BMW Alpina D3 Bi-Turbo – bawarski rarytas

Jeśli ktoś jest sceptykiem jednostek wysokoprężnych z pewnością po przejażdżce D3 Bi-Turbo zmieniłby zdanie. To jeden najciekawszych silników diesla jaki wyprodukowano.

Alpina to niezwykła firma budująca przepiękne modele BMW – także na specjalne zamówienie. Modele samochodów sygnowane BMW Alpina produkowane są w dużej mierze ręcznie, z wykorzystaniem najwyższej próby rzemiosła. Każde auto ma swój nowy numer nadwozia zatem nie jest to stricte tuning (modyfikacja istniejącego samochodu), a przebudowa prawie od podstaw.

Tym razem bawarska marka stworzyła niezwykłe Alpina D3 Bi-Turbo, zbudowane na podstawie serii 3 i wyposażone w podwójnie doładowany, sześciocylindrowy silnik. Jak określa sam producent „liczby 2, 3, 4, 5, 6 i 7 podsumowują kluczowe dane D3 Bi-Turbo: prędkość maksymalną 278 km/h, moc 350 KM, 4.6 s od 0-100 km/h, 5.3 l/100 km (139 g/km CO2), spełnienie normy EU6, 700 Nm momentu obrotowego”. Alpina stworzyła jeden z najwspanialszych silników diesla jaki do tej pory skonstruowano.

BMW Alpina D3 Bi-Turbo
fot. Alpina

Manager sprzedaży firmy Alpina, Matthew Stripling, powiedział:
– Te liczby podkręcają atmosferę. Chciałbym dodać, że oprócz osiągów to auto jest przede wszystkim wygodne, ekskluzywne i skazane na sukces. Nowy silnik ma dać kierującemu wrażenie, że odczuwa pracę silnika wszystkim zmysłami. To auto dostarczy wiele przyjemności z jazdy, zarówno na nieskomplikowanych odcinkach, jak również w czasie przemierzania górskich serpentyn.

Zespół Alpiny, składający się z 50 inżynierów, opierając się na takich samych procesach, jakimi posługuje się BMW, pracował nad zwiększeniem możliwości silnika, układem przeniesienia napędu i skrzynią biegów, układem chłodzenia, budową strukturalną pojazdu, kołami, oponami, aerodynamiką, zwieszeniem i wnętrzem.

BMW Alpina D3 Bi-Turbo
fot. Alpina

W środku samochodu znajdziemy luksusowe dywaniki, logo Alpiny wyszyte na fotelach i obiciach drzwi, a także niebieskie podświetlenie zegarów. Każdy model z tej serii pośrodku deski rozdzielczej ma specjalną tabliczkę z indywidualnym numerem.

Pierwsze D3 opuściło siedzibę firmy w Buchloe w 2005 roku z turbodoładowanym, 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem. Najnowszy model Alpina zaprezentowała podczas Franfurt Motor Show.

Alpina współpracuje z BMW od 1961 roku.

Najnowsze

Siostry Paige i Belle Wheeler gwiazdami drag racingu

Jednym z ostatnich bastionów męskiej dominacji są zawody w drag racingu, ale i tutaj rośnie mężczynom damska konkurencja. O tym, że to sport nie tylko dla facetów, przekonane są siostry Paige i Belle Wheeler, które w przyszłości zamierzają być gwiazdami tej dyscypliny.

Czasy bardzo się zmieniły i coraz więcej dyscylipn sportowych jest otwartych również na kobiety. Niektóre nie są jeszcze w pełni „koedukacyjne” i zawodniczki można policzyć na placach obu rąk. Jednym z ostatnich bastionów męskiej dominacji są zawody dragsterów – drag racing, ale i tutaj rośnie mężczynom damska konkurencja. O tym, że to sport nie tylko dla facetów, przekonane są młodziutkie siostry Paige i Belle Wheeler, które w przyszłości zamierzają być gwiazdami tej specyficznej dyscypliny.

Paige i Belle Wheeler

Siostry, pochodzą z Wellingborough w Wielkiej Brytanii. Miały okazję pokazać swoje umiejętności w prowadzeniu pojazdów o dużej mocy już wielkrotnie, ponieważ przez kilka lat startowały w Junior Dragster. Zaczynając przygodę w tej dyscyplinie w 2009 roku Paige miała zaledwie 14 lat. Jej siostra, 9-latka, dołączyła do rodzinnego teamu w 2011 roku.

Belle podczas zawodów Lucas Oil Junior Dragster była jedną z namłodszych osób, które brały udział w konkursie (zawody przeznaczone są dla uczestników w wieku 8-17 lat). Prowadziła w kwalifikacjach. Miała bardzo dobry czas rekacji, czyli czas mierzony od momentu, w którym zapala się zielone światło zezwalające na start a uruchomieniem samochodu. Jej czas wynosił 0.005 sekundy. Paige, starsza z sióstr, miała równie dobre osiągnięcie – 0.0208 sekundy.

Paige i Belle Wheeler

Obie siostry bardzo dobrze poradziły sobie w pierwszej rundzie konkurencji, ale w kolejnej musiały rywalizować ze sobą nawzajem. Siostry miały do przejechania odcinek o długości 220 yardów (ok. 201 metrów); Bell osiągnęła prędkość 76 km/h, a Paige 120 km/h. Paige mimo, że siedziała w mocniejszej maszynie, miała lekkie opóźnienie. To wystarczyło młodszej siostrze, aby wygrać. Po dwóch kolejnych rundach 9-latka znalazała się w finale, ale go nie wygrała – lepszy okazał się nieco starszy zawodnik, Billy Everitt.

Od tamtej pory dziewczyny miały okazję startować w Mistzrostwach wysokiej rangi – Round One FIA European Drag Racing Championship. Przed nimi kolejne starty, ale już za oceanem. Życzymy powodzenia!

Jak wyglądają zawody dragsterów?

Najnowsze

W święta i Nowy Rok zakaz ruchu dla ciężarówek

W pierwszy i drugi dzień świąt, a także w Nowy Rok, będą obowiązywały ograniczenia w ruchu ciężarówek. A co z Wiligią i sylwestrem?

fot. Mercedes

Zakazy będą obowiązywały w godz. 8-22. Zakazów nie będzie ani w Wigilię, ani w sylwestra.

Ograniczenia w ruchu dotyczą pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, ale z wyjątkiem autobusów.

O cenie paliw w całej Polsce na święta dowiesz się tutaj.

Kierowcy, którzy złamią zakaz, będą karani mandatami w wysokości od 200 do 500 zł. Będą też musieli zjechać na parking i pozostać tam do końca obowiązywania ograniczenia w ruchu.

Zakaz nie dotyczy m.in. pojazdów uczestniczących w akcjach ratowniczych, usuwaniu awarii, pracujących przy budowie dróg i mostów, przeznaczonych do przewozu żywych zwierząt, prasy, szybko psujących się artykułów, lekarstw, środków medycznych itp.

Źródło: Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Najnowsze

Otwarto stołeczny odcinek S8 między węzłami Salomea i Opacz

W nocy drogowcy otworzyli odcinek S8 między stołecznymi węzłami Salomea i Opacz.

Trasa ta ma ułatwić wjazd oraz wyjazd z Warszawy w kierunkach: południowym i zachodnim – poinformował we wtorek w komunikacie warszawski oddział GDDKiA.

O cenie paliw w całej Polsce na święta dowiesz się tutaj.

GDDKiA otworzyła połączenie Alej Jerozolimskich z południową obwodnicą Warszawy, czyli odcinek trasy Salomea-Wolica od węzła Salomea do węzła Opacz. Na nową ekspresówkę kierowcy wjeżdżają zaraz za węzłem Łopuszańska w Alejach Jerozolimskich i dojeżdżają nią do POW, skąd mogą pojechać w kierunku południowo-wschodnim (dojazd do al. Krakowskiej, lotniska, Piaseczna, Ursynowa i Trasy Siekierkowskiej) lub północno-zachodnim (dojazd do węzła Konotopa i autostrady A2 w kierunku Łodzi oraz trasy S8 na wschód).

O zakazie ruchu ciężarówek w święta – w jakie dni konkretniedowiesz się tutaj.

Ulica Nowolazurowa, prowadząca od Alej Jerozolimskich do ul. ks. J. Chrościckiego we Włochach uzyskała połączenie z Alejami we wszystkich kierunkach. „Równocześnie otwarte zostało bezkolizyjne połączenie Alej z POW wiaduktami do i z Pruszkowa.

Za dwa lata właśnie tą trasą będzie poprowadzony główny wjazd oraz wyjazd z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. „GDDKiA buduje już dalszy ciąg trasy – od węzła z POW do S8 (trasy katowickiej) w Wolicy k. Nadarzyna wraz z łącznikiem z S7 (trasy krakowskiej) w Sękocinie. Zakończenie robót budowlanych zaplanowano na koniec 2015 r.

W poniedziałek późnym wieczorem pierwsi kierowcy skorzystali z nowo wybudowanej ul. Gierdziejewskiego w Ursusie. Celem prac było skomunikowanie Konotopy i Zachodniego Ursusa położonych po obu stronach torów z Warszawy do Poznania. W ramach inwestycji powstała nowa prawie półtorakilometrowa dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach zapewniająca połączenie z ul. Połczyńską w Warszawie wraz z wiaduktem nad linią kolejową Warszawa – Poznań. Wybudowane zostały także drogi dojazdowe, chodniki i ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronie internetowej www.infoulice.um.warszawa.pl.

Źródło: GDDKiA

fot. GDDKiA

Najnowsze

Otwarto kolejny odcinek autostrady A1 z Trójmiasta do Włocławka

Autostrada A1 od węzła Czerniewice pod Toruniem do węzła Włocławek Zachód otwarta!

W weekend pierwsi kierowcy pojechali nowo wybudowanym odcinkiem autostrady A1 od węzła Czerniewice pod Toruniem do węzła Włocławek Zachód. Nowy odcinek łączy Toruń z obrzeżami Włocławka. Drogowcy udostępnili kierowcom 45 kilometrów autostrady. Między węzłami Włocławek Zachód i Kowal nadal brakuje 19 kilometrów autostrady – ten fragment cały czas jest w budowie – GDDKiA ma ogłosić termin oddania całości na początku przyszłego roku (całe połączenie autostradowe Gdańska z Łodzią to ok. 300 km). Jak wiadomo, w Strykowie koło Łodzi można zjechać na autostradę A2, która łączy Warszawę z zachodnią granicą Polski.

Na budowę odcinka firma Lotos Asfalt dostarczyła ok. 30 tys. ton najwyższej jakości asfaltu. Budowa była realizowana przez Konsorcjum SALINI POLSKA Sp. z o.o IMPREGILO S.p. A oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A, a inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.

Autostrada A1 to jedyna polska autostrada o przebiegu południkowym i jedno z najważniejszych połączeń komunikacyjnych Polski i Europy. Od sierpnia 2006 r. do grudnia 2013 r., na cały 221-kilometrowy odcinek A1 z Trójmiasta do węzła Kowal w pobliżu Włocławka, LOTOS Asfalt dostarczył ponad 130 tys. ton asfaltów, zarówno klasycznych, jak i modyfikowanych.

Wjazd na nową autostradę od strony Torunia jest możliwy południową obwodnicą miasta (czyli drogą S-10) na węźle Czerniewice lub przez węzeł w Lubiczu i most autostradowy. Nie będzie za to możliwości, aby w Czerniewicach zjechać na A1 z drogi krajowej nr 91 (dawnej jedynki). Dotychczasowe połączenie zostanie zamknięte.

Źródło:Grupa Lotos, GDDKiA

Najnowsze