Agnieszka Serafinowicz

Bioetanol. Eksperci Green NCAP porównali go z benzyną. Wyszło, że auto na bioetanol jest mniej emisyjne niż hybryda plug-in

Bioetanol jest zdaniem ekspertów Green NCAP jednym z wielu sposobów na redukcję emisji CO2, z którego warto korzystać na etapie przejściowym.

Bioetanol pozwala zmniejszyć emisje aut spalinowych w ich cyklu życia – do takich wniosków prowadzi najnowszy test Green NCAP. Green NCAP to organizacja powstała z doskonale znanej kierowcom instytucji badawczej Euro NCAP, która od ponad 20 lat regularnie sprawdza różne modele aut pod kątem bezpieczeństwa. Green NCAP ma inne zadanie, celem testów prowadzonych przez tę organizację jest sprawdzenie rzeczywistego wpływu konkretnych modeli pojazdu na środowisko. Mówiąc wprost, Green NCAP bada, czy auta są ekologiczne i w jakim stopniu.

Green NCAP opublikowało niedawno wyniki testów ekologiczności pięciu spalinowych modeli aut: Kia Sportage 1.6 T-GDI (miękka hybryda 48V), Mercedes-Benz klasy T T180, Land Rover Range Rover D350, Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid (także miękka hybryda) i Ford Puma 1.0 EcoBoost FlexiFuel.

To co wyróżniało testy tych modeli od tych wcześniej przeprowadzonych był fakt, że tym razem eksperci Green NCAP sprawdzili w przypadku jednego modelu (Ford Puma 1.0 EcoBoost FlexiFuel) jego wpływ na środowisko zależnie od typu paliwa, z jakiego korzystał silniki FlexiFuel. Fordowski układ napędowy może być zasilany zarówno klasyczną benzyną (E5 i E10, czyli z 5% dodatkiem bioetanolu i 10% dodatkiem bioetanolu), jak i bioetanolem E85. W przypadku Forda Pumy eksperci z Green NCAP przeprowadzili dwie serie testów. W pierwszej auto było zasilane benzyną E10 (etylina 95-oktanowa zawierająca 10-proc. składników z biopaliwa), w drugiej – 85-procentowym bioetanolem. Takie paliwo jest coraz częściej oferowane na stacjach paliw w Europie, również w Polsce, choć znacznie popularniejsze niż u nas jest np. we Francji (2,2 proc. zarejestrowanych aut z silnikami flexi fuel), ale również w Hiszpanii – poniżej zdjęcie hiszpańskiej stacji oferującej biopaliwa.

bioetanol w Hiszpanii

Bioetanol jest mniej emisyjny

Nie chodzi jednak o sam proces spalania paliwa w silniku, bo ten przebiega podobnie i z podobnym skutkiem zarówno w przypadku benzyny, jak i bioetanolu. Lepszy wynik (mniejsza emisyjność) uzyskany na bioetanolu wynika stąd, że Green NCAP bierze pod uwagę wskaźniki emisyjności w tzw. LCA (Life Cycle Assessment), czyli w całym cyklu życia pojazdu, a nie tylko podczas jednej jazdy testowej.

Pojazd napędzany bioetanolem również emituje CO2, tak jak pojazd napędzany benzyną, jednak bioetanol to paliwo powstałe z biomasy, co oznacza że emitowany w trakcie spalania CO2 niejako wraca do obiegu zamkniętego, w którym CO2 jest pochłaniany z atmosfery przez rośliny podczas ich wzrostu, a te rośliny następnie służą do produkcji paliwa.

Nie ma tutaj efektu nadmiarowości, czyli tego, co dzieje się w przypadku paliw kopalnych, kiedy wydobywamy zamknięcie w skorupie ziemskiej przez miliony lat węglowodory i spalając je zaburzamy kruchą równowagę emisyjną i naturalny obieg CO2 w przyrodzie.

Ford Puma na bioetanol mniej emisyjny niż hybryda plug-in

Nie oznacza to jednak, że bioetanol jest zeroemisyjny. To paliwo, choć pochodzi z roślin, samo z siebie nie emituje nowego CO2 do otoczenia, ale eksperci Green NCAP biorą pod uwagę również emisje, jakie powstają w trakcie produkcji biopaliwa i jego dystrybucji i transportu. Chodzi o to, że zakład produkujący bioetanol nie jest bezemisyjny, a ciężarówka z cysterną transportującą biopaliwo, także emituje CO2. Niemniej po analizie wszystkich składników wpływających na emisje, Ford Puma Flexifuel jeżdżący na bioetanolu uzyskał wynik w kategorii Greenhouse Gas Index na poziomie 6,9/10 punktów, co jest wartością imponującą, gdy weźmiemy pod uwagę, że mamy tu do czynienia z autem spalinowym. To rezultat znacznie lepszy od wyniku w tym samym indeksie, jaki uzyskał chiński model Lynk & Co 01 (Greenhouse Gas Index: 5,6/10). Jednak wiecie co jest najlepsze? Wspomniany Lynk & Co 01 to hybryda plug-in!

Wynik Forda Pumy okazał się również lepszy od np. Hyundaia Tucsona Hybrid, czy Hondy H-RV 1.5 I-MMD Hybrid.

Gdy bioetanol zastępujemy benzyną wynik jest znacznie gorszy

Jednak dobry rezultat to zasługa samego paliwa. Gdy ten sam Ford Puma został zbadany w sytuacji, gdy silnik był zasilany benzyną E10, wynik był znacznie gorszy. Auto uzyskało wskaźnik Greenhouse Gas Index na poziomie 3,7/10, co jest wartością gorszą od wspomnianych modeli hybrydowych.

Bioetanol jako jeden ze sposobów na redukcję emisji – komentarz eksperta

Dr Aleksandar Damyanov, kierownik techniczny Green NCAP skomentował wyniki następującymi słowami:

„W sektorze transportu istnieje szereg możliwości, które przyczynią się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, w zależności od lokalnej sytuacji i dostępnych zasobów. W fazie przejściowej do czystej i ekologicznej mobilności pełną elektryfikację układu napędowego można skutecznie wspierać innymi opcjami przyjaznymi dla klimatu, takimi jak biopaliwa (…). Jeśli dostępne są nadwyżki bioetanolu, udział mieszanki można zwiększyć, a E85 może być opłacalnym paliwem do niektórych zastosowań. W perspektywie krótkoterminowej pojazdy typu flex fuel (zdolne do jazdy zarówno na benzynie jak i na bioetanolu – dop. red.) są opłacalnym i wydajnym wyborem technicznym w okresie przejściowym, pod warunkiem że stosowany etanol spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju i kryteria społeczno-ekonomiczne.”

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze