Paula Lazarek

Audi elektryfikuje FC Bayern Monachium. Wiemy, czym będzie jeździć Robert Lewandowski!

FC Bayern Monachium – klub, w którym na co dzień gra najlepszy polski piłkarz Robert Lewandowski - oraz partner klubu, marka Audi, uruchomiły przy stadionie Allianz Arena w Monachium 21 nowych punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

FC Bayern i Audi wspólną podróż w kierunku zrównoważonej mobilności rozpoczęły we wrześniu 2020 roku. Piłkarze oraz działacze klubu stopniowo przesiadali się do nowych, w pełni elektrycznych modeli Audi.

Spora część drużyny, w tym również Robert Lewandowski, porusza się obecnie po drogach w pełni elektrycznymi modelami Audi e-tron lub Audi e-tron Sportback. Wkrótce do piłkarzy dotrą pierwsze egzemplarze Audi e-tron GT.

Audi i FC Bayern uruchomiły dotychczas 38 punktów ładowania zlokalizowanych przy boisku treningowym przy Säbener Straße w Monachium. Zostały one przyłączone do sieci późnym latem 2020 roku, tuż przed rozpoczęciem kolejnego sezonu Bundesligi. FC Bayern zredukował w ten sposób emisję pojazdów swojej floty do poziomu poniżej 95 gramów CO2/km, wnosząc tym samym istotny wkład w zrównoważony rozwój.

Audi i FC Bayern Monachium są partnerami od roku 2002. W roku 2011 AUDI AG zostało również udziałowcem klubu FC Bayern München AG.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Via Carpatia – jak wygląda realizacja drogowego przedsięwzięcia w Polsce?

Via Carpatia to kluczowy, liczący kilka tysięcy kilometrów korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 kilometrów. Póki co w eksploatacji jest trochęponad 75 kilometrów... ale kolejne są sukcesywnie budowane!

Szlak Via Carpatia integruje systemy transportowe wielu krajów – Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Przyczynia się do integracji krajów, przez które przebiega i usuwania barier w podróżowaniu pomiędzy nimi.

Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko, Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek. Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 

Via Carpatia
Via Carpatia, fot. materiały prasowe / GDDKiA

Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 kilometrów. Póki co w eksploatacji jest nieco ponad 75 kilometrów, ale już w realizacji blisko 300 kilometrów!  

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi ekspresowej S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, a także trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe. W sumie to odcinki o łącznej długości 75,3 kilometra. 

Sukcesywnie budowane są kolejne odcinki – w realizacji obecnie jest 289,1 kilometra. Intensywnie przygotowywana jest też realizacja pozostałych odcinków. Na etapie przygotowania jest 244,4 kilometra dróg ekspresowych S16 woj. podlaskim oraz S19 w woj. lubelskim i podkarpackim.

Podsumowanie realizacji Via Carpatia w każdym z województw:

Województwo podlaskie:

  • w eksploatacji: 25,6 km
  • w realizacji: 84,1 km
  • w przetargu: 75,3 km
  • w przygotowaniu: 76,4 km

Łącznie: 261,4 km

Województwo warmińsko-mazurskie:

  • w realizacji: 43,1 km

Województwo lubelskie i mazowieckie:

  • w eksploatacji: 19,8 km
  • w realizacji: 97,8 km
  • w przygotowaniu: 113,8 km 

Łącznie: 231,4 km

Województwo podkarpackie:

  • w eksploatacji: 30 km
  • w realizacji: 64,1 km
  • w przetargu: 20,4 km
  • w przygotowaniu: 54,1 km

Łącznie: 168,6 km

 Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Paula Lazarek

Uchylono ograniczenie liczby pasażerów w pojazdach najmniejszych przewoźników. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP!

Skuteczna interwencja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. W pojazdach samochodowych przeznaczonych do przewozu powyżej 7. osób i nie więcej niż 9. osób (łącznie z kierowcą) można przewozić tylu pasażerów, ile jest w pojeździe miejsc.

Pismem z 12 maja 2021 r. Rzecznik MŚP zwrócił się do Ministra Zdrowia o zmianę zasad dotyczących przewozu osób w pojazdach samochodowych przeznaczonych konstrukcyjne do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, przewidzianych w art. 24 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2021 r. poz. 861).

Zgodnie z przywołanym przepisem w pojazdach tego typu zezwalano na przewóz, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących. Zasady te miały obowiązywać od 15 maja do 5 czerwca 2021 r.

W wyniku powyższej interwencji Rzecznika MŚP przepisy w przedmiotowym zakresie zostały uchylone rozporządzeniem Rady Ministrów z 14 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2021 r. poz. 905).

Tym samym od 15 maja 2021 r. w pojazdach samochodowych przeznaczonych do przewozu powyżej 7. osób i nie więcej niż 9. osób (łącznie z kierowcą) można przewozić tylu pasażerów, ile jest w pojeździe miejsc.

Najnowsze

Ruch wahadłowy w Polsce, czyli czerwone oznacza „jedź”

To często spotykane w naszym kraju zachowanie, ale sytuacja na tym nagraniu sięga już granic absurdu.

Wszyscy znamy taką sytuację. Kiedy na remontowanym odcinku drogi jest ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną, to zawsze do ostatniego pojazdu, który przejechał na zielonym, podczepi się jeszcze jeden lub dwa. Skoro jadą w niewielkich odstępach, to tamci z naprzeciwka i tak ich będą musieli puścić.

Czerwone światło nie zawsze oznacza „stój”?

Sytuacja na tym nagraniu to jednak już patologia. Po zapaleniu się czerwonego światła, przejechało jeszcze osiem samochodów! Większość omijając autora nagrania, który zatrzymał się. Po chwili zapaliło się zielone, ale autor musiał przepuścić jeszcze siedem (!) aut, zanim mógł ruszyć dalej. Wiele wskazuje na to, że wszyscy kierowcy wjechali na czerwonym. Pewnie w odwecie, za wcześniej jadące samochody, które ich zablokowały.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Chcesz, by twój nowy Land Rover Defender wyglądał na stary i zardzewiały? Jest na to sposób…

Nowy Land Rover Defender, dzięki aluminiowym panelom nadwozia i zabezpieczeniom antykorozyjnym podwozia, powinien zachować swój świeży wygląd przez wiele lat. Ale najwyraźniej niektórym kierowcom się to nie podoba.

Właścicielom nowego Defendera, którzy marzą o wizualnych, rdzawych detalach, ale nie chcą na nie czekać latami, pewna holenderska firma oferuje ciekawe rozwiązanie – zardzewiałe elementy ozdobne.

Heritage Customs, firma zajmująca się personalizacją samochodów, ma zamienniki elementów ozdobnych bieżnika Defendera z diamentowym wzorem na masce i wlotach przednich błotników. Są one dostępne w pięciu różnych wykończeniach: aluminium, brąz, miedź, mosiądz – i rdza. I są… plastikowe! „Zardzewiały” element jest spryskiwany farbą, a następnie poddany procesowi utleniania, który tworzy rdzawy, wizualny efekt. Koszt takiego dodatku to 1395 euro.  

Land Rover Defender
Land Rover Defender, fot. materiały prasowe / Heritage Customs

Rdza od wieków jest plagą entuzjastów motoryzacji. Niezliczone godziny pracy i niezliczone sumy pieniędzy zostały poświęcone na jej wyeliminowanie, zapobieżenie lub ukrycie. Niewykluczone, że rdza prawdopodobnie wyłączyła z eksploatacji więcej samochodów awarie mechaniczne. A teraz nabiera nowego wymiaru jako cecha konstrukcyjna. I musimy przyznać, że odkupienie rdzy to trend, którego się nie spodziewałyśmy.

Najnowsze