Baltic Ducati Weekend już w sierpniu. Prawdziwe święto wszystkich Ducatisti!

Temperament, emocje, pasja – brzmi znajomo? To znaczy, że jesteś Ducatisti! A to właśnie dla właścicieli najpiękniejszych motocykli z rodziny Ducati stworzone jest wydarzenie Baltic Ducati Weekend. Znamy szczegóły!

Prawdziwe święto wszystkich Ducatisti zbliża się wielkimi krokami! Wspólnie z Ducati Klub Polska, zapraszamy na Baltic Ducati Weekend – spotkanie wszystkich fanów włoskiej marki na Pomorzu. Przygotowaliśmy wiele atrakcji m.in. rejs statkiem, całodzienne doskonalenie techniki jazdy na torze w Pszczółkach, bezpłatną hamownię czy turystyczne wycieczki oraz wiele innych!

Baltic Ducati Weekend to wyjątkowa impreza motocyklowa organizowana przez Biuro Importera Ducati Polska oraz Ducati Klub Polska. Kulminacyjnym punktem spotkania będzie sobota 29 sierpnia z mega aktywnościami na Autodrom Pomorze. Bazą imprezy będzie Hotel Bartnik, a dodatkowym obiektem noclegowym będzie Hotel Gregor, oddalony o 200 m od głównej bazy imprezy. Zapraszamy wszystkich miłośników i użytkowników marki Ducati. Impreza jest również otwarta dla posiadaczy motocykli innych marek.

Bez względu na motywację zapisz się już dziś na event Baltic Ducati Weekend, i nie pozwól, by ominęło Cię jedno z najlepszych motocyklowych wydarzeń w roku. Więcej informacji o evencie na stronie: http://balticducatiweek.pl/ 

 

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Hazel Dunham: tajemnicza zawodniczka

Hazel Dunham rywalizowała zarówno w wyścigach torowych, jak i rajdach, osiągając pewne sukcesy na obu tych polach. Jednak niewiele o niej wiadomo. Była raczej enigmatycznym kierowcą i chociaż jej kariera była krótka, wykazała się dużymi umiejętnościami i zasługuje na upamiętnienie.

Hazel Dunham była córką Gerry’ego Dunhama, dżentelmena, który brał udział w nie mistrzowskich wyścigach Grand Prix i wielu wyścigach klubowych. Prawdopodobnie to od ojca zaraziła się pasją do ścigania. Swoją karierę w sportach motorowych rozpoczęła już jako dwudziestolatka. Hazel początkowo ścigała się w Roverze, który mógł być Roverem Special jej ojca.

Hazel rywalizowała zarówno w wyścigach torowych, jak i rajdach, osiągając pewne sukcesy na obu tych polach. Swoje miejsce w historii rajdów zaznaczyła w 1952 roku, wygrywając Coupes des Dames w Tulip i RAC Rally, prowadząc Rovera. Pierwszą nagrodę zdobyła w RAC Rally w klasie Closed Car. Była druga w trofeum dla kobiet.

Tulip Rally był prawdopodobnie jej ulubionym motoryzacyjnym wydarzeniem. Hazel Dunham uczestniczyła w nim pięć razy, w latach 1950-1954. W trakcie tego rajdu najczęściej jej pilotem była Charlotte Sadler, która była współpracowniczką jej ojca od lat 30. XX wieku, kiedy startowała w Brooklands jako Irene Schwedler. Dunham i Sadler ścigały się razem Roverem w latach 1950-1953, zawsze jako część trzyosobowego zespołu. To Charlotte pomogła Hazel w jej zwycięskim Tulip Coupe des Dames z 1952 roku.

Przeczytaj też: Joan Richmond: australijska pionierka motoryzacji

Dunham swoim Roverem ścigała się również w 1953 roku w Rajdzie Monte Carlo. Nie zdobyła jednak żadnego trofeum i prawdopodobnie nie ukończyła zawodów.

W następnym roku przeniosła się do AC, ale nie była to szczęśliwa zmiana. Hazel rozbiła się w trakcie zawodów Stella Alpina. To był ostatni ważny rajd, w którym uczestniczyła.

W 1955 roku Hazel Dunham rozpoczęła karierę w wyścigach torowych, prowadząc AC Ace. W Goodwood wystartowała w trzech wyścigach tylko dla kobiet. Rywalizowała w nich ostro z Jean Bloxam, Nancy Mitchell i Patsy Burt.

Przeczytaj też: Patsy Burt – złośliwe: „patrz kobieta jedzie” motywowało ją do objeżdżania mężczyzn

W następnym sezonie Dunham kontynuowała ściganie na Goodwood. AC został wymieniony na MGA. Jej pierwszy wyścig, handicap damski, zapewnił jej czwarte miejsce, ale już jej pierwszy duży handicap mieszany, parę godzin później tego samego dnia, doprowadził ją do drugiego miejsca za Mike Sleep.

Te pozycje powtórzyła w swoich następnych zawodach w lipcu. W sierpniu wybrała się do Crystal Palace, gdzie zajęła piąte miejsce w Invitation Handicap, a następnie zdobyła drugie miejsce w handicapie damskim, tuż za Jean Bloxam.

Ostatni raz w zawodach w Goodwood uczestniczyła we wrześniu 1956 roku. Zajęła trzecie miejsce w handicapie mieszanym  i wygrała swój pierwszy wyścig tylko dla kobiet, wyprzedzając Beatrice Naylor w jej Lagondzie.

Po tych wydarzeniach Hazel znika ze świata motorsportu. Nie wiadomo dlaczego. Była raczej enigmatycznym kierowcą i chociaż jej kariera była krótka, wykazała się dużymi umiejętnościami i zasługuje na upamiętnienie.

Najnowsze

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series – stworzony do ostrej jazdy po torze

Black Series budowane są nie po to, by gromadzić kurz w garażach kolekcjonerów, ale do szybkiej jazdy po torze – choć są dopuszczone do ruchu drogowego. Teraz tradycję tę kontynuuje AMG GT Black Series, najmocniejsza maszyna Mercedes-AMG z seryjnym silnikiem V8.

Konstrukcja silnika V8 daje projektantom dużo swobody w przypadku jednego, kluczowego aspektu – rozmieszczenia wykorbień wału korbowego. Wpływa to na charakterystykę silnika. Zazwyczaj wały korbowe jednostek V8 występują w dwóch wydaniach: „cross-plane” (układ przestrzenny), w którym czopy korbowe czterech par cylindrów znajdują się pod kątem 90 stopni względem siebie (w AMG stosowano go we wszystkich poprzednich silnikach V8), oraz „płaskim”, gdzie wszystkie czopy korbowe znajdują się na tej samej płaszczyźnie z przesunięciem o 180 stopni.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Płaski wał korbowy wymusza zapłony naprzemiennie w obu rzędach cylindrów, dzięki czemu wymiana ładunku jest sprawna i równomierna (kolejność zapłonu to 1-8-2-7 4-5-3-6), a jednostka odznacza się wręcz agresywną responsywnością. Do zalet płaskiego wału korbowego należą też niezwykła „gładkość” pracy silnika oraz wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Kolejną charakterystyczną cechą takiej jednostki jest jej wyrazisty dźwięk. W celu optymalnego wykorzystania pojemności skokowej, a co za tym idzie – potencjału osiągów 4,0-litrowego silnika biturbo V8, inżynierowie AMG przenieśli stronę wydechową pomiędzy rozwidlone rzędy cylindrów widlastej „ósemki”.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Choć można uznać, że motor nowego AMG GT Black Series bazuje na 4-litrowym silniku V8 biturbo z suchą miską olejową, to z uwagi na liczne modyfikacje otrzymał inne oznaczenie wewnętrzne – M178 LS2.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Osiąga on moc 537 kW (730 KM) przy 6700-6900 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 800 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min i „kręci się” do 7200 obr./min. Nowe wałki rozrządu oraz kolektory wydechowe są dostosowane do nowej kolejności zapłonu i dodatkowo usprawniają cykl gazowy.

Nowa jednostka zapewnia AMG GT Black Series absolutnie imponujące osiągi: dwudrzwiowe coupé rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, a do 200 km/h – w niecałe 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 325 km/h.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Koncepcja zawieszenia na podwójnych wahaczach poprzecznych prowadzi koło z zachowaniem wysokiej stabilności w zakresie pochylenia i zbieżności. Umożliwia to osiąganie wysokich prędkości w zakrętach i zapewnia kierowcy optymalne wyczucie nawierzchni podczas jazdy granicy przyczepności. Wahacze, zwrotnice oraz piasty z przodu i z tyłu w celu zmniejszenia mas nieresorowanych są w całości wykonane z kutego aluminium.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Łożyska sferyczne na górnych i dolnych wahaczach tylnej osi pochodzą wprost z motorsportu. Ich konstrukcja oznacza, że nie mają luzu – w efekcie zbieżność i pochylenie kół pozostają niezmienne nawet przy dużych obciążeniach.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Dostępne są trzy programy: Comfort, Sport i Sport Plus. Pierwsze dwa ustawienia są odpowiednie na publiczne drogi, a Sport Plus doskonale sprawdza się w warunkach torowych. Ma bowiem specjalną funkcję: automatycznie rozpoznaje jakość nawierzchni, tj. ustala, czy samochód jedzie po gładkim asfalcie, czy może po wyboistym torze, takim jak północna pętla Nürburgringu. Następnie automatycznie dostosowuje poziom elektronicznej regulacji tłumienia.

Nowy Mercedes-AMG GT Black Series - stworzony do ostrej jazdy po torze

Na wybranych rynkach Mercedes-AMG GT Black Series jest na życzenie dostępny z pakietem AMG Track (tylko w połączeniu z kubełkowymi fotelami AMG z włókna węglowego – nie dla USA, Kanady i Chin). Składa się on z klatki bezpieczeństwa, 4-punktowych pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera oraz 2-kilogramowej gaśnicy. Lekka, przykręcana klatka ma konstrukcję rurową i jest wykonana z tytanu. Dodatkowo zwiększa i tak znakomitą sztywność samochodu, a tym samym ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy. Podnosi także poziom bezpieczeństwa biernego.

Najnowsze

Van, kombi, a może SUV? Szukamy idealnego samochodu na wakacje!

Wakacje 2020 będą pod wieloma względami inne od wcześniejszych i upłyną pod znakiem rodzinnych wyjazdów samochodem. Jakie auto warto wybrać na wyjazd z rodziną i jakie są główne zalety trzech popularnych typów nadwozi?

W badaniu na potrzeby raportu Avis Budget Group „Droga przed nami: Przyszłość mobilności” ponad 68% Polaków wskazało wakacje jako dobrą okazję do wypróbowania innego auta od tego, którym jeździ na co dzień. – Oprócz samych wrażeń z jazdy, za wynajmem nowego, dużego samochodu przemawiają też względy praktyczne. Nie każdy kierowca posiada auto, w którym zmieści się rodzina wraz z wakacyjnymi bagażami lub gwarantuje tak wysoki komfort i bezpieczeństwo jak najnowsze modele – komentuje Martin Gruber, dyrektor zarządzający Avis Budget Group na Europę Centralną. 

Przestronny van
Van to jedno z pierwszych aut, które przychodzi na myśl, kiedy mówimy o rodzinnych samochodach. Duże, przestronne wnętrze, wysoka kabina i pakowny bagażnik to cechy, z którymi kojarzymy tego typu auta. W vanie kierowcy mogą cieszyć się komfortem wysokiej pozycji za kierownicą, a pasażerowie korzystać ze strefowego sterowania klimatyzacją, która coraz częściej jest standardem w tego typu pojazdach, a także możliwością regulacji położenia każdego z foteli oddzielnie.

– Wybierając dużego vana, takiego jak Opel Vivaro, możemy komfortowo podróżować większą grupą osób. Auto posiada trzy rzędy foteli i może zabrać na raz aż 9 osób. Gdy wyjmiemy ostatni rząd siedzeń, zyskujemy bardzo dużą przestrzeń bagażową, która przyda się, gdy wybieramy się na kemping lub zabieramy ze sobą sprzęt sportowy – mówi specjalista Avis Budget Group.

SUV na podróż po bezdrożach
Wielu z nas latem chce odpocząć od zgiełku miasta, dlatego wybiera mniej uczęszczane lokalizacje. Aby tam dotrzeć, często musimy przejechać bezdroża. Na taką okazję idealnie sprawdzają się SUVy. Samochody te posiadają napęd na cztery koła, są wyżej zawieszone, dzięki czemu z powodzeniem sprawdzą się w lekkim terenie i – podobnie jak VANy – zapewniają wyższą pozycję kierowcy, co poprawia komfort i widoczność. SUVy to samochody wielofunkcyjne – sprawdzają się w terenie a jednocześnie zapewniają komfort podróży. 

Kombi – pakowność i świetne właściwości jezdne
Miłośnicy jazdy niższym samochodem, który lepiej trzyma się drogi, mogą wybrać na wyjazd z rodziną model kombi. Samochody te są bardzo ładowne, a jednocześnie dzięki kształtowi nadwozia i wykorzystanej w nich płycie podłogowej mają dobrą przyczepność i bardzo dobre właściwości jezdne. Z pewnością docenią to miłośnicy dynamicznej jazdy. Samochodem o bardzo dobrej przyczepności, a jednocześnie pakownym bagażniku, jest model kombi Mazdy 6 – Tourer. 

Najnowsze

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Nissan zaprezentował dziś światu zupełnie nowy, elektryczny model Ariya. W dużym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r., zapowiadanym wcześniej jako model IMx na Targach Motoryzacyjnych w Tokio.

Stylistyka modelu Ariya jest pierwszym „punktem styku” z koncepcją Nissan Intelligent Mobility, sygnalizującym istotne przeformułowanie zasad projektowania samochodów marki Nissan. Ta nowa filozofia jest oparta na ponadczasowym japońskim futuryzmie – tak Nissan określa wybitnie japońskie podejście cechujące się minimalizmem.

Najważniejszym jego elementem jest tzw. tarcza, która w samochodzie elektrycznym zastąpiła kratę wlotu powietrza. Tarcza, w której tradycyjny trójwymiarowy japoński wzór kumiko prześwieca spod gładkiej powierzchni, osłania czujniki wykorzystywane przez funkcje systemu ProPILOT oraz system inteligentnego kluczyka, nie zakłócając estetycznej spójności przodu auta.

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Przeprojektowane logo marki Nissan znajduje się pośrodku aerodynamicznej tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20 diodami LED.Dolna część tarczy jest otoczona subtelnym podświetleniem, które uaktywnia się – podobnie jak podświetlenie logo – gdy Ariya jest gotowa do jazdy. Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑milimetrowych miniprojektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V.

Tył modelu Ariya prezentuje się równie intrygująco, za sprawą mocno zakrzywionego słupka C, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Jednoczęściowy pas tylnych świateł nie zdradza swojej funkcji w zaparkowanym samochodzie, natomiast w trakcie jazdy jest w całości podświetlony na czerwono. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i wysoko zamontowany spojler dachowy sygnalizują imponujące możliwości samochodu elektrycznego.

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Kompaktowe elementy zespołu napędowego pozwoliły na przeniesienie układu klimatyzacji pod maskę w miejsce tradycyjnie zajmowane przez silnik spalinowy. Dzięki temu można było lepiej wykorzystać całą długość kabiny, usuwając tunel środkowy z podłogi czy systemy, które w tradycyjnych samochodach trzeba ukrywać pod rozbudowaną deską rozdzielczą. 

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Osoby siedzące na przednich fotelach mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą, która wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników pojemnościowych.

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona w opracowany przez Nissana najnowocześniejszy system sterowania takim napędem – e‑4ORCE. Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym, „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła. W e‑4ORCE wykorzystano doświadczenia zgromadzone przy opracowywaniu takich rozwiązań do kultowych samochodów terenowych i sportowych jak system rozdziału momentu obrotowego ATTESA E‑TS w Nissanie GT‑R czy inteligentny napęd 4×4 w Nissanie Patrolu.

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Samochód precyzyjnie utrzymuje zadany tor jazdy na różnych nawierzchniach, a kierowca nie musi zmieniać swojego stylu ani sposobu prowadzenia pojazdu. Dzięki wyjątkowej precyzji sterowania silnikami oraz hamowaniem reakcje samochodu ściśle odpowiadają oczekiwaniom kierowcy na przykład przy pokonywaniu zakrętów na zaśnieżonej drodze.

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (śnieg; w egzemplarzach z napędem e‑4ORCE) – umożliwiają dostosowanie sposobu jazdy do nastroju i warunków drogowych. Sztywna konstrukcja nadwozia oraz precyzyjna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewniają świetne prowadzenie na zakrętach, a rozkład mas między przodem a tyłem bliski idealnemu 50:50 – uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatora w centralnej części pod podłogą – pomaga utrzymać przewidywalny tor jazdy na łukach i zakrętach. 

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi.

Nissan Ariya w końcu zaprezentowany. W pełni elektryczny crossover coupé wyjeżdża na drogi!

Układ wyświetlaczy przypomina falę, dzięki czemu najważniejsze informacje, w tym stan naładowania akumulatora, zasięg i podpowiedzi systemu nawigacji, są łatwo dostępne i można je przewijać prostym gestem. Poszczególne informacje można też przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez kierowcę za priorytetowe.

Najnowsze