Audi Q4 e-tron concept – spojrzenie w przyszłość

Minął już rok, odkąd w Genewie zadebiutował pierwszy seryjnie produkowany model Audi z w pełni elektrycznym napędem - e-tron. Teraz niemiecki producent prezentuje koncepcyjne Audi Q4 e-tron - kompaktowego SUV-a

Długość 4,59 m, szerokość 1,90 m, wysokość 1,61 m – z takimi wymiarami Audi Q4 e-tron concept można nazwać średniej wielkości SUV-em. Jeśli zaś chodzi o wnętrze auta, jest wprost przeciwnie – rozstaw osi 2,77 m stawia Audi Q4 e-tron concept przynajmniej o jedną klasę wyżej. Z racji tego, że w samochodzie tym nie ma tunelu środkowego, Q4 e-tron concept oferuje zarówno z przodu, jak i z tyłu bardzo dużo miejsca na nogi.

Poczucie przestronności podkreślone jest doborem kolorów wnętrza. W górnej części przedziału pasażerskiego dominują barwy jasne i ciepłe, natomiast ciemna wykładzina podłogi i ciemne dywaniki definiują jego dolną sekcję. Podsufitka, słupki przy oknach, górna część tapicerki drzwi oraz deska rozdzielcza, pokryte są białą i beżową mikrofibrą. Zamiast pokrytych chromem, metalowych dekorów, powierzchnie powleczone są wysokiej jakości lakierem wielowarstwowym. Malowany w strukturze mrozu plexiglas na ekranie aplikacji, tworzy intensywny efekt głębi. Cztery fotele ze zintegrowanymi zagłówkami pokryte są alcantarą, a jakość ich wykonania jest jakością ręcznej roboty. Cała tapicerka przeszyta jest podwójnym, grubym ściegiem.

Za kierownicą umieszczony jest ekran wirtualnego kokpitu wyświetlający wszystkie najważniejsze informacje dotyczące prędkości, poziomu naładowania akumulatora i nawigacji. Nowością jest tu wielkoformatowy wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display, z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości. Wyświetlacz może ukazywać najważniejsze informacje w takiej formie graficznej, gdzie np. strzałki nawigacji nakazujące skręt, wyświetlą się jakby na nawierzchni drogi.

Panel sterowania, zaprojektowany jako zespół elementów dotykowych umieszczonych na ramionach kierownicy, służy do obsługi często wybieranych funkcji. Pośrodku, powyżej konsoli środkowej, umieszczono ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, z poziomu którego obsługuje się funkcje infotainment i funkcje pojazdu.

Dla łatwiejszej obsługi, ekran zwrócony jest w stronę kierowcy. Pod nim zamontowano pasek przycisków obsługi klimatyzacji. Z racji tego, że na konsoli środkowej nie trzeba było umieszczać elementów funkcjonalnych, takich jak dźwignia zmiany biegów, czy przycisk lub dźwignia uruchamiające hamulec ręczny, zaprojektowano ją jako obszerny schowek, zawierający miejsce do bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego. Ponadto znajduje się tam przycisk wyboru trybów jazdy. Oprócz konwencjonalnego schowka umieszczonego poniżej, możliwość schowania butelek z napojami dają też specjalnie skonstruowane schowki w górnej części drzwi.

Stylistycznie Q4 e-tron concept to typowe Audi. Świadczy o tym duży Singleframe, na którym znajduje się logo marki. Podobnie jak w pierwszym produkcyjnym Audi z elektrycznym napędem, również w tym pojeździe koncepcyjnym zamiast tradycyjnej osłony chłodnicy zamontowano płaską, prawie pionową powierzchnię, zamkniętą w ośmiokąt Singleframe. Powietrze dostarczane jest do samochodu za pośrednictwem dwóch dużych wlotów rozciągających się od dolnych krawędzi diodowych reflektorów LED Matrix, aż do dolnego spojlera w przodzie auta.

Duże 22-calowe koła oraz linia dachu obniżająca się lekko ku tyłowi nadają autu dynamicznego wyglądu. Rzucające się w oczy, szerokie pasmo świetlne łączące ze sobą światła tylne Q4 e-tron concept, to zapożyczenie stylistyczne z Audi e-tron.

Modularna platforma dla aut elektrycznych MEB daje możliwość zastosowania różnych wariantów napędu i poziomów mocy. W Audi Q4 e-tron concept przednia i tylna oś napędzane są osobnymi silnikami elektrycznymi. Między osiami nie ma mechanicznego połączenia. Zamiast tego, elektroniczny sterownik pilnuje tego, by moment obrotowy był na obu osiach optymalnie skoordynowany.

Elektryczny motor tylnej osi generuje moc 150 kW i moment napędowy 310 Nm. Silnik z przodu wytwarza 75 kW mocy i 150 Nm momentu. Moc systemowa to 225 kW. Akumulator umieszczony w podłodze pojazdu ma pojemność 82 kWh, co daje zasięg ponad 450 kilometrów (wg standardów cyklu WLTP). Akumulator może być ładowany z maksymalną mocą 125 kW. By go naładować do poziomu ok. 80 procent, wystarczy zaledwie 30 minut.

Wysokonapięciowy system akumulatora jest optymalnie dopasowany do wymiarów Audi Q4 e-tron concept. Ma on kształt płaskiego, szerokiego bloku umieszczonego poniżej przedziału pasażerskiego. Masa całego systemu to 510 kilogramów. W ten sposób środek ciężkości auta zlokalizowany jest mniej więcej na tym samym poziomie, co środek ciężkości przeciętnego sedana z konwencjonalnym napędem. Obciążenie osi jest zbalansowane idealnie na poziomie 50:50. Przednie zawieszenie Q4 e-tron concept to kolumny MacPhersona z adaptacyjnymi amortyzatorami. W tyle zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z osobno montowanymi sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami.

Najnowsze

Mitsubishi Engelberg Tourer debiutuje w Genewie

Prototypowy SUV wykorzystuje nową generację hybrydowego układu napędowego, stosowanego od kilku lat w Outlanderze PHEV.

Engelberg jest wyjątkowym ośrodkiem narciarskim w środkowym regionie Szwajcarii, oferującym wspaniałe panoramy widokowe i znanym zarówno ze świetnie przygotowanych tras zjazdowych, jak i z trudnych zjazdów poza trasą, które zapewniają radość i poczucie wolności najbardziej wymagającym narciarzom freeride’owym i freestyle’owym oraz snowboardzistom.

Engelberg Tourer korzysta z systemu Twin Motor PHEV autorstwa Mitsubishi, który został opracowany i sprawdzony przy tworzeniu modelu Outlander PHEV. Akumulator trakcyjny o dużej pojemności jest zamontowany pod podłogą pośrodku pojazdu. Przekazuje on moc do silników umieszczonych są z przodu i z tyłu, pozostawiając przy tym dość miejsca na przestronną kabinę mieszczącą 3 rzędy siedzeń. Zasięg elektryczny wynosi 70 km.

Silnik spalinowy, to jednostka benzynowa o pojemności 2,4 litra przeznaczona do pracy w systemie PHEV. W szeregowym trybie hybrydowym silnik spalinowy pracuje jako napęd generatora i osiąga wysoki współczynnik sprawności, a większa pojemność skokowa zapewnia cichszą pracę i niższe zużycie paliwa.

Engelberg Tourer oferuje system MMC Twin Motor ze stałym napędem 4WD zapewnianym przez silniki napędzające przednią i tylną oś. Bazując na wiedzy zebranej dzięki całej serii wyczynowych Lancerów Evolution, wykorzystuje też aktywną kontrolę znoszenia, by dostosować podział momentu obrotowego między przednimi kołami do aktualnych warunków drogowych. Komponenty te są używane razem ze zintegrowanym układem kontroli napędu czterech kół Super All-Wheel Control (S-AWC).

Najnowsze

Mercedes CLA Shooting Brake – stylowo i pratycznie

Od września 2019 roku nowy Mercedes CLA będzie dostępny również jako Shooting Brake, czyli kombi o sportowej sylwetce.

Pierwsza generacja CLA Shooting Brake zadebiutowała na rynku w 2015 roku. Pod względem proporcji pięciodrzwiowy model wyraźnie nawiązywał do Coupé, a jednocześnie – dzięki wydłużonej linii dachu – oferował funkcjonalną przestrzeń ładunkową. Nowy model także jest samochodem designerskim, który w pierwszej kolejności stawia na atrakcyjność. Wystarczy spojrzeć na jego proporcje: długą pokrywę silnika, smukłą linię szyb rodem z coupé, muskularne tylne błotniki i zaokrąglony tył. Do słupka B kontur bezramkowych bocznych okien jest identyczny jak w Coupé, a później nieco się wydłuża i ostro zwęża w kierunku tyłu.

{

Nowy CLA Shooting Brake o 48 mm dłuższy od poprzednika, o 53 mm od niego szerszy i o 2 mm niższy. Otwór załadunkowy o szerokości 871 mm jest znacznie szerszy niż w poprzedniku (635 mm). Co więcej, tylną pokrywę można otwierać również bezdotykowo. Pojemność bagażnika wzrosła z 495 l do 505 l.

Wnętrze modelu jest identyczne jak w wersji czterodrzwiowej. Obie odmiany CLA oferują oryginalny designu kokpitu z wolnostojącym panoramicznym ekranem, bez górnej zabudowy deski rozdzielczej. Dolna partia kokpitu jest optycznie odseparowana od górnej za pomocą listwy ozdobnej. Dodatkowo efekt ten wzmacnia nastrojowe oświetlenie, które oferuje 64 odcienie.

CLA Shooting Brake debiutuje w mocnej wersji benzynowej CLA 250, zasilanej 4-cylindrowym silnikiem o mocy 225 KM, połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT. Dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest standardowo zaopatrzona w filtr cząstek stałych. Z chwilą wprowadzenia na rynek we wrześniu 2019 r. model będzie dostępny z szeroką gama silników benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, oferowanych w połączeniu z napędem na przednie koła lub w wersjach 4MATIC.

Najnowsze

Europejska premiera nowego SsangYonga Korando

SsangYong wprowadza na rynek zupełnie nowy model Korando - opracowany na podstawie samochodu koncepcyjnego SIV-2, po raz pierwszy zaprezentowanego w Genewie w 2016 r. Do sprzedaży w Europie nowy pojazd trafi w połowie 2019 r. W następnej kolejności na rynek trafi model o napędzie w pełni elektrycznym, oparty na koncepcie e-SIV.

Choć w samochodzie zastosowano zupełnie nową i wyróżniającą się stylistykę nadwozia, wygląd przodu oparty jest na tradycyjnym stylu SsangYonga, podkreślonym jednak przez silnie zaznaczone linie boczne.

Korando jest teraz dłuższe i szersze niż jego poprzednik, ma też dłuższy rozstaw osi. Samochód liczy sobie 4450 mm długości, 1870 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi został wydłużony do 2675 mm, co poprawia komfort jazdy. Przestrzeń bagażowa liczy sobie od 551 litrów przy wszystkich fotelach rozłożonych do 1248 litrów przy tylnych fotelach złożonych.

Duży nacisk położono na komfort kierowcy, oddając mu do dyspozycji takie funkcje, jak system audio z 8-calowym wyświetlaczem i nawigację z 10-calowym ekranem pomiędzy zegarami. Fotel kierowcy regulowany jest w czterech kierunkach ze wsparciem odcinka lędźwiowego. Także pasażerowie skorzystają z takich funkcji, jak podświetlenie kabiny o zmiennym kolorze i natężeniu światła oraz drzwi zachodzące na progi, co pomaga unikać brudzenia ubrań podczas wchodzenia i wychodzenia z auta. Dodatkowo klapa bagażnika pozwala otwierać ją bez użycia rąk.

Asystent wspierania kierowcy oraz systemy bezpieczeństwa zastosowane w Korando zawierają zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) wspierany przez kamerę oraz radar, asystenta jazdy w pasie ruchu, alarm informujący o pojeździe z przodu, alarmy informujące o bezpiecznym dystansie oraz o nieuwadze kierowcy, inteligentny adaptacyjny tempomat oraz asystenta świateł drogowych. Samochód wyposażony jest także w wykrywanie martwego pola, asystenta jazdy w pasie ruchu oraz alarm informujący o prostopadłym ruchu z tyłu z automatyczną aktywacją hamulców zintegrowaną z wszystkimi tymi trzema systemami.

Samochód w momencie premiery będzie wyposażony w jeden z dwóch silników: zupełnie nowy 1,5-litrowy benzynowy GDI-turbo, lub 1,6-litrowy wysokoprężny. Pierwszy zapewnia moc 163 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy w wysokości 280 Nm przy 1 500-4 500 obr./min, a drugi 136 KM przy 4000 obr./min oraz 324 Nm przy 1500 obr./min. Oba silniki mogą być wyposażone w automatyczny system start/stop dla modeli z napędem na dwa koła oraz 6-biegowe skrzynie biegów: manualną i automatyczną Aisin. W przyszłości planowany jest także model o napędzie wyłącznie elektrycznym.

Najnowsze

Elektryczna Honda e Prototype

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie Honda zaprezentowała nowe, miejskie auto elektryczne - e Prototype. Jest ono rozwinięciem elektrycznego pojazdu Honda Urban EV Concept, pokazanego w roku 2017.

Honda e Prototype opracowana została z naciskiem na funkcjonalność. Gładkie kontury nadwozia prowadzą od maski do panoramicznej szyby czołowej, tworzącej jednolitą powierzchnię ciągnącą się ku górze, aż do przestrzeni nad pasażerami pierwszego rzędu. Inne elementy – takie jak wtopione całkowicie w powierzchnię szyb słupki A – poprawiają aerodynamikę i przyczyniają się do ciszy we wnętrzu auta.

Wśród rzucających się w oczy detali stylistycznych znalazły się wysuwane klamki drzwi i niewielkie kamery zastępujące tradycyjne lusterka boczne. Zarówno wysuwane klamki, jak i system Camera Mirror są w tym segmencie samochodów niespotykanymi elementami wyposażenia. Gniazdo ładowania jest zintegrowane z maską w jej środkowej części, co ułatwia obsługę z obu stron samochodu. Zaopatrzono je w widoczne przez przezroczystą pokrywę oświetlenie LED, witające kierowcę i informujące o stanie naładowania akumulatora.

Nadwozie skrywa całkowicie nową platformę zaprojektowaną dla modeli elektrycznych, która pozwala na uzyskanie kompaktowych rozmiarów, a stosunkowo długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół i krótkie zwisy poprawiają manewrowość w warunkach miejskich i wpływają na poprawę właściwości jezdnych Hondy e Prototype.

Atmosferę saloniku we wnętrzu uzyskano dzięki melanżowym obiciom foteli, przypominającym materiał, jakim pokrywane są kanapy, a także innym, przyjemnym w dotyku tkaninom często spotykanym we współczesnych domach. Wrażenie przestronności potęguje płaska podłoga na całej długości kabiny.

Stałą komunikację ze światem zapewnia pasażerom w pełni konfigurowalny wyświetlacz poziomy z dwoma ekranami, pozwalający zarządzać szeregiem inteligentnych aplikacji i usług.  Szereg cyfrowych wskaźników funkcji wspomagania kierowcy wyświetla się obok ekranów sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym oraz komfortem w kabinie, co upraszcza nawigację w wielofunkcyjnym menu. Ekrany wyświetlające widok do tyłu z bocznych kamer wstecznych mają stałe miejsca na przeciwległych końcach deski rozdzielczej, aby zapewnić kierowcy naturalną kontrolę stref za autem. Ponadto, samochód wyposażono również w cyfrową kamerę cofania, zwiększającą pole widzenia kierowcy.

Honda e Prototype zapewnia ponad 200 km zasięgu oraz „szybkie ładowanie” – do 80% pojemności akumulatora – w ciągu 30 minut. Producent milczy na temat silnika elektrycznego – wiemy jedynie, że jest on mocny i napędza tylne koła.

Najnowsze