Katarzyna Frendl

Backflipy, Double Graby i Whipy: freestyle motocross – objaśnienie trików

Każdy z nas na widok lecącego na wysokości niemal trzeciego piętra motocyklisty wykonującego różne triki wstrzymuje oddech, patrzy z niedowierzaniem, a zarazem z podziwem. Każdy opowiada o tym przeżyciu znajomym, ale czy wiemy, które ewolucje wykonywane przez zawodników są najtrudniejsze?

Które triki to „chleb powszedni”, a które są wyzwaniem tylko dla najlepszych? Czy wiemy, w którym kierunku podąża FMX, gdzie są granice możliwości i dlaczego zawodnicy cały czas je przełamują?

Historia Freestyle Motocrossu rozpoczęła się na torze motocrossowym, kiedy zawodnicy podczas skoków na hopach zaczęli dodawać drobne tricki: oderwanie nóg, czyli No Footer, oderwanie rąk od kierownicy, czyli No Hander, czy złączenie nóg nad kierownicą, czyli Heelclicker. Te trzy wymienione, to absolutnie podstawowe tricki od, których wszystko się zaczęło. Nie należy zapominać o jednej z najbardziej kultowych ewolucji, czyli Whipie. Mimo, że trick ten ma już „swoje lata”, niezmiennie zachwyca widzów na całym świecie. W wielu przypadkach konkurs na największe „wyłamanie” motocykla w powietrzu stał się osobną kategorią rozgrywana przy okazji prestiżowych zawodów.

„Long Way Up” – nowe motocyklowe show z Ewanem McGregorem i Charleyem Boormanem!

W 2000 roku Carey Hart podjął się wykonania Backflipa na pełnowymiarowym motocyklu o pojemności 250 cm3. Nikt wtedy nie przypuszczał, że można z rampy regularnie latać „do góry nogami”. Carey’owi poszło średnio, ponieważ swojego tricku nie wylądował i swoją próbę okupił sporą dawką bólu, ale właśnie wtedy Freestyle Motocross zmienił się diametralnie. Każdy zawodnik zrozumiał, że Backflip już nie jest tylko będącym kompletnie poza zasięgiem „Świętym Graalem” FMX’u.

Od tego momentu minęło 15 lat. Backflip stał się trickiem, jak każdy inny. Oczywiście nadal jest bardzo widowiskowy, szczególnie w połączeniu z regularnymi trickami. Do najczęściej wykonywanych należą: Backflip Tsunami, w którym podczas rotacji zawodnik zwisa za ręce z kierownicy, czy Cliffhanger Flip, w którym zawodnik również zwisa z kierownicy, ale trzymając się jej nogami. Do najtrudniejszych kombinacji Backflipa należy między innymi: Double Grab Flip – zawodnik wykonując salto przechodzi na tył motocykla i podąża za nim trzymając się jedynie dłońmi za airboxy.

Myli się jednak ten, kto sądzi, że wykonywanie Backflipów z kombinacjami z łatwością otwiera drogę do podium. Nowe kierunki rozwoju zostały już zapoczątkowane przez topowych zawodników. Do jednego z nich należą body variale, czyli rotacje ciałem przy niezmienionej pozycji motocykla. Volt, czyli obrót zawodnika o 360 stopni obok motocykla, Special Flip, czyli salto w tył zawodnika nad motocyklem oraz jego nieco inna odmiana – California Roll to tylko niektóre z variali.

Innym przykładem niech będą tricki, zaczerpnięte z freestyle’u na rowerach, w których zawodnik obraca motocykl wokół jego osi w płaszczyźnie poziomej. 360-tka, 540-tka, a nawet są zawodnicy, którzy pracują nad podwójnym obrotem, czyli 720-tką.

„Long Way Up” – nowe motocyklowe show z Ewanem McGregorem i Charleyem Boormanem!

Każdy z rider’ów liczy się z tym, że aby być ciągle w czołówce i móc myśleć o miejscach na podium, musi co najmniej jeden z wymienionych tricków dołączyć do swojego repertuaru.

Freestyle Motocross od swojego początku przebył długa drogę. Tricki wykonywane kołami do dołu i kołami do góry z zawodnikiem, który niemalże krąży wokół motocykla będziemy mogli zobaczyć pierwszego dnia wiosny w Kraków Arenie na Diverse NIGHT of the JUMPs.

Odliczanie do polskiej rundy Mistrzostw Świata cały czas trwa. Do ekstremalnego rozpoczęcia wiosny w Krakowie pozostało półtora miesiąca. Jeśli więc nadal nie macie biletów, nie zwlekajcie – tych tricków i tego wydarzenia nie można przegapić! Bilety jeszcze do nabycia w Salonach EMPIK na terenie całego kraju oraz na stronie Eventim.

Najnowsze

Bugatti, Ferrari, Bentley – takimi autami porusza się policja z Dubaju – film

Jak powszechnie wiadomo, w Emiratach Arabskich, ropą płynących, nie oszczędza się na samochodach dla stróży prawa. Oto film i zestawienie modeli aut, jakimi poruszają się policjanci z Dubaju.

W kraju, gdzie na ulicach pełno aut rodem z marzeń przeciętnego Europejczyka, Policja z Dubaju musi mieć odpowiednie samochody, by móc mierzyć się z przestępczością na drodze. Flota policyjnych aut jest warta miliony dolarów i składają się na nią m.in. Bugatti Veyron, Bentley Continental czy Mercedes-Benz SLS AMG.

Na filmie widzimy imponujące zestawienia marek i modeli, które przyprawiają większość maniaków motoryzacji o gęsią skórkę. Przewijają się m.in. Ferrari FF, Brabus G-Wagen, BMW M6, Nissan GT-R, Audi R8, McLaren MP4-12C. Nie ma za to ostatniego nabytku Dubai Police – Lexusa RC F. Nie szkodzi i tak trzymajcie się klawiatur!

#t

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Peugeot 308 GT i 308 SW GT już w salonach

Do polskich salonów trafia właśnie Peugeot 308 GT oraz 308 SW GT z silnikem 1.6 e- THP o mocy 205 KM, a ceny zaczynają się od 99 900 złotych.

Jak będą przedstawiać się ceny Peugeota 308 GT w polskich salonach?

Peugeot 308 GT               1,6 e-THP 205 KM S&S   manualna 6-biegów Stop & Start             99 900 PLN

Peugeot 308 SW GT       1,6 e-THP 205 KM S&S   manualna 6-biegów Stop & Start             104 600 PLN

Wyraźnie poszerzony dzięki specjalnym progom 308 GT jest wyposażony w 18-calowe felgi z diamentowanym szlifem i oponami Michelin Pilot Sport 3. Dwukolorowe felgi Diamant są dostępne wyłącznie w 308 GT i wyróżniają się rowkowanymi ramionami oraz frezowaną powierzchnią.

Z tyłu 308 GT zamontowano lakierowany na czarno dyfuzor i podwójne rury wydechowe. Na grillu, tylnej klapie oraz przednich błotnikach pojawią się monogramy GT.

Auto ma nieco obniżone zawieszenie – o 7 mm z przodu i o 10 mm z tyłu.

Wewnątrz widoczne są nawiązania do samochodów sportowych. Dach jak i górna część słupków drewnianych elementów wykończeniowych są utrzymane w kolorze grafitowym, a na tapicerce ze skóry ekologicznej łączonej z alkantarą (w standardzie) lub skóry Club Nappa (opcja) pojawiają się czerwone przeszycia. Można je również znaleźć na desce rozdzielczej, panelach drzwi, drążku zmiany biegów i na dywanikach. Są też aluminiowe pedały oraz listwy progowe ze stali nierdzewnej.

Zespół instrumentów zwraca uwagę nowym tłem z wzorem szachownicy. Po przekręceniu zapłonu, pojawia się komunikat powitalny GT, a duży ekran dotykowy prezentuje nowy interfejs Redline utrzymany w tonacji czerwono-czarnej.

Auto w wersji z silnikiem benzynowym potrzebuje zaledwie 7,5 sekundy, żeby rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Czterocylindrowy silnik 1.6 THP 205 z systemem Stop&Start jest wyposażony w sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Moment obrotowy wynosi 285 Nm i jest dostępny w zakresie 1750-4500 obr/min.

Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 598 cm3 jest wyposażony w następujące rozwiązania:

  • turbosprężarkę Twin-Scroll umożliwiającą osiągnięcie dużej mocy i natychmiastową reakcję przy niskich obrotach silnika.
  • bezpośredni wtrysk paliwa zapewniający optymalną wydajność spalania;
  • zmienny skok zaworu ssącego w połączeniu z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych (technologie VTi i VVT);
  • system Stop&Start ograniczający zużycie paliwa oraz emisję CO2, jak również poprawiający ogólny komfort jazdy w warunkach miejskich.

Kierowca może całkowicie wyłączyć ESP.

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Kiara Fontanesi trenuje przed sezonem na Sardynii – galeria

Sezon Mistrzostw Kobiet w Motocrossie startuje już niebawem, a wielokrotna liderka tej dyscypliny, Włoszka Kiara Fontanesi, przygotowuje się do zawodów na Sardynii.

Kalendarz Mistrzostw Świata Kobiet w Motocrossie 2015:

Data                    Miejsce                          Nazwa Mistrzostw

  28/02/2015   Losail QAT FIM WOMEN MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP – GP QATAR
  08/03/2015   Nakornchaisri Circuit THA FIM WOMEN MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP – GP THAILAND/THAÏLANDE
  24/05/2015   Matterley Basin GBR FIM WOMEN MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP – GP GREAT BRITAIN/GRANDE BRETAGNE
  31/05/2015   Villars-sous-Ecot FRA FIM WOMEN MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP – GP FRANCE
  21/06/2015   Teutschenthal DEU FIM WOMEN MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP – GP GERMANY/ALLEMAGNE
  26/07/2015   Loket CZE FIM WOMEN MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP – GP CZECH REP./REP. TCHEQUE

 

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Darmowe siłownie dla kierowców – rozmowa z Iwoną „Trucking girl” Blecharczyk

Kierowcy zawodowi w związku z siedzącym trybem pracy są narażeni na wiele schorzeń. Fundacja Truckers Life dba o szerzenie dobrych nawyków wśród kierowców, buduje dla nich siłownie i zapewnia pomoc medyczną w nagłych przypadkach.

Siłownie zewnętrzne dla kierowców zlokalizowane na parkingach przy największych stacjach paliwowych i jest to pierwszy tego typu projekt w Europie:

– Postanowiliśmy pomóc kierowców w zmianie ich dotychczasowych nawyków i podniesieniu jakości życia. Tak powstał pomysł na zewnętrzne siłownie w miejscach odpoczynku kierowców. Nasze parki treningowe pomagają kierowcom w rozruszaniu kości, mięśni i stawów, zastałych po wielogodzinnej jeździe ciężarówką, służą zwiększeniu wydolności serca i płuc, poprawie koordynacji ruchowej, a także pozwalają na odpoczynek w aktywny sposób – mówi Grzegorz Haładus Managing Director Truckers Life.

Gdzie są siłownie?

Nowy Bentley Bentayga ze sportowym układem wydechowym Akrapovič i specjalną kolekcją akcesoriów

– W tej chwili w całej Polsce mamy 13 czynnych i dostępnych bezpłatnie obiektów treningowych dla kierowców. Są one zlokalizowane na stacjach benzynowych przy drogach krajowych, ekspresowych i autostradach. Siłownie składają się z 4 urządzeń do ćwiczeń, na których w jednym czasie może ćwiczyć 7 kierowców. W ramach siłowni znajdują się m.in. takie urządzenia jak Orbitrek, Drabinka do ćwiczeń, Ławeczka, Krzesło do wyciskania, czy Biegacz. Urządzenia pozwalają na wykonanie kompletnego treningu wzmacniającego i rozluźniającego. Wszystkie siłownie są dostępne bezpłatnie i ćwiczyć na nich może każdy podróżny, który po prostu zatrzyma się na jednym z obiektów – bez względu na to czy jest kierowcą ciężarówki czy osobówki.

Opiekunami i sponsorami obiektów są znane i cenione marki z branży transportowej, m.in. Mercedes-Benz, Europart Polska, Grupa Citronex, czy właściciel Systemu Trans.eu. Obecnie mamy zakontraktowanych jeszcze 8 dodatkowych siłowni, które powstaną wczesną wiosną tego roku. Nowe obiekty pojawią się na atrakcyjnych, uczęszczanych i popularnych wśród kierowców lokalizacjach. W tym roku planujemy zbudować jeszcze kilkadziesiąt podobnych obiektów, bo jak pokazuje nasza sieć – polscy kierowcy pokochali outdoorowe siłownie! Cały czas szukamy osób i firm, które pomogą nam w realizacji tej idei – dodaje Grzegorz Haładus.

A trener Paweł Zaremba z krakowskiej Paweł Zaremba Academy specjalnie dla kierowców opracował zestawy ćwiczeń, które można wykonywać na siłowniach fundacji, a także we własnej kabinie (można je np. wykorzystać podczas długiej podróży samochodem osobowym). Prezentuje je ambasadorka kampanii Iwona Blecharczyk na stronie: http://www.truckerslife.eu/zestawy-cwiczen-dla-kierowcow

Ćwiczenia mają przede wszystkim zapobiegać chorobom zawodowym kierowców, które w 70% dotyczą układu kostno-stawowego, 40% sercowo-naczyniowego, 32 % pokarmowego, a w 18 % są to choroby związane z psychiką kierowcy. Są one spowodowane głównie: siedzącym trybem życia, biernym wypoczynkiem, niewłaściwą dietą, stresem i paleniem papierosów.

Ale Fundacja nie tylko uczy zapobiegać chorobom, ale i pomaga je leczyć! Dodatkowo w ramach inicjatywy DocStop powstaje europejska sieć szpitali i placówek medycznych, w których kierowcy otrzymują błyskawiczną pomoc medyczną w razie złego samopoczucia. Warto o tym myśleć, ponieważ przyczyną ok. 10-15% wszystkich wypadków drogowych z udziałem ciężarówek jest zły stan zdrowia kierowców!

– DocStop od wielu lat z powodzeniem funkcjonuje na pozostałych europejskich rynkach m.in. w Niemczech, Danii czy Austrii. Idea działania projektu jest prosta: kierowca, który w trakcie prowadzenia ciężarówki źle się poczuje, dzwoni na specjalną infolinię ADAC Truck Serwis i podaje swoją aktualną pozycję oraz kierunek jazdy. W odpowiedzi otrzymuje adres i kontakt najbliższej placówki medycznej, współpracującej w ramach inicjatywy DocStop, w której otrzyma pomoc. Kierowca otrzymuje także namiary stacji, na której może zostawić swój pojazd na czas wizyty w placówce medycznej. Do placówki medycznej kierowca dostaje się taksówką, a w przypadku poważnego stanu, obsługa stacji jest zobowiązana do jej wezwania. Współpracujące w ramach naszej sieci placówki mają podpisane kontrakty z NFZ, co oznacza, że ubezpieczonemu kierowcy pomoc medyczna jest świadczona bezpłatnie. To samo dotyczy kierowców z innych krajów UE (w przypadku tych kierowców konieczne jest okazanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ). W tej chwili w Polsce funkcjonują 2 punkty medyczne: w Przychodni Kama w Kątach Wrocławskich (niedaleko autostrady A4), a także w Nowym Szpitalu w Świebodzinie. Ponad 700 podobnych punktów funkcjonuje w Niemczech. W tym roku chcemy uruchomić 20 dodatkowych punktów medycznych w ramach sieci DocStop – mówi Grzegorz Haładus.

{{ tn(8431) left }}Ambasadorką kampanii Truckers Life jest Iwona Blecharczyk, która jest od kilku lat kierowcą zawodowym. Opowiedziała nam, jak dba o swoją kondycję w i po pracy:

Czy długi czas w jednej pozycji podczas pracy za kierownicą stwarza problemy zdrowotne?

Oj tak, to jest dla mnie spory problem. O ile mam szczęście, że nie przytyłam, tak mój kręgosłup bardzo ciężko znosi pracę za kierownicą. Dlatego też zawsze jeżdżę w działach, gdzie dużo pracuje się fizycznie. Przez pewien okres jeździłam chłodnią i była to praca wymarzona. Czas idealnie rozplanowany przez dyspozytorów i zero pośpiechu, brak pracy fizycznej, i trasy po całej Europie. Ale po trzech miesiącach takiej pracy, jedynie za kierownicą, mój kręgosłup bolał tak bardzo, że właściwie już nic nie mogłam robić – siedzieć, chodzić czy leżeć. Dlatego zrezygnowałam z tamtej pracy i wróciłam do swojej „firanki” i pasów. Z tego powodu też, bardzo promuję projekt fundacji Truckers Life, która buduje zewnętrzne siłownie na często uczęszczanych parkingach. Kierowca może tam porozciągać się i trochę poćwiczyć. Czasem tylko 15 min. ćwiczeń dziennie – może zrobić różnicę. Gdy nie mam dużo pracy fizycznej, ani siłowni pod ręką, to staram się poćwiczyć w ciężarówce. Są kierowcy, którzy po 20 latach takiej pracy nie mają żadnych problemów ze zdrowiem, to są z reguły Ci, którzy uprawiali jakąś formę ruchu. Spotkałam też takich, którzy po 10 latach jeździli już w pasach dla ciężarowców. Wszystko zależy od organizmu.

Co Ty sama robisz by utrzymać dobrą kondycję? Jaka jest Twoja ulubiona forma aktywności i kiedy masz na nią czas?

Przede wszystkim pracuje fizycznie. Każdy załadunek czy rozładunek – to kilka godzin pracy przy zabezpieczeniu ładunku ciężkimi łańcuchami, pasami transportowymi czy plandeką. A gdy mam dzień samej jazdy, to przed snem poświęcam ok. 15 min. na ćwiczenia. Weekendy zwykle poświęcam na odpoczynek, ponieważ po tygodniu pracy jestem fizycznie bardzo zmęczona. Ale mimo wszystko staram się, chociaż w jeden dzień „poćwiczyć z Chodakowską” (śmiech).

 

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Trudno jest utrzymać figurę pracując za kierownicą? Jak wygląda u Ciebie regularność i jakość posiłków?

Ja mam to szczęście, że nie mam problemu z tyciem. Ale myślę, że poza „dobrymi genami” pomaga mi też to, że myślę o tym – co i ile jem. Przede wszystkim staram się słuchać swojego ciała i dawać mu to, na co ma ochotę. W trasie jem przeważnie ryby, sałatki, jajka, sery, jogurty i owoce. Raczej nie jem mięsa, bo nie mam na nie ochoty. Tak samo jest z chlebem. A do tego dużo wody z cytryną. Czasami nie jem słodyczy przez kilka tygodniu, by potem zjeść czekoladę w godzinę (śmiech). Jeżeli chodzi o regularność posiłków, to jest jeden wielki chaos! Raz pracuje w dzień, potem w nocy i już sama nie wiem, czy jem śniadanie czy obiad? Dlatego tak ważne jest dla mnie słuchanie swojego organizmu. On sam wie najlepiej, czego mu potrzeba.

Jaka jest Twoim zdaniem recepta na zapobieganie chorobom zawodowym kierowców?

Według mnie, bardzo ważną kwestią w tym zawodzie jest żywienie i ruch. Najlepiej jest samemu coś przygotowywać codziennie do zjedzenia lub mieć zapasy z domu. Najgorszą opcją jest fast food, czy też życie na kanapkach lub (o zgrozo) zupkach chińskich. No i do tego ruch. Część kierowców ma go w pakiecie (śmiech) – przy załadunkach i rozładunkach. Inni powinni codziennie znaleźć 15 min. na rozciąganie, a w weekendy basen lub długi spacer.

Sieć siłowni, a także sieć punktów medycznych jest na bieżąco aktualizowana na stronie http://www.truckerslife.eu

Najnowsze