Autonomiczny pojazd od Domino`s dostarczy pizzę

Rynek autonomicznych samochodów może znaleźć poważną grupę odbiorców wśród firm zajmujących się dostarczaniem jedzenia. Firma Domino`s chce jako pierwsza na świecie wprowadzić flotę takich pojazdów.

Domino`s to firma, która jest gigantem na rynku gastronomicznym, wyspecjalizowanym w dostarczaniu pizzy na zamówienie. Ponadto firma chce wprowadzać nowe trendy w branży. Dlatego od kilku lat pracuje nad autonomicznym pojazdem, który zastąpi kierowców na skuterach oraz w małych samochodach. 

Pojazd nazywa się DRU (Domino`s Robotic Unit) i powstał przy współpracy australijskiej firmy Marathon. Wyposażono go w szereg czujników, które wykrywają przeszkody, a dzięki którym może się poruszać bezkolizyjnie żeby dostarczyć ciepłą pizzę pod wskazany adres.

Na razie DRU jest w dużej mierze marketingową zabawką Domino`s, ale firma stara się o pozwolenie na wykorzystanie tych urządzeń na terenie Nowej Zelandii. To właśnie tam autonomiczny pojazd i robot w jednym byłby testowany w boju. DRU jest na tyle kompaktowy, że może się poruszać po drogach, ale w razie korków bez problemu zmieści się na chodniku.

Zobaczcie, jak wygląda taki pojazd.

Najnowsze

Carina Lima i niesamowity Koenigsegg

Okazuje się, że pierwszy zmontowany Koenigsegg One:1, widziany niedawno w Monako, trafił w ręce kobiety. Co więcej, jest to Carina Lima, znana z wyścigów samochodowych.

Egzemplarz o numerze seryjnym #106 był używany przez kierowców fabrycznych oraz inżynierów. To właśnie na nim finalnie strojono jednostkę napędową, skrzynię biegów czy zawieszenie. 

Pod maską pracuje silnik V8 twin-turbo o pojemności pięciu litrów. Jednostka generuje piekielną moc 1360 KM. Przy masie wynoszącej zaledwie 1360 kg jest to pierwszy na świecie samochód o współczynniku masy do mocy wynoszącym jeden do jednego.

Jest to oficjalnie najszybszy samochód na świecie przyspieszający od 0 do 300 km/h. Koenigsegg One:1 robi to w 11,9 sekundy. Poza tym ten egzemplarz ustanowił rekordy na torach Suzuka czy Spa. Do tego miał dojść jeszcze rekord na Nurburgringu, ale właściciel zakazał uczestnikom oficjalnych prób bicia rekordu po jednym z wypadków. 

Rzadko zdarza się żeby fabryczne prototypy trafiały do sprzedaży. Model z numerem #106 trafił w zeszłym roku w ręce jedynego z dealerów marki Koenigsegg na Wyspach Brytyjskich – firmy Super Vettura. Cena tego samochodu to 6 mln dolarów. 

Carina Lima startuje w pucharze Lamborghini Super Trofeo Europe, dzieląc samochód z kierowcą fabrycznym Pagani, Andreą Palma.

 

Najnowsze

Wyrywanie zęba przy pomocy Corvette

W życiu każdego dziecka przychodzi moment, kiedy trzeba pozbyć się tzw. mleczaków. Niektóre dzieci czekają na "zębową wróżkę", a niektóre proszą rodziców o pomoc. Gdy tata ma w garażu supersamochód, sprawę można załatwić bardzo szybko.

Ten chłopak nie zamierzał czekać na „zębową wrózkę” i poprosił ojca o pomoc w wyrwaniu zęba. Rodzic nie czekając długo wyjechał z garażu Corvette C6 Z06. Maszyna dysponująca silnikiem V8 o pojemności siedmiu litrów ma wystarczającą moc żeby szybko i prawie bezboleśnie usunąć zęba. 

Kilka dni temu na Instagramie pojawił się film, na którym możemy zobaczyć całą operację wyrywania zęba. Po jednej stronie linka przyczepiona do nadwozia Corvette, a z drugiej strony dzieciak z otwartą buzią czekający na start. 

Wyrywanie zęba poszło dość gładko, ale nie próbujcie robić tego w domu.

Najnowsze

LaFerrari kontra Rimac Concept One – który szybszy?

Podczas gdy cały motoryzacyjny świat zachwyca się osiągami LaFerrari, mała firma z siedzibą w Chorwacji stworzyła koncept napędzany elektrycznie, który jest w stanie stanąć do równej walki z włoską maszyną.

Rimac to jeszcze mało znana firma, ale po tym wyczynie może być o niej oraz głośniej. Jej pierwszy produkt, czyli Concept One to hipersamochód wyposażony w cztery silniki elektryczne, które w sumie dostarczają 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Szczytowa moc tego zestawu to jakieś 1088 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niecałe 3 sekundy, a prędkość maksymalna to 354 km/h.

Po drugiej stronie staje wielbione przez wszystkich fanów motoryzacji LaFerrari, które ma pod maską silnik V12 wspomagany przez jednostkę elektryczną. Taki zestaw generuje 963 KM maksymalnej mocy oraz 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalna tego modelu to 350 km/h. 

Twórca samochodu Rimac twierdzi, że kierowca nie musi włączać żadnego specjalnego trybu pozwalającego na maksymalne przyspieszanie. Wystarczy wcisnąć pedał gazu w podłogę, a komputer odpowiadający za kontrolę trakcji i przenoszenie momentu obrotowego zrobi wszystko, żeby impulsy elektryczne przełożyły się na nieziemskie przyspieszenie. 

Zobaczcie pojedynek tych dwóch modeli podczas sprintu. Gwarantujemy, że będziecie zaskoczeni.

Najnowsze

Jak odczytać poprawnie kody na oleju silnikowym?

Niezależnie od pory roku każdy samochód do sprawnego funkcjonowania potrzebuje odpowiednio dobranego oleju silnikowego. W jaki sposób dobrać odpowiedni olej do naszego silnika, kiedy na etykiecie oleju widnieje ciąg tajemniczych oznaczeń?

Olej silnikowy to z pozoru mało skomplikowany produkt – ciecz mająca za zadanie ograniczyć tarcia pomiędzy elementami metalowymi w silniku. W rzeczywistości
to jeden z najistotniejszych elementów koniecznych do prawidłowego działania samochodu. Olej chroni elementy ruchome przez zużyciem oraz aktywnie usuwa szkodliwe zanieczyszczenia powstające podczas pracy. Dzięki niemu silnik pracuje sprawnie, a kierowcy mogą przemierzać kolejne kilometry. Za właściwy dobór oleju dopowiada producent silnika lub pojazdu. To zgodnie z jego wytycznymi
i wymaganiami tworzony jest odpowiedni produkt, który będzie najlepiej chronił jednostkę napędową.

Dobór zgodny z zaleceniami producenta samochodu
Jedną z pierwszych rzeczy dostrzeganych na etykietach olejów silnikowych
jest logo producenta. Okazuje się to szczególnie pomocne, gdyż wiele firm samochodowych zaleca do swoich aut oleje konkretnej marki. Taka strategia często wynika z wieloletniej współpracy z danym producentem, zaufania związanego
z zapewnieniem najwyższej jakości, a także z dostępnością konkretnej marki
na rynkach na których dany producent pojazdu ma swoich dystrybutorów
czy zakłady produkcyjne. Dzięki stosowaniu środków smarnych zalecanych
lub zaaprobowanych przez danego producenta, silnik naszego samochodu będzie optymalnie zabezpieczony. Doskonałym przykładem może być koncern Shell, którego produkty dostosowane są do całego wachlarza marek: od sportowych samochodów Ferrari czy Porsche przez popularne wśród kierowców BMW, Mercedesy, Volkswageny, Hyundaie czy Fiaty, aż po motocykle Ducati.

Najważniejszy wyznacznik: lepkość
Niezwykle istotną informacją jest klasa lepkości. Producenci pojazdów uzależnią
jej dobór od temperatury pracy silnika, oczekiwanych oszczędności w zużyciu paliwa czy rodzaju obciążenia. Wyróżnić można 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem
np.: „5W-40”. Pierwsza cyfra tego zapisu jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.

Dla tych, którzy mają problem z doborem oleju dużym udogodnieniem są specjalne programy, które pomagają dobrać odpowiedni produkt smarny.

Mineralny czy syntetyczny?|
Na etykiecie, oprócz logo producenta znajduje się również informacja dotycząca rodzaju środka smarnego. O wyborze zastosowanego oleju decyduje producent samochodu. W branży motoryzacyjnej wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Często można spotkać także produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego
i syntetycznego. Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:

S – do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)
C – do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)

Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:

A – do silników benzynowych w samochodach osobowych
B – do silników Diesla w samochodach osobowych i dostawczych
C – do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych
E – do silników Diesla w samochodach ciężarowych

Aby ułatwić wybór odpowiedniego oleju, producenci umieszczają na opakowaniach swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów. Ponadto
na etykietach znajdują się informacje na temat oleju bazowego. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowców jest także kod QR umożliwiający bezpośredni dostęp do informacji uzupełniających znajdujących się na stronie producenta.

Jak się okazuje wybór odpowiedniego oleju nie musi być trudnym zadaniem. Wystarczy zapoznać się z oznaczeniami widniejącymi na etykiecie. Warto także zapoznać się z instrukcją samochodu, w której można znaleźć cenne wskazówki producenta dotyczące rekomendowanego środka smarnego.

Najnowsze