Audi SQ5 TDI – z dieslem i elektryczną sprężarką

Nowe Audi SQ5 TDI, podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik Diesla. Jest to zupełnie nowa jednostka napędowa z elektryczną sprężarką i systemem mild hybrid.

Jednostka napędowa 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 generuje 347 KM i maksymalny moment 700 Nm dostępny jest w zakresie od 2500 do 3100 obr./min. Wysokoprężny silnik rozpędza tego SUV-a do 100 km/h 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Wzmacniacz dźwięku zamontowany w układzie wydechowym sprawia, że brzmienie TDI staje się niepowtarzalne. Według założeń cyklu testowego NEDC, auto spala od 6,6 do 6,8 litrów oleju napędowego na 100 km.

Elektrycznie napędzana sprężarka zastosowana w nowym silniku SQ5 TDI to świetne uzupełnienie turbosprężarki. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min. Dzięki niej natychmiast, gdy tylko kierowca będzie go potrzebował, dostępny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”.

System mild hybrid w nowym Audi SQ5 TDI jest w stanie zredukować zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km. Jego sercem jest alternator-rozrusznik (RSG) połączony z wałem korbowym. Podczas zwalniania pojazdu, dzięki RSG auto może rekuperować nawet 12 kW energii. Zaoszczędzona energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie dystrybuowana do różnych odbiorników systemu elektrycznego.

Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, SQ5 TDI w zależności od ustawień systemu Audi drive select może rekuperować energię, jechać na luzie z rozłączonym sprzęgłem lub żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. RSG ponownie uruchamia jednostkę napędową, gdy tylko kierowca znów dotknie pedału gazu, a następuje to szybciej i łagodniej niż w przypadku konwencjonalnego startera.

Za przekazywanie mocy silnika odpowiedzialna jest ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic. Nowe SQ5 TDI standardowo wyposażone jest też w stały napęd na cztery koła quattro. W normalnych warunkach drogowych samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy między kołami przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60. Gdy czujniki systemu wykryją poślizg, większa część momentu przekierowywana jest na oś z lepszą trakcją. W zależności od sytuacji drogowej, na oś przednią może zostać przekierowane 70 procent momentu, a na oś tylną nawet 85 procent momentu.

Opcjonalnie dostępny jest sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. W trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów mechanizm aktywnie rozdziela moc pomiędzy tylnymi kołami. Sportowy dyferencjał dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując podsterowność już w zarodku. Gdy auto przyspiesza w naprawdę ciasnym zakręcie, mechanizm wysyła na zewnętrzne tylne koło jeszcze więcej momentu obrotowego i w ten sposób jeszcze bardziej poprawia zwinność pojazdu.

Pięciowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu pojazdu to fundament prowadzenia nowego SQ5 TDI. Audi oferuje również opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy, w którym przekładnia falowa, w zależności od prędkości i kąta skrętu kół, w bardzo szerokim zakresie zmienia stosunek przełożenia. Standardem w nowym SQ5 TDI jest zawieszenie z kontrolą tłumienia. W porównaniu z zawieszeniem standardowym, jest ono obniżone o 30 milimetrów.

Auto standardowo wyposażone jest w 20-calowe, aluminiowe felgi i opony w rozmiarze 255/45. Felgi 21-calowe dostępne są opcjonalnie. Dostępna jest również szeroka gama felg 21-calowych dostarczanych przez Audi Sport GmbH. Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe obejmują 375 milimetrowe tarcze hamulcowe przedniej osi. Zaciski są czarne (opcjonalnie czerwone) i mają  na swej powierzchni logo S.

Do sportowego charakteru Audi SQ5 TDI nawiązuje szereg zewnętrznych detali. Podkreślone stylistycznie zderzaki mają mocno zarysowane kontury bocznych wlotów powietrza z przodu oraz grill dyfuzora z tyłu z oczkami w kształcie plastra miodu. Grill osłony chłodnicy Singleframe ma podwójne aluminiowe listwy poprzeczne i kontrastowe wypełnienia u dołu w matowym kolorze szarym – twilight gray.

Reflektory przednie i światła tylne Audi SQ5 TDI standardowo są światłami diodowymi. Dodatkowo, funkcja dynamicznej sygnalizacji skrętu nadaje autu niepowtarzalnego charakteru. Obudowy lusterek zewnętrznych i klamry sportowego dyfuzora mają kolor aluminium, a listwy progowe  kolor nadwozia.

Ciemne wnętrze pojazdu urozmaicają kontrastowe przeszycia na skórzanej kierownicy i na sportowych fotelach. Tapicerka ze skóry i alcantary może być opcjonalnie zamieniona na całkowicie skórzane fotele ze skóry Finenappa z romboidalnymi wzorami na siedziskach i na oparciach oraz z funkcją pneumatycznego masażu. Standardem są wstawki ozdobne ze szczotkowanego aluminium, a opcjonalnie w ich miejscu mogą znaleźć się wstawki z drewna lub z karbonu. Manetki zmiany biegów przy kierownicy mają kolor aluminium, a pedały i podparcie lewej nogi wykończone są aplikacjami z nierdzewnej stali.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze