Bitwa pomiędzy Red Bulll i BrawnGP

Tylko Felipe Massa był w stanie włączyć się do walki pomiędzy kierowcami BrawnGP i Red Bulll. Robert Kubica po naprawdę dobrych przejazdach w pierwszych dwóch częściach kwalifikacji musiał uznać wyższość pozostałych dziewięciu zawodników startujących w Q3.  

Rubens Barrichello, Jenson Button i Sebastian Vettel
fot. Red Bull

BrawnGP dominuje nadal w Formule 1. Jenson Button po raz trzeci w tym sezonie zdobył dziś pole position. Dokonał tego rozpoczynając swoje ostatnie okrążenie pomiarowe dosłownie na dwie sekundy przed końcem regulaminowego czasu kwalifikacji. Rubens Barrichello w Q2 uzyskał najlepszy czas dnia. Drugim zespołem, który utrzymuje stałą wysoką formę jest Red Bull. Gdyby nie świetny przejazd Felipe Massy sześć pierwszych pozycji zajmowaliby kierowcy trzech najlepszych do tej pory zespołów: BrawnGP, Red Bull i Toyota.

Nieprawdopodobnym wydaje się błąd jaki popełnił Kimi Raikkonen, który nie zakwalifikował się nawet do drugiej sesji. Po swoim pierwszym przejeździe Fin był przekonany, że czas jaki uzyskał na okrążeniu pomiarowym będzie wystarczający, aby zakwalifikować się do Q2 i jednocześnie taka taktyka pozwoli mu wykorzystać nowe miękkie opony w przejeździe w Q3. Posiadając lżejszy bolid niż jego kolega z zespołu i ten sam pakiet aerodynamiczny, miałby szansę na znacznie lepszą pozycję. Według informacji podanych przez FIA samochód Kimi Raikkonena będzie miał na starcie jutrzejszego wyścigu zdecydowanie więcej paliwa niż bolid Felipe Massy.

W bardzo trudnej sytuacji znajduje się McLaren Mercedes. Heikki Kovalainen już w trakcie Q1 wyglądał jakby poprostu zrezygnował. Jak powiedział dziś po południu, jego samochód nie miał na torze pod Barceloną przyczepności. W konsekwencji Heiki będzie startować do jutrzejszego wyścigu z 18 pola. Lewisowi Hamiltonowi udało się co prawda zakwalifikować do drugiej części sesji kwalifikacyjnej, ale na tym jego walka dzisiaj zakończyła się i jutro Brytyjczyk wystartuje z siódmej linii. Mistrz Świata stwierdził, że jego samochód jest zwyczajnie gorszy niż się spodziewał.
 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

22

Jenson Button

BrawnGP

1:20,707

1:20,192

1:20,527

21

2

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:20,715

1:20,220

1:20,660

15

3

23

Rubens Barrichello

BrawnGP

1:20,808

1:19,954

1:20,762

20

4

3

Felipe Massa

Ferrari

1:20,484

1:20,149

1:20,934

18

5

14

Mark Webber

Red Bull

1:20,689

1:20,007

1:21,049

17

6

10

Timo Glock

Toyota

1:20,877

1:20,107

1:21,247

25

7

9

Jarno Trulli

Toyota

1:21,189

1:20,420

1:21,254

25

8

7

Fernando Alonso

Renault

1:21,186

1:20,509

1:21,392

20

9

16

Nico Rosberg

Williams

1:20,745

1:20,256

1:22,558

22

10

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:20,931

1:20,408

1:22,685

15

11

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:20,818

1:20,531

16

12

 8

Nelsinho Piquet

Renault

1:21,128

1:20,604

20

13

 6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:21,095

1:20,676

16

14

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:20,991

1:20,805

12

15

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:21,300

1:21,067

15

16

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:21,291

5

17

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:21,300

8

18

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:21,675

10

19

20

Adrian Sutil

Force India

1:21,742

11

20

 21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:22,204

11


Zgodnie z tegorocznymi zasadami FIA podała po kwalifikacjach wagę bolidów. Z obliczeń wynika,
że bolid Jensona Buttona jest lżejszy niż samochody startujących za nim konkurentów. Dzięki temu możliwe, że Brytyjczyk będzie w stanie zyskać sporą przewagę zaraz po starcie. Jedynym kierowcą startującym z pierwszych rzędów, którego bolid wyposażony jest w KERS jest Felipe Massa i to on może zmienić układ stawki na pierwszych okrążeniach.

Robert Kubica w sobotnich kwalifikacjach 
fot. BMW Motorsport

Prawie wszyscy kierowcy startujący przed Robertem Kubicą zjadą prawdopodobnie na pierwsze dotankowania przed Polakiem. Powinno to pozwolić mu zyskać lepszą pozycję. Robert musi jednak zaraz po starcie wyprzedzić jedyny bardziej zatankowany bolid Nico Rosberga, aby ten nie znalazł się przed nim po dotankowaniu na jakie Polak zjedzie przed kierowcą Williamsa. Będzie to niełatwe zadanie, ponieważ tor pod Barceloną uchodzi za taki, na którym bardzo trudno jest wyprzedzać. W pierwszym zakręcie, kiedy wszyscy kierowcy wystartują jest zawsze bardzo ciasno
i w związku z tym niezbyt bezpiecznie. Z drugiej strony, samochody startujące z miejsc od 11. do 17. są zdecydowanie bardziej zatankowane, a więc znacznie cięższe. Może to świadczyć o chęci przejechania jak najdłuższego dystansu na miękkich, lepiej sprawujących się na katalońskim torze oponach, bez dotankowywania.  Wszyscy ci zawodnicy będą więc zjeżdżać do garaży po większej liczbie okrążeń niż Robert. 

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Jenson Buton

646

41 17

2

2

Sebastian Vettel

651,5

46,5 19

3

3

Rubens Barrichello

649,5

44,5 18

4

4

Felipe Massa

655

50 21

5

5

Mark Webber

651,5

46,5 19

6

6

Timo Glock

646,5

41,5 17

7

7

Jarno Trulli

655,5

50,5 21

8

8

Fernando Alonso

645

40 16

9

9

Nico Rosberg

668

63 26

10

10

Robert Kubica

660

55 23

11

11

Kazuki Nakajima

676,6*

71,6 30

12

12

Nelson Piquet

677,4*

72,4 30

13

13

Nick Heidfeld

676,3*

71,3 30

14

14

Lewis Hamilton

683*

78 33

15

15

Sébastien Buemi      

678*

73 31

16

16

Kimi Raikkonen

673*

68 28

17

17

Sébastien Bourdais   

669*

64 27

18

18

Heikki Kovalainen

657*

52 21

19

19

Adrian Sutil

675*

70 29

20

20

Giancarlo Fisichella

656*

51 21

* zadeklarowana waga

Obliczenia dotyczące ilości okrążeń jakie będą mogli przejechać kierowcy oparte są na informacjach podanych przez zespół WiIlliams: 2,271 kg paliwa/okrążenie. Od wyniku odjęto przybliżoną wagę paliwa potrzebną na przejazd okrążenia przed startem i zjazd do pit lane. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że wyliczenia mogą nieco odbiegać od realnej sytuacji, która zaitnieje podczas wyścigu. Na zużycie paliwa mogą mieć wpływ następujące czynniki: pogoda, pojawienie się samochodu bezpieczeństwa, ustawienia bolidu, zużycie paliwa przez dany silnik, coraz mniejsze zużycie paliwa w związku ze zmniejszającą się całkowitą wagą bolidu.

Na przejazd po Circuit de Catalunya zaprasza Nico Rosberg:

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze