Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
Fundacja Bezpieczeństwa Motocyklowego (MSF) uczy, że na każdym pasie motocykliści mogą poruszać się częścią: lewą, środkową i prawą. Kiedy i która pozycja jest najbezpieczniejsza?

„Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni” – tak czytamy w Kodeksie Drogowym. Należy jechać na tyle blisko prawej krawędzi, na ile jest to możliwe i bezpieczne. Jest to przepis fakultatywny, więc odmienne postępowanie kierującego powinno być oceniane przy zachowaniu zdrowego rozsądku.

Kiedy odmienna pozycja na pasie ma realny wpływ na bezpieczeństwo motocyklisty? Oto klika przykładów:

Najbezpieczniej jest jechać środkiem pasa:

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
- na szczycie skrętu w lewo lub w prawo, gdy z przeciwnej strony nadjeżdża pojazd. Bardzo często zdarza się, że inni kierowcy pokonując zakręt przekraczają środek jezdni. Lepiej się wtedy z nimi nie spotkać…

- jadąc za samochodem, by lepiej być widocznym w jego lusterku wstecznym. Polecana jest także lekka zmiana pozycji w obu kierunkach, by zwrócić uwagę kierowcy na swoją obecność za nim.

- gdy po obu stronach pasa są głębokie koleiny.

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
- mijając rząd samochodów. Wtedy jest szansa, że zostaniemy zauważeni nawet przez ostatnie auta w tym ciągu i nie natkniemy się na pojazd, który wyskoczy z szeregu do wyprzedzania (bo uzna, że „zrobiliśmy mu miejsce”).

- po deszczu, jeżeli zanieczyszczenia i piasek pozostały niezmyte na prawej stronie jezdni.

Najbezpieczniej jest jechać lewą stroną pasa:

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
- jadąc za ciężarówką lub innym pojazdem bez tylnej szyby, by być widocznym w jego lewym lusterku.

- jadąc za dowolnym pojazdem i planując manewr jego wyprzedzenia.

- przed skrzyżowaniem, gdy przysłania nas poprzedzający pojazd i kierowcy nadjeżdżający z innych kierunków mogą nas nie widzieć.

- mając zaparkowane samochody po prawej stronie (które mogą wyjechać na pas).

Zmienny tor jazdy warto stosować:

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
- przy jeździe grupowej. Naprzemienna pozycja motocykli po prawej i lewej stronie jezdni jest optymalna dla zachowania zasad bezpieczeństwa jazdy w grupie.

- przy nawierzchni dziurawej, z koleinami, czy podbiciami. Tor jazdy powinien uwzględniać ominięcie jak największej liczby utrudnień. W zakręcie warto wtedy zostawić nieco miejsca, by w razie potrzeby zmniejszenia pochylenia, nadal pozostać na swoim pasie.

- na początku opadów deszczu, jeżeli jezdnia jest wypukła środkiem. Trzeba tą część omijać, zanim deszcz zmyje z asfaltu zanieczyszczenia. A także przy omijaniu białych znaków na jezdni, studzienek i innych śliskich podczas deszczu elementów.

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
- gdy pasem obok w tym samym kierunku porusza się samochód. Warto złapać z nim kontakt w lusterku, by uniknąć jazdy w jego „martwym polu”.

- przy zakręcie ostrym, bez dostatecznej widoczności. Ustawienie motocykla powinno uwzględniać jak najlepsze pole widzenia, jak i margines bezpieczeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z innej strony (które mogą „wpaść” na nasz pas).

- jadąc po zmroku za innym pojazdem. Najlepiej ustawić się tak, by inni kierowcy rozgraniczyli reflektory obu pojazdów.

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
- im więcej niewiadomych zagrożeń na drodze. Najważniejsze staje się wtedy miejsce z każdej strony motocykla na ewentualny, szybki unik. Szczególnie należy zwrócić uwagę na strome zbocza przy drodze czy metalowe bariery (odległość od poprzedzającego pojazdu powinna wynosić minimum 3 sekundy, a od poprzedzającej ciężarówki lub innego motocykla nawet 4-5 sekund).

Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
Prawa strona jezdni to niestety bardzo często nawierzchnia uszkodzona i zanieczyszczona. Jazda bliżej prawej strony pasa jest z pewnością uzasadniona przy wjeżdżaniu na wzniesienie, gdy nie widzimy przebiegu drogi, ani sytuacji na niej, a także przy mijaniu ciężarówki w wietrzny dzień.

Kodeks Drogowy jednak nie przewiduje odmiennych zasad jazdy motocyklem w ruchu prawostronnym, choć bardziej uzasadnione bezpieczeństwem motocyklisty wydaje się być poruszanie bliżej środkowej części pasa ruchu.

Konwersacje Facebook
Dołącz do dyskusji
Informujemy, że wszystkie komentarze są monitorowane przez administratorów strony i mogą być usunięte jeżeli obrażają osoby lub zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, zawierają wulgaryzmy, treści pornograficzne, propagują alkohol, narkotyki, obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie, przyczyniają się do łamania praw autorskich, czy w jakikolwiek inny sposób naruszają prawo. Nadużycia będą zgłaszane do właściwego dostawcy.