![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2023!2F02!2FP90494415_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen – bawarska marka próbuje z wodorem. Znowu
BMW iX5 Hydrogen to nowy SUV bawarskiej marki z elektrycznym napędem zasilanym wodorem. Powstanie pilotażowa seria tego modelu.
Spis treści
- BMW iX5 Hydrogen, a… BMW Serii 7 E38 zasilane wodorem
- BMW iX5 Hydrogen – drugie, wodorowe otwarcie
- BMW iX5 Hydrogen – co to za napęd?
- BMW iX5 Hydrogen – ile paliwa? Jaki zasięg? Jaki czas tankowania?
- BMW iX5 Hydrogen – na razie seria pilotażowa
- BMW iX5 Hydrogen – dane techniczne
- BMW iX5 Hydrogen – galeria
BMW poinformowało o planach uruchomienia pilotażowej floty BMW iX5 Hydrogen, czyli samochodów wodorowych. Nie jest to pierwsza próba zmierzenia się bawarskiej marki z wodorem, jako nośnikiem energii dla układu napędowego samochodu. Czy tym razem się uda?
![BMW iX5 Hydrogen](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F02!2FP90494342_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen, a… BMW Serii 7 E38 zasilane wodorem
Dziś już niewielu pamięta o tym, że na początku XXI wieku to właśnie BMW wprowadziło pilotażową serię luksusowych limuzyn BMW 7 serii E38, które również były zasilane wodorem. Jednak poza samym gazem stanowiącym nośnik energetyczny zarówno w historycznych E38, jak i w najnowszych BMW iX5 Hydrogen, auta te różnią się praktycznie wszystkim.
Zasadnicza różnica polega na tym, że wodorowe BMW 7 E38 było tak naprawdę samochodem spalinowym, w którym wodór mógł być wykorzystywany jako paliwo. Już wówczas samochód ten ogłaszano jako nie emitujący spalin, z którego rur wydechowych wypływa jedynie woda. Owszem, produktem spalania wodoru w tlenie jest wyłącznie woda. Problem polega na tym, że powietrze na naszej planecie to nie tylko tlen, a w przeważającej większości azot. Spalanie wodoru w silnikach spalania wewnętrznego jest znane od dawna i właśnie na takiej zasadzie opierały swoje działanie wspomniane, wodorowe BMW 7 E38. Niestety, produktem ubocznym chemicznego spalania wodoru w powietrzu są – oprócz pary wodnej – również trujące tlenki azotu. Nic zatem dziwnego, że BMW skasowało ten projekt, a żadna z wodorowych „siódemek” nie dotrwała do naszych czasów. Auta nie były sprzedawane, stanowiły nieudany eksperyment i wszystkie egzemplarze zutylizowano.
![BMW iX5 Hydrogen](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F02!2FP90494386_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen – drugie, wodorowe otwarcie
Nowe BMW iX5 Hydrogen to zupełnie inna technologia. Przede wszystkim iX5 Hydrogen to samochód elektryczny. Na koła trafia moment obrotowy i moc generowana wyłącznie przez silniki elektryczne. Różnica w stosunku do coraz powszechniejszych na naszych ulicach elektrycznych aut z bateriami polega na tym, że energii do silników elektrycznych nowego, wodorowego BMW dostarczają zasilane wodorem ogniwa paliwowe. To system analogiczny do tego, z jakiego korzysta np. Toyota Mirai. Zresztą wspomnienie tej japońskiej marki w tym miejscu jest jak najbardziej zasadne.
Już wkrótce pierwsza stacja tankowania wodoru w Polsce.
![BMW iX5 Hydrogen](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F02!2FP90494420_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen – co to za napęd?
Moc wodorowego iX5, czyli SUV-a zbudowanego na bazie spalinowego BMW X5, to 275 kW. Tyle jest w stanie uzyskać elektryczna jednostka napędowa BMW eDrive piątej generacji (silnik elektryczny, skrzynia biegów i elektronika mocy połączone w kompaktowej obudowie) na osi tylnej wraz z opracowanym specjalnie do tego pojazdu wysokowydajnym akumulatorem litowo-jonowym. Natomiast moc ciągła to 170 KM. Tyle jest w stanie uzyskać układ czerpiący prąd z reakcji zachodzących w ogniwach wodorowych. BMW Group pozyskuje pojedyncze ogniwa paliwowe od Toyota Motor Corporation. Jak działa taki napęd?
W ogniwie paliwowym reakcja chemiczna zachodzi między wodorem w postaci gazu ze zbiorników a tlenem z powietrza. Dla uzyskania wysokiej sprawności napędu kluczowe znaczenie ma równomierne doprowadzenie obu mediów do membrany w ogniwie paliwowym. Oprócz technologicznych analogii do silnika spalinowego, takich jak intercooler, filtr powietrza, sterowniki i czujniki, BMW Group opracowała również specjalne komponenty wodorowe do nowego systemu ogniw paliwowych. Należą do nich np. wysokoobrotowa sprężarka z turbiną lub wysokonapięciowa pompa płynu chłodzącego. Co ważne, reakcja chemiczna zachodząca w ogniwach wodorowych, w przeciwieństwie do spalania wodoru w silniku spalinowym, nie produkuje ani grama tlenków azotu. Jedynym „odpadem” jest czysta chemicznie woda.
![BMW iX5 Hydrogen](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F02!2FP90494480_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen – ile paliwa? Jaki zasięg? Jaki czas tankowania?
Wodór niezbędny do zasilenia ogniw paliwowych przechowywany jest w dwóch wysokociśnieniowych (700 barów) zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Łącznie mieszczą one 6 kg wodoru (1 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów zajmuje objętość równą 27 litrom). BMW szacuje, że taki zapas pozwoli wodorowemu BMW iX5 Hydrogen pokonać 504 km w cyklu WLTP na jednym tankowaniu. Sam proces tankowania zbiorników wodoru trwa od trzech do czterech minut.
![BMW iX5 Hydrogen](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F02!2FP90494476_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen – na razie seria pilotażowa
Produkcja pilotażowej serii niespełna 100 egzemplarzy wodorowego SUV-a BMW odbywa się w zakładzie BMW Group w Centrum Badań i Innowacji w Monachium. To właśnie w tym miejscu każdy nowy model BMW jest konstruowany po raz pierwszy. Czy pojazd zostanie skierowany do produkcji seryjnej? To zależy od wyników badań uzyskanych na bazie serii pilotażowej.
![BMW iX5 Hydrogen](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2023!2F02!2FP90494397_lowRes_bmw-ix5-hydrogen-on-.jpg)
BMW iX5 Hydrogen – dane techniczne
- Moc maksymalna całego układu napędowego: 295 kW (401 KM);
- Ciągła moc elektryczna układu ogniw paliwowych: 125 kW (170 KM);
- Moc maksymalna akumulatora litowo-jonowego: 170 kW (231 KM);
- Pojemność zbiorników na wodór: 6 kg gazu pod ciśnieniem 700 barów;
- Przyspieszenie 0-100 km/h: < 6 s;
- Prędkość maksymalna: ponad 180 km/h;
- Zużycie wodoru: 1,19 kg / 100 km;
- Zasięg (wg WLTP): 504 km;
BMW iX5 Hydrogen – galeria
A na koniec zobaczcie jeszcze wideo prezentujące pilotażową flotę nowych BMW iX5 Hydrogen:
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: