Audi Q4 e-tron concept – spojrzenie w przyszłość

Minął już rok, odkąd w Genewie zadebiutował pierwszy seryjnie produkowany model Audi z w pełni elektrycznym napędem - e-tron. Teraz niemiecki producent prezentuje koncepcyjne Audi Q4 e-tron - kompaktowego SUV-a

Długość 4,59 m, szerokość 1,90 m, wysokość 1,61 m – z takimi wymiarami Audi Q4 e-tron concept można nazwać średniej wielkości SUV-em. Jeśli zaś chodzi o wnętrze auta, jest wprost przeciwnie – rozstaw osi 2,77 m stawia Audi Q4 e-tron concept przynajmniej o jedną klasę wyżej. Z racji tego, że w samochodzie tym nie ma tunelu środkowego, Q4 e-tron concept oferuje zarówno z przodu, jak i z tyłu bardzo dużo miejsca na nogi.

Poczucie przestronności podkreślone jest doborem kolorów wnętrza. W górnej części przedziału pasażerskiego dominują barwy jasne i ciepłe, natomiast ciemna wykładzina podłogi i ciemne dywaniki definiują jego dolną sekcję. Podsufitka, słupki przy oknach, górna część tapicerki drzwi oraz deska rozdzielcza, pokryte są białą i beżową mikrofibrą. Zamiast pokrytych chromem, metalowych dekorów, powierzchnie powleczone są wysokiej jakości lakierem wielowarstwowym. Malowany w strukturze mrozu plexiglas na ekranie aplikacji, tworzy intensywny efekt głębi. Cztery fotele ze zintegrowanymi zagłówkami pokryte są alcantarą, a jakość ich wykonania jest jakością ręcznej roboty. Cała tapicerka przeszyta jest podwójnym, grubym ściegiem.

Za kierownicą umieszczony jest ekran wirtualnego kokpitu wyświetlający wszystkie najważniejsze informacje dotyczące prędkości, poziomu naładowania akumulatora i nawigacji. Nowością jest tu wielkoformatowy wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display, z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości. Wyświetlacz może ukazywać najważniejsze informacje w takiej formie graficznej, gdzie np. strzałki nawigacji nakazujące skręt, wyświetlą się jakby na nawierzchni drogi.

Panel sterowania, zaprojektowany jako zespół elementów dotykowych umieszczonych na ramionach kierownicy, służy do obsługi często wybieranych funkcji. Pośrodku, powyżej konsoli środkowej, umieszczono ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, z poziomu którego obsługuje się funkcje infotainment i funkcje pojazdu.

Dla łatwiejszej obsługi, ekran zwrócony jest w stronę kierowcy. Pod nim zamontowano pasek przycisków obsługi klimatyzacji. Z racji tego, że na konsoli środkowej nie trzeba było umieszczać elementów funkcjonalnych, takich jak dźwignia zmiany biegów, czy przycisk lub dźwignia uruchamiające hamulec ręczny, zaprojektowano ją jako obszerny schowek, zawierający miejsce do bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego. Ponadto znajduje się tam przycisk wyboru trybów jazdy. Oprócz konwencjonalnego schowka umieszczonego poniżej, możliwość schowania butelek z napojami dają też specjalnie skonstruowane schowki w górnej części drzwi.

Stylistycznie Q4 e-tron concept to typowe Audi. Świadczy o tym duży Singleframe, na którym znajduje się logo marki. Podobnie jak w pierwszym produkcyjnym Audi z elektrycznym napędem, również w tym pojeździe koncepcyjnym zamiast tradycyjnej osłony chłodnicy zamontowano płaską, prawie pionową powierzchnię, zamkniętą w ośmiokąt Singleframe. Powietrze dostarczane jest do samochodu za pośrednictwem dwóch dużych wlotów rozciągających się od dolnych krawędzi diodowych reflektorów LED Matrix, aż do dolnego spojlera w przodzie auta.

Duże 22-calowe koła oraz linia dachu obniżająca się lekko ku tyłowi nadają autu dynamicznego wyglądu. Rzucające się w oczy, szerokie pasmo świetlne łączące ze sobą światła tylne Q4 e-tron concept, to zapożyczenie stylistyczne z Audi e-tron.

Modularna platforma dla aut elektrycznych MEB daje możliwość zastosowania różnych wariantów napędu i poziomów mocy. W Audi Q4 e-tron concept przednia i tylna oś napędzane są osobnymi silnikami elektrycznymi. Między osiami nie ma mechanicznego połączenia. Zamiast tego, elektroniczny sterownik pilnuje tego, by moment obrotowy był na obu osiach optymalnie skoordynowany.

Elektryczny motor tylnej osi generuje moc 150 kW i moment napędowy 310 Nm. Silnik z przodu wytwarza 75 kW mocy i 150 Nm momentu. Moc systemowa to 225 kW. Akumulator umieszczony w podłodze pojazdu ma pojemność 82 kWh, co daje zasięg ponad 450 kilometrów (wg standardów cyklu WLTP). Akumulator może być ładowany z maksymalną mocą 125 kW. By go naładować do poziomu ok. 80 procent, wystarczy zaledwie 30 minut.

Wysokonapięciowy system akumulatora jest optymalnie dopasowany do wymiarów Audi Q4 e-tron concept. Ma on kształt płaskiego, szerokiego bloku umieszczonego poniżej przedziału pasażerskiego. Masa całego systemu to 510 kilogramów. W ten sposób środek ciężkości auta zlokalizowany jest mniej więcej na tym samym poziomie, co środek ciężkości przeciętnego sedana z konwencjonalnym napędem. Obciążenie osi jest zbalansowane idealnie na poziomie 50:50. Przednie zawieszenie Q4 e-tron concept to kolumny MacPhersona z adaptacyjnymi amortyzatorami. W tyle zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z osobno montowanymi sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze