochodów Pure ETCR. Oficjalnymi kierowcami zespołu zostali Mattias Ekström i Jordi Gené.

Cupra e-Racer. Pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy już gotowy do startu

Najnowsze

Nowe BMW serii 5 Limuzyna i Touring oraz BMW serii 6 Gran Tourismo – już jutro cyfrowa premiera!

Jeśli czekacie na premierę nowego BMW serii 5 Limuzyna, nowego BMW serii 5 Touring i nowego BMW serii 6 Gran Tourismo to w tym roku odbędzie się ona wirtualnie ze względów bezpieczeństwa w trakcie pandemii koronawirusa.

Biorąc pod uwagę restrykcje dotyczące międzynarodowych podróży, premiera nowego BMW serii 5 Limuzyna, nowego BMW serii 5 Touring i nowego BMW serii 6 Gran Tourismo, odbędzie się w cyfrowej formie. Premiera odbędzie się 27 maja o godzinie 8.00.

Czy wiecie, że Wolumen produkcji marek BMW, Mini i Rolls-Royce osiągnął rekordową wartość łącznie 2 564 025 pojazdów. W rozbiciu na poszczególne marki liczba ta przedstawia się następująco: BMW 2 205 841 egzemplarzy, Mini 325 729 egzemplarzy i Rolls-Royce Motor Cars 5455 egzemplarzy. Około miliona pojazdów wyprodukowano w zakładach niemieckich.

Już niedługo na naszym portalu znajdziecie więcej informacji o najnowszych modelach. 

Najnowsze