Bilet parkingowy za szybą auta? W Warszawie już nie musisz go wykładać – dlaczego?
Od dwóch dni Warszawiacy nie muszą wykładać biletu parkingowego za szybę auta. Dlaczego? Bilet parkingowy nie jest już konieczny.
Spis treści:
- Brak biletu parkingowego za szybą – i słusznie
- Co to jest e kontrola SPPN?
- Opłata parkingowa w Warszawie – bilet parkingowy cena
- Jak kupić bilet parkingowy online – na dwa sposoby
- Parkowanie na chodniku – nie blokuj!
- SPPN – oznakowanie wjazdu i wyjazdu ze strefy
Bilet parkingowy to zmora kierowców. Często traciło się czas, aby pójść do parkomatu, wnieść opłatę za pomocą wpisania numeru rejestracyjnego, a następnie powrotu do auta, aby wyłożyć w widocznym miejscu bilet. Teraz ta konieczność powrotu do auta i wyłożeniu za szybą biletu została zniesiona.
Obowiązek zatknięcia biletu parkingowego był wpisany do regulaminu SPPN (Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego). Był także obowiązek znakowania samochodu informacją o korzystaniu z płatności mobilnych. Od 15 sierpnia Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie wykreślił taki obowiązek z regulaminu, więc wykładanie w widocznym miejscu biletu zakupionego w parkomacie nie jest już konieczne.
Gdy korzystaliśmy natomiast z wnoszenia opłat za parkowanie online, za pomocą mobilnych płatności, to trzeba było oznaczyć pojazd, np. za pomocą naklejki na szybę samochodu informującej o tym, że korzystamy z danej aplikacji czy usługi. Teraz również nie ma takiej konieczności.
Brak biletu parkingowego za szybą – i słusznie
ZDM tłumaczy swoją decyzję przejściem na system e-kontroli, co oznacza, że obecnie po zaparkowaniu samochodu i opłaceniu postoju w parkomacie automatycznie numer rejestracyjny naszego auta jest widoczny online do kontroli. Samochody, które monitorują daną przestrzeń miejską sprawdzają, czy określony numer rejestracyjny ma wniesioną opłatę.
Przeczytaj też:
Darmowe parkowanie samochodu w centrum miasta? Tak, są jeszcze władze przyjazne kierowcom
Co to jest e kontrola SPPN?
E–kontrola to weryfikacja, która odbywa się w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Jest realizowana przez służby miejskie przy pomocy samochodów elektrycznych wyposażonych w kamery i czujniki umieszczone na dachu pojazdu. Po sczytaniu numeru rejestracyjnego przez system zainstalowany w pojeździe w komputerze jest sprawdzana zdalnie informacja, czy dane auto ma opłacony postój czy nie. Jeśli kierowca nie uiścił opłaty automatycznie jest nakładany mandat – obecnie wynosi 300 złotych (lub 200 zł jeśli zapłacimy do 7 dni po wystawieniu opłaty dodatkowej, czyli mandatu).
Opłata parkingowa w Warszawie – bilet parkingowy cena
Obecnie za postój w Warszawie należy zapłacić:
- za pierwszą godzinę – 4,50 zł
- za drugą godzinę – 5,40 zł
- za trzecią godzinę 6,40 zł
- za czwartą i kolejne godziny po 4,50 zł
Samochody elektryczne i motocykle są w Warszawie zwolnione z opłat za postój w SPPN.
Jak kupić bilet parkingowy online – na dwa sposoby
Obecnie można opłacić postój w SPPN poprzez dwie aplikacje: MobiParking (firmy SkyCash) i moBILET (firmy Mobile Traffic Data). System płatności mobilnych zapisany w regulaminie SPPN to zdalny sposób wnoszenia opłat za postój pojazdu za pomocą urządzenia mobilnego i technologii mobilnych, umożliwiających rozliczanie za rzeczywisty postój pojazdu, z uwzględnieniem opłaty minimalnej, na zasadach określonych przez operatora tych płatności.
Parkowanie na chodniku – nie blokuj!
Wielu kierowców nie chce pamiętać, że chodnik to część drogi przeznaczona do ruchu pieszych. Kierujący często w obawie o swój samochód wjeżdża na chodnik za głęboko, nie pozostawiając pieszym wymaganego 1,5 m. Tymczasem zaparkowanie pojazdu w nieprawidłowy sposób nie jest kwestią drobnej niedogodności dla przechodniów. Jeśli nie zadbamy, aby mieli oni odpowiednią ilość miejsca, niejednokrotnie zmuszamy dziecko czy osobę z niepełnosprawnością ruchową do zejścia na jezdnię, co może być śmiertelnym zagrożeniem. Czasami osobie poruszającej się na wózku czy rodzicowi z wózkiem dziecięcym w ogóle uniemożliwiamy poruszanie się po danym odcinku. Nietrudno też wyobrazić sobie strach osób niewidomych, które z powodu braku miejsca zostają zmuszone do zejścia z chodnika na jezdnię, aby ominąć przeszkody.
SPPN – oznakowanie wjazdu i wyjazdu ze strefy
Wjazd do strefy oznakowany jest znakiem drogowym D-44 „strefa płatnego parkowania” wraz z tabliczką informującą o sposobach opłat za postój. Wyjazd z SPPN oznakowany jest znakiem D-45 „koniec strefy płatnego parkowania”.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Komentarze:
Awaria - 18 sierpnia 2022
Bardzo wam tak dobrze. Zwężenia, korki, wyłączenia stref ruchu i betonoza z niedziałającą fontanną. Jeszcze żeby was g-no z Czajki zalało do kompletu to będzie pełen sukces kurdupla na koturnach.