Ayrton Senna – talent, intelekt i charyzma

Dziś mija piętnasta rocznica śmierci niezwykłego kierowcy F1. Rodzina Ayrtona Senny wyraziła ostatnio zgodę na stworzenie filmu o nim. Zdjęcia do brytyjskiej produkcji rozpoczną się w przyszłym miesiącu. Dokument ma przedstawiać życie i pracę brazylijskiego kierowcy, jego osiągnięcia i pogoń za perfekcją oraz niemal mistyczny status jaki osiągnął w ciągu dziesięcioletniej kariery w Formule 1.

Grób Ayrtona Senny w Sao Paulo
fot. Motocaina

1 maja minęło piętnaście lat od tragicznej śmierci Ayrtona Senny. Ostatni raz można było podziwiać trzykrotnego Mistrza Świata na torze Imola, a tamten weekend w San Marino był chyba najtragiczniejszym w historii Królowej sportów motorowych.

W piątek 29 kwietnia 1994 roku Rubens Barrichello rozbił się swoim Jordanem na Variante Bassa. Pierwszą osobą, którą zobaczył, gdy ocknął się na szpitalnym łóżku był jego mentor Ayrton Senna. W sobotę podczas kwalifikacji zginął austriacki kierowca Roland Ratzenberger. W niedzielnym wyścigu – Ayrton Senna da Silva.

Ayrton Senna
fot. Williams

Każdy sportowiec staje na starcie z myślą o zwycięstwie, ale tylko niektórzy mają tyle determinacji, aby swoje wyjątkowe umiejętności wykorzystywać do granic ludzkich możwliości, a właściwie je przekraczać. Brazylijczyk do dzisiaj uznawany jest przez wielu fachowców za najlepszego kierowcę Formuły 1. Wielokrotnie 
z szacunkiem wypowiadali się o nim koledzy. Wszyscy podkreślali umiejętności, pasję, z pietyzmem wyrażali się o jego talencie, niebywałej inteligencji i charyzmie. Nawet konferencje prasowe z jego udziałem były wyjątkowe. Kiedy przemawiał, na sali panowała absolutna cisza, jakby słuchacze chłonęli każde jego słowo.

Ten słynny na cały świat Brazylijczyk powiedział kiedyś, że Formuła 1 to sport, w którym zarówno samochód jak i kierowca funkcjonują na granicy swoich możliwości. Według ówczesnych konkurentów, Ayrton przesuwał tę granicę coraz dalej i dalej, chciał być szybszy od siebie. Niektórzy uważali go za geniusza, inni za wariata. Byli tacy, którzy podkreślali, że ma nadludzkie umiejętności i tacy, którzy zarzucali mu obsesję stawania się coraz lepszym. Podziwiano go za bezgraniczne zaangażowanie we wszystko co robił, nie tylko na torze. Wielokrotnie wypowiadał się na temat bezpieczeństwa. Nigdy nie potrzebował ścigać się dla pieniędzy; podkreślano, że umiał się nimi dzielić. Sporą część swojej fortuny przekazał na zagwarantowanie lepszej przyszłości pokrzywdzonym przez los dzieciom w Brazylii.

Jego idol i największy konkurent Alain Prost twierdził, że Brazylijczyk bardziej dbał o wygrywanie niż o własne życie stanowiąc realne zagrożenie na torze. Niewątpliwie historia Senny to także historia Alaina Prosta. Ayrton potrzebował obecności francuskiego kierowcy na torze. Traktował go zawsze jak mistrza do pobicia. Z nim walczył. Wydawało się, że byli nieprzejednanymi wrogami. W jednym z wywiadów Senna stwierdził jednak: – Życie jest za krótkie, aby mieć wrogów.

Ayrton Senna (Lotus), Alain Prost (McLaren), Nigel Mansell i Nelson Piquet (Willimas) 1986
fot. Williams

Po śmierci Brazylijczyka Alain Prost powiedział, że prawdziwego Ayrtona poznał dopiero w 1994 roku:
– Kiedy myślę o trudnych momentach na torze, wiem, że przeżywałem je dzięki Ayrtonowi. Czasem było niebezpiecznie i zawsze wydawało mi się, że to była jego wina. Ale potem spotkałem prawdziwego Sennę. Kiedy zakończyłem karierę wielokrotnie słyszałem od niego: „Brak mi Ciebie, wróć do F1”.
Alain i Ayrton potrzebowali siebie, by tworzyć historię Formuły 1.

Senna, kierowca zespołów Lotus, McLaren
i Williams powiedział też kiedyś, że doskonale zdaje sobie sprawę z własnej śmiertelności i dlatego używa strachu do kontrolowania granic, które chciałby sam przesuwać w nieskończoność. Odkrywał w ten sposób siebie. Wiedział, że im jest szybszy, tym bardziej staje się kruchy, tym łatwiej w ułamku sekundy wszystko może się skończyć.

Pomnik Ayrtona Senny znajdujący się przed wjazdem na Circuit de Catalunya pod Barceloną
fot. Motocaina

Krótko przed tragicznym wyścigiem w San Marino stwierdził: „Chcę żyć pełnią życia, intensywnie. Nie chciałbym żyć częściowo, cierpiąc w chorobie, czy okaleczeniu. Jeśli kiedykolwiek zdarzy się wypadek, który miałby kosztować mnie moje życie, mam nadzieję, że będzie to jedna chwila.\”

I tak się stało. Miliony widziały jego ostatni moment na torze, a potem odprowadzały go na cmentarzu w Sao Paulo. Byli z nim przyjaciele i rywale – Rubens Barrichello i Alain Prost.

Frank Williams powiedział tego dnia:
– Ayrton nie był zwyczajną osobą. W rzeczywistości był większym człowiekiem poza samochodem niż w nim. 
Rubens Barrichello kilka lat temu stwierdził:
– Ayrton był wyjątkową osobą i nawet dzisiaj wiem, że jest tam u góry i opiekuje się mną.

Najnowsze

FIA podejmuje decyzje dotyczące sezonu 2010

W przyszlym roku zespoły F1 będą mogły wybrać zasady, według których chcą pracować nad rozwojem swoich bolidów.

Oświadczenie FIA w sprawie przepisów na sezon 2010

Aplikacje w sprawie udziału w Mistrzostwach Świata Formuły 1 2010 mają zostać złożone w okresie od 22 do 29 maja 2009. Zespoły muszą do tego czasu zdecydować, którą z opcji działania zamierzają wybrać – z dowolnym budżetem ale restrykcjami co do możliwości rozwoju czyli zgodnie z przepisami przewidzianymi do 2012 roku czy z ograniczeniem budżetowym ale za to ze zdecydowanie większą wolnością w zakresie prac nad rozwojem technologicznym. Pisaliśmy na ten temat w marcu.

Przedstawiciel FIA zaznaczył jednocześnie, że przystąpienie zespołu do programu z ograniczeniem budżetowym będzie mogło jednak nastąpić również przed samym sezonem.  

Maksymalna liczba samochodów, które będą mogły wystartować w Mistrzostwach została zwiększona do 26 (13 zespołów). FIA opublikuje listę zaakceptowanych samochodów i kierowców 12 czerwca 2009, powiadamiając uprzednio niedopuszczone do współzawodnictwa zespoły.

Ograniczenia budżetowe

Od 2010 roku wszystkie zespoły będą mogły wybrać opcję udziału w Mistrzostwach samochodami zbudowanymi i funkcjonującymi w zakresie rygorystycznych ograniczeń budżetowych. Budżet zespołu będzie musiał zawierać się w granicach 40 milionów funtów rocznie. Suma ta będzie pokrywać wszystkie wydatki zespołu oprócz:

– marketingu i kosztu obsługi gości – w celu promowania Formuły 1;
– wynagrodzenia kierowców, także testowych i objętych programem dla młodych zawodników celem kontynuacji inwestycji w rozwój młodych talentów;
– grzywien i kar nałożonych przez FIA;
– kosztu silnika – tylko w 2010 – celem podniesienia atrakcyjności programu dla zespołów będących własnością producentów; zespoły te będą również mogły używać KERS dostarczającego dodatkowych 120 kW (pozostałe zespoły będą mogły stosować nadal system o wydajności 60 kW);
– jakichkolwiek wydatków, które w ewidentny nie będą miały wpływu na osiągi w Mistrzostwach;
– dywidend ( także podatków) płaconych od zysków związanych z udziałem w Mistrzostwach;

* dla celów zastosowania powyższych przepisów rok finansowy obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia.

Celem zagwarantowania, że zespoły nie będą inwestować dodatkowych funduszy w roku 2009, będą musiały one udowodnić, że nie wydały w tym sezonie więcej niż 50% sumy przewidzianej na rok 2010.

Komisja do Spraw Kosztów, która właśnie powstała przy FIA będzie monitorować i egzekwować zgodność działań z przepisami. Komisja składać się będzie z eksperta finansowego i eksperta w dziedzinie sportów motorowych oraz osoby posiadającej doświadczenie w zarządzaniu sportami motorowymi, sprawującej funkcję Przewodniczącego. Członkowie Komisji zostaną wybrani na kadencję trzyletnią i nie mogą posiadać powiązań z którymkolwiek z zespołów. Komisja będzie posiadać uprawnienia audytorskie. Wszelkie wykroczenia przeciwko przepisom stwierdzone przez Komisję będą podlegały karom. Koszty jej utrzymania będą ponoszone w równych częściach przez zespoły.

Oprócz wpłat wnoszonych na rzecz każdego ze starujących obecnie zespołów, Zarząd Formuły 1 (FOM) będący właścicielem praw komercyjnych zaoferował swój udział w części opłat i kosztów jakie ponosić będą nowe zespoły. W kwotach tych zawarte jest 10 milionów dolarów opłaty rocznej, darmowy transport dwóch podwozi i ładunku do 10 000 kg oraz 20 biletów na przeloty w klasie ekonomicznej na wyścigi odbywające się poza Europą.

Celem zakwalifikowania się do grupy tych, którzy będą mogli liczyć na dodatkowe pieniądze nowy zespół musi zostać dopuszczony do współzawodnictwa jako „Konstruktor” i wykazać, że posiada wymagane zaplecze, możliwości finansowe i kompetencje techniczne, aby współzawodniczyć w Formule 1.

Aby umożliwić zespołom poddającym się ograniczeniom budżetowym współzawodnictwo z tymi, którzy wybrali inną opcję działania, samochody te będą miały zagwarantowaną większą wolność technologiczną dotyczącą:

1. Ruchomych skrzydeł tylnych i przednich
2. Braku ograniczeń obrotów silnika

Zespołów tych nie będzie także dotyczyć limit testów poza sezonem jak również ograniczenia co do wielkości modeli używanych do testów i prędkości w tunelach aerodynamicznych.

Według przedstawicieli FIA opcja programu ograniczeń budżetowych do 40 milionów funtów rocznie została zbudowana na podstawie obliczeń według których 70 % jego uczestników będzie w stanie generować profit . Ma to przynieść więc korzyść w postaci stworzenia zdrowych warunków biznesowych dla obecnych i przyszłych właścicieli. Oprócz tego proponowane ograniczenia budżetowe w połączeniu z większą wolnością technologiczną pozwoli inżynierom na uzyskiwanie bardziej interesujących wyników w zakresie zmian dokonywanych w samochodach.  Zmiany te dotyczą roku 2010. Na podstawie obserwacji rozwoju projektu Federacja będzie podejmować decyzje dotyczące następnych sezonów.

Zmiany dotyczące wszystkich zespołów

W oświadczeniu potwierdzono również, że od przyszlego sezonu dotankowywanie w trakcie wyścigów będzie zabronione celem obniżenia kosztów transportu, w tym za przewóz urządzeń do tego przeznaczonych i podniesienia motywacji konstruktorów do pracy nad sposobem oszczędzania paliwa.

FIA potwierdziła także, że w roku 2010 wprowadzony zostanie zakaz używania koców grzewczych
z utrzymaniem zakazu stosowania innych urządzeń tego rodzaju.

W swoim oświadczeniu Federacja wspomniała także o samych kierowcach. Pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Bezpieczeństwa, Światowa Rada Sportów Motorowych będzie mogła wydać Super Licencję Formuły 1 kierowcy, który według niej będzie spełniał wymagania procesu kwalifikacyjnego do uzyskania uprawnień.  Ponadto agencje podały iinformację, że minimalna waga bolidu z kierowcą w przyszłym sezonie zostanie zwiększona do 620 kg.

Natychmiast po ogłoszeniu przez FIA decyzji swój akces do programu ograniczeń budżetowych zgłosiły zespoły Williams i McLaren Mercedes. Martin Whitmarsh – szef zespołu McLaren zaznaczył jednak, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wypracowanie jednakowych zasad dla wszystkich.

Najnowsze

World on bikes

Aleksandra Trzaskowska i Jerzy Piątkiewicz zaczynają pierwszy etap swojej wymarzonej podróży motocyklowej dookoła świata. Przez najbliższe sześć miesięcy zamierzają przejechać na swych Africa Twin Azję Centralną. Będziemy z niecierpliwością śledzić ich wyprawę.

fot. Łucja Kryńska

Ola i Jurek zaprosili wszystkich kibicujących zmotoryzowanych (motocyklistów, kierowców, dosiadających skutery) na pożegnanie i wspólny przejazd na rogatki Warszawy.

Wystartowali 1 maja 2009 r. około godziny 10:00  z placu szkoły jazdy ProMotor. Potem przejechali w stronę Janek i na trasę krakowską, gdzie nastąpiło pożegnanie w umówionym wcześniej miejscu. Dalej Ola i Jurek pojechali do Krakowa.

Było kolorowo, wesoło i bardzo różnorodnie (Gold Wingi obok motocykli enduro, ścigacze koło choperów). Tempo dostojno-pożegnalne.

Będziemy trzymać kciuki za powodzenie wyprawy i zdawać bieżące relacje z jej postępu.

Szczegóły na temat podróży można znaleźć na stronie Oli Trzaskowskiej i Jerzego Piątkiewicza: http://www.worldonbikes.pl

 

 

Najnowsze

Wyjazd na długi majowy weekend

Przed nami długi majowy weekend. Duża grupa zmotoryzowanych rodaków wyruszy w krótsze bądź dłuższe trasy. To, czy dojedziemy bezpiecznie do celu, w dużej mierze zależy od nas samych - kierowców i pieszych. W tym czasie na polskich drogach służbę będzie pełnić ponad 9,5 tys. policjantów ruchu drogowego.

KMP Sochaczew

Należy się więc spodziewać częstszych kontroli drogowych. Policjanci będą zwracać uwagę na stan techniczny pojazdów, sposób przewożenia pasażerów oraz czy mają zapięte pasy bezpieczeństwa. Nie będzie żadnej taryfy ulgowej dla „piratów drogowych” łamiących ograniczenia prędkości, wyprzedzających na „trzeciego”, zwłaszcza w przypadku przewożenia w samochodzie małych dzieci.

Największy ruch przewidywany jest w dzień wyjazdów, 30 kwietnia i w czasie powrotów – 03 maja. Wtedy też na drogach będzie najwięcej patroli. Można się również spodziewać losowych kontroli stanu trzeźwości kierowców.

W 2008r. w czasie długiego, majowego weekendu na polskich drogach doszło do 631 wypadków, w których zginęły 54 osoby a 877 zostalo rannych.

Źródło: KGP

 

Najnowsze

Tuning World Bodensee

Dziś zaczyna się święto dla wielbicielek tuningu. Od 30 kwietnia do 3 maja otwiera swe podwoje wystawa Tuning World Bodensee w niemieckim Friedrichshafen, na której obok fabrycznych tunerów znanych marek, można zobaczyć ciekawe przeróbki aut według indywidualych pomysłów. Wystawę promuje bazujący na relacjach damsko-męskich zabawny film ze skąpo odzianymi kobietami.

Kobiety lubią piękne przedmioty. Doceniają designerskie zabiegi, zwracają uwagę na subtelnie zaprojektowane detale i mają zdolność bezkrytycznego podziwiania wyglądu obiektu westchnień. Bez trudu wyłapują w masie przeciętnych ubrań, mebli, bibelotów tylko te wyjątkowo urokliwe, umiejąc szybko odróżnić tandetę, od finezyjnego, oryginalnego projektu.

fot. Frendl

Wbrew powszechnej opinii płeć piękna uwielbia samochody. Jeśli kobieta staje się posiadaczką z niezwykłą pieczołowitością wybieranego auta, bardzo często stara się go zindywidualizować tak, by wyróżniał się z tłumu. Chce mieć zwykle niepowtarzalną maszynę, która odzwierciedla jej własny styl, osobowość i kreatywne myślenie. Jednocześnie daleko jej w tych zabiegach od tzw. wiejskiego tuningu, który jest raczej męską domeną, ze względu na odwieczny problem z występującym rzadko u panów wyrafinowanym gustem.

Odkąd na ekranach kin zagościł kultowy film „Szybcy i wściekli” z Michelle Rodriguez wcielającą się w rolę żywiołowej kobiety, która często lepiej niż koledzy zna się na rzeczy – czyli mechanice, tuningu i samej umiejętności jazdy podrasowaną maszyną – nie tylko w polskich dziwczynach obudziła się żądza udowodnienia, że wiedzą o motoryzacji i potrafią zrobić przy samochodzie znacznie wiecej, niż myśli przeciętny mężczyzna.

fot. Frendl

Niezależnie od kobiecych motywów dotyczących indywidualizowania auta, zawsze wszelkie zabiegi poprzedza dokładny rekonesans w zakresie tuningu wizualnego i / lub mechanicznego i baczna obserwacja obowiązujących (jak w modzie) motoryzacyjnych trendów. Taką okazję mają wszyscy fani zwykle horrendalnie drogich przeróbek, odwiedzając wystawę Tuning World Bodensee odbywającą się od 30 kwietnia do 3 maja w halach targowych w niemieckim Friedrichshafen.

Poniżej zabawny film promujący targi Tuning World Bodensee, w którym występuje załoga atrakcyjnych kobiet pracujących nad najnowszym modelem Forda Fiesty w wydaniu Loder 1899 (monachijska firma tunerska zajmująca się głównie przeróbkami Astona Martina, Jaguara, Forda i Land Rovera). W smutnej rzeczywistości okazuje się, że to zwykła Fiesta Mk3 z końca lat 80.

Najnowsze